معرفی ایده های خلاقانه برای الگوریتم rankbrain

 

نرخ کلیک (CTR):

Click-through rate-ctr-نرخ کلیک

همانطور که از نام آن پیداست ، CTR یا Click Through Rate تعداد کلیک

کاربران روی یک لینک را نشان می دهد که پارامتر بسیار مهمی است

ممکن است سایت که در صفحه نتایج ، رتبه ۴ قرار دارد ، نرخ کلیک آن

بیشتر از سایت رتبه ۲ و ۳ شود ( مثلا به دلیل محبوبیت و برند بودن نام

سایت یا جذاب بودن عنوان درج شده). اگر این اتفاق بیفتد ، به مرور

سایتی که جایگاه دوم را دارد باید جای خود را به سایتی که اکنون جایگاه

چهارم دارد واگذار کند یعنی به مرور زمان نتایج گوگل با آنچه کاربران بیشتر

می پسندند همسو می شود.

نرخ پرش (Bounce Rate):

نرخ پرش به این معنا است که کاربر پس از ورود به سایت و مشاهده یک

صفحه ، از سایت خارج شده و در واقع مطالب آن قدر جذاب و تشویق کننده

نبوده که به صفحه دیگری برود . بانس ریت بر حسب % بیان می شود و

هر چه این عدد یا این نرخ کمتر باشد بهتر است.

میزان ماندن در سایت (Dwell Time):

اگر تا به امروز این موضوع که موتورهای جستجو چگونه تشخیص می

دهند چه میزان در یک سایت مانده اید،برایتان چالش بوده است،پاسخ

معمایتان اینجاست.Dwell Time در واقع مدت زمانی است که کاربر پس

از جستجوی یک واژه و باز کردن یک سایت ، تا جستجوی مجدد همان

واژه و باز کردن سایتی دیگر سپری کرده است . طبعا هر چه این زمان

طولانی تر باشد ،موتور جستجو متوجه می شود سایت اول از محتوای

با کیفیتی برخوردار بوده و توانسته است توجه کاربر را به خود جلب کند.

در اینجا مباحث زمانی نیز مطرح می شود. به عنوان مثال میانگین زمان

خواندن یک مطلب را نیز موتورهای جستجو در نظر می گیرند . اگر به

محض جستجوی مثلا واژه <<سئو >> کاربر وارد یک سایت شده و بعد

از چند ثانیه ، مجدد به گوگل برگشته و << سئو >> را جستجو کند ،

اینجا Dwell Time پایین بوده و برای سایت امتیازی منفی دارد.

Pogo-Sticking:

جالب است بدانید به بازگشت سریع به صفحه نتایج جستجو Pogo-Sticking

می گویند که همواره امتیازی منفی به دنبال دارد .تاثیر Pogo-Sticking از

نرخ پرش بالا نیز منفی تر است. چرا که وقتی نرخ پرش بالا باشد ، این

احتمال وجود دارد که کاربر از مطالب سایت خوشش آمده باشد و آدرس

صفحه را به علاقمندی های مرورگر افزوده تا بعدا برای خواندن آن مراجعه

کند یا اینکه مطالب را خوانده و به پاسخ خود رسیده و دیگر نیازی به مراجعه

صفحات بیشتر نداشته است اما وقتی که کاربر یک صفحه وب را باز کرده

و در عرض چند ثانیه روی دکمه Back کلیک می کند ، کاملا گویای آن است

که مطالب آن صفحه برای کاربر بی ارزش بوده است.

اکنون که با الگوریتم رنک برین آشنا شدید، باید بدانید که چگونه در راستای سئوی قوی تر می توانید از این الگوریتم بهره ببرید:

عنوان جذاب:

انتخاب عنوان جذاب از آنجایی اهمیت دارد که یکی از پارامترهای مهم

در این الگوریتم،نرخ کلیک است . معمولا اکثرا کاربران فقط در لینکهای

صفحه اصلی به دنبال سایت موردنظر خود هستند و به صفحات بعدی

نمی روند اما اگر عنوانی ترغیب کننده برای مطالب خود انتخاب کرده

باشید و در حال به عنوان مثال در جایگاه سوم قرار داشته باشید ، به

مرور با افزایش CTR جایگاه شما ارتقا خواهد یافت چرا که کاربران به

ارتقا

عناوین جذاب تمایل زیادی نشان می دهند.

برندینگ قوی:

برندسازی-برندینگ-توسعه برند

در ادامه بحث CTR،توضیح این بحث نیز ضرورت دارد.یکی از ملاکهایی

که در صفحه اول نتایج جستجو ، کاربران را به صورت ویژه ترغیب به باز

کردن لینک می کند ، این است که آیا آن سایت را می شناسند یا خیر؟

به عنوان مثال هنگامی که در گوگل به دنبال هستید و

از قبل با سایت << >> آشنا هستید ، طبعا در اولین

انتخاب ، روی لینکی که مربوط به این سایت می شود کلیک می کنید.

حتی اگر جایگاه سوم و چهارم را در نتایج داشته باشد این مورد نیز باعث

افزایش نرخ کلیک شده که در نهایت به ارتقای رتبه شما در الگوریتم

رنک برین کمک می کند.

افزایش زمان ماندگاری کاربر:

یکی دیگر از پارامترهای مهم الگوریتم رنک برین زمان ماندگاری در صفحه

یا Dwell Time بود . بر مبنای این آیتم می توانیم بگوییم هر چه کاربران زمان

بیشتری در سایتمان صرف کنند جایگاه ما در فهرست نتایج بهینه تر خواهد

شد . برای این منظور لازم است محتوای سایت شما خیلی کوتاه نباشد

همواره سعی کنید در اولین پاراگراف آن قدر مخاطب را جذب مطلب کنید که

تا آخر آن را یک نفس و بدون خروج از سایت بخواند ! در حقیقت باید به گونه

ای بنویسید که در ۱۰۰ کاراکتر اول به نوعی کاربر پاسخ خود را مشاهده کند

و احساس کند به جای درستی آمده است.

پیشنهاد مطالب مرتبط :

همانگونه که گفتیم ، یکی از ملاک های الگوریتم رنک برین نرخ پرش

پایین سایت است . برای کاهش نرخ پرش یا کاهش Bounce Rate می

توانید در کنار مقاله خود ، مقالات مرتبط را به مخاطب پیشنهاد دهید و

عناوین آنها به قدری جذاب و ترغیب کننده باشد که کاربر سریعا کلیک

کرده و وارد لینک دیگری از سایتتان شود.

توضیحات (Description) احساسی:

همه ما هنگامی که نتایج صفحه جستجو را برای انتخاب لینک بررسی

می کنیم ، محال است که پس از مشاهده عنوان جذاب ، توضیحات آن

را نیز نخوانیم . هر چه توضیحاتتان ترغیب کننده تر باشد ، شانس کلیک

کردن را بیشتر کرده و در نتیجه افزایش CTR را به دنبال خواهد داشت.

در کل به صورت خلاصه می توان گفت که هدف الگوریتم رنک برین یافتن

مطالبی است که برای مخاطب نوشته شده است و نه برای موتورهای

جستجو اینکه تلاش کنید در مقاله نویسی استعداد بیشتری کسب کنید

و در انتخاب محتوایی که ارائه می دهید نهایت دقت را به خرج دهید،باعث

می شود قانون اصلی این الگوریتم را رعایت کرده باشید .

ادامه خواندن در سایت منبع

در اکتبر ۲۰۱۶ گوگل اعلام کرد که رنک برین بعنوان سومین فاکتور تاثیرگذار بر رتبه بندی نتایج گوگل شناخته شده و نقش بسزایی در خروجی نتایج جستجو در گوگل بازی میکند. با بهبود این الگوریتم میتوان گفت نقش آن در سال ۲۰۱۸ پررنگ تر از گذشته خواهد شد. در این مقاله تلاش میکنیم هوش مصنوعی گوگل را به شما معرفی کرده و فاکتورهای مورد نظر گوگل برای بررسی رفتار کاربران را بررسی کنیم.

Artificial intelligence-هوش مصنوعی

اگر هنوز با مفاهیم اولیه سئو آشنا نیستید پیشنهاد میکنم سری مقالات آموزش سئو مبتدی و مقاله سئو چیست را پیش از مطالعه این مقاله بخوانید.

Rankbrain چیست؟

رنک برین یا رتبه بندی با هوش مصنوعی، الگوریتم جدید گوگل مبتنی بر یادگیری مداوم است که به گوگل کمک میکند نتایج جستجو را براساس رفتار کاربران بهینه سازی کند.

بهره وری-بهینه سازی

در نقطه مقابل تصور کنید که سایت یا صفحه ای با محتوای نامناسب در رتبه ۱ نتایج جستجوی گوگل قرار گرفته باشد و کاربران زیادی پس از انتخاب آن به صفحه جستجوی گوگل بازگشته و عبارت مشابهی را جستجو کنند. در این شرایط گوگل در می یابد که صفحه پیشنهاد شده مورد توجه کاربران نبوده است و رتبه ۱ جایگاه واقعی آن نیست. در نتیجه ممکن است جایگاه این صفحه دستخوش تغییرات شود.

در نتیجه دو فاکتور برای الگوریتم Rankbrain مورد توجه هستند. اول آنکه کاربران چه مدت در صفحه شما حضور دارند (Dwell Time) و دوما چند درصد از کاربران هنگام جستجو در گوگل لینک سایت شما را انتخاب میکنند (CTR).

تاثیر Dwell Time یا زمان حضور کاربر در صفحه بر رنک برین

همانطور که متوجه شدید Dwell Time زمان حضور یک کاربر در صفحه شما است. این زمان برای کاربرانی که به صورت مستقیم یا از طریق بک لینک وارد سایت شما میشوند قابل محاسبه نیست در نتیجه Dwell Time تفاوت های زیادی با Bounce Rate یا متوسط حضور کاربر در صفحه شما دارد.

بک لینک

در الگوریتم رنک برین کاربرانی معیار قرار داده میشوند که از نتایج جستجوی گوگل وارد یکی از صفحات شما شده باشند. در این لحظه گوگل براساس آی پی کاربر، نوع مرورگر و یا اطلاعات اکانت جی میل میداند که یک کاربر با عبارتی مشخص به سایت شما ارجاع داده شده است. از لحظه ای که این کاربر به سایت شما وارد میشود تا زمانیکه مجدد به گوگل باز میگردد و عبارت دیگری را جستجو میکند Dwell Time محاسبه میشود.

مطالعات اینترنتی نشان داده است زمان حضور کاربر برای صفحات ارزشمند به طور متوسط ۳ دقیقه و ۱۰ ثانیه است. یعنی زمانیکه کاربر یک نتیجه ارزشمند را در گوگل پیدا میکند حداقل تا ۳ دقیقه بعد نیاز به جستجوی عبارت دیگری مرتبط با آن موضوع نخواهد داشت و احتمالا در این مدت در حال مطالعه محتوای آن صفحه است. فاکتوری که میتواند نقشی بسیار مهم در سرنوشت سئو در سال ۲۰۱۸ داشته باشد.

الگوریتم رنک برین یا همان هوش مصنوعی گوگل میگوید اگر کاربر مدت زیادی را در این صفحه سپری کرده است احتمالا محتوای آن صفحه پاسخ گوی نیاز او بوده و محتوای ارزشمندی است. در نتیجه این صفحه میتواند جایگاه بهتری در نتایج گوگل کسب کند. به تدریج و با تکرار این اتفاق جایگاه صفحات ارزشمند در رتبه بندی گوگل بهبود می یابد.

آموزش ویدئویی Rankbrain

رنک برین یا رتبه بندی با هوش مصنوعی، الگوریتم جدید گوگل مبتنی بر یادگیری مداوم است که به گوگل کمک میکند نتایج جستجو را براساس رفتار کاربران بهینه سازی کند.

تاثیر CTR بر رتبه بندی نتایج گوگل

عبارت CTR مخفف سه کلمه Click Through Rate و به معنی نرخ کلیک است. نرخ کلیک براساس تعداد جستجوی عبارت در گوگل و تعداد کاربرانی که بر روی لینک شما کلیک کرده اند محاسبه میشود.

تصور کنید که شما عبارت آموزش سئو را در گوگل جستجو کرده اید. همه نتایج موجود در صفحه اول یک Impression دریافت میکنند. هر گزینه ای که توسط کاربر کلیک شود علاوه بر آن یک کلیک نیز دریافت میکند. درصد تعداد کلیک به دیده شدن (Impression) یک عدد بین ۰ تا ۱۰۰ خواهد بود که به آن CTR گفته میشود.

اگر یک سایت در رتبه ۳ گوگل و دیگری در رتبه ۲ باشد ولی میزان CTR سایتی که پایین تر است بیشتر باشد در درازمدت گوگل جای این دو نتیجه را با یکدیگر عوض میکند. زیرا کاربران اقبال بیشتری به سایت پایین تر نشان داده اند.

Google Dance چیست؟

در اینجا اتفاق جالب تری نیز رخ میدهد که بسیاری آن را Google Dance یا رقص گوگل مینامند. زمانیکه گوگل برای تعیین جایگاه دقیق یک صفحه دچار تردید میشود برای مدتی آن را در صفحه اول و در رتبه های بالا نمایش میدهد. در این مدت رفتار کاربران در مقابل این صفحه بررسی شده و میزان CTR آن در مقایسه با جایگاهی که کسب کرده تعیین میگردد.

گوگل میداند که CTR رتبه ۱ به طور معمول ۳۵ تا ۵۰ درصد است، حال اگر این صفحه جدید آمار پایین تری داشته باشد به طور حتم گزینه مناسبی برای حضور در رتبه ۱ گوگل نخواهد بود و جایگاه خود را از دست میدهد.

اگر کاربران زیادی بر روی این گزینه کلیک کنند و CTR شما مناسب باشد، زمان حضور آنها در صفحه ملاک دوم گوگل برای رتبه بندی خواهد بود. اگر زمان حضور کاربر در صفحه متناسب با آمار و استانداردهای جستجوی گوگل باشد رنک برین جایگاه مناسبی برای آن در نظر خواهد گرفت و در صورتیکه این عدد پایین باشد صفحه شما به جایگاه واقعی خود بازمیگردد.

بررسی رفتار کاربران در درازمدت

یکی دیگر از فاکتورهای گوگل و الگوریتم رنک برین بررسی دوره ای میزان رضایت کاربران از یک صفحه است. بعنوان مثال گوگل میداند که طی یک ماه گذشته ۱۰۰۰ کاربر از طریق جستجو به صفحه شما وارد شده اند و در مقابل میداند که به طور متوسط هر ۱۰۰ بازدیدکنند یک دیدگاه در سایت ثبت میکنند یا یک بار صفحه را در شبکه های اجتماعی بازنشر میدهند.

این مطلب را هم از دست ندهید :   تکنیک های نوین برایساختار یک وبلاگ خوب

شبکه های اجتماعی

چطور از الگورتیم رنک برین بهره بگیریم

به طور مشخص دو فاکتور حضور کاربر در صفحه و CTR تاثیر زیادی بر تصمیم گیری رنک برین در مورد کیفیت محتوای شما دارند. هرچقدر بتوانید این دو فاکتور را بهبود دهید شانس بیشتری برای بهبود وضعیت سئو خود در سال ۲۰۱۸ خواهید داشت. تکنیک های مناسب برای استفاده از رنک برین در مقالات آینده همین مجموعه به شما آموزش داده خواهد شد.

ادامه خواندن در سایت منبع

وردپرس محبوب ترین و پرکاربردترین سیستم مدیریت محتوا است و کارش در سئو ۲۰

سئو سایت یا بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو

است! چرا که نه تنها خود CMS ساختار مناسبی برای سئو دارد ، بلکه افزونه ها و ابزارهای

جانبی بسیار قدرتمندی برای انجام هرگونه مانوری در ، در اختیارمان قرار می دهد .

پیشنهاد می کنیم پس از نصب وردپرس حتما ۶ افزونه زیر را برای داشتن تجربه ای بهتر

در سئو نصب کنید.

افزونه های سئو برای وردپرس

Yoast سئو

این افزونه آنقدر پرطرفدار و محبوب است که فکر می کنیم ، نیازی به معرفی هم ندارد!

همین کافی است که بدانید بیش از ۵ میلیون بار فقط از مخزن رسمی افزونه های وردپرس

دانلود و نصب شده است . علاوه بر این تاکنون براساس رای بیش از ۲۲۰۰۰ کاربر،۵ ستاره

کامل را به خود اختصاص داده است . بعد از اینکه افزونه را نصب و فعال کردید ، هنگام

نوشتن مطالب مشاهده خواهید کرد که نه تنها می توانید برای هر پست توضیحات

Description بنویسید، بلکه تمامی نقاط مثبت یا ضعف سئو پست شما را لحظه به لحظه

اعلام می کند. به عنوان مثال درصد چگالی کلمات کلیدی به صورت خودکار محاسبه شده

و می توانید مطمئن شوید که در استفاده از کلمات کلیدی زیاده روی کرده اید یا نه. یا اینکه

طول متن استاندارد است یا خیر. همچنین این افزونه را می توان دو افزونه به حساب آورد

چرا که نیازی به نصب افزونه ایجاد سایت مپ نیست و این کار توسط همین افزونه انجام

می شود.

WP Smush

اگر دقت کرده باشید، بارها در صفحات کتاب به افزایش سرعت و همچنین بهینه سازی

تصاویر تاکید شده است. این افزونه هم به افزایش سرعت و هم بهینه سازی تصاویر

مربوط می شود. چرا که با کاهش حجم تصاویر، حجم صفحات نیز کمتر شده و در نتیجه

سرعت لود صفحه بیشتر می شود. با نصب این افزونه، هنگام آپلود تصاویر، حجم آن به

صورت خودکار و بدون افت کیفیت کاهش می یابد. در نتیجه به مرور هم در فضای هاست

صرفه جویی می شود و هم یکی از پارامترهای افزایش سرعت را به خوبی رعایت کرده اید.

بعد از نصب این افزونه نیازی نیست هیچ کاری انجام دهید، به صورت خودکار تمامی عکس

هایی که آپلود می کنید فشرده می شوند.

W3 Total Cache

این افزونه نیز همانند افزونه قبلی در افزایش سرعت نقش مهمی دارد. پس از نصب افزونه

،با قابلیت کش فوق العاده ای که در اختیارتان قرار می دهد، می توانید سرعت بارگذاری

صفحات خود را به طرز شگفت انگیزی افزایش دهید. براساس آمار مخزن رسمی افزونه های

وردپرس، این پلاگین را بیش از ۱ میلیون نصب فعال دارد.

AMP for WP-Accelerated Mobile Pages

برای نمایش در صفحات موبایلی بسیار مهم است . AMP فریمورکی

است که خود گوگل برای بهینه سازی سایت جهت نمایش در موبایل ارائه کرده است. به

کمک این افزونه، پس از اینکه صفحات سایت شما به AMP تبدیل شد، کاربرانی که از

طریق نتایج جستجوی گوگل در موبایل وارد سایتتان می شوند، سرعت فوق العاده ای را

تجربه خواهند کرد به طوری که سایت و محتوای آن در کسری از ثانیه به نمایش در خواهد

آمد. قطعا AMP در افزایش رتبه سایت تاثیر بسیار مثبتی دارد. برای اثبات بیشتر این گفته ،

کافی است وارد پنل Google Search Console شوید، در قسمت Search Appearance

Accelerated Mobile Pages مشاهده می کنید که خود گوگل می گوید آیا سایت شما به

AMP مجهز است یا نه!

Broken Link Checker

هیچ لینک شکسته ای نباید در وب سایتتان وجود داشته باشد. لینک های شکسته باعث

می شوند که فرآیند جستجوی اسپایدرها به بن بست بخورد و این برای سایتتان امتیاز منفی

به دنبال خواهد داشت. در بخش مربوطه، توضیحات بیشتری در مورد لینک های شکسته ارائه

شد. با نصب این افزونه، تضمین کنید که دیگر هیچ لینک شکسته ای در سایت شما یافت

نخواهد شد.

افزونه All in One Schema.org Rich Snippet

ریچ اسنیپت مبحثی در سئو است که به مفهومی تر شدن هر چه بیشتر صفحه ارتباط دارد.

در حقیقت داده هایی را به html اضافه می کنیم که باعث می شود، موضوع و مطالب صفحه،

برای موتورهای جستجو راحت تر درک شود.زمانی که از ریچ اسنیپت استفاده می کنید، علاوه

بر اینکه همانند سابق، سه قسمت عنوان صفحه،توضیحات و لینک سایت در نتایج جستجو

نمایش داده می شود، بخشی دیگر نیز به نمایش در می آید که بسته به آنچه تعریف کرده

اید می تواند امتیاز کاربران، یک نقد و بررسی یا یک تصویر از محصول باشد. ریچ اسنیپت،

دسته بندی های مختلفی مانند محصولات، مقالات، نقد و بررسی ، موسیقی ، ویدیویی،

آشپزی و غیره دارد که بسته به نوع پست باید تعریف شود. به عنوان مثال وقتی یک فیلم

را جستجو می کنید، در کنار لینک های مربوط به یوتیوب همیشه تصویری از فیلم را جستجو

می کنید، در کنار لینک های مربوط به یوتیوب همیشه تصویری از فیلم آن وجود دارد که این

نشان دهنده یک ریچ اسنیپت ویدیویی است.

در تصویر بالا دو لینک را مشاهده می کنید، لینک اول یک ریچ اسنیپت مربوط به آشپزی است

که مدت زمان پخت غذا را قبل از ورود به آن نمایش می دهد، همچنین امتیازی که کاربران به

آن مطلب داده اند، قابل مشاهده است.آیا جدا از اینکه این پست کاملا برای موتور جستجو

مفهوم و محتوای آن واضح است، باعث ترغیب کاربر به کلیک کردن نمی شود؟ ریچ اسنیپت

باعث می شود یک لینک از سایر لینک ها متمایز گردد. قطعا اسنیپت در افزایش نرخ CTR یا

نرخ کلیک کردن موثر است که این مورد به خودی خود باعث ارتقا رتبه توسط الگوریتم رنک برین

می شود.

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید اگر شما هم افزونه های معتبر سئو برای وردپرس را می شناسید آن را در بخش دیدگاه به ما معرفی کنید.

ادامه مقاله در سایت منبع

گوگل از یک سیستم هوش مصنوعی و تکنیک های یادگیری ماشین ( Machine learning )، به نام الگوریتم رنک برین “رنک برین”، جهت مرتب سازی نتایج جستجوی خود استفاده می کند. اگر کنجکاو شده اید که بدانید این سیستم رتبه بندی گوگل چگونه کار می کند و این الگوریتم گوگل چه تاثیری بر سئو دارد؟ در این مقاله ما به طور جامع و کامل به الگوریتم رنک برین گوگل خواهیم پرداخت، اگر با مفهوم سئو سایت چیست آشنایی دارید، این مطلب می تواند برای مفید باشد.

اطلاعات درباره الگوریتم گوگل از طریق سه منبع اصلی بدست آمده و در طول زمان بروز شده است. این منابع عبارتند از :

اولین بار سایت بلومبرگ از این الگوریتم جدید گوگل یاد کرد. دومین منبع، اطلاعات اضافی که گوگل به طور مستقیم از طریق موتور جستجویش ارائه کرده است. سومین منبع، دانش ما براساس فرضیات، در مواردی که گوگل به آنها پاسخی نمی دهد.

الگوریتم رنک برین رنک برین چیست؟

الگوریتم رنک برین رنک برین نامی است که گوگل برای سیستم هوش مصنوعی و تکنیک های یادگیری ماشینی (ماشین لرنینگ)، جهت کمک به پردازش نتایج جستجوی خود، استفاده می کند و توسط گوگل و بلومبرگ تایید شده است. این الگوریتم برای پیدا کردن مطالب و موضوعات مرتبط و بیشتر برای نمایش های خاص و کلمات کلیدی طولانی و دریافت مفهوم و معنای جملات استفاده می شود.

یادگیری ماشین یا ماشین لرنینگ چیست؟

یادگیری ماشین Machine learning تکنیک ها و الگوریتم هایی است که جمع آوری اطلاعات، بدون کمک انسانها یا برنامه نویسی دقیق را به یک کامپیوتر می آموزد و از آن استفاده می کند. امروزه در بسیاری از صنایع استفاده از یادگیری ماشینی در حال گسترش است، ماشین های بدون راننده یا روبات های پیشرفته از این تکنیک ها برای تحلیل و انجام وظایف خود بهره می برند.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)، یا AI به طور خلاصه، جایی است که کامپیوتر می تواند مانند یک انسان هوشمند عمل کند، یا حداقل با دستیابی به دانش و اطلاعات به صورت خودکار یاد گرفته و از آن برای ساخت ارتباط های جدید بهره بگیرید.

هوش مصنوعی زمانی فقط در رمان های علمی تخیلی وجود داشت، امروز دانشمندان با طراحی سیستم های کامپیوتری و ایجاد الگوریتم های ارتباطی در ایجاد AI گام بر می دارند.

هوش مصنوعی با یادگیری ماشینی متفاوت است؟ از نظر الگوریتم رنک برین گوگل تقریبا با هم مترادف هستند. البته می توان یادگیری ماشینی را جهت توصیف یک نوع رویکرد هوش مصنوعی، بیشتر در این الگوریتم گوگل دید.

آیا رنک برین راه جدیدی است که گوگل برای رتبه بندی نتایج جستجویش استفاده می کند؟ به طور مشخص خیر! رنک برین بخشی از الگوریتم اصلی گوگل است.

الگوریتم اصلی موتور جستجوی گوگل چیست؟

الگوریتم اصلی موتور جستجوی گوگل، الگوریتم مرغ مگس خوار یا Hummingbird است، البته سالها بدون نام بود. در سال ۲۰۱۳ شرکت گوگل این الگوریتم جستجو را بازسازی و به نام مرغ مگس خوار Hummingbird نامگذاری کرد.

آیا رنک برین بخشی از الگوریتم جستجوی مرغ مگس خوار گوگل است؟

مرغ مگس خوار، الگوریتم اصلی جستجوی گوگل است، مثل یک خودرو که ممکن است از قطعات و بخش های مختلف مانند موتور، پمپ سوخت، رادیاتور و غیره ساخته شده باشد؛ مرغ مگس خوار شامل بخش های مختلفی است که رنک برین یکی از جدیدترین بخش های آن محسوب می شود.

رنک برین گوگل و تاثیر آن بر سئو و بهینه سازی سایت ها چیست؟

با توجه به سیستم هوش مصنوعی به کار رفته در الگوریتم رنک برین، نقش تکنیک های کلاه سیاه هر روز کم رنگتر می شود. تمرکز بر اصول سئو کلاه سفید جایگاه بهتری را به سایت های مفید می دهد، در نهایت رنک برین کمک می کنند تا کاربران براساس جستجوشان نتایج نزدیکتری را پیدا کنند و این امر باعث محبوبیت روز افزون گوگل شده است.

ادامه مطلب در سایت منبع

چندی پیش بود که همه افراد دیگر فکر می کردند روش های تشخیص گوگل به سر حد کمال خود رسیده است و در واقع دیگر بهتر نمی شود، اما گوگل در یک اقدام جسورانه با معرفی الگوریتم برت (BERT) یا همان Google BERT همه را شگفت زده کرد و منتقدان را به تحسین واداشت! این الگوریتم که در واقع موتور جستجوی گوگل را به یک انسان تبدیل می کند بر پایه هوش مصنوعی یا AI فعالیت خود را چندی شروع کرده است!

اگر صاحب کسب و کار و یا یک سئوکار هستید، لازم است که این الگوریتم را بشناسید و تاثیر آن را بر روی سئو شناسایی کنید! همچنین اگر به طور کلی به الگوریتم های گوگل علاقه دارید، می توانید دسته بندی مربوطه را مطالعه کنید. امروز با من همراه باشید تا با شما این الگوریتم، روش های بهینه سازی بر پایه آن، سوالات متداول در مورد الگوریتم برت و … را در میان بگذارم!

این مطلب را هم از دست ندهید :   توصیه ها و هشدارها دربارهآنالیز بک لینک ها - راهنمای آپدیت شده جدید

گوگل BERT چیست و چه ماموریتی برای آن در نظر گرفته شده است؟

Google BERT به زبان ساده یک الگوریتم است که به کمک دیگر الگوریتم های گوگل شتافته است و به آن ها در درک محتوای سایت ها و صفحات وب کمک می کند. در واقع این شیوه باعث شده است که گوگل متوجه اصطلاحات محاوره ای که در زبان ها دارد بشود! بهترین مثال برای درک این شیوه تصویر و مثال زیر است که در آن گوگل بر اساس زبان محاوره خودتان صحبت می کند:

این موضوع را در نظر داشته باشید که گوگل همواره در حال پیشرفت بوده و هدفش این بوده است که بهترین نتایج را به شما نشان بدهد، پس اگر بجای تکیه بر ساختارهای رباتی به ساختار زبان انسان توجه کند، می تواند این نیاز را برطرف کند! پس هدف اصلی گوگل برت رساندن گوگل به ماموریت اصلی اش بوده است!

معجزه ی تکنولوژی به کمک الگوریتم گوگل BERT

معجزه ی تکنولوژی یعنی هوش مصنوعی باعث شده است که گوگل تفاوت های زیادی متوجه شود! برای این که متوجه این موضوع شوید باید به مثال زیر توجه کنید:

گوگل قبل از استفاده از الگوریتم گوگل برت قادر نبود که تفاوت های معنایی “به” و “از” را تشخیص دهد به همین علت اگر شما در مورد “روش های مهاجرت به آلمان” جستجو می کردید، ممکن بود “روش های مهاجرت از آلمان” هم به شما نمایش داده بشود! گوگل برت معجزه ی هوش مصنوعی و تکنولوژی است که حتی باعث می شود ساختارهای پیچیده زبان شناسایی بشوند!

تاثیر الگوریتم گوگل BERT بر روی سئو و بهینه سازی سایت

قبل از اینکه تاثیر این الگوریتم را بررسی کنیم باید بگوییم که هر الگوریتمی که توسط گوگل استفاده می شود در صورت تغییر و یا اضافه شدنی به طور قطع بر روی بهینه سازی سایت ها و رتبه بندی ها تاثیر خواهد گذاشت. در همین رابطه گوگل برت هم استثنا نیست و تاثیرات خاص خود را در این زمینه داشته است که به آن در ادامه خواهیم پرداخت.

این الگوریتم باعث شده است که کاربران از جستجوهای خود نتایج بهتری بگیرند و سایت هایی که با استفاده از روش های کلاه سیاه و یا حتی ضعف های گوگل رتبه گرفته بودند از نتایج جستجو خارج شوند. این روش به طور خاص هیچ معجزه ای را برای سئوکاران در جیب خود ندارد، پس به دنبال این نباشید که بر اساس آن سایت خود را بهینه کنید!

اگر به تولید محتوای خوب و ارزشمند برای کاربرانتان پرداخته اید ولی باید خوشحال باشید چرا که گوگل آن را متوجه خواهد شد و برای کار شما پاداش یعنی بهبود رتبه در نظر خواهد گرفت. آیا به اهمیت مشاور سئو و تولید محتوا آگاه هستید؟

سوالات متداول در مورد الگوریتم گوگل برت که ابهامات را از بین می برند؟

پس از انتشار هر الگوریتم توسط گوگل شاهد این هستیم که سوالات زیادی در مورد آن پرسیده می شود. در ادامه مهم ترین سوالات در این زمینه را با شما مطرح می کنم و پاسخ می دهم تا هیچ جای شکی برای شما باقی نماند:

آیا Google BERT برای زبان فارسی هم فعال شده است و کار می کند؟

در ابتدای انتشار این الگوریتم و استفاده از آن تنها زبان انگلیسی پشتیبانی می شد، اما این روزها شاهد این هستیم که به مرور برای زبان فارسی هم این قابلیت در حال اضافه شدن و استفاده شدن است!

ارتباط الگوریتم Rank Brain و BERT چیست؟

اگر مقاله الگوریتم RANKBRAIN چیست را مطالعه کرده باشید، متوجه شده اید که از هوش مصنوعی هم در این شیوه استفاده شده است، اما در نهایت باید بدانید که ارتباط خاصی بین این دو الگوریتم وجود ندارد و در بهترین حالت می توانیم بگوییم که این دو الگوریتم همکار و مکمل هم محسوب می شوند!

تاریخ انتشار این الگوریتم چه زمانی بوده است؟

طبق صحبت های گوگل، الگوریتم جدید گوگل برت از اواخر اکتبر سال ۲۰۱۹ قابلیت استفاده را دارد و برای مخاطبان قابل استفاده است! از اواخر اکتبر ۲۰۱۹ تا اکنون شاهد گزارشات خوبی در این زمینه بوده ایم که جای خوشحالی دارد!

تغییراتی که گوگل برت در تولید محتوا ایجاد می کند، چیست؟

این الگوریتم در واقع کمک می کند که گوگل درک بیشتری از زبان ما پیدا کند و به سایت هایی که با زبان ساده تر و بهتر به مخاطبان خود مفاهیم را انتقال می کنند، اعتبار بیشتری بدهد. در واقع این موضوع برای سایت هایی که محتوای ارزشمند ایجاد می کنند یک مزیت محسوب می شود! پس به هیچ وجه نگران این موضوع نباشید.

چند توصیه ساده برای بهینه سازی سایت و محتوا بر اساس الگوریتم BERT

اگر بخواهیم بصورت ساده و کاربردی توضیح دهیم که بر اساس الگوریتم برت باید چه کارهایی انجام دهیم، توصیه های زیر می توانند پاسخ خوبی باشند:

  • بر اساس هدف جستجوی کاربر محتوا تولید کنید!
  • در محتوای خود به مخاطب پاسخ بدهید
  • ادبیات و زبان مخاطب را در نظر بگیرید

نتیجه گیری

مطالب مشابه

  • الگوریتم Google Sandbox یا سندباکس گوگل چیست؟

    قبل از این که در مورد الگوریتم سندباکس گوگل توضیح دهیم، بهتر است در نظر…

  • الگوریتم پیج رنک(Page Rank) چیست؟

    اگر کمی در زمینه کسب و کارهای اینترنتی سررشته داشته باشید، حتما نام الگوریتم پیج…

  • ایجاد صفحات با رفتار مخرب

    شاید نمی دانستید که از نظر گوگل هرگونه محتوا یا نرم افزاری در سایت شما که…

  • الگوریتم گورخر(Google Zebra) گوگل چیست؟

    شاید شنیده باشید که همه می گویند، الگوریتم گورخر بالاخره منتشر شد، اما اگر بخواهیم به…

محتوای کامل در سایت منبع

جدیدا یکی از بزرگترین فاکتورهای رتبه دهی سایت ها، الگوریتم eat بولد شده است و در ابتدا به بیان مقدمه ای می پردازیم و درادامه مبحث الگوریتم eat را کامل توضیح میدهیم. همه چیز از توییت زیر شروع شد. لطفا قند شکن خود را روشن کنید تا توییت را به طور کامل ببینید.

در ابتدا گوگل اساس رتبه دهی صفحات وب سایت را الگوریتم پیج رنک معرفی کرد. پیج رنک لینک های ورودی به صفحه را اندازه می گیرد و به عنوان فاکتور کیفیت صفحه ثبت می کرد و هر چه پیج رنک صفحه به ۱۰ نزدیک تر بود، آن صفحه ارزشمندتر بود. در الگوریتم پیج رنک هر لینک به نشانه یک «رای» برای صفحه است. همچنان این مفهوم به عنوان شاخص رتبه دهی سایت ها توسط گوگل استفاده می شود.

متخصص های سئو امروزه راه های زیادی را برای تحت تاثیر قرار دادن الگوریتم رنک دهی سایت ها می یابند. گوگل روزانه بر پیچیدگی الگوریتم های رنک دهی خود می افزاید تا ارزشمندترین و مرتبط ترین صفحه را به کاربر برگرداند.

همه این روش ها باعث این می شود که گوگل به بهبود «تجربه کاربری » فکر کند.در سال ۲۰۰۴ پیتر مورویل مقاله ای منتشر کرد و هفت فاکتور مرتبط با تجربه کاربری را معرفی کرد. که عبارت بودن از مفید بودن، قابل استفاده بودن، مطلوب بودن ، قابل جستجو بودن، قابل دسترسبودن، قابل اعتماد و ارزشمند بودن مطلب. این موارد نشان دهنده این است که گوگل همیشه بر این موضوع متمرکز است که صفحات و محتواهای با تجربه کاربری بالا را شناسایی و به خورد مخاطب بدهد.

محتواهای با کیفیت بالا زمانی که گوگل به سمت استفاده از ماشین لزنینگ و هوش مصنوعی رفت، برای کاربرها یافتنی تر شدند و به این ترتیب هدف جست و جوی کاربر و معنای محتوا را گوگل درک کرد.

و هنگامی که گوگل سرعت لود و موبایل فریندلی بودن صفحات را بر فاکتورهای رتبه بندی افزود، آنها کمک کردند که که کاربران محتواهایی که سریع لود می شدند و با دیوایس های موبایل سازگار بودند بیشتر استفاده کنند. در حال حاضر، گوگل توجه خود را نسبت به شناسایی محتوایی که بیشترین «اعتبار» را دارد، معطوف کرده است .

نام الگوریتم eat از کجا آمد؟ الگوریتم eat چیست؟

گوگل در سال ۲۰۰۵ شروع به ساخت تیم «ارزیابان کیفیت» کرد. وظیفه آنها بررسی و ارزیابی کیفیت نتایج جست و جو صفحاتی است که به آن لینک شده بود. ارزیابان کیفیت مجموعه ای از قوانین ودستورالعمل ها را برای ارزیابی نتایج ارائه می دادند. به همین دلیل گوگل سندی را در این سال ها در نسخه ها و رویژن های متفاوت در دسترس متخصصین و کاربران قرار داده است. اما در سال ۲۰۱۴ گوگل این سند را کاملا بازنویسی نمود و یک مفهوم جدید به نام EAT را مطرح نمود.

در آپدیت جدید این سند ارزیابان کیفیت را در سه زمینه کلیدی بررسی می کنند.

Expertise : آیا نویسنده محتوا در موضوع مورد نظر تخصص کافی را دارد؟

Authoritativeness : آیا از نویسنده محتوا و یا سایت مورد نظر می توانم در موضوع مرتبط اعتبار بگیرم؟

Trustworthiness: آیا کاربران میتوانند به نویسنده محتوا و وب سایت مد نظر اعتماد کنند؟

به سادگی EAT یک مدل اعتبار سنجی و ارزیابی برای هر اطلاعاتی در سطح وب است که آیا قابل اعتماد است یا خیر؟

از سال ۲۰۱۴ این دستور العمل ها به صورت دوره ای به روز می شود. صفحات می توانند با کیفیت بالا قلمداد شوند اگر سه ویژگی بالا را داشته باشند. از سوی دیگر صفحاتی که امتیاز لازم در موارد مد نظر کسب نکنند، بی کیفیت در نظر گرفته می شوند.

دستور العمل گوگل به روشنی بیان می کند که صفحاتی که اعتبار لازم از EAT نداشته باشند در رتبه بندی پایینی قرار می گیرند.

مفهوم EAT برای همه صفحات حائز اهمیت است، سطح مناسب از EAT به هدف ایجاد صفحه، هدف وب سایت و محتوای آن بستگی دارد. بعضی از موضوعات تحت بررسی دقیق و استانداردهای با کیفیت قرار می گیرند، در حالی که دیگران نیاز به تخصص بالایی ندارند.

برای مثال سایت توصیه های پزشکی باید توسط افراد و سازمان های مرتبط با تجربه و آموزش پزشکی ایجاد شود.

اما یک فرد معمولی با بازبینی جامع مقالات یک سایت در وبلاگ خودش می تواند به عنوان یک متخصص شناخته شود. البته اگر به اندازه کافی تجربه دست اول را منتقل کند.

صفحات YMYL چه صفحاتی هستند؟

گوگل به صفحاتی که ارزش محتوایی آن صفحات که مربوط به خو شبختی ، سلامت، ایمنی و ثبات پول انسانهاست با عنوان صفحات YMYL نگاه می کند. که خلاصه شده “Your Money or Your Life” است. نمونه ای از صفحات YMYL می تواند صفحاتی با عنوان زیر باشد: مشاوره در مورد سرمایه گذاری، اطلاعات درباره درمان های های پزشکی یا صفحاتی که اطلاعات حقوقی ارائه می دهند.

گوگل صفحاتی که اطلاعات بدی درباره موضوعات بالا را ارائه می دهد و تاثیر بدی بر زندگی کاربران دارد به رسمیت نمی شناسد، بنابراین سطوح بالای الگوریتم eat کاملا ضروری است.

در نهایت، ارائه دهندگان محتوا باید مناسب ترین و متقاعد کننده ترین شواهد را که می توانند برای کمک به کاربران در پاسخ به این سوال ارائه دهند: “آیا می توانم به این شخص (یا سازمان) اعتماد کنم؟”

چگونه امتیاز بالا را در الگوریتم eat را کسب کنیم؟

حالا وقت آن رسیده است که به این سوال پاسخ دهیم که «چگونه امتیاز بالا را در الگوریتم eat را کسب کنیم؟» ٍبرای این منظور تکنیک های مهم را برای دستیابی به امتیاز بالا در EAT را ذکر می کنیم.

۱️⃣ محتوای منحصر به فرد و با کیفیت بالا. برای داشتن محتوای خوب باید اقداماتی بکنیم مثلا غلظ املایی و گرامری نداشته باشد، از عناوین توصیفی استفاده کنیم و از منابع معتبر استفاده کنیم تا یک مقاله کامل به کاربر ارائه بدهیم.

۲️⃣ یک موضوع خاص را با ایجاد مقالات مرتبط با همان موضوع کامل کنیم. به طور مثال یک موضوع شبیه یک خوشه انگور است. و هر چه دانه های انگور بیشتری به یک خوشه وصل شده باشند، آن خوشه کاملتر و سنگین تر و بهای بیشتری خواهد داشت.

۳️⃣ مورد سوم برجسته کردن اطلاعات نویسنده است. بخش مهمی از امتیاز EAT به ارزیابی نویسنده محتوا بستگی دارد تا به سوالاتی نظیر «آیا این شخص واجد شرایط انتشار این محتوا یا مقاله است؟» و یا «آیا می توانم به آنچه این شخص در این مقاله می گوید اعتماد کنم؟» پاسخ دهیم. برای همین منظور باید دسترسی آسان به اطلاعات نویسنده را فراهم کنیم، بیوگرافی نویسنده را فعال کنیم و یک نام تجاری شخصی رابرای هر نویسنده در نظر بگیریم.

۴️⃣ راه چهارم برجسته سازی اطلاعات سازمانی یک شرکت یا سازمان از راه های مختلف است، به نظرات مشتریان بها بدهیم،صفحه «درباره ما» را کامل کنیم، شبکه ها و رسانه های اجتماعی را تقویت کنیم و حتما سایت را با تعریف کردن ssl ایمن بکنیم.

می توانیم از این مقاله به این نتیجه برسیم که عوامل تخصص، اعتماد و اعتبار به عوامل بحرانی برای موفقیت آنلاین تبدیل شده است. دیگر بحث به اندازه کافی صحبت کردن کافی نیست. سازمان ها باید عوامل الگوریتم eat را در کسب وکار های آنلاین بهبود ببخشند.

اگر پست الگوریتم eat برای شما مفید بود، لطفا منتشر کنید. و نظرات خود را اعلام کنید.

مطالب مشابه

  • الگوریتم دزد دریایی گوگل، پلیسی برای مبارزه با کپی کاران!

    شاید می پرسید که چرا گوگل نام این الگوریتم را دزد دریایی گذاشته است؟ الگوریتمی که…

  • الگوریتم رنک برین رنک برین چیست؟

    الگوریتم رنک برین یکی از الگوریتم های گوگل است که در اکتبر ۲۰۱۵ توسط گوگل به طور رسمی…

  • الگوریتم پاندای گوگل(Google پاندا) چیست؟

    الگوریتم پاندای گوگل یکی از الگوریتم های جدید گوگل در رابطه با رتبه بندی سایت ها می باشد. این…

  • الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست؟

    الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل یا Google Hummingbird یکی دیگر از الگوریتم های باغ وحش گوگل است که تأثیرات…

ادامه خواندن در سایت منبع