نکات مهم و ضروری درباره بهبود وضعیت سئو سایت

دامنه یا آدرس اصلی سایت چیست؟

آدرس دامنه (دامین یا دومین) سایت شما میتواند با www و یا بدون آن آغاز شود. دامنه اصلی همانی است که شما ترجیح میدهید در نتایج جستجو دیده شود و بازدیدکنندگان شما مستقیما به این دامنه راهنمایی میشوند.

تاثیر دامنه اصلی بر سئو چیست؟

اشتباه در وضعیت ایندکس صفحات سایت

موتورهای جستجو آدرس سایت شما در دو حالت استفاده یا عدم استفاده از www را بعنوان دو دامنه مستقل شناسایی میکنند. بطور مثال اگر آدرس سایت شما www.websima.com باشد ولی بصورت websima.com نیز قابل مشاهده باشد موتورهای جستجو ممکن است هر دو دامنه و یا یکی از آنها را ایندکس کنند. اگر گوگل دامنه ای را ایندکس کند که دامنه اصلی (Preferred Domain) مورد نظر شما نیست، شما فکر میکنید که صفحات شما ایندکس نمیشوند در حالیکه حالت دیگر آدرس سایت شما در حال ایندکس شدن است. برای مشاهده وضعیت ایندکس سایت خود در گوگل و مقایسه دو دامنه میتوانید از دستور زیر استفاده کنید و یا به مقاله موتور جستجوی گوگل – ۱۱ نکته کاربردی مراجعه کنید:

Site:websima.com

Site:www.websima.com

جلوگیری از ارائه مطالب تکراری و کپی

برای اینکه با مشکلات محتوای تکراری مواجه نشوید باید دامنه اصلی خود را به موتورهای جستجو معرفی کنید. اگر موتور جستجو هر دو دامنه شما را بررسی و ایندکس کند آنها را دو صفحه متفاوت ولی با محتوای یکسان شناسایی میکند، این امر میتواند تاثیر منفی زیادی در سئو سایت شما داشته باشد.

سئو سایت یا بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو

مدیریت لینک های ورودی به دامنه اصلی

اگر تاکنون دامنه اصلی خود را تعیین نکرده اید، تعداد و کیفیت لینک ورودی به دامنه ها را در نظر بگیرید و هر کدام که لینک ورودی بهتری دارند بعنوان دامنه اصلی انتخاب کنید. لینک های ورودی بعدی به سایت شما همگی به این دامنه اختصاص خواهند یافت که بر سئو سایت شما مستقیما تاثیرگذار خواهد بود.

انتخاب دامنه اصلی و اینکه دارای www باشد یا خیر کاملا به شما بستگی دارد، با توجه به بک لینک های این دامنه ها و یا بر اساس تعداد صفحات ایندکس شده توسط گوگل میتوانید دامنه اصلی خود را تعیین کنید. در صورتیکه سایت شما زیردامنه هایی مانند سئو.websima.com یا crm.websima.com را شامل میشود، استفاده از دامنه www.websima.com مناسبتر بنظر میرسد زیرا آدرس دهی زیردامنه ها و تفاوت آنها با دامنه اصلی را برای کاربران مشخص میکند.

بک لینک

در مقابل عدم استفاده از www آدرس سایت شما را کوتاهتر نشان میدهد و تجربه نشان داده است که اکثر کاربران امروزه www را در ابتدای آدرس سایت تایپ نمیکنند و حتی سایتهایی با این نوع آدرس دهی را قدیمی تصور میکنند.

در نهایت انتخاب دامنه اصلی برعهده شما بوده و نمیتوان گفت که هریک برتری مشخصی بر دیگری دارد.

دامنه اصلی چند سایت شناخته شده را بعنوان نمونه برای شما نشان داده ایم:

  • www.wikipedia.org
  • www.فیس بوک.com
  • www.yahoo.com
  • www.google.com
  • Digg.com
  • Twitter.com
  • پینترست.com

چگونه دامنه اصلی سایت را مشخص کنیم؟

برای تعیین دامنه اصلی سایت دو راه وجود دارد، راه اول بوسیله گوگل وبمستر بوده و راه دوم از طریق ۳۰۱ redirect .

گوگل:

در ابتدا یک حساب کاربری در گوگل وبمستر برای خود بسازید، اگر تاکنون نساخته اید میتوانید با استفاده از دامنه www سایت شروع کنید.

در ادامه باید مالکیت سایت را برای خود تایید کنید برای اینکار میتوانید با استفاده از اکانت گوگل آنالیتیکز خود هویتتان را تایید کنید.

اگر حساب گوگل آنالیتیکز هم ندارید میتوانید از راههای جانبی مانند افزودن تگ متا یا آپلود فایل HTML روی هاست مالکیت خود را بر دامنه تایید کنید.

پس ار تایید هردو دامنه برای تعیین دامنه اصلی سایت از منوی سمت چپ به آدرس زیر بروید:

Configuration>Settings>Preferred Domains

دامنه مورد نظر خود را بعنوان دامنه اصلی انتخاب کرده و پیامی از گوگل وبمستر مبنی بر تغییر دامنه اصلی خود دریافت خواهید کرد.

۳۰۱ redirect:

برای استفاده از این روش کافی است که کد زیر را به فایل htacess. خود اضافه کنید:

اگر هنوز دامنه خود را انتخاب نکرده اید، می توانید خرید دامنه را از ایرانسرور انجام دهید.

سنجش میزان یادگیریبرای این مقاله ۳ پرسش دیگر نیز تعریف شده است. برای مشاهده همه پرسش ها به حساب کاربری خود وارد شوید.

ورود
ثبت نام

  • اگر سایت ما Https باشد باید چه کاری انجام دهیم؟

    • سایت را با هردو آدرس با www و بدون آن در گوگل وبمستر ثبت کنیم.

    • سایت را با هردو آدرس با www و بدون www و به صورت https در گوگل وبمستر ثبت کنیم.

    • نسخه بدون https را به نسخه دارای SSL ریدایرکت ۳۰۱ کنیم.

    • همه موارد

ادامه مطلب

درباره جوملا

جوملا پس از وردپرس دومین سیستم مدیریت محتوای محبوب در طراحی سایت است. امکانات جوملا برای طراحی سایت هایی در ابعاد متوسط و متمایل به بزرگ بسیار مناسب است. پورتال های سازمانی، سایت های شرکتی ، سایت های پزشکی و سایت های خبری از جمله گزینه هایی هستند که میتوان با جوملا طراحی و پیاده سازی کرد. از ویژگی های مهم در هنگام طراحی سایت با جوملا امکانات قابل توجه برای تعیین سطح دسترسی است که میتوان در نیاز های سازمانی برای تعریف سطح قابلیت های موجود برای هر کدام از کاربران مورد استفاده قرار بگیرد. در نگارش جدید جوملا مدیریت دسترسی ها بیش از پیش گسترش یافته و امکان تعیین دسترسی های مدیران نیز تغییرات بسیار قابل توجهی داشته است.

انعطاف پذیری طراحی وب سایت با جوملا

به نوعی هم میتوان گفت این انعطاف پذیری سیستم مدیریت محتوای جوملا هم نقطه ی قوت و هم نقطه ضعف میباشد. از این لحاظ که به خاطر این انعطاف پذیری به راحتی میتوان سایت های مختلف را چه برای اهداف سازمانی و یا شخصی طراحی کرد و به کاربر ارائه داد. اما همین انعطاف پذیری زیاد باعث پیچیده شدن و در نهایت کندتر شدن آن نیز می شود. اما اگر قصد طراحی سایت ارزان با جوملا را دارید طراحان سه سوت وب میتوانند در کمترین زمان بهترین سایت ممکن را به شما ارائه کنند.

افزونه های جوملا

سیستم مدیریت محتوای جوملا دارای هزاران افزونه است که در توسعه ی یک سایت سازمانی و شرکتی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. علاوه بر این افزونه ها امکان توسعه ی افزونه های جدید برای رفع نیاز های سایت ها فراهم است. طراحی وب سایت جوملا سبب می شود دسترسی به مجموعه ی بزرگی از افزونه ها امکان پذیر شود و در نتیجه اضافه کردن امکانات جدید در آینده با احتمال بیشتری به آسانی قابل انجام است.

این مطلب را هم از دست ندهید :   نکات اصلی و اساسی در موردرفتن به خط بعد در تلگرام

طراحی سایت چند زبانه با جوملا

طراحی سایت جوملا در هنگام نیاز به سایت های چند زبانه از گزینه های مناسب بشمار می رود. مطالب، ماژول ها، منو ها و بخش های دیگر جوملا قابلیت سفارشی سازی برای زبان های متعدد را دارد. جوملا همچنین امکان تغییر نشانی زبان های مختلف را دارد و به همین دلیل گزینه ای بسیار خوب برای طراحی وب سایت جوملا به صورت دو و یا چند زبانه میباشد. طبق آمار رسمی جوملا از بیش از ۷۰ زبان دنیا پشتیبانی می کند.

سئو جوملا

جوملا امکاناتی به صورت پیشفرض برای دستیابی به سئو و یا بهینه سازی سایت در اختیار کاربران قرار میدهد. افزونه های بسیاری نیز برای بهبود وضعیت سئو سایت جوملا قابل استفاده است.

بهره وری-بهینه سازی

امنیت جوملا

جوملا و به ویژه برخی افزونه های آن که توسط توسعه دهندگان دیگر ایجاد شده اند، در گذر زمان آسیب پذیری های متعددی را تجربه کرده است. در حال حاضر با گذشت زمان و برطرف شدن بسیاری از این آسیب پذیری ها، هم اکنون جوملا از امنیت خوبی برخوردار است.

کاربردهای جوملا

  1. سایت های خبری ، روزنامه ها و نشریات
  2. تجارت الکترونیک ، سایت رزرو آنلاین
  3. بازاریابی دیجیتال-تجارت الکترونیک-دیجیتال مارکتینگ

  4. سایت ارگان های دولتی
  5. طراحی سایت موسسات
  6. ساخت سایت پورتال
  7. سایت های دانلود
  8. وب سایت های شخصی

طراحی سایت ارزان با جوملا

طراحی سایت با جوملا و بقیه سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس و دروپال در مقایسه با طراحی سایت اختصاصی و سفارشی (کد نویسی) هزینه ی کمتری دارد. به این خاطر که زمان آماده سازی سایت با این سیستم کمتر و در نتیجه هزینه های آن نیز کمتر است. برای برآورد دقیق هزینه طراحی وب سایت جوملا لازم است تا نیازمندی های پروژه مشخص شود و پس از برآورد زمان مورد نیاز، هزینه قابل محاسبه خواهد بود. برای برآورد هزینه دقیق میتوانید از کارشناسان طراحی سایت سه سوت وب کمک بگیرید.

سفارش طراحی سایت جوملا

پانوشت: طراحی سایت جوملا ، طراحی سایت با جوملا ، طراحی وب سایت جوملا ، طراحی سایت ارزان با جوملا ، ساخت نرم افزار ، سئو ، بهینه سازی سایت ، طراحی سایت در کرج ، طراحی سایت در تهران

امکانات جوملا :

امکاناتی که جوملا در اختیار کاربران آن قرار می دهد شامل : مدیریت مطالب و رسانه ها – مدیریت لینک و تبلیغات – تنظیمات مربوط به پیکربندی – مدیریت سطح دسترسی کاربران – نظر سنجی و ویرایش قالب ، فونت ها و … است. سیستم مدیریت محتوا جوملا سه بار به عنوان بهترین سیستم مدیریت محتوا در جهان انتخاب شده است.

ادامه خواندن در سایت منبع

۵

Disavow Link چیست ؟ چه کاربرد هایی دارد و چه زمانی باید از آن برای بی اثر کردن لینک های مخرب که مورد خوشایند گوگل نیست استفاده کرد ؟

تابحال از ابزار Disavow Links استفاده کرده اید و کاربرد های آن را میدانید ؟ همانطور که می دانید یکی از مهم ترین عوامل موثر بر سئو و بهینه سازی استفاده از لینک های درست است به این معنی که طبق قوانین گوگل، پلی ارتباطی منظم بین مطالب و سایر فاکتور ها ایجاد کنید و فعالیت کاربران را برای بهبود سئو و گردش در سایت افزایش دهید. لینک ها میتوانند هم برای سئو مفید باشند ( در صورتی که از آن ها استفاده صحیح داشته باشید)هم میتوانند کاملا مخرب باشند اگر روی حساسیت های گوگل پا بگذارید.

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (سئو)

قبلا هم در یک مجموعه آموزشی در رابطه با الگوریتم های گوگل یا همان نگهبان های گوگل که هر کدام وظیفه خاصی دارندو روز به روز قوی تر میشوند صحبت کردیم ،الگوریتمی که وظیفه چک کردن لینک های شما را در سایت دارد الگوریتم پنگوئن مباشد که گوگل بواسطه الگوریتم پنگوئن در تلاش است با لینک هایی که غیر عادی بوده و یا اسپم هستند شناسایی کند. اما مثل همیشه خود گوگل راه حلی پیش روی شما برای بی اثر کردن لینک های مخرب قرار داده که در مقاله امروز آن را بررسی خواهیم کرد.

ابزار Disavow Links

ابزاری که گوگل برای غیر فعال کردن اثرگذاری لینک ها (چه مثبت و چه منفی) در اختیار مدیران سایت ها بخصوص متخصصین سئو و بهینه سازی سایت قرار داده است ابزار Disavow Links می باشد این ابزار در سرچ کنسول گوگل میباشد که از طریق آن میتوانید برای حذف لینک های اسپمی که در سایت وجود دارد و همچنین توسط آن می توان لینک های سایت های مختلفی که به سایت شما هدایت میشوند یا صفحات بخصوص در سایت شما، آنها را بی اثرکرد.

این ابزار به گونه ای فعالیت دارد که برای مثال با قرار دادن لیست لینک سایت ها یا صفحات آن در Disavow Links به گوگل اعلام می کنیم که تاثیر این لینک ها بر روی سایت ما را غیر فعال کن،مانند خیلی از مطالبی که ما میتوانیم مستقیما از پیشخوان وردپرس یه گوگل اعلام کنیم که آن هارا ایندکس و بررسی نکند اگر اینکار به درستی و دقت انجام شود می تواند موجب بهبود وضعیت سئو سایت شده و یا حداقل مانع آسیب دیدن سایت از تاثیر منفی لینک های اسپم شود بنابراین شما باید بدانید کدام لینک ها میتواند برای شما دردسر ساز شود وبمسترها باید همواره سایت خود را تحت نظر داشته باشند و لینک های مخرب را شناسایی کنند.

چند مثال از لینک های مخرب برای سئو سایت

_ یکی از موارد سئو کلاه سیاه، خرید لینک یا تبادل لینک به صورت غیر طبیعی و مداوم است . (مثلا دو وب سایت که بیش از حد به سمت هم لینک هدایت کنند.)

_ اگر در یک بازه زمانی کوتاه تعداد زیادی لینک های خارجی برای سایت دریافت کنید، غیر طبیعی به نظر می رسد و گوگل آن را تشخیص می دهد نتیجه نهایی جریمه شدن و افت رتبه سایت تان خواهد بود که در آموزش چرا و چگونه باید لینک های خارجی وردپرس را نوفالو کنیم ؟ در این رابطه کامل توضیح دادیم.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ترفند ها و تکنیک های کلیدی برایسایت خبری خوب

_ مورد دیگری که ممکن است پیش بیاید این است که دچار سئو منفی شوید. یعنی رقبا سعی کنند با تکنیک های تخریبی، رتبه سایت تان را پایین بیاورند. مثلا بک لینک های اسپم و مخرب یا Link Farm برای تان ایجاد کنند.

این موارد خواسته یا ناخواسته در افت کیفیت سئو موثر هستند و باید حتما به بررسی آنها بپردازید تا گرفتار نقض قوانین گوگل نشوید.

عملکرد ابزار Disavow backlinks از زبان گوگل

در صفحه معرفی و آموزش نحوه کار با Disavow Backlinks اعلام می کند که :

If you have a manual action against your site for unnatural links to your site, or if you think you’re about to get such a manual action (because of paid links or other link schemes that violate our quality guidelines), you should try to remove those links from the other site. If you can’t get these links removed, then you should disavow those links to your website.

Google works very hard to make sure that actions on third-party sites do not negatively affect a website. In some circumstances, incoming links can affect Google’s opinion of a page or site. For example, you or a search engine optimizer (سئو) you’ve hired may have built bad links to your site via paid links or other link schemes that violate our quality guidelines. First and foremost, we recommend that you remove as many spammy or low-quality links from the web as possible.

بطور خلاصه اعلام میکند : اگر لینک های غیر طبیعی و اسپم که قوانین گوگل را نقض می کند، توسط خودتان یا افراد دیگر برای وب سایت شما ایجاد شده است می بایست آنها را حذف کنید. اما اگر قادر به حذف آنها نبودید می توانید بواسطه ابزار Disavow links اثرگذاری آن لینک ها را خنثی نمایید.

هشدار مهم گوگل برای ابزار Disavow backlinks

همچنین در ادامه پیغامی جدی و مهم با محتوای زیر می رساند:

This is an advanced feature and should only be used with caution. If used incorrectly, this feature can potentially harm your site’s performance in Google’s search results.

به این معنی که این یک ابزار و قابلیت پیشرفته می باشد و باید با احتیاط از آن استفاده شود. اگر بصورت نادرستی از آن استفاده شود می تواند موجب آسیب زدن به سایت شما و افت کلی یا جزئی سایت شما در نتایج جستجوی گوگل شود. پس این هشدار های گوگل را جدی بگیریم تا در مسیر بهبود سئو ناگهان باعث افت سئو نشویم.

آموزش Disavow کردن لینک های اسپم

۱ _ بررسی بک لینک های سایت و اینکه آیا لازم است از ابزار Disavow Links استفاده کنیم یا خیر ؟ که بالاتر بررسی کردیم

۲ _ تهیه لیست لینک های اسپم بصورت URL

۳ _ معرفی لینک های اسپم به گوگل با آپلود آن ها در ابزار Disavow Links

حال به شرح هر یک از موارد بالا میپردازیم :

۱ _ بررسی بک لینک های سایت

گوگل برای این ابزار فقط در صورت وجود این شرایط پیشنهاد استفاده میدهد :

_ در صورتی که مطمئن هستید تعداد قابل توجهی از لینک های اسپم، مصنوعی و کم کیفیت به سایت شما داده شده است.

_ در صورتی که مطمئن هستیدیکسری اقدامات آسیب زننده بواسطه لینک های اسپم برای سایت شما انجام شده است.

در نهایت باید تصمیم بگیرید اگر لینک های اسپم توسط خودتان ایجاد شده است آنها را حذف کنید و دیگر نیاز به معرفی آنها به گوگل نمی باشد. اگر تعداد لینک های اسپم کم است به غیر از موارد نادر، غالبا تاثیر آنها به حدی نیست که اثری در رتبه کلی سایت بگذارد.

اما اگر کار مجبورید حتما از این ابزار استفاده کنید ادامه آموزش،نحوه استفاده از این ابزار را شرح داده است :

۲ _ تهیه لیست لینک های اسپم بصورت URL

برای تهیه لیست لینک ها و آپلود کردن صحیح نیاز است که استانداردهای زیر را رعایت نمایید:

_ باید هر URL یا Domain در یک سطرباشد زیرا نمی توان یک مسیر را بصورت کلی Disavow کرد.

_ اگر می خواهید همه لینک هایی که از یک دامنه دریافت کرده اید نادیده گرفته شود، از این روش استفاده کنید:

Domain:example.com

_ قبل از دامنه یا ساب دامین باید عبارت :domain قرار داده شود. برای مثال

domain: maghzewp.com

_ لیست باید در یک فایل بافرمت txt و یا یونیکد UTF-8 تهیه شود.

_ اگر میخواهید توضیحاتی در لینک ها و فایل قرار دهید باید با کاراکتر # مشخص نمایید.

پس از تهیه لیست نوبت به آپلود لیست به گوگل می رسد که در ادامه آنرا مطرح خواهیم کرد.

۳ _ معرفی لینک های اسپم به گوگل با آپلود آن ها در ابزار Disavow Links

_ به صفحه مخصوص این ابزار در سرچ کنسول گوگل یعنی Disavow Links tool page بروید.

چند نکته مهم

_ بعد از وارد کردن لیست ایمیلی برای شما ارسال می شود که تعداد و جزئیات لینک ها در آن وجود دارد.

_ توجه داشته باشید که با آپلود یک فایل جدید، فایل قبلی از بین می رود. پس اگر قصد دارید تعدادی لینک جدید را Disavow کنید، باید فایل قبلی را دانلود کنید، لینک های جدید را اضافه کنید و مجددا آپلود کنید.

_فرایند پردازش فایل مدتی طول می کشد پس صبور باشید گوگل فایلی را که ارسال کرده اید در فهرست بررسی قرار می دهد و مجددا سایت ها و صفحات را بررسی می کند ممکن است این روند چند هفته هم طول بکشد.

_لینک هایی که Disavow شده باشند، از سرچ کنسول حذف نمی شوند. همچنان می توانید آن ها را ببینید اما تاثیرشان از بین می رود زیرا که این فرایند فقط لینک ها را بی اثر میکند نه غیر فعال.

در این مطلب متوجه شدیم که Disavow Links چیست و چگونه انجام می شود. با توجه به نکاتی که گفته شد، ممکن است Disavow Links کردن در سرچ کنسول آسان به نظر برسد این در حالی است که فقط این فرایند آسان است و شناسایی لینک ها نیازمند یک متخصص حرفه ای در این زمینه است و شناسایی لینک های مخرب و بی اثر کردن آن ها کار بسیار حساسی است. اگر دانش و تجربه کافی در این زمینه ندارید، به هیچ وجه برای انجام آن اقدام نکنید زیرا در مسیر بهبود سئو ناگهان با افت آن مواجه میشوید.

هرگونه سوال و ابهامی را می توانید از بخش نظرات همین صفحه با ما در میان بگذارید.

مَغزِ وردپرس یک مرجع کامل آموزش و خدمات و ابزارهای اورجینال وردپرس می باشد، تیم ما در تلاش است که هرآنچه که شما عزیزان برای بهبود کسب و کار خود نیاز دارید را فراهم سازد و از ابتدا تا انتها راه همراه شما دوستان گرامی باشد (( با مَغزِ وردپرس ، مَغزِ وردپرس شوید ))

در این ویدیو با شما در مورد میزان درآمد یک وردپرس کار و طراح سایت صحبت میکنیم تا بدانید درآمد در ایران و حتی درآمد دلاری یک طراح چقدر میتواند باشد.