راهنمای کامل درباره ایده تولید محتوا

تولید محتوا در دنیای امروز، جز آن دسته از اقداماتی است که می تواند پیشرفت زیادی برای کسب و کار ها به همراه داشته باشد. بستر های گوناگونی در سراسر اینترنت میتوانند به شما کمک کنند از طریق تولید محتوا درآمدزایی داشته باشید. یکی از این بستر ها می باشد. ما در ادامه قرار است برای شما در رابطه با ایده تولید محتوا برای پیج فروشگاهی صحبت کنیم. این ایده ها به شما کمک میکنند راحت تر به فروش محصولات در بستر مجازی بپردازید .

ایده

اینستاگرام یکی از بزرگ ترین شبکه های اجتماعی می باشد که افراد با هر سلیقه، هر خواسته، و هر نیازی در آن فعال می باشند. این موضوع باعث می شود تا شما بتوانید در این شبکه اجتماعی راحت تر با جامعه هدف خودتان ارتباط بگیرید. شما می توانید با استفاده از انواع متفاوت ایده تولید محتوا برای پیج فروشگاهی؛ محتوا هایی را تولید کنید که طرف داران زیادی دارند. این موضوع باعث می شود تا شانس دیده شدن محتوا های شما بالاتر برود، در نتیجه افراد بیشتری به سمت خرید محصولات شما و استفاده از خدمات شما قدم بردارند. همین موضوع می تواند جرقه شروع پیشرفت شما در زمینه فعالیت در شبکه های اجتماعی باشد.

<pشبکه های اجتماعی

“شبکه های اجتماعی” width=”624″ height=”421″ />

توصیه میکنیم پیش از مطالعه این مطلب سری به مقاله بزنید، این مقاله میتواند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد.

مراحل تولید محتوای پیج فروشگاهی

تولید محتوا-بازاریابی محتوا

قبل از بررسی ایده تولید محتوا برای پیج فروشگاهی، بهتر است که برای شما در رابطه با مراحل و روندی که باید برای تولید محتوا طی کنید صحبت کنیم. اگر شما یک روند اصولی و قانونی را طی کنید، مطمئن باشید که می توانید تاثیر گذاری محتوای منتشر شده خود را چندین برابر کنید. در بستر اینستاگرام، هرچه بازدید از یک محتوا بیشتر باشد، احتمال و شانس موفقیت آن محتوا بالاتر می رود. دنبال کردن یک روند اصولی به شما کمک می کند تا دقیقاً منطبق با الگوریتم های اینستاگرام قدم بردارید و راحت تر به هدف اصلی خودتان برسید.

اینستاگرام

استراتژی و تقویم محتوایی داشته باشید

در قدم اول برای تولید محتوا شما باید یک استراتژی مناسب برای خود انتخاب کنید. این استراتژی علاوه بر این که باید شامل ایده تولید محتوا برای پیج فروشگاهی باشد، باید تاریخ و قالب انتشار محتوا را نیز در اختیار شما بگذارد. شما باید مشخص کنید که می خواهید محتوای تولید شده خودتان را در چه قالبی منتشر کنید. در اینستاگرام شما میتوانید از سه قالب استوری، پست، و آی جی تی وی بی بهره ببرید . نگارش استراتژی و تقویم محتوایی به شما کمک می کند تا با برنامه ریزی اصولی و درست به سمت پیشرفت قدم بردارید و راحت تر به اهداف خودتان برسید. همواره داشتن برنامه ریزی یکی از اصول رسیدن به موفقیت است.

تحقیق در رابطه با جامعه هدف

بعد از این که استراتژی و قالب محتوایی و همچنین تقویم محتوایی خودتان را آماده کردید؛ باید در رابطه با جامعه هدف خود تحقیق کنید. کسب اطلاع در رابطه با جامعه هدف به شما کمک می کند تا دقیقاً مطابق سلیقه و سبک زندگی آن ها رفتار کنید. برای مثال اگر جامعه هدف شما محصلان و دانشجویان هستند، بهتر است که شما از لحن دوستانه برای ارتباط گیری با مخاطب خود استفاده کنید. یا زمانی محتوای خودتان را منتشر کنید که مطمئن هستید درصد زیادی از جامعه هدف شما در اینستاگرام آنلاین هستند . دقت و توجه به این ریزه کاری ها به شما کمک می کند تا شانس دیده شدن محتوای خودتان را بالاتر ببرید و راحت تر به موفقیت های مدنظر خودتان دست پیدا کنید.

آنالیز نتایج محتوای تولید شده

در قدم بعدی، شما باید تلاش کنید تا در رابطه با تاثیر محتوایی که تولید کرده اید اطلاعاتی را بدست بیاورید. این موضوع به شما کمک می کند تا متوجه شوید که محتوای شما چقدر مورد پسند جامعه هدفتان قرار گرفته است . با کسب این اطلاعات، شما می توانید استراتژی خودتان را کمی تغییر دهید و آرام آرام نحوه فعالیت خود را طوری بچینید که دقیقاً مطابق سلیقه ی مخاطب می باشد. این موضوع باعث می شود شانس موفقیت خود را بالاتر ببرید.

چند ایده تولید محتوا برای پیج فروشگاهی

بعد از این که برای شما در رابطه با استراتژی و نحوه تولید محتوا در اینستاگرام صحبت کردیم، بهتر است که به شما کمک کنیم تا چند ایده ی تولید محتوا برای پیج فروشگاهی در ذهن خود داشته باشید. تولید محتوا کاری تقریباً سخت می باشد . اما شما می توانید با کمی تمرین و کسب کردن تجربه نکات کاربردی در این زمینه را به طور کامل یاد بگیرید. علاوه بر یادگیری نحوه درست تولید محتوا، شما باید چند ایده ی تولید محتوا برای پیج فروشگاهی خودتان داشته باشید. یکی از سخت ترین کار ها در راه پیشرفت، ایده پردازی برای تولید محتوا می باشد.

شما برای این که بتوانید از ایده های مناسبی بهره ببرید، باید ذهن بسیار خلاقی داشته باشید. علاوه بر داشتن ذهن خلاق، ایده هایی که شما قصد دارید از آن ها استفاده کنید باید کاملاً مرتبط با کسب و کار شما باشند و تاثیر خوبی روی مخاطب داشته باشند. شاید پیدا کردن ایده ای که تمامی این ویژگی ها را داشته باشد برای شما کمی سخت باشد، اما ما در ادامه برای شما به بررسی چند ایده برای تولید محتوای پیج فروشگاهی پرداخته ایم. شما می توانید با استفاده از این ایده ها راحت تر روند تولید محتوا را طی کنید.

خلاقیت و نوآوری

تولید محتوای معرفی محصول

اولین موردی که می تواند در لیست ایده تولید محتوا برای پیج فروشگاهی قرار بگیرد، معرفی محصول می باشد. شما به عنوان یک پیج فروشگاهی، محصولاتی را به مشتریان خود ارائه می کنید. این محصولات قاعدتا ویژگی هایی دارند و می تواند در بسترهای خاصی مورد استفاده قرار بگیرند. اولین و ساده ترین نوع محتوایی که شما می توانید تولید کنید، تولید یک محتوا و بررسی ویژگی های محصول شما در آن محتوا می باشد. براساس محصولی که می فروشید، باید دسته بندی های گوناگونی برای بررسی ویژگی های آن داشته باشید. برای مثال شما می توانید از جنبه های متفاوتی به محصول خود توجه کنید و از این جنبه ها و زوایای دید به بررسی ویژگی های محصول بپردازید. سعی کنید که حتی روند معرفی محصول خود را نیز مطابق با سلیقه مخاطبین خودتان طراحی کنید.

تولید محتوای آموزش استفاده از محصول

مورد دیگری که می تواند در لیست ایده تولید محتوا برای پیج فروشگاهی قرار بگیرد، این است که شما یک محتوا تولید کنید و در آن به مخاطبین خود آموزش دهید که چگونه از محصول مورد نظر بهره ببرند. شاید این ایده در دید اول کمی مسخره به نظر برسد، اما به هر حال محصولی که شما تولید کرده اید روش استفاده مخصوص به خودش را دارد. اگر حس می کنید که ممکن است ابهامات و سوالاتی مبنی بر نحوه استفاده از محصول به وجود بیاید، می توانید با تولید محتوا این ابهامات را برطرف سازید. دنبال کنندگانی که نحوه استفاده درست از محصول شما را ندانند؛ به ندرت قانع می شوند تا این محصول را از شما خریداری کنند. پس برای فروش آسان تر محصول خود، سعی کنید که نحوه استفاده از آن را نیز آموزش دهید.

تولید محتوای آنباکسینگ محصول

یکی از شگفت انگیزترین و پرطرف دارترین محتوا ها در حال حاضر، ویدئو های مربوط به آنباکسینگ محصولات گوناگون می باشند. پس از دیگر مواردی که می تواند در لیست ایده تولید محتوا برای پیج فروشگاهی قرار بگیرد، ایده آنباکسینگ محصول می باشد. هیچ کس نمی داند که چرا ویدیو های انباکسینگ تا این حد طرف دار دارند و باعث جذب مخاطبین به سمت خودشان می شوند! آنباکسینگ ویدیو هایی می باشد که در طی آن محصولی که به تازگی خریداری شده از داخل جعبه درمی آید و ویژگی ها و ظاهر کلی آن بررسی می شود. با تولید این نوع محتوا، مطمئن باشید که بازدید های پیج شما به شدت بالا می رود. البته اگر از روش های جذاب و ادیت مناسب برای ویدیوی آنباکسینگ خود استفاده کرده باشید.

تولید محتوا برای اطلاع رسانی جشنواره ها و تخفیفات

تخفیف-فرصت خرید

از زمانی که کسب و کار های مربوط به خرید و فروش اجناس شروع به کار کردند، تخفیفات و جشنواره ها به نحوی وجود داشتند. اگر به زندگی روزمره خود نیز نگاهی بیندازیم، متوجه می شویم که فروشگاه هایی که همواره از تخفیفات گوناگون بهره می برند، تا چه حد پرطرف دار هستند و چقدر توانسته اند فروش محصولات خودشان را افزایش دهند. پس از دیگر مواردی که در لیست ایده تولید محتوا برای پیج فروشگاهی قرار می گیرد، ارائه تخفیفات و اطلاع رسانی جشنواره های گوناگون می باشد. شما می توانید با تولید محتوای هیجان انگیز و باکیفیت، انرژی مثبت را در مخاطبین و فالوور های خودتان بالاتر ببرید.

این که شما از تخفیف برای جذب مخاطب استفاده کنید یک چیز، و این که شما نحوه ارائه این تخفیف را طراحی کنید چیز دیگری است. یعنی شما باید با دقت به این دو فاکتور تمام تلاش خود را بکنید که از صد در صد ظرفیت تخفیف خود بهره ببرید. شما باید توجه داشته باشید که با دلایل منطقی و جذاب و در بازه های زمانی مناسب به ارائه تخفیفات بپردازید. از جهت دیگر شما باید به نحوی به اطلاع رسانی تبلیغ بپردازید که تاثیرگذاری ارائه تبلیغ شما بالا برود. شما زمانی موفق می شوید با ارائه تخفیف مخاطبین را به سمت خود جذب کنید، که باعث ایجاد هیجان مثبت در آن ها شوید.

تولید محتوای مربوط به ارتباط با مشتریان

مورد دیگری که می تواند در لیست ایده تولید محتوا برای پیج فروشگاهی قرار بگیرد، تولید محتوا در زمینه ارتباط با مشتریان و مخاطبین می باشد. شما در بستر اینستاگرام در حجم بالایی با مخاطبین خود ارتباط دارید. دایرکت، کامنت ها و واکنش ها به استوری شما، تماماً در دسته این تعاملات قرار می گیرند. علاوه بر این که شما باید به عنوان یک فروشنده مردمی ارتباط خود با مشتریان را تا حد بسیار زیادی بالا ببرید؛ باید این ارتباط را منتشر کنید. می توانید در قالب های گوناگونی مانند یک هایلایت استوری این ارتباط را به نمایش بگذارید.

هر چند وقت یک بار در قالب استوری سوالی را از مخاطبین خود بپرسید و از آن ها بخواهید که به سوال شما پاسخ دهند. در ادامه، سوال و جواب خود را منتشر کنید و اجازه دهید تا ارتباط شما با مشتری به طور کامل نمایان شود. اگر محصولی را به فروش می رسانید، تلاش کنید تا در رابطه با کیفیت محصول از مشتریان خود سوال بپرسید. در قدم بعدی مکالمه خود را منتشر کنید. اگر شما به پیج های فروشگاهی سر بزنید، مطمئنا در تعداد بسیار زیادی از این پیج ها، هایلایت رضایت مشتری را مشاهده می کنید.

رضایت مشتری

جمع بندی

ادامه مقاله در سایت منبع

تولید محتوا کار ساده ای نیست. شما روزانه با هزارن سایت مواجه می شوید که حاوی محتوا می باشند. اما ممکن است کم تر سایتی توجه شما را جلب کند. تولید محتوا تکنیک های خاص خود را دارد. بنابراین برای اینکه سایت شما هم مورد توجه مخاطبان قرار گیرد و از جمله وب سایت هایی باشد که در رتبه ی اول گوگل قرار می گیرد. باید تولید محتوا را به افراد حرفه ای بسپارید. برای تولید محتوا باید ایده تولید محتوا نیز داشته باشید، این کار شما را ساده تر می کند. ما در این مقاله چندین ایده در برای شما شرح می دهیم. با ما همراه باشید.

شما باید همیشه ایده های جدید در سبد خود داشته باشید تا به محض این که لازم شد محتوا تولید کنید.

اولین ایده تولید محتوا: شما می توانید اخبار را دنبال کنید.

شما می توانید با مراجعه به سایت های خبری، در مورد عوامل مختلف خبرهای به روز منتشر شده را دریافت کنید و از آن به عنوان محتوا استفاده کنید. پیدا کردن یک سایت خبری و دنبال کردن اخبار زیاد وقت شما را نمی گیرد.

اما باید به دنبال خبر هایی باشید که بیش ترین بازدید را داشته است و یا برای مخاطبان جالب تر است. مثلاً خبر هایی در مورد مسائل اقتصادی روز، در مورد صنعت ماشین، خبرهای ورزشی و … . هرگز به دنبال خبر های زرد نباشید.

اقتصاد

شما می توانید با توجه به کسب و کار خود به دنبال خبرها باشید و از خبر های مرتبط با شغل خود استفاده کنید. مثلاً اگر شما یک شرکت مسافربری هستید و تورهای مسافرتی در داخل و یا خارج کشور برگزار می کنید. می توانید اخباری راجع به نرخ ارز و یا هتل ها و یا مکان های گردشگری و … خبرهای به روز را تهیه کنید و در وب سایت خود منتشر کنید.

صحبت ها و مطالب همه ی رسانه ها را دنبال کنید.

رسانه های اجتماعی یک بازخورد لحظه ای از مشتریان بالقوه شما که در حال گفت و گو هستند به شما می دهد. اگر به خوبی گوش دهید و توجه کنید، می توانید عنوان های بسیار جالب و جذابی برای تولید محتوا در سایت خود پیدا کنید.

اگر شما یک محصول را منتشر می کنید که افراد زیادی راجع به این محصول سوال های زیادی می پرسند، شما می توانید یک محتوا تولید کنید که به جهت پاسخ گویی به سوالات باشد و اطلاعات مورد نیاز مخاطبان خود را تهیه کنید.

در رسانه ها بسیار شاهد این موضوع هستیم که بسیاری از افراد هنگامی که قصد خرید یک محصول را دارند به دنبال توصیه های دوستان و افرادی که آن محصول را خرید کرده اند و راجع به آن تجربه کسب کرده اند می گردند. می توانید یک دفترچه راهنما با توصیه های گوناگون در جهت استفاده از آن محصول برای مخاطبان خود تهیه کنید. سایت های کمی هستند که این ویژگی را به صفحات خود اضافه کرده اند. شما می توانید هنوز هم اولین کسب وکاری باشید که این ویژگی را به کار می گیرد. می توانید علاوه تولید محتوا توسط خودتان راجع به محصول از مخاطبان خود نیز بخواهید که نظرات خود را راجع به این محصول بیان کنند. این باعث می شود که مخاطبان زیادی به سمت سایت شما هدایت شوند.

از یک تیم تولید کننده محتوا کمک بگیرید.

می توانید یک محتوای ویدیویی تولید کنید.

شما برای تولید یک محتوای ویدیویی نیازی به تهیه تدارکات پیچیده نیستید. این کار به سادگی انجام می پذیرد، کافی است یک گوشی هوشمند داشته باشید که دوربین و قابلیت ضبط ویدیو را داشته باشد. یا از لپ تاپ خود استفاده کنید و یک محتوای ویدیویی ضبط کنید. محتوای ویدیویی بیش تر برای تولید یک محتوای آموزشی و یا نحوه استفاده از یک محصول می باشد. محتواهای ویدیویی بیش ترین مخاطبان را به خود جلب می کنند.

حتی می توانید راجع به محصولات خود یک مصاحبه ترتیب دهید و از یک فرد و یا افرادی که از محصول استفاده کرده اند و یا اطلاعاتی راجع به محصول دارند، یک مصاحبه تهیه کنید و منتشر کنید. استفاده از نقطه نظرات مخاطبان می تواند بسیار موثر باشد.

یک بسته از ایده های تولید محتوا داشته باشید.

داشتن یک زمانبندی برای تولید محتوای منظم یکی از اصول موفقیت شما می باشد. باید به اندازه کافی ایده در اختیار داشته باشید تا در زمان های مختلف مثلاً در طول هفته دو یا سه بار محتوا تولید کنید و منتشر کنید. حتی می توانید محتوا هایی که قبلاً منتشر کرده اید را به صورت های مختلف دوباره منتشر کنید. مثلاً یک محتوا ویدیویی را در قالب یک محتوای متنی درآورید و از تصاویر با کیفیت در متن استفاده کنید و یا برعکس. این خود یک ایده جالب می باشد. البته باید در تولید محتوا از ویدیویی به متنی اصول سئو و تعداد کلمات کلیدی در متن را نیز مدنظر داشته باشید. یا این که محتوای متنی را به یک کتاب الکترونیک تبدیل کنید.

محتوای کامل در سایت منبع

راهنمای مطالعه

شاید در دوران ما بیش از هر زمان دیگری، مردم با مفهوم «فیک» برخورد می کنند؛ محصولات فیک، غذای فیک، رژیم های فیک، آدم های فیک و حتی فالوورهای فیک. افراد مختلف، دلایل متفاوتی برای استفاده از چیزهای فیک دارند؛ مثلا عده ای دست نیافتنی، گران یا سخت بودن رسیدن به چیزهای اصل را بهانه می کنند و از این راه، توجیهی عاقلانه برای به کار بردن چیزهای فیک در زندگی شان می تراشند.

اما چیزهای فیک، همیشه بار منفی تقلبی بودن و کیفیت پایین را با خود به دوش می کشند. چون در نهایت، باعث هدر دادن زمان، هزینه و تلاش ما می شوند. در این قسمت از «دیجیتالینگ» به سراغ «فالوورهای فیک و غیرفعال در اینستاگرام» می رویم و روش هایی کاربردی برای شناسایی آنها را به شما معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

وقت خواندن تمام مقاله را ندارید؟ می توانید به نسخه صوتی مقاله گوش دهید.

قرار است چه چیزهایی را با هم یاد بگیریم؟

  • با شیوه های بررسی پست ها برای یافتن فالوور فیک و غیرفعال آشنا می شویم.
  • راهکار تشخیص کامنت های فیک را می آموزیم.
  • یاد می گیریم که چطور با بررسی بازدیدهای ویدیو، فالوورهای فیک و غیرفعال را شناسایی کنیم.
  • با یک ابزار مفید برای شناسایی فالوور فیک و غیرفعال آشنا می شویم.

در کمین بنشینید و پست ها را زیر نظر بگیرید

اولین و ساده ترین کار برای تشخیص فالوور فیک (تقلبی) و غیرفعال در اینستاگرام، زیر نظر گرفتن پیج مورد نظر است. به این ترتیب که وقتی وارد پیج می شوید، بدون توجه کردن به تعداد فالوورها ببینید که ۹ پست آخرشان با چه فاصله ای از هم و در چه زمانی منتشر شده اند؟ آیا پست ها مربوط به هفته گذشته هستند یا اینکه خیلی وقت پیش، پست شده اند؟

این مطلب را هم از دست ندهید :   نکات اصلی و اساسی در موردرفتن به خط بعد در تلگرام

این بررسی به شما کمک می کند تا میزان فعال بودن آن پیج دستتان بیاید. گاهی ما وارد یک پیج می شویم و می بینیم که پست های خیلی خوبی دارد یا لایک و کامنت بالایی خورده است. اما وقتی این فاکتور – یعنی بررسی زمان انتشار پست ها و فاصله زمانی بین پست کردن ها را بررسی می کنیم احتمال چند گزینه برایمان پررنگ می شود:

  • لابه لای این پست ها چند پست وجود داشته که بازدهی خوبی نداشتند. به همین دلیل، ادمین آنها را آرشیو یا کلا حذف کرده است.
  • روند کلی انتشار پست ها در این پیج به همین ترتیب است. چون ادمین می خواهد برای هر پست، فیدبک بالایی بگیرد. به همین دلیل مثلا هر ۱۰ روز یک بار پست می گذارد.

بعد از بررسی فاصله زمانی آن ۹ پست آخر به سراغ این موضوع بروید که «نرخ مشارکت» (Engagement rate) هر پست به چه صورت است؟ یعنی چه تعداد لایک و کامنت می خورد؟ لطفا این نکته را در نظر داشته باشید که برخی از افرادی که در اینستاگرام فعالیت می کنند، فالوورهای بالایی دارند اما تعداد لایک و کامنتشان کم است.

آنها برای درست کردن یک ویترین جذاب از نرخ مشارکتشان با استفاده از ابزارهای خاصی لایک و حتی کامنت می خرند تا به این ترتیب، نرخ مشارکت خود را بین مثلا دو تا سه درصد نمایش دهند. ولی وقتی تبلیغ خودتان را به آنها می دهید چنین نرخ مشارکتی را تجربه نمی کنید. متاسفانه این هم یکی از روش های تقلب در اینستاگرام است.

حالا چطور می توان این نرخ مشارکت را محاسبه کرد؟ برایتان می گویم.

روش محاسبه نرخ مشارکت در اینستاگرام به این صورت است که شما تعداد لایک و کامنت را تقسیم بر تعداد کل فالوورها کرده و عدد به دست آمده را ضرب در ۱۰۰ می کنید. اگر این عدد تقریبا ۵/۲ تا ۳ درصد باشد نرخ خوبی است ولی اگر کمتر از یک درصد باشد باید به واقعی بودن آن شک کرد.

چگونه کامنت های تقلبی را شناسایی کنیم؟

در مورد کامنت ها حتما به دنبال یک نظر واقعی بگردید. چون معمولا کامنت هایی که توسط ربات ها گذاشته می شوند شامل جمله هایی بسیار کوتاه مثل: «خوب بود، عالی بود، دست شما درد نکنه و …» هستند. کامنت های واقعی، طولانی تر، دقیق تر و حتی سوالی هستند. مورد دیگری که در مورد کامنت ها باید در نظر داشته باشید، افرادی هستند که زیر بیشتر پست های آن پیج کامنت می گذارند.

من این مورد را در یکی از پیج های خوب اینستاگرام دیدم و باید بگویم که واقعا انتظار نداشتم آنها چنین کاری انجام دهند. ماجرا از این قرار بود که بیشتر کامنت های آنها توسط کارکنان خود شرکت نوشته می شدند؛ یعنی واقعی نبودند و این کار را فقط برای افزایش نرخ مشارکت انجام می دادند.

کشف فالوور فیک و غیرفعال از طریق بررسی ویدیوها

در مورد ویدیوهایی که در پیج های اینستاگرامی منتشر می شوند باید نکته ای را در نظر بگیرید. معمولا در پیج هایی که فالوئرهای واقعی دارند، تعداد ویوی این پست ها بیشتر از تعداد لایک هایشان است. این مورد در همان چند ثانیه اولی که ویدیو منتشر می شود، مشخص می گردد.

معرفی یک ابزار مفید برای شناسایی فالوئر فیک و غیرفعال

تا اینجا، تمام راهکارهایی که برای تشخیص فالوئرهای فیک و غیرفعال اینستاگرام معرفی کردم، به روش دستی بودند. یعنی شما باید تک تک آیتم ها را خودتان بررسی می کردید. اما در این بخش می خواهم یک ابزار مفید را به شما معرفی کنم. سایت (www.fakecheck.co) ابزاری است که موارد زیر را در اختیار شما قرار می دهد:

  • مقایسه میانگین لایک ها با تارگت لایک ها بنسبت فالوور پیج
  • مقایسه میانگین کامنت ها با تارگت کامنت ها بنسبت فالوور پیج
  • بررسی اینگیجمنت به تفکیک لایک و کامنت
  • مقایسه پیج براساس استانداردهای صنعت خود
  • تشخیص فالوور فیک
  • بررسی کیفیت ۱۲ پست آخر پیج
  • تحلیل رایگان یک پیج از منظر فالوور، پست و تعامل

داده های مفید این وب سایت به شما کمک می کنند تا به شناخت بهتری از پیج های رقیب یا پیج هایی که می خواهید به آنها تبلیغ بدهید برسید.

خلاصه ای از آنچه با هم در تشخیص فالوورهای فیک اینستاگرام گفتیم:

  • زیر نظر گرفتن ۹ پست آخر یک پیج می تواند میزان فعال بودن آن پیج را به شما نشان دهد.
  • با تقسیم کردن تعداد لایک و کامنت بر تعداد کل فالوورها و ضرب کردن عدد به دست آمده در ۱۰۰ می توانید نرخ مشارکت یک پیج (Engagement Rate) را محاسبه کنید.
  • راه شناسایی کامنت های تقلبی چندان سخت نیست. کامنت های واقعی، طولانی تر، سوالی و توضیحی هستند. اما کامنت های تقلبی، کوتاه، بی ربط و بسیار ساده جلوه می کنند.
  • یکی از راه های شناسایی فالوورهای فیک در پیج های اینستاگرامی، زیر نظر گرفتن تعداد بازدید ویدیوهای آنها است. اگر تعداد بازدید، بیشتر از لایک ها بود، می توانید نتیجه بگیرید که بیشتر فالوورهای آن پیج، واقعی هستند.
  • سایت (fakecheck.co) به شما کمک می کند تا فالوورهای فیک و فعال را از هم تشخیص دهید و خیلی راحت تر و سریع تر یک پیج را تحلیل کنید.

نظر شما چیست؟

شما از چه روشی برای شناسایی فالوورهای فیک و غیرفعال استفاده می کنید؟

آیا به جز ابزار fakecheck.co، وب سایت دیگری را می شناسید که چنین خدماتی را به کاربران ارائه دهد؟

این مطلب برای شما مفید بود؟

آیا خواندن این مقاله چیزی به دانسته های شما اضافه کرد؟

با نشر این محتوا، جامعه دیجیتالینگ را گسترش دهید



آموزش بازاریابی در اینستاگرام

ترتیبی که برای خواندن مطالب آموزش بازاریابی در اینستاگرام به شما پیشنهاد می کنیم:

۱


زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

. مقدماتی

یک دیجیتال مارکتر، چیزی شبیه به کاشف فرصت های ناشناخته است. او به همه چیز نگاهی تحلیلی دارد و از روی اطلاعات به دست آمده از داده ها سخن می گوید. برای چنین فردی، حضور در بسترهای جدید و فعالیت در آنها با شگفتی و هیجان زیادی همراه است. بازاریابی در اینستاگرام هم یکی از همین گزینه های جالب به شمار می رود. افراد زیادی از سرتاسر جهان به طور جدی در این شبکه اجتماعی فعالیت می کنند. این بدان معنا است

۲


زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه

. مقدماتی

یکی از دغدغه های کسب و کارها، داشتن یک پیج فعال و لبریز از فالوور در اینستاگرام است. صاحبان کسب و کارها برای رسیدن به این هدف، زحمت بسیاری می کشند و هزینه می کنند. گذشته از اهمیت حضور بیزنس ها در رسانه های اجتماعی، آیا مطمئن هستید که اینستاگرام، همان مکان مورد نظر شما است؟ در این قسمت از «دیجیتالینگ» به دنبال پاسخ این پرسش می گردیم که: «چه کسب و کاری به پیج اینستاگرام نیاز دارد؟» با ما همراه

۳


زمان مطالعه: ۸ دقیقه

. مقدماتی

گاهی بازگشت به فلسفه وجود چیزها یا کارها تنها راهی است که باعث می شود بتوانیم کارهایمان را بهتر از هر زمان دیگری انجام دهیم. زمانی جذب فالوئر در پیج اینستاگرام نه یک دل مشغولی پر از استرس بلکه یک شادی کوچک بود. وقتی پستی را در پیج اینستاگرام خود منتشر می کردیم، منتظر می ماندیم تا ببینیم چند نفر دیگر در دنیا مثل ما به پیرامونشان نگاه می کنند. در گذشته ای نه چندان دور، این حسِ خوبِ دیده شدن

۴


زمان مطالعه: ۸ دقیقه

.. متوسطه

گاهی وجود گزینه های زیاد برای انتخاب، از یک موضوع مثبت به چیزی منفی تبدیل می شود. چون فرد در میان انتخاب های فراوانی که می تواند داشته باشد، دچار سردرگمی می شود و حتی ممکن است اصلا چیزی را انتخاب نکند. می توان نمونه این ماجرا را در مورد انتخاب موضوع پیج اینستاگرام مشاهده کرد. در این قسمت از «دیجیتالینگ» به سراغ چند «ایده تولید محتوا برای اینستاگرام» می رویم تا از میان موضوع های بسیار زیادی که در این باره وجود

۵


زمان مطالعه: ۹ دقیقه

. مقدماتی

داشتن یک پیج پرطرفدار در اینستاگرام یکی از آرزوهای هر صاحب پیج یا بیزنس آنلاین است. از طرفی، محتوای تصویر محور این شبکه اجتماعی، باعث ایجاد ابهام هایی در فرآیند تولید محتوا برای آن شده است. برخی از صاحبان پیج ها با خودشان این طور فکر می کنند که موفقیت در پیج اینستاگرامی یعنی انتشار عکس های با کیفیت. اما ماجرا به همین سادگی نیست. در اینستاگرام هم تنور تولید محتوای کاربردی و جذاب، داغِ داغ است. در این قسمت

ادامه مطلب

اگر شما به عنوان یک وبمستر قصد دارید تا در کمترین زمان ممکن رشد سایت خود را مشاهده کنید و یا اگر به دنبال ایده ای برای تولید محتوا هستید، باید با آشنایی کامل داشته باشید و پس از آن، قادر خواهید بود تا با استفاده از آن، اقدام به تولید محتوا برای سایت خود کنید.

چه قشری می تواند از گوگل ترندز استفاده کند؟

در ادامه، به شما یاد خواهیم داد که چگونه می توان از ابزار گوگل ترندز استفاده کرد.

کاربرد نرم افزار گوگل ترندز برای وبمستران

همانطور که ذکر شد، با استفاده از نرم افزار گوگل ترندز، قادر خواهید بود تا ترندهای جدید در سطح اینترنت را مشاهده کنید. هر زمانی که وارد نرم افزار گوگل ترندز از طریق آدرس اینترنتی آن می شوید، با کلمات کلیدی جدیدی روبرو خواهید شد که در دنیا در حال مطرح شدن هستند.

لازم به ذکر است که این کلمات کلیدی، صرفا کلمات کلیدی با جستجوی کم نیستند، یا اینکه این کلمات / جملات بسیار پرطرفدار هستند و یا اینکه در حال رشد وسیعی هستند.الان شما می توانید روند رشد کلمه کلیدی بورس، بیت کوین، کسب درآمد اینترنتی، فارکس و… را در گوگل ترندز مشاهده کنید و ببینید چه زمانی رشد داشتند.

کلمه کلیدی بورس در گوگل ترندز

یکی از دلایلی که این موضوع پیش آمده است، ریختن بازار بورس در یک سال پیش بوده است و امروز نسبت به سال قبل، کمتر افرادی حاضر هستند تا در بورس سرمایه گذاری کنند.

کلمه کلیدی قیمت دلار در گوگل ترندز

همه دلشان می خواهد بدانند که در حال حاضر چه چیزی در دنیا مطرح است و مخصوصا در ایران، چه چیزی در حال جستجو شدن است.

موضوعات بازاریابی

از نظر وبمستران و صاحبین سایت، این موضوع که با استفاده از نرم افزار گوگل ترندز می توانند چه موضوعاتی را تولید کنند که مورد پسند مردم باشد، می تواند جذاب باشد

از نظر محققین، دانش آموزان و دانشجویان، این موضوع که در حال حاضر چه چیزی در ایران و دنیا مطرح است می تواند جذاب باشد و برای کلاس های درسی خود و یا اینکه موضوعات بازاریابی و راه اندازی کسب و کار، از آن استفاده کنند.

آموزش کار با نرم افزار گوگل ترندز

لازم به ذکر است که برای ورود به نرم افزار گوگل ترندز، نیاز به هیچ گونه نرم افزارهای عبور از تحریم نیست.

  • آدرس اینترنتی نرم افزار گوگل ترندز:

با کلیک کردن بر روی این لینک و یا کپی کردن آن در نوار جستجو، قادر خواهید بود تا وارد سایت گوگل ترندز شوید.

صفحه اصلی گوگل ترندز

حال به نوار جستجو برمیگردیم و کلمه کلیدی خرید بیت کوین را در آن وارد می کنیم.

کلمه کلیدی خرید بیت کوین در گوگل ترندز

به هنگامی که یک کلمه کلیدی را وارد می کنید، بخش های مختلفی برای شما نمایان می شود که در ادامه برای شما آنها را توضیح خواهیم داد.

توضیح ابزارهای نرم افزار گوگل ترندز

آنجا که نوشته شده است Compare، با کلیک کردن بر روی آن، قادر خواهید بود تا مقایسه هایی در رابطه با چندین کلمه کلیدی با هم انجام دهید.ممکن است شما بخواهید دو کلمه کلیدی خرید بیت کوین – خرید ارز دیجیتال را با یکدیگر مقایسه کنید و ببینید کدام یک از اینها، برای مقاله شما مناسب است. بنابراین باید در اینجا از گزینه Compare یا به فارسی مقایسه استفاده کرد.

Worldwide

پس از آن، گزینه Iran را مشاهده می کنید، شما می توانید با کلیک کردن بر روی آن، گزینه Worldwide را انتخاب کنید تا ببینید کل افرادی که در سراسر دنیا (یعنی با استفاده از وی پی ان که برای کشور دیگری ثبت می شود) به چه میزان کلمه کلیدی شما را جستجو کردند.همچنین می توانید این تنظیمات را برای کل دنیا و یا کشورهای خاص اعمال کنید.

دسته بندی کلمه کلیدی

در بخش Categories می توانید برای بررسی تخصصی کلمه کلیدی خود، دسته بندی کلمه کلیدی خود را مشخص کنید.در بخش Web Search، می توانید مشخص کنید که آیا می خواهید نتایج را در سطح جستجوی وب مشاهده کنید و یا اینکه می خواهید جستجوی خود را در سطح یوتیوب ببینید.اگر به پایین صفحه بیایید، که با تصویر زیر روبرو خواهید شد.

ایده تولید محتوا برای بیت کوین

محتوای کامل در سایت منبع

اگر اهل فضای مجازی باشید و مدت زمانی را در این فضا گذرانده باشید قطعاً اسم تولید محتوا به گوش شما هم خورده است. تولید محتوا به عنوان یکی از مهمترین موضوعات در فضای مجازی شناخته می شود و علاوه بر وب سایت های اینترنتی امروزه پیام رسان های اجتماعی هم نسبت به این موضوع دیدگاه های تخصصی دارد.

جذب مخاطب برای وبسایت ها

اصلی ترین هدفی که تولید محتوا به دنبال آن می باشد جذب مخاطب برای وبسایت ها و بالا بردن بازدید آنها از طریق سئو وب سایت و افزایش ترافیک وب سایت است. اما برای اینکه شما بتوانید مخاطبین را از سایت خودتان سرازیر کنید و طبیعتاً اهدافی که احداث آن وب سایت خود را محقق کنید باید ایده های جذاب برای داشته باشید.

نقاط قوت و ضعف ایده ها

که شما برای وب سایت خودتان آماده می کنید در حالی که باید جدید و منحصر به فرد باشد اما باید نتیجه بخش هم باشد پس بهتر است ابتدا ایده تولید محتوا ی که وب سایت های دیگر از آن استفاده کرده اند را مرور کنید و نقاط قوت و ضعف آن ایده ها را پیدا کنیم و بر اساس آن ها ایده تولید محتوا ی جدید برای وبسایت خودتان طرح ریزی کنید.

در ادامه این مطلب ما سعی می کنیم برخی از ایده های مهمی که در تولید محتوا وجود دارند و باعث جذب مخاطب می شوند را خدمت شما توضیح دهیم. همراه ما باشید و زمان مطالعه این ایده ها سعی کنید ایده های جدیدی برای خودتان آماده سازی کنید و با استفاده از آنها سعی در افزایش مخاطبان وب سایت خودتان داشته باشید.

بهترین ایده تولید محتوا ؛ استفاده از موضوعات داغ و به روز

اولین ایده مهمی که برای تولید محتوا وجود دارد و معمولاً این ایده تولید محتوا جوابگو هم بوده است استفاده از موضوعات داغ و به روز است. طبیعتاً شما اگر سعی کنید در مورد مطالبی که برای مردم بیشتر جذابیت دارند اخبار بروز تهیه کنید و این اخبار را زودتر از بقیه وب سایت های اینترنتی کار کنید آنگاه متوجه خواهید شد که چه میزان مخاطب جدید به وب سایت شما تزریق می شود.

تولید محتوا در صنعت خاص

همچنین اگر در مورد یک صنعت خاص تولید محتوا می کنید می توانید به اخبار و حواشی داغ آن صنعت بپردازید و اتفاقاتی که در آن صنعت می افتند را بولد کنید تا در طول مدت زمان کوتاهی رشد مخاطب خودتان را تجربه کنید. اگر شما از این ایده تولید محتوا بهره ببرید باید به سراغ تولید محتواهای قدیمی تر بروید که اکثراً مخاطبان شما با آنها آشنایی دارند و جذابیت برای آنها ندارد چرا که بارها آن محتوا و آن مطالب را توسط وبسایت های دیگر خوانده اند و از ارزش لازم برای آنها برخوردار نمی باشد.

اگر من و شما هم باشیم بین وب سایتی که مطالب جدید تولید می کند و وبسایتی که سعی در تولید محتوا های قدیمی تر دارد به سراغ وب سایتی می رویم که محتوای جدید و داغ داشته باشد و به حواشی روز یک صنعت یا موضوع خاص بپردازد البته اطلاع از نیز مهم است.

سعی کنید از ایده تولید محتوا یی استفاده کنید که آموزشی باشد

سعی کنید اول از همه در مورد موضوعات تولید محتوا کنید () که خودتان در آنها اطلاعات کافی دارید و بر آنها مسلط هستید. همچنین از ایده تولید محتوا یی بهره ببرید که به دنبال آموزش دادن و بیان نکات مهم در تولید محتوا است. حالا اگر دقت کنید به ارتباط بین دو جمله ای که گفتیم پی می برید. اگر شما در مورد موضوعی که بر آن تسلط دارید شروع به تولید محتوا کنید آسان تر و راحت تر می توانید به بیان نکات آموزشی در مورد آن محتوا بپردازید و حتی خودتان هم از تولید آن محتوا لذت بیشتری می برید.

این مطلب را هم از دست ندهید :   راهکارها و ترفندهای نوآورانه برایثبت domain - کامل ترین آموزش

ایده آموزش در تولید محتوا

البته این ایده تولید محتوا کار چندان سختی هم نمی باشد. تنها کافیست کنید یکی از دوستان شما در مورد تخصصی که دارید از شما راهنمایی خواسته است و شما قصد دارید نسبت به راهنمایی او اقدام کنید. برای استفاده از این ایده تولید محتوا شما باید ابتدا چارچوب و گام های انجام کارتان را مشخص کنید و بعد به آموزش موضوعی که قصد توضیح آن را دارید بپردازید. اگر از ایده آموزش در تولید محتوا بهره ببرید در طول مدت زمان کوتاه متوجه خواهید شد که شما توانسته اید محتواهای جذابی تولید کنید و مخاطبان بسیار زیادی را به مطالب خودتان جذب نمایید.

یک نکته هم بهتر است در مورد کلمات کلیدی خدمت شما بگوییم که قطعا می تواند کارساز باشد. اگر قصد دارید از ایده تولید محتوا ی آموزشی به رهبری سعی کنید بیشتر مطالب خودتان را با سرتیترهای شروع کنید که با کلمه چطور یا چگونه شروع می شوند. اگر از این کلمات استفاده کنید خیلی زود می تواند جایگاه خوبی را در رتبه بندی گوگل پیدا کنید چرا که معمولاً بسیاری از افراد برای یافتن مطالب آموزشی مورد نیاز خودشان از این کلمات استفاده می کنند.

  • آیا حضور در دوره تولید محتوا مناسب است؟

چطور تولید محتوای جذاب و تازه و خلاقانه داشته باشیم؟

تمام نکاتی که تا اینجا گفتیم و در ادامه خواهیم گفت در داشتن ایده تولید محتوا می تواند کمک شما کند اما اصلی ترین ابزار شما برای تولید محتوا استفاده از خلاقیت در تولید محتوا در کنار ایده یابی برای تولید محتوا است. در واقع این همان نکته ای در ابتدا هم اشاره کردیم که شما باید از ایده های دیگران استفاده کنید و با خلاقیت خودتان ایده های جدید بسازید. اما چگونه می توانید از خلاقیت خودتان برای یافتن موضوع جالب برای تولید محتوا استفاده کنید و سعی کنید با استفاده از ابزار های مثل سئو و دیگر ایده هایی که در مورد تولید محتوا وجود دارد محتوای منحصر به فرد تولید کنید.

استراتژی تولید محتوای مشخص

برای شما ابتدا باید ی مشخص داشته باشید. یعنی مشخص کنید که می خواهید محتوای خودتان را به چه اساسی و در چه راستای تولید کنید و گام های تولید محتوای خودتان را هم مشخص کنید که مثلاً قصد دارید تولید محتوای شما مقدمه داشته باشد یا در پایان از جمع بندی و نتیجه استفاده کنید یا مثلاً در نظر داشته باشید که قصد دارید تولید محتوای کاربردی داشته باشید یا تنها به بیان نکاتی که به صورت تئوری مطرح می شوند و پردازید.

خلاقیت ذهنی

تمام این موارد را هم بر اساس ذائقه و سلیقه مخاطبان خودتان در نظر بگیرید. یعنی اگر مخاطب شما علاقه به مفاهیم کاربردی دارد سعی کنید بیشتر موضوعاتی که کار میکنید در نهایت به کاربرد آنها در جامعه ختم می شود اما اگر مخاطب شما به دنبال یافتن نکات جدید برای حل یک مسئله می باشد سعی کنید نکات کلیدی را در اختیار او قرار دهید. خلاصه اینکه ایده تولید محتوا شما باید بر اساس خلاقیت ذهنی خودتان، استراتژی تولید محتوای شما و همچنین سلیقه مخاطبان تان باشد تا بتوانید بهترین نتیجه ممکن را در مدت زمانی کوتاه به دست آورید. قطعا اگر از این مسیر برای تولید محتوا () استفاده کنیم به اهداف خودتان خواهید رسید.

تجربیات خودتان را در اختیار مخاطب قرار بدهید

یکی از مسائلی که باعث می شود مخاطب ارتباط بهتری با محتواهای تولید شده توسط شما بگیرد استفاده از ایده تولید محتوا انتقال تجربیات است. در واقع اگر شما سعی کنید تجربیات مثبت و منفی خودتان و اشتباهاتتان را با لحنی دوستانه در اختیار مخاطب قرار دهید او متوجه می شود که شما قصد دارید به او کمک کنید. به ویژه اگر در مورد اشتباهات بزرگی که داشته اید با مخاطبان خودتان صحبت کنید آنها ارتباط بهتری با شما می گیرند چرا که شما با بیان اشتباهات خودتان کمک می کنید تا آنها دیگران اشتباهات را تکرار نکنند.

وب سایتتان را جذاب کنید

البته ما هم می دانیم که بیان اشتباهات کار آسانی نیست و برای بیان آن هر کسی باید غرور خودش را کنار بگذارد اما اگر شما این غرور را کنار بگذارید علاوه بر اینکه مخاطبان بسیاری را در وب سایت خودتان جذب میکنید کمک بسیار زیادی هم به آنها داشته اید و از هر نظر کار درست و صحیحی را انجام داده اید این موضوع می تواند از لحاظ روانشناسی هم برای خود شما مفید باشد. علاوه بر این که تجربیات خوب و بد خودتان را در اختیار مخاطب قرار می دهید سعی کنید رد ایده تولید محتوا که توسط وب سایت های دیگر تولید می شود هم نقدهای خودتان را در اختیار مخاطبان قرار دهید.

این موضوع برای مخاطبان بسیار مهم می باشد که با توانایی تحلیل شما در زمینه آن موضوع خاص مواجه شوند و بدین گونه به قدرت و تخصص شما در مورد آن موضوع پی ببرند. البته در نقد وب سایت های دیگر همواره سعی کنید ادب و احترام را حفظ کنید و همانطور که اشتباهات آنها را نشان می دهید به خوبی های آنها هم اشاره کنید که این موضوع باعث می شود ارتباط خوبی بین شما و وبسایت های دیگر هم برقرار شود.

برای دادن ایده تولید محتوا سعی کنید کسب تجربه داشته باشید

محتوای کامل در سایت منبع

تغییر چیدمان صفحه یک معیار مهم و کاربر محور در اندازه گیری پایایی بصری است، زیرا به کاربران کمک می کند تعداد دفعاتی که چنین تغییر غیرمنتظره ای را تجربه کرده اند بیابند و در نهایت منجر به تولید محتوا خوب می شود– CLS پایین به شما اطمینان می دهد صفحه ای که از آن استفاده می کنید کاملا پایدار است.

آیا تا به حال به صورت آنلاین در حال مطالعه مقاله ای بوده اید که ناگهان صفحه شما عوض شده یا تغییر کند؟ و یا بدون هیچ هشداری، متن ها شروع به جا به جا شدن کنند، و شما خط را گم کنید. یا حتی بدتر: شما خواسته باشید دکمه یا لینکی را بزنید، اما قبل از این که لینک را بزنید ؛ بوووووم، لینک جا به جا شده، و شما چیز دیگری را کلید کرده باشید!

بیشتر اوقات این تجربه ها آزار دهنده هستند، اما در بعضی مواقع، می توانند آسیب های جدی به بار آورند.

جا به جایی های ناخواسته معمولا به این دلیل اتفاق می افتد که محتویات یک پیج به صورت غیر همزمان بارگذاری شده و یا عناصر DOM به صورت پویا به صفحه اضافه شده است. مشکل می تواند مربوط به یک عکس یا ویدیو با ابعاد نامعلوم، یک فونت با اندازه بزرگتر و یا کوچکتر از اندازه اولیه ذخیره شده و یا ویجت تبلیغاتی شخص ثالثی باشد که به صورت خودکار تغییر اندازه داده است.

چیزی که مشکل را بدتر می کند این است که عملکرد یک سایت با آنچه که کاربران سایت تجربه می کنند متفاوت است. محتوای شخصی یا محتوای شخص ثالث معمولا مشابه مرحله ای که تولید شده رفتار نمی کند، عکس های آزمایشی هنوز در کش مرورگر قرار دارند، و API ها به سرعت اجرا می شوند به گونه ای که متوجه تاخیر نمی شویم.

تغییر چیدمان صفحه به شما کمک می کند تا با اندازه گیری میزان بروز این اتفاقات برای کاربران واقعی این مشکلات را برطرف کنید.

تغییر چیدمان صفحه چیست؟

تغییر چیدمان صفحه مجموع کل تغییر چیدمان صفحه به ازای هر تغییر ناخواسته در طول بازدید از صفحه را اندازه گیری می کند.

تغییر چیدمان صفحه با تغییر موقعیت هر یک از المان های قابل رویت ایجاد می شود. (در زیر جزئیات بررسی تغییر چیدمان صفحه آمده است.)

رتبه خوب CLS چند است؟

برای ایجاد یک تجربه خوب برای کاربر، سایت ها باید تلاش کنند نمره CLS خود را کمتر از ۰٫۱نگه دارند. برای اطمینان این امر، حد آستانه ۷۵ درصدی برای میزان بارگذاری پیج که بین دستگاه موبایل و دسکتاپ تقسیم شده است، در نظر گرفته شده است.

جزئیات تغییر چیدمان صفحه

تغییرات چیدمان به کمک API چیدمان ناپایدار تعریف می شد. هر گاه یک مولفه قابل رویت موقعیت اولیه خود را تغییر دهد یک گزارش تولید می شود. (به طور مثال: تغییر در سمت بالا و سمت چپ به حالت نوشتاری پیش فرض). این مورد به عنوان مولفه های ناپایدار تعریف می شود.

در نظر داشته باشید تغییر چیدمان صفحه زمانی اتفاق می افتد که مولفه های موجود موقعیت اولیه خود را تغییر دهند. اگر مولفه جدیدی به DOM اضافه شود و یا مولفه دیگری تغییر اندازه دهد، به عنوان تغییر چیدمان صفحه محسوب نمی شود- تا زمانی که این تغییرات باعث تغییر موقعیت اولیه دیگر مولفه ها شوند.

بیش از ۱۰۰نوع ایده تولید محتوا

رتبه تغییر چیدمان

برای محاسبه رتبه تغییر چیدمان صفحه، مرورگرها به اندازه پنجره صفحه (ویوپورت)و حرکات مولفه های ناپایدار در صفحه بین دو فرم رندر شده نگاه می کنند. نمره تغییر چیدمان صفحه مضربی از دو معیار است: کسر تاثیر و کسر فاصله (که در زیر توضیحات آن آمده است.)

کسر تاثیر

کسر تاثیر به اندازه گیری میزان تاثیر المان های ناپایدار بر پنجره صفحه نمایش بین دو فریم می پردازد.

اشتراک بین ناحیه قابل رویت با وجود مولفه های ناپایدار یک صفحه در فریم قبلی و فریم کنونی – از کل ناحیه ویوپورت – برابر مقدار کسر تاثیر برای فریم کنونی است.

در تصویر بالا سمت چپ المانی وجود دارد که نیمی از ویوپورت را در یک فرم گرفته است که در فرم بعدی، ۲۵% به سمت پایین ویوپورت حرکت کرده است. مستطیل خط چین قرمز نشانگر ناحیه قابل مشاهده در هر دو فرم می باشد که در این مورد، ۷۵% از کل ویوپورت را تشکیل می دهد. تاثیر شکست برابر ۰٫۷۵ است.

کسر فاصله

فاکتور دیگر تغییر چیدمان صفحه ، کسر فاصله است که در آن فاصله حرکت عناصر ناپایدار در ویوپورت را اندازه می گیرد. کسر فاصله از تقسیم بیشترین مسیری که یک المان ناپایدار در فریم طی کرده (به صورت افقی یا عمودی) بر بزرگترین ویوپورت (عرض یا ارتفاع، هر کدام که بیشتر است) به دست می آید.

در مثال بالا، بزرگترین بعد ویوپورت ارتفاع است، و المان ناپایدار ۲۵% از ارتفاع ویوپورت را حرکت کرده است، که برابر است با کسر فاصله مساوی ۰٫۲۵٫

در این مثال کسر تاثیر ۰٫۷۵ و کسر فاصله ۰٫۲۵ است. بنابراین، رتبه تغییر چیدمان صفحه ۰٫۷۵*۰٫۲۵=۰٫۱۸۷۵ است.

در ابتدا، نمره تغییر چیدمان صفحه تنها بر اساس کسر تاثیر محاسبه می شد. کسر فاصله جهت جلوگیری از خطای بیش از حد در مواردی که مولفه های بزرگ در مقادیر کم تری جابه جا می شدند، معرفی گردید.

مثال بعدی نشان می دهد که چگونه اضافه کردن محتوا به مولفه موجود بر امتیاز تغییر چیدمان صفحه تاثیر می گذارد.

در این مثال، باکس خاکستری تغییر اندازه می دهد، اما موقعیت شروع آن تغییر نمی کند. بنابراین عنصری ناپایدار به حساب نمی آید.

با این حال، موقعیت شروع باکس سبز رنگ تغییر می کند، اما از آنجا که تا حدودی در ویوپورت منتقل شده است، محیط نامرئی در هنگام اندازه گیری کسر تاثیر در نظر گرفته نمی شود. اشتراک منطقه قابل مشاهده جعبه سبز در هر دو فرم (با مستطیل خط چین قرمز و نقطه نقطه نشان داده شده است) برابر با اندازه فضای باکس سبز در فریم اول است- که شامل ۵۰% ویوپورت است. بنابراین، کسر تاثیر ۰٫۵ است.

کسر فاصله با خط بنفش نشان داده شده است. باکس سبز حدود ۱۴% از ویوپورت به سمت پایین حرکت کرده است. بنابراین کسر فاصله ۰٫۱۴ است.

نمره تغییر چیدمان صفحه ۰٫۵*۰٫۱۴=۰٫۰۷ است .

مثال زیر وجود چند المان ناپایدار را نشان می دهد:

تغییر چیدمان با وجود چندین مولفه ناپایدار

در فریم اول بالا ۳-۴ درخواست API برای نتیجه سرچ حیوانات داده شده که بر حسب حروف الفبا مرتب شده است. در فریم دوم، نتایج بیشتری به لیست اضافه شده است.

اولین مورد در لیست (cat) موقعیت اولیه خود را در هر دو فرم حفظ کرده است و تغییری نکرده است، بنابراین مولفه پایدار است. به همین ترتیب، المان های دیگر که به لیست اضافه شدند از قبل در DOM موجود نبودند، بنابراین موقعیت آنها نیز تغییر نمی کند. اما آیتم های “Dog”, “Horse”, “Zebra” همگی ترتیب چیدمان خود را از دست دادند، و به مولفه ناپایدار تبدیل شدند.

مجددا، مستطیل های خط چین قرمز نشان دهنده اشتراک این ۳ عنصر ناپایدار قبل و بعد از این مناطق است، که در این زمینه ۳۸% از فضای ویوپورت را تشکیل می دهد. کسر تاثیر برابر ۰٫۳ است.

نمره تغییر چیدمان صفحه ۰٫۳۸*۰٫۳=۰٫۱۱۷۲ می باشد.

پیکان ها معرف مولفه های ناپایداری هستند که از موقعیت اولیه خود خارج شده اند. مولفه Zebra به وسیله پیکان آبی نشان داده شده و بیشترین جابه جایی را داشته است (۳۰ درصد ارتفاع ویوپورت). بنابراین کسر فاصله ۰٫۳ است.

تغییرات چیدمان منتظره و غیر منتظره

همه تغییرات چیدمان بد تلقی نمی شود. در واقع، بسیاری از برنامه های پویای تحت وب مرتبا موقعیت شروع مولفه ها را تغییر می دهند.

تغییرات چیدمان توسط کاربر

تنها زمانی تغییر چیدمان صفحه بد تلقی می شود که کاربر انتظار آن را نداشته باشد. از طرف دیگر، تغییرات چیدمان با پاسخ به تعاملات کاربر اتفاق می افتد ( فشردن یک لینک یا دکمه، تایپ کردن در منوی جست و جو و چیزهایی شبیه به آن) همگی خوب هستند، زیرا نزدیک به درخواست کاربر رخ داده است.

به طور مثال، اگر کاربر فرآیندی را درخواست کند که تکمیل آن زمانبر است، بهتر است فضایی را برای صفحه در حال بارگذاری در نظر بگیرید و علامتی مبنی بر بارگذاری نمایش دهید تا مانع از هر تغییر ناخوشایند شود. اگر کاربر متوجه نشود که چیزی در حال بارگذاری است، یا نداند که چه زمانی آماده می شود، ممکن است در حین انتظار بر روی چیز دیگری کلیک کند.

تغییر چیدمان صفحه که در فاصله ۵۰۰ میلی ثانیه ورودی کاربر رخ دهد دارای فلگ hadRecentinput است که می تواند آن را از محاسبه خارج کند.

اخطار! hadRecentInput فقط برای رویداد هایی همچون زدن دکمه، یا کلیک کردن است و حرکاتی مثل زوم کردن را شامل نمی شود. برای جزئیات بیشتر به Layout Instability Spec مراجعه کنید.

انیمیشن های تبدیل

انیمیشن های تبدیل، زمانی که به درستی استفاده شوند، بهترین شیوه برای بارگذاری مطالب بر روی صفحات هستند، بدون اینکه باعث تعجب کاربر شود. محتویاتی که به طرز ناگهانی و غیرمنتظره تغییر می کنند برای کاربران تجربیات بدی را به ارمغان می آورند. اما محتویاتی که خود از نقطه ای به نقطه ی دیگر منتقل شوند به کاربران کمک می کنند تا بهتر اتفاقات را درک کنند.

• تبدیل مقیاس CSS به شما کمک می کند تا عناصر انیمیشن را بدون تغییر در چیدمان اضافه کنید.

• به جای این که ارتفاع و عرض را تغییر دهید، از transform: scales (تبدیل مقیاس) استفاده کنید.

• برای جابجایی عناصر در اطراف، بالا، پایین، چپ، راست را تغییر ندهید و به جای آن از transform : translate استفاده کنید.

چگونه CLS را اندازه گیری کنم؟

CLS یا توسط ابزارهای آزمایشگاهی و یا ابزارهای زمینه ای اندازه گیری می شود.

• اخطار! ابزارهای آزمایشی فقط تغییرات چیدمان را در طی بارگذاری صفحه اندازه گیری می کنند. در نتیجه، ارزش CLS گزارش شده توسط ابزارهای آزمایشگاهی غیر واقعی تر از تجربه کاربر است.

ابزارهای زمینه ای:

Chrome User Experience Report

Page Speed Insights

Search Console (Core Web Vitals report)

web-vitals JavaScript library

ابزارهای آزمایشگاهی:

Chrome Dev Tools

Lighthouse

WebPageTest

اندازه گیری CLS در JavaScript

برای اندازه گیری CLS در JavaScript، می توانید از Layout Instability API استفاده کنید. مثال های زیر نشان می دهد که چطور یک PerformanceObserver بسازیم که تغییرات چیدمان ناگهانی را رصد کند، جمع آوری کند، و به کنسول ببرد:

هشدار! این کد نمایشگر این است که چگونه تغییر چیدمان صفحه را جمع آوری و به کنسول ببریم. هرچند، اندازه گیری CLS در JavaScript پیچیده تر از آن است. در زیر توضیحات بیشتری آورده ایم:

در مثال بالا، همه تغییرات چیدمان ورودی با فلگ hadRecentInput جمع آوری شده و مقدار فعلی CLs را نمایش می دهند. در بیشتر مواقع مقدار فعلی CLS زمانی که صفحه بارگذاری نشده باشد، به عنوان CLS نهایی آن پیج تعیین می شود، اما چند استثنا وجود دارد:

در قسمت های زیر تفاوت بین گزارش API و نحوه محاسبه متریک بیان شده است.

تفاوت های بین شیوه متریک و API

• اگر یک صفحه برای همیشه در حالت بک گراند باشد، مقدار CLS را نمایش نمی دهد.

• اگر صفحه ای از back/forward cache بارگذاری شود، مقدار CLS باید به صفر برسد، زیرا کاربران آن را بازدید از یک صفحه مجزا تجربه می کند.

• ممکن است API، تغییرات چیدمان iframe را گزارش نکند، اما باز هم برای اندازه گیری دقیق CLS باید آنها را در نظر بگیرید. فریم های فرعی می توانند از API برای گزارش تغییرات چیدمان فریم اصلی استفاده کنند.

علاوه بر این موارد استثنائی، از آنجا که CLS کل طول عمر صفحه را اندازه گیری می کند، دارای پیچیدگی بیشتری است:

• کاربران ممکن است یک صفحه را به مدت طولانی – روزها، هفته ها، ماه ها باز نگه دارند. در حقیقت، کاربر شاید هیچوقت صفحه را نبندد.

• بر روی سیستم های موبایل، مرورگرها صفحات بارگذاری نشده را بر روی تب های پس زمینه (background tab) اجرا نمی کنند، برای همین گزارش ارزش ‘نهایی’ سخت تر می شود.

برای این که بتوان چنین مواردی را مدیریت کرد، CLS باید زمانی که صفحه ای در بک گراند باز است گزارش شود- به علاوه زمانی که صفحه بارگذاری نشده است. سپس سیستم های تحلیلی دریافت کننده داده باید مقدار نهایی CLS را در بک اند اندازه گیری کند.

به جای این که همه این موارد را خودتان انجام دهید، از برنامه نویسان JavaScript برای اندازه گیری CLS در موارد زیر کمک بگیرید.

چگونه CLS خود را تقویت کنیم؟

در بیشتر وب سایت ها با رعایت نکات زیر می توانید از تغییرات ناخواسته چیدمان صفحه جلوگیری کنید:

• همیشه برای تصاویر و عناصر ویدیویی خود اندازه تعیین کنید، و یا فضاهای خالی را با مواردی نظیر باکس نسبت CSS پر کنید. به کمک این روش، مرورگر در هنگام بارگذاری می تواند مقدار فضای درستی به تصاویر اختصاص دهد. همچنین به خاطر داشته باشید که شما می توانید از رسانه های بدون سایز برای مرورگرهایی که از قوانین خاصی پیروی می کنند استفاده کنید.

• هرگز هیچ محتوایی را بالای محتوای باز دیگری قرار ندهید، مگر در پاسخ به تعامل کاربر. با این روش اطمینان حاصل می کنید که تغییر چیدمان صفحه مورد انتظار بوده است.

• از انیمیشن های تبدیل به جای انیمیشن هایی که باعث تغییر چیدمان می شود استفاده کنید. انیمیشن های تبدیل دارای پیوستگی هستند.

CHANGELOG

گاهاً در هنگام اندازه گیری متریک توسط API و یا در تعریف متریک ها، باگ هایی ایجاد می شود. در نتیجه، گاهی اوقات تغییرات به معنی بهبود و یا اصلاح گزارش های داخلی و داشبورد شما است.

برگرفته شده از وب سایت web.dev

ادامه مطلب در سایت منبع