تکنیک ها و ایده های نوآورانه برای نکاتی برای نوشتن مقدمه

در روزنامه نگاری، جمله های آغازین داستان های خبری، بسیار مهم هستند. آنها باید اطلاعات مهمی را منتقی کرده و ضرباهنگ متن را جوری تنظیم کرده تا خواننده بیشتر به ادامه دادن ترغیب شود. اگر قصد دارید به یک روزنامه نگار حرفه ای تبدیل شوید، دانستن اینکه چطور متن را آغاز کنید و نحوه نوشتن مقدمه اخبار، بسیار حیاتی و کلیدی است.

مطالعه مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم

نکاتی برای نوشتن مقدمه

پنج کلمه پرسشی مهم

نویسندگان خبری، تلاش می کنند به پرسش های (چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، چه مکانی، چرا و چگونه ) پاسخ دهند. بهترین مقدمه ها، سعی می کنند به بیشترین تعداد از این سوالات در یک جمله پاسخ دهند. هنگام نوشتن، به این فکر کنید که پاسخ کدام یک از این سوالات، بیشتر برای مخاطب مهم و ضروری است و اینکه با کدام ، میتوانید یک مقدمه خوب بنویسید.

کوتاه بنویسید

یک مقدمه خوب، تمام اطلاعات مورد نیاز را تنها در چند کلمه خلاصه می کند و معمولا، باید بین ۲۵ الی ۴۰ کلمه نوشته شود.

ساده بنویسید

در نحوه نوشتن مقدمه اخبار، شروع متن را با صفات و قید های غیر ضروری پر نکنید. همچنین مطمئن شوید که در مقدمه شما درباره یک موضوع بحث شده است تا خواننده دچار سردرگمی نشود.

جملات را در حالت معلوم بنویسید

البته در این مورد استثنائاتی نیز وجود دارد: دو نفر پنجشنبه کشته شدند، دو نفر بازداشت شدند. اما در حالت کلی جملات مجهول، نقص تحقیقات را می رسانند.

ساختار مقدمه خود را مرتب کنید

به یاد داشته باشید که در نحوه نوشتن مقدمه اخبار ، حتما، حیاتی ترین اطلاعات خود را در ابتدای جمله قرار دهید. اطلاعاتی که کمتر اهمیت دارند در ادامه خواهند آمد. دنبال نکردن این نکته، در اصطلاح ( دفن کردن مقدمه ) نامیده می شود. اگر میخواهید موضوع را به کسی یا چیزی نسبت دهید، آن را به انتهای جمله موکول کنید، چون اهمیت آن از خود اطلاعات کمتر است.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ایده ها و ترفندهای کلیدی برایآموزش برنامه نویسی | راهنمای آپدیت شده ۱۴۰۲

زمینه موضوع را به مخاطب بفهمانید

دانسته های قبلی مخاطبین خود را که از طریق رسانه ها بدست آورده اند را در نظر داشته باشید. به شکلی بنویسید که به این اطلاعات گذشته ارتباط داشته، اما در کنار آن اطلاعات دیگری نیز اضافه شود.

صادق باشید

بعد از اینکه این قوانین را درک کردید، می توانید انواع سبک های نوشتن را تجربه کنید.

انواع مقدمه ها (۷ نوع مقدمه )

سبک به معنای درجه خاصی از نوع و مالکیت، نسبت به نحوه نوشتن یک داستان است. انواع مختلفی برای نوشتن مقدمه وجود دارد که در اینجا هفت نوع آن ذکر شده است.

مقدمه مستقیم

این نوع، مقدمه خلاصه ای هم نامیده میشود که یکی از معروف ترین و سنتی ترین انواع مقدمه است. در بیشتر موارد استفاده شده و کلمات پرسشی مهم نیز در یک جمله آن آورده می شوند. مثال: دپارتمان اروپا روز سه شنبه، موافقت نامه مهم آب و هوای پاریس رأی داد و زمینه ای را را برای طرح بین المللی کنترل انتشار گازهای گلخانه ای فراهم کرد تا در اواخر این هفته اجرا شود.

مقدمه حکایتی

در نحوه نوشتن مقدمه اخبار ، این نوع مقدمه، از یک داستان کوتاه و مربوط با موضوع استفاده می کند. داستان باید یکی از نقطه های کلیدی موضوع را تقویت کرده و در نهایت نویسنده سعی کند ارتباط بین این دو را توضیح دهد. مثال: ‘در سردخانه فرسوده در شهر ناتال در شمال برزیل، مدیر مارکوس براندائو تا جایی که جسد ها نگهداری می شوند قدم می زند. او برچسب های متصل به درهای فلزی را نشان می داده و با صدای بلند می خواند. شب بدی نبوده است، اما با این وجود ۹ قربانی تیراندازی در سردخانه وجود دارند!

مقدمه صحنه سازی

این مطلب را هم از دست ندهید :   تکنیک ها و ترفندهای نوآورانه برایفراموشی رمز عبور

این نوع مقدمه مکان فیزیکی وقوع حادثه را توضیح میدهد. مثال: در طبقه دوم کاخی قدیمی در مونیخ آلمان، یک کتابخانه با سقف های بلند، یکی از گسترده ترین مجموعه های متون لاتین در جهان وجود دارد. حدود ۲۰ محقق از سراسر جهان در دفاتر کوچک آنجا مشغول به کار هستند.

مقدمه اول شخص

در انواع مقدمه در این نوع تجربیات شخصی خود نویسنده را توضیح می دهید. این مورد تنها زمانی مفید خواهد بود که شما اطلاعات کافی و مفیدی درباره موضوع داشته باشید. مثال: برای بسیاری از ما، ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ یکی از آن تاریخ های مهم تلقی می شود چون وقتی می شنویم که هواپیماها به مراکز تجارت جهانی و برج های دوقلو برخورد می کنند دقیقاً به یاد می آوریم که آن زمان کجا بودیم. آری ، من در افغانستان بودم.

مقدمه مشاهده ای

هنگام ارائه مشاهدات گسترده ای درباره یک موضوع، باید مطمئن شوید که از زمینه های آن اطلاع کامل دارید یا خیر. مثال: ‘سوابق مالیاتی و انتقادات ادبی در طاهر هیچ ارتباطی باهمدیگر ندارند. اما در آخر هفته، این دو را با هم ترکیب کرده و به دنیا نشان دادند.

مقدمه شوخ طبعانه

در نحوه نوشتن مقدمه اخبار، این نوع مقدمه بسیار چشم نواز و قابل توجه است . در کنار لحن قوی که دارد، نیازمند مجموعه از اطلاعات کافی نیز می باشد. مثال: آخرین وعده غذایی او ۳۰ هزار دلار ارزش داشت و باعث مرگش شد!

مقدمه پرسشی

در نهایت، فهمیدن انواع مقدمه ها و گزینه های سبک های موجود می تواند به روزنامه نگاران و خبرنگاران کمک کند تا بتوانند داستان ها را تا حد ممکن واضح تر، موثر تر و قابل فهم تر بیان کنند.

منبع :

ادامه مطلب در سایت منبع