ایده های سریع و آسان درباره مبانی نوشتن اخبار

مبانی نوشتن خبر

گزارش نویسی

یکی از اساسی ترین تفاوت های روزنامه نگاری و دیگر نوشته ها، راه و روشی است که روزنامه نگار ها از آن طریق اطلاعات خود را بدست می آورند. آنها اطلاعات را از طریق تکنیک های مختلف گزارش نویسی بدست می آورند که شامل منابع مصاحبه، اسناد دولتی، تحقیق در مقالات قدیمی تر و مشاهده اتفاقات دست اول میشود، که به آنها، مبانی نوشتن اخبار می گویند. گزارش های خبری خوب، با گزارش ها و اطلاعات دقیق شروع می شوند. روزنامه نگاران و خبرنگاران با ارائه حقایق صحیح در مقالات، خدمات عمومی را برای شهروندان انجام می دهند.

ارزش اخبار

روزنامه نگاران، معمولا از ۶ معیار و ارزش، برای سنجش اهمیت یک خبر استفاده می کنند. دانستن آنها به هر روزنامه نگاری کمک می کند که بتواند تصمیماتی بگیرد، شامل:

. چه اطلاعاتی را در ابتدای مقاله و مقدمه آن بنویسد .

. چه اطلاعاتی را برای صفحه اول روزنامه در نظر بگیرد .

. چه سوالاتی را در مصاحبه بپرسد .

۶ ارزش خبری (معیار های ارزش خبری ) شامل :

۱٫ به موقع بودن. حوادث جدیدتر، ارزش بیشتری نسبت به بقیه دارند.

۲٫ نزدیکی. اتفاقات و داستان هایی که در یک محله، شهر یا منطقه ای اتفاق می افتند، ارزش خبری بیشتری نسبت به اتفاقات دور دست تر دارند.

۳٫ برجستگی. افراد معروف در جامعه، ارزش خبری بیشتری نسبت به شهروندان عادی دارند.

۴٫ منحصر به فرد / عجیب بودن. داستانی با اتفاقات عجیب و خارق العاده. برای مثال به جای اینکه سگ انسان را گاز بگیرد، انسان سگ را گاز بگیرد !

۵٫ تاثیر گذاری. داستان هایی که طیف عظیمی از مردم را تحت تاثیر قرار میدهند ، ارزش بیشتری به نسبت داستان هایی که بر گروه کوچکی از افراد تاثیر دارند، خواهند داشت.

۶٫ تضاد. داستان های درگیرانه، خواه دارای خشونت باشد یا نه، جالب تر بوده و ارزش خبری بیشتری دارند.

دقت کنید که در مبانی نوشتن اخبار، ارزش خبری یک داستان، با ترکیبی از هر شش ارزش به دست می آید. البته هیچ قانون و فرمول خاصی برای ارزش گذاری دقیق یک داستان وجود ندارد، اما به طور کلی، هرچه یک داستان تعداد بیشتری از این شش ارزش را داشته باشد، ارزش خبری بیشتری خواهد داشت. اما لزوما همه ی این معیار های ارزش خبری نباید به یک اندازه در متن وجود داشته باشند.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ترفند های کلیدی دربارهچک لیست نگارش انشاء (آموزش گام به گام)

تهمت زدن

تهمت، افترا و سخنی است که بر شخصیت یک نفر بر اساس اطلاعات غیر دقیق و گمراه کننده بیان و منتشر می شود. خبرنگاران اغلب ممکن دچار این اشتباه شوند، چون کار آنها نوشتن اطلاعاتی دقیق و درست درباره مردم است، اما شاید همیشه در کارشان اینگونه نباشند ! حتی با اینکه در ظاهر در کشوری هستیم که مطبوعات آزادانه فعالیت می کنند، اما باز هم روزنامه نگاران نمیتوانند هرچه که می خواهند بنویسند. گزارش نویسان حق ندارند مطلبی بنویسند که به شهرت و آبروی یک فرد صدمه ای وارد کند.

در نکات کلیدی نوشتن اخبار، یکی از ساده ترین راه های جلوگیری از تهمت زدن، این است که همیشه مطمئن شد که اطلاعات دقیق و درستی درباره فرد می نویسیم . اگر چیزی درباره فردی می نویسید و درباره صحت اطلاعات مطمئن نیستید، از خود بپرسید که آیا این اطلاعات درست است؟ و اگر درست است، چگونه؟

شایعات و اطلاعاتی که از یک منبع ناشناس، غیر موثق و یا غیر قابل اعتماد دریافت کرده اید، همگی برای گزارش کردن خطرناک به نظر می رسند و می توانند باعث ایجاد یک پرونده تهمت و افترا برای شما بشوند.

مقدمه

در مبانی نوشتن اخبار، مقدمه مقالات خبری، اولین جمله آن بوده و معمولا در یک پاراگراف نوشته می شود که مهمترین اطلاعات مقاله را بیان می کند. هنگام نوشتن آن، بهتر است از استراتژِی (به یک دوست بگو ) استفاده کنید. اینگونه فرض کنید که میخواهید خلاصه این مطلب را برای یکی از دوستان خود بیان کنید. چگونه این کار را خواهید کرد؟ یک مقدمه خوب، به پنج کلمه پرسشی پاسخ مناسبی می دهد: چه کسی؟ چه چیزی؟ چه مکانی؟ چه زمانی؟ چرا؟

مثال: اداره پلیس آتلانتا چهارشنبه مراسمی را را در کلیسای مسیح مقدس در منطقه ( باک هد ) برای افسر از دست رفته خود، ستوان جیمز مونتگومری برگزار می کند.

این مطلب را هم از دست ندهید :   تکنیک های ارزشمند و حرفه ای دربارهوردپرس

چه کسی؟ اداره پلیس آتلانتا

چه چیزی؟ مراسمی را برگزار خواهند کرد

چه مکانی؟کلیسای مسیح مقدس در باک هد

چه زمانی؟ چهارشنبه

چرا؟ به خاطر از دست دادن ستوان جیمز مونتگومری

پیشنهاد میکنیم مقاله را مطالعه نمایید

هرم وارونه

در مبانی نوشتن اخبار، مقالات خبری هم، با ساختاری نوشته می شوند که در اصطلاح به آن هرم وارونه می گویند. در این نوع ساختار، اطلاعات با بیشترین اهمیت، در ابتدای داستان قرار گرفته و اطلاعات دیگری که اهمیت کمتری داشته در انتهای مطلب جای می گیرند. بعد از اینکه مقدمه مقالات خبری را نوشتید، سعی کنید اطلاعات را به ترتیب اهمیت مرتب کنید. در روزنامه نگاری، هیچ نتیجه گیری رسمی و مشخصی مانند دیگر مقالات علمی و تحلیلی وجود ندارد.

انتساب اطلاعات

تمامی اطلاعات یک مقاله خبری ، باید به منبعی که خبرنگار اطلاعات را از آنجا بدست آورده است، نسبت داده شوند. خبرنگار، باید در متن خود به منابعی مانند مصاحبه، اسناد دادگاهی، سرشماری ها، وبسایت و غیره که اطلاعات را از آنجا بدست آورده اشاره کند. نقل قول های مستقیم و پاراگراف ها، برای نسبت دادن منبع مصاحبه به کار میروند.

ادغام نقل قول ها

برای اولین باری که نام یک منبع در مقاله آورده می شد، باید حتما نام کامل آن را استفاده کنید. اما برای دفعات بعدی، میتوانید تنها از نام خانوادگی استفاده کنید. مثال:

کاتلین سبلیوس، وزیر بهداشت و خدمات انسانی گفت: واکسن آنفولانزای خوکی پیشرفت چشمگیری در پزشکی مدرن داشته است.

به یاد داشته باشید که همیشه در ذکر اینگونه منبع ها، از فعل ( گفت ) استفاده کنید و افعال دیگری مثل: توضیح داد، بیان کرد و غیره را به کار نبرید.

منبع:

ادامه مقاله در سایت منبع