تکنیک های حرفه ای در مورد روندها و الگوهای بازار

مفهوم هوش کسب و کار یا business intelligence فرآیندی است که در آن شرکت ها از استراتژی ها و فناوری ها برای تجزیه و تحلیل داده های موجود و تاریخی استفاده می کنند تا بتوانند بهترین تصمیم های استراتژیک را اتخاذ کنند و به مزیت رقابتی دست یابند.

Competitive advantage-مزیت رقابتی

مفهوم هوش کسب و کار یا business intelligence

سیستم های هوش کسب و کار از طریق ترکیب فرآیند جمع آوری، ذخیره داده ها و مدیریت دانش با تجزیه و تحلیل داده ها، داده های پیچیده را تبدیل به اطلاعات معنا دار و کاربردی می کنند. این اطلاعات برای پشتیبانی از چشم اندازهای استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی و تصمیم گیری بهتر مورد استفاده قرار می گیرند.

در هوش کسب و کار از انواع فن آوری ها، اپلیکیشن‏ها، فرآیندها، استراتژی ها، محصولات و ساختارهای فنی برای جمع آوری، تجزیه و تحلیل، نمایش و انتشار اطلاعات داخلی و خارجی کسب و کارها استفاده می شود.

کشف الگوها و پیش بینی رویدادهای آینده

فناوری هایی که در مفهوم هوش کسب و کار یا رایج هستند از طریق روش های آماری پیشرفته و تجزیه و تحلیل های پیش نگرانه به کسب و کارها در درک نتایج تجزیه و تحلیل داده ها، کشف الگوها و پیش بینی رویدادهای آینده کمک می کنند.

  • داده کاوی (data mining): در این روش مجموعه داده های بزرگ با استفاده از پایگاه های داده، آمار و یادگیری ماشین مرتب می شوند تا روندها و نحوه ایجاد روابط کشف شوند.

  • : Querying در این روش مجموعه داده یا اطلاعات خاص از یک پایگاه داده درخواست می شود.

  • آماده سازی داده ها (data preparation): در این روش طی یک فرآیند داده ها با هم ترکیب می شوند و ساختار آن ها مشخص می شود تا برای تجزیه و تحلیل آماده شوند.

  • • گزارش نویسی (reporting): در این روش اطلاعات حاصل از تجزیه و تحلیل داده های عملیاتی و مالی را با تصمیم گیرندگان به اشتراک گذاشته می شود تا آن ها با نتیجه گیری از این اطلاعات تصمیمات مناسبی بگیرند.

  • بنچ مارکینگ (benchmarking): در این روش فرآیندهای فعلی کسب و کار و معیارهای عملکرد با داده های تاریخی مقایسه می شود تا عملکرد کسب و کار با بهترین نمونه های صنعت مطابقت داده شود.

  • تجزیه و تحلیل توصیفی (descriptive آنالیتیکس): در این روش داده های تاریخی برای مقایسه و درک بهتر تغییرات ایجاد شده در یک کسب و کار تفسیر می شوند.

  • تجزیه و تحلیل آماری (statistic آنالیتیکس): در این روش از نتایج حاصل از تحلیل های توصیفی و روش های آماری برای شناسایی روندها استفاده می شود.

  • تجسم داده ها (data visualization): در این روش داده ها به صورت نمودارها و گراف ها و سایر اشکال بصری نمایش داده می شود تا تجزیه و تحلیل آن ها آسان گردد.

این مطلب را هم از دست ندهید :   نکته های حرفه ای در موردسایت‌های آگهی | راهنمای آپدیت شده ۱۴۰۲

سیستم های مدرن در مفهوم هوش کسب و کار

سیستم های مدرن در مفهوم هوش کسب و کار یا business intelligence، به تجزیه و تحلیل سلف سرویس اولویت می دهند. همچنین این دستگاه ها با ابزارها، روش ها، فرآیندها و پلتفرم های یکپارچه سازی داده ها در توانمندی کسب و کارها برای شناخت چشم اندازها در بازارها و بهبود عملکرد آن ها نقش اساسی دارند. ابزارهای هوش کسب و کار عبارتند از:

تجزیه و تحلیل Ad hoc:

یک فرآیند تجزیه و تحلیل طراحی شده است که برای پاسخ به سؤالات خاص در این حوزه کاربرد دارد.

پردازش تحلیلی آنلاین (OLAP):

یک روش محاسباتی است که امکان اجرای سؤالات تحلیلی چند بعدی را فراهم می کند.

BI تلفن همراه:

نرم افزاری است که سیستم های هوش کسب و کار دسکتاپ را برای دستگاه های تلفن همراه بهینه سازی می کند.

بهره وری-بهینه سازی

BI زمان واقعی (real-time):

یک روش برای تجزیه و تحلیل داده ها است که از طریق فید تراکنش های کسب و کار، اطلاعات را در زمان واقعی به انبار داده real-time کاربران تحویل می دهد.

BI کاربردی (operational):

یک روش برای تجزیه و تحلیل داده ها است که در تجزیه و تحلیل به موقع اطلاعات کسب و کار به منظور تصمیم گیری سریع کاربرد دارد. این روش داده های سیستم عملیاتی را در زمان واقعی به صورت خودکار یکپارچه سازی می شود.

BI نرم افزاری به عنوان یک سرویس (SaaS BI):

در این ابزار نمایش داده ها، مبتنی بر اشتراک گذاری ابری است و برای نرم افزارهای هوش کسب و کار کاربرد دارد.

BI منبع باز (OSBI):

نرم افزارهایی هستند که به خرید مجوز نرم افزار نیاز ندارند.

BI تعاملی (collaborative):

هوش مکانی (LI):

نرم افزاری است که موجب ارتباط موقعیت های جغرافیایی با داده های کسب و کار می شود.

نرم افزار تجسم داده ها: با ارائه اشکال بصری، شناخت الگوها و همبستگی ها را ساده می سازد.

اپلیکیشن‏ های سفارشی

پلتفرم هوش کسب و کار به شرکت ها کمک می کند از ساختار داده های موجود استفاده کنند و اپلیکیشن‏های سفارشی مربوط به آن را بسازند تا اطلاعات در اختیار تحلیلگران قرار گیرد، سؤالات طراحی شوند و داده ها به صورت بصری قابل مشاهده باشند. پلتفرم های مدرن هوش کسب و کار از تجزیه و تحلیل سلف سرویس پشتیبانی می کنند و باعث سهولت ساخت داشبورد و گزارش ها برای کاربران اصلی می شوند.

این مطلب را هم از دست ندهید :   تکنیک های حرفه ای دربارهنرم افزارهای گرافیکی

نرم افزارهای انعطاف پذیر حامی هوش کسب و کار

کاربران با کمک رابط های کاربری ساده و نرم افزارهای انعطاف پذیر حامی هوش کسب و کار می توانند به حجم زیادی از منابع داده مثل پایگاه های داده NoSQL، سیستم های Hadoop، پلتفرم های ابری و انبارهای داده رایج، متصل شوند و با کمک داده های متنوع، به چشم اندازی یکپارچه برسند.

رشد و توسعه فناوری های هوش مصنوعی

Artificial intelligence-هوش مصنوعی

رشد و توسعه فناوری های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در کنار تکامل هوش کسب و کار موجب شده است کسب و کارها بیشتر به دنبال شیوه های مبتنی بر داده و تعامل باشند. در نتیجه کاربران می توانند چشم اندازهای هوش مصنوعی را با هوش کسب و کار ادغام کنند و از مزایای تجسم داده ها بهره مند شوند. محبوب ترین شرکت های ارائه دهنده پلتفرم هوش کسب و کار عبارتند از: Oracle، مایکروسافت، IBM و Salesforce.

مزایای مفهوم هوش کسب و کار یا business intelligence

مفهوم هوش کسب و کار یا business intelligence در حال رشد است زیرا کسب و کارها بیشتر به دنبال داده های خام هستند. آن ها برای اینکه از حجم عظیمی از اطلاعات (داده های بزرگ) به کسب چشم اندازی یکپارچه برسند، با چالش هایی مواجه می شوند. کسب و کارها با کمک سیستم های هوش کسب و کار، می توانند دید جامعی از داده های سازمان خود داشته باشند و آن ها را به چشم انداز فرآیندهای کسب و کار خود تبدیل کنند و در تصمیمات استراتژیک و عملیاتی موفق تر عمل نمایند.

روندها و الگوهای بازار

سازمان ها با استفاده از هوش کسب و کار می توانند تجزیه و تحلیل داده های تاریخی را انجام دهند، فعالیت های سازمان را بهینه سازند، عملکردها را پیگیری کنند. همچنین می توانند با سرعت بیشتری، تصمیمات بهتری بگیرند، مشکلات و عدم کارایی را در کسب و کار پیدا کرده و حذف کنند، روندها و الگوهای بازار را کشف نمایند،

درآمدها و سودآوری را در مسیر درست هدایت کنند، بهره وری را افزایش دهند و سرعت رشد را بالا ببرند. هوش کسب و کار موجب تسهیل تجزیه و تحلیل رفتار مشتری، مقایسه داده ها با رقبا و درنهایت کسب مزیت رقابتی برای کسب و کارها می شود.

بهره وری-بهینه سازی

ادامه خواندن در سایت منبع