ترفند های کلیدی درباره چک لیست نگارش انشاء (آموزش گام به گام)

چک لیست ها در بسیاری از حوزه هایی که به آموزش و تحصیل مربوط می شود مورد استفاده قرار می گیرند، که نگارش انواع متون یکی از این حوزه ها است. آیا واقعاً چک لیست نگارش موثر است؟ کاملا! در این مطلب قرار است به چرایی استفاده از چک لیست ها، نتایج تحقیق و نحوه ی تنظیم چک لیست نگارش برای کمک به بهبود مهارت نگارش در دانش آموزان پرداخته شود.

در این زمینه می توانید به مراجعه نمایید

پس بررسی انواع نمونه چک لیست نگارش و چک لیست نگارش آماده سفارش نهایی شما در دست بررسی و تنظیم قرار می گیرد.

پیش از آن به مبحث شیرین لیست نگارش، نحوه ی ایجاد چک لیست نگارش و اهمیت آن می پردازیم.

چرا از چک لیست نگارش در کلاس درس استفاده می شود؟

هنگامی کودکان در روند نگارش به اشتباهات خود پی می برند، یادگیری برای آنها معنادارتر می شود. آنها می توانند در طی تحصیل با استفاده از چک لیست نگارش اشتباهات نگارشی خود را رفع کنند و مهارت های نوشتاری شان را سریعتر توسعه دهند. به نویسندگان مشهوری مانند رولد دال و یا جودی بلوم فکر کنید. نویسندگان از لیست کنترل نگارش برای بررسی و ویرایش قطعه های هنری شان استفاده می کنند، در این مسیر بار ها به ویرایش می پردازند و در نهایت به یک قطعه ی هنری کامل دست می یابند. این مسیر می تواند با استفاده از لیست نگارش برای یک بند شروع شود و تا چک لیست نگارش پایان نامه و چک لیست نگارش تحقیق ادامه یابد.

استفاده از ابزار چک لیست نگارش مقاله هنگام نوشتن بسیار مهم است زیرا:

• دانش آموزان را راهنمایی می کند تا مهارت های مورد نیاز برای نگارش را توسعه دهند.

• به نویسندگان بی رغبت راهی ساده نشان می دهد تا عناصر لازم را در نظر بگیرند.

• در طول فرآیند نگارش، چک لیست نگارش انشاء مانند یک مرجع بی همتا عمل می کند.

• به دانش آموزان کمک می کند تا در هر مرحله تمرکز کافی داشته باشند.

• ابزاری است که به کمک دانش آموزان می آید و عمل ویرایش متن نگارش شده را سهل می کند.

• وجود عناصر اصلی متن را که می بایستی شامل متن شود، تضمین می کند.

این مطلب را هم از دست ندهید :   تکنیک های سریع و آسان در موردنحوه نوشتن کلمات کلیدی

• دانشجویان و دانش آموزان را تشویق می کند تا به سراسر مقاله خود سازماندهی ببخشند.

• به دانش آموزان استراتژی تجدید نظر و ویرایش مناسب متن را یادآور می شود.

• دانش آموز را در قبال انتظاراتی که در چک لیست ارائه شده است مسئول می داند.

• دانش آموزان را تعهد پذیر به بار می آورد.

• به صورت قابل توجهی مهارت نگارش در دانش آموزان را بهبود می بخشد.

• می تواند مانند پلی بین معلم و والدین باشد، به نحوی که معیار های یک مقاله موثر را به آنها منتقل می کند.

• کار اضافی را هم برای دانش آموز و هم برای معلم از بین می برد، زیرا اصلاح اشتباهات مقاله و سپس درخواست تصحیح آن توسط دانش آموز دوباره کاری است.

• آگاهی فراشناختی دانش آموزان از فرآیند های فکری شان را توسعه می دهد ( به تحقیق اشاره شده در پاراگراف بعدی توجه کنید).

تحقیقاتی که بر اهمیت لیست کنترل نگارش و تاثیر آن بر بهبود مهارت نوشتاری تاکید دارند…

چندین پروژه مطالعاتی و تحقیقاتی در باب اهمیت چک لیست نگارش انجام شده است که در جهت حمایت از این ایده طرح شده اند. بیایید نگاهی دقیق به یافته های آنها بیاندازیم:

ایده

– کاتلین دودِن رولندز ( متخصص آموزشی )

کاتلین مقاله ای با عنوان ‘ Check it Out! ‘ گردآوری کرده است که از تئوری اهمیت لیست کنترل نگارش در جهت یادگیری موثر دانش آموزان پشتیبانی می کند. در این مقاله چنین آمده است که :

– آتول گوانده ( جراح و نویسنده )

آتول در تحقیق خود اهمیت چک لیست هایی که متخصصان مختلف برای جلوگیری از اشتباهات خود استفاده می کنند، بررسی می کند و در همین راستا بهبود نتایج آنها را نیز یادآور می شود. در توصیف کتاب وی با نام ‘ بیانیه چک لیست ‘ چنین می توان گفت :

– آنت مارینز ( کتابدار، USCS ) و آرون زاخمایر ( طراح آموزشی ، USCS )

چگونه در کلاس از لیست کنترل نگارش استفاده کنید!

اکنون که از اهمیت چک لیست نگارش و تاثیر بالای آن بر روی عملکرد دانش آموزان در کلاس اطلاع دارید بهتر است اطلاعاتی چند در باب چگونگی استفاده از آنها در کلاس درس نیز کسب کنید:

۱٫ هنگام تنظیم و ایجاد چک لیست به انتظارات مسئله و آنچه که می خواهید دانش آموزان به انجام آن بپردازند، فکر کنید. قرار است آنها یک پاراگراف نگارش کنند یا یک مقاله؟ چه نوع نوشتاری مد نظرتان است؟ مطمئن شوید عناصر و نکات نوشتاری را با توجه به نوع خاص نوشتاری که مد نظرتان هست در چک لیست درج کنید.

این مطلب را هم از دست ندهید :   آموزش کامل و جامع بدون جزییات به درد نخور دربارهآقای وردپرس که شما باید بدانید

به عنوان مثال، در نوشتن روایت، موارد چک لیست ممکن است چنین باشد: آیا ابتدا، میانه و پایان دارید؟ آیا شما برای حل مشکل راه حلی ارائه داده اید؟ آیا شخصیت ها را در طی داستان پرورانده اید؟ به عنوان مثال ، در نوشتن روایت ، موارد چک لیست ممکن است شامل موارد زیر باشد: آیا ابتدا ، میانه و پایان دارید؟ آیا شما برای حل مشکل راه حلی ارائه می دهید؟ آیا شخصیت ها را در طول داستان توسعه دادید؟ آیا تعلیق ارائه کردید؟ آیا نوشتار شما هیجانی است؟

۲٫ از تنظیم استاندارد چک لیست، سادگی بیان و ترتیب عملی آن اطمینان حاصل کنید تا دانش آموز را به سمت هدف راهنمایی کند. از نگارش چک لیست ها طولانی پرهیز کنید به نحوی که غیر قابل درک نباشد!

۳٫ هدف از تهیه چک لیست را به دانش آموزان توضیح دهید. ( این ابزار به مهارت نگارش را در شما شکوفا می کند، انتظارات و نکات نگارشی را به شما یادآور می شود و کمک می کند یک نویسنده شگفت انگیز شوید!)

۴٫ به دانش آموزان بگویید حتی متخصصانی مانند جراحان، خلبانان و بهترین نویسنده ها نیز از چک لیست استفاده می کنند!

۵٫ چک لیست را پیش از ارائه ی پروژه تحویل دهید تا دانش آموزان بتوانند در طی انجام پروژه ی نگارشی از آن بهره ببرند – پیش از نگارش، پیش نویس خشن، اصلاح، ویرایش، ویرایش توسط همکاران و نسخه نهایی. همچنین به آنها یادآوری کنید پیش از ارائه مجددا چک لیست شان را مرور کنند.

۶٫ در نوشتن چک لیست نگارش هیچ مرحله ای را از قلم نیندازید. برای توضیح موارد مشکل از مثال و یا متن مادر استفاده کنید.

۷٫ از دانش آموزان بخواهید چک لیست را همراه با مقاله شان تحویل دهند. این به آنها کمک می کند تا اهمیت لیست کنترل نگارش را دریابند و نسبت به آیتم های موجود در آن پاسخگو باشند.

قول آخر

منبع:

ادامه مطلب در سایت منبع