نکته ها و ترفندهای طلایی در مورد بیزینس پلن استارتاپ

امروزه اینترنت در اکثر مدل های کسب و کار نقش بسیار مهمی ایفا می‏کند. اما برای آن دسته از افرادی که می خواهند بیزینس پلن استارتاپ حوزه اینترنت اشیا را تهیه کنند، فضای اینترنت برای آن ها بسیار جالب تر است. با وجود روش های محاسباتی گسترده، سیستم های ابداع شده و رشد جهشی شیوه یادگیری ماشینی، استارتاپ های اینترنت اشیا می توانند از بین بیزینس پلن‏های متنوع، مناسب ترین مدل را برای کسب و کار خود انتخاب کنند یا مدل هایی را متناسب با کسب و کار خود طراحی کنند.

بیزینس پلن استارتاپ حوزه اینترنت اشیا چیست؟

یک استارتاپ حوزه اینترنت اشیا دقیقاً به مفاهیم اینترنت اشیا (قابلیت ارتباط از راه دور، چیپ‏های تعبیه شده، پردازش داده ها و سایر موارد) برای نشان دادن توانایی های یک کسب و کار متکی است. تمام مدل های کسب و کار اینترنت اشیا باید طبق ۲ نکته اصلی زیر طراحی شوند:

  1. خلق و ارائه ارزش برای یک گروه مخاطب هدف خاص

  2. استفاده از ویژگی خاص و منحصر به فرد اینترنت اشیا

در تمام مدل های کسب و کار تلاش می شود تا ارزشی برای مخاطبان هدف ایجاد و ارائه شود. اما عامل اصلی که باعث می شود یک بیزینس پلن استارتاپ حوزه اینترنت اشیا منحصر به فرد باشد این است که میزان حفظ رابطه با کاربر نهایی در آن مشخص می شود.تصور کنید که یک مشتری اشتراک یک ساله یک سرویس موسیقی را انتخاب می کند. در این مثال یک شرکت با مدل کسب و کار اینترنت اشیا می تواند کنترل و تسلط بیشتری بر داده های مشتریان خود داشته باشد.

مخاطبان هدف-پرسونای مخاطب

این نوع شرکت ها فقط با ارائه یک رابط کاربری زیبا برای کاربران نهایی همراه با تعدادی از آهنگ ها برای انتخاب مشتریان خود، می توانند موفق شوند. از طرف دیگر، اکثر بیزینس پلن‏های استارتاپ حوزه اینترنت اشیا برای کمک به کارآفرینانی طراحی می شوند که می خواهند هم در زمینه سخت افزار و هم در زمینه نرم افزار نوآوری هایی را ارائه دهند و قصد دارند دنیای کنونی را به آینده متصور خود نزدیک تر کنند.

Entrepreneurship-کارآفرینی

  • اولین بیزینس پلن استارتاپ حوزه اینترنت اشیا: مدل مبتنی بر خروجی یا نتیجه

در این بیزینس پلن استارتاپ حوزه اینترنت اشیا بر روی برخی از خروجی ها یا نتایج برای ارائه به کاربر تمرکز می شود. در این کسب و کارها، مشتری به جای خرید یک محصول ملموس و فیزیکی، بابت تجربه حاصل از استفاده کوتاه مدت یک محصول، مبلغی را پرداخت می کند. به طور کلی تعهد مالکیت، نگهداری و مدیریت کیفیت محصول بر عهده تولید کننده است. مشتری فقط به دنبال نتیجه استفاده از محصول ارائه شده توسط کسب و کار است.

این مطلب را هم از دست ندهید :   توصیه ها و هشدارها دربارهآنالیز بک لینک ها - راهنمای آپدیت شده جدید

  • دومین مدل کسب و کار استارتاپ در حوزهIOT: مدل مبتنی بر پلتفرم

سابقه استفاده از مدل های مبتنی بر پلتفرم چندان زیاد نیست. این بیزینس پلن استارتاپ حوزه اینترنت اشیا موجب ایجاد بازاری ایمن و مدیریت شده می شود، به طوری که در آن تولیدکنندگان و مصرف کنندگان می توانند باهم به راحتی تعامل داشته باشند و معامله کنند. پلتفرم ها در یک مدل کسب و کار کارآمد اینترنت اشیا باید دارای دو ویژگی اساسی باشند:

  1. یکپارچگی

  2. قابلیت تبادل و استفاده از اطلاعات در سیستم ها و نرم افزارهای کامپیوتری

یک نمونه معروف از یک بیزینس پلن مبتنی بر پلتفرم، الکسای آمازون است. در گذشته نه چندان دور آمازون توانست با بخش سرویس وب خود (AWS) موفقیت زیادی کسب کند.

  • سومین بیزینس پلن استارتاپ حوزه اینترنت اشیا: مدل داده محور

اینترنت اشیا اطلاعات را در زمان واقعی جمع آوری می کند و به همین دلیل فناوری بسیار ارزشمندی محسوب میشود. وقتی شما سیستمی برای دریافت داده ها به منظور شناسایی پویایی بازار داشته باشید، می‏توانید مشتریان خود را با نگاهی جدید و متفاوت درک کنید. این شناخت برای کسب و کارهایی که تمام فعالیت ها را خودشان انجام می دهند بسیار مفید و کاربردی است.

شرکت های مرتبط با شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک از طریق جمع آوری داده ها و طبقه بندی آن ها به چشم اندازی دست یافتند و از این طریق برند خود را به طور مؤثر معرفی کردند. این داده ها از منابعی کسب می‏شوند که موجب تقویت اکثر فعالیت های بازاریابی دیجیتال می شوند. آن ها به تیم های تبلیغات به منظور ، فروخته می شوند. با اینکه فیس بوک و گوگل تسلط کاملی در حوزه رقابت کلان داده ها دارند.

بازاریابی

اما همچنان این داده ها برای بقای سایر شرکت ها در این نوع مدل کسب و کار مؤثر هستند. شرکت های آب و برق حاضر هستند برای جمع آوری داده های مربوط به مصرف انرژی هزاران مشترک خود که از دستگاه های تولید انرژی استفاده می کنند، هزینه پرداخت کنند. همچنین شرکت های بیمه بابت جمع آوری داده های مربوط به برنامه های نظارت بر عادات رانندگی افراد، پول پرداخت می کنند. یکی از مواردی مهمی که باید در اجرای این نوع کسب و کارها به آن توجه کنید، حفظ حریم خصوصی افراد است.

  • چهارمین مدل کسب و کار استارتاپ در حوزه IOT: مدل فروش ابزارها

ممکن است این بیزینس پلن استارتاپ حوزه اینترنت اشیا در مقایسه با سایر بیزینس پلن‏ها کمی قدیمی باشد. اما فروش ابزارهای واقعی IoT در استقرار زیرساخت های قابل اعتماد نقش اساسی دارد. شرکت های آنلاینی مانند موجب سهولت خرید سخت افزارها برای کاربران خود از طریق سفارش از دفتر یا منزل آن ها شده اند. این شرکت به کاربران خود امکان می دهد تا خودشان سخت افزارها را تا زمان یافتن یک راه حل مناسب نصب کنند.

این مطلب را هم از دست ندهید :   راهکارها و ترفندها براینحوه درآمد از یوتیوب

ابزارهایی مانند نسخه های اصلاح شده ، آنتن ها، دستگاه های کنترل و سایر بردهای کوچک، همگی شیوه هایی عالی برای جذب افراد علاقمند به سخت افزار هستند.n با اینکه این بازار تا حدی رقابتی است، اما به دلیل اینکه همیشه تقاضا برای ابزارهای جدیدی وجود دارد، فعالیت در آن سودآور خواهد بود. اگر شما بتوانید حوزه مناسبی را پیدا کنید، قطعاً می‏توانید به سرعت فروش خود را افزایش دهید.

  • پنجمین مدل کسب و کار استارتاپ حوزه اینترنت اشیا: مدل مبتنی بر خدمات

اینترنت اشیا در بخش خدمات ارائه دهنده طیف وسیعی از امکانات است. شما با بیزینس پلن مبتنی بر خدمات، می توانید خدمات درست و به موقع را به مشتریان هدف خود ارائه دهید. ممکن است کسب و کار اصلی شما «خدمات» نباشد. اما با این مدل کسب و کار به راحتی می توانید یک خدمت خاص و منحصر به فرد را برای مشتریان خود ارائه دهید. یک نکته مهم برای موفقیت در این مدل سازگاری با نیازهای مشتریان و قوانین مرتبط است.

اکثر شرکت ها تقریباً ۴ درصد از درآمد سالانه خود را برای رعایت قوانین صرف می کنند. بر اساس یک نظرسنجی یک موسسه در حوزه اخبار مالی، پیش بینی می شود این مبلغ در سال ۲۰۲۲ افزایش خواهد یافت. برخی از شرکت ها اظهار کردند از فناوری IoT برای ارائه خدمات ارزان تر بررسی کیفیت در حوزه های امنیت، قوانین و اقتصاد استفاده کرده اند. اخیراً شرکت با مشارکت شرکت Azure مایکروسافت تلاش کرد تا بهترین خدمات اتوماسیون را طبق محدودیت های موجود ارائه دهد.

اقتصاد

با این اقدام دو شرکت، کاربران می توانند بارکاری (workload) خود را به شرکت بسپارند و طبق چارچوب های امنیتی و توافق شده انتظار دارند آن را پوشش دهند.به طور کلی اینترنت اشیا موجب قدرتمند شدن سیستم های داخلی یک کسب و کار می شود. به عنوان مثال، هنگامی که ابزارها به تنهایی امکان جمع آوری، ارسال و ذخیره داده ها را داشته باشند، فعالیت های مرتبط با نظارت و کنترل کسب و کارها به طور کارآمدتر انجام خواهد شد.

ادامه خواندن در سایت منبع