راهکارهای وایده های هوشمندانه برای حیطه سئو و تولید محتوا + تکمیلی

در ادامه سلسله محتواهای تولید شده به منظور توسعه شناخت و نگرش کاربران نسبت به حیطه سئو و تولید محتوا، این بار قصد داریم تا در چند قسمت، به صورت رگباری، با سرعت بالا و در کمترین حجم از کلمات، برخی از پرسش های پرتکرار کاربران را پاسخ دهیم.

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (سئو)

پیش تر همواره تلاش ما بر نگارش یادداشت های اختصاصی در قبال پاسخ به پرسش های کاربران بود به طوری که با محوریت قرار دادن یک پرسش، تمام ابعاد و جوانب آن بررسی می شد. اما در این سلسله از یادداشت ها که نام دور تند را برای آن برگزیدیم، قرار است پرسش های رایج کاربران به شرطی که در حجم کمی از کلمات قابل پاسخگویی هستند بررسی شوند.

ما در هر قسمت تلاش می کنیم تا تعداد مناسبی از پرسش های مرتبط با حیطه سئو و تولید محتوا را با کمترین از حجم کلمات پاسخ دهیم. پس بدون فوت وقت، به سراغ رگبار پرسش ها خواهیم رفت!

محتوا پادشاه است

پرسش اول؛ نحوه تولید محتوا برای کلیدواژه های مترادف از منظر اصول سئو

ما یک شرکت با بازاریابی گوشه ای هستیم که تمام تمرکز منابع و نیروی انسانی را بر ارائه محصولاتی در این بستر، قرار داده ایم. یکی از موضوعات چالش برانگیزی که اخیراٌ برای تیم ما به یک دلمشغولی تبدیل شده، پوشش کلیدواژه هاست.

بازاریابی

ما همواره در این مورد که نتوانیم کلیدواژه های مناسب را پوشش داده و نظر مخاطبان را به سمت محصول خود جلب کنیم، نگرانی مضاعفی داریم.

به عنوان مثال، ما یک محصول با نام های مختلفی داریم که ممکن است کاربران و مشتریان، هر کدام با یک نام خاص به آن رجوع کنند. آیا اساساً از منظر و اصول تولید محتوا، باید برای هر یک از نام ها و به طبع آن کلیدواژه های اصلی محصول یک لندینگ جداگانه طراحی کنیم؟

در پاسخ این پرسش باید گفت:

شاید توصیه مکرر اغلب متخصصان حیطه سئو بر پیروی از روشی باشد که به آن اشاره کردید اما گوگل اخیراً نشان داده که الگوریتم های آن به اندازه کافی در این زمینه پیشرفت کرده و می تواند ارتباط معنایی کلیدواژه های مشابه را فهم کند.

در تئوری، این عالی است و بدان معناست که کلیدواژه هایی مانند خودرو، اتومبیل، ماشین و وسیله نقلیه در الگوریتم های گوگل به هم مرتبط شده و نیازی نیست که برای هر یک از آن ها روی سایت خود یک صفحه جدا ایجاد کنید. اما در عمل، موتور جستجوی گوگل() همچنان تا حدی در این زمینه با مشکل مواجه است. شاید توضیحات کمی شما را گیج کرده باشند اما این روش ما برای دادن یک پاسخ منفی با شرایط خاص است.

به طور واضحی باید گفت اگر در یک بازار رقابتی با سطح بالایی از جدال بر سر رتبه بندی گوگل مشغول به کار هستید، ایجاد صفحات جداگانه برای کلیدواژه های موازی و مترادف امری عالی برای پیشی گرفتن از رقبا خواهد بود. اما اگر یک گوشه ای را در پیش گرفته و در گوشه کوچکی از بازار با سطح کمی از رقابت مشغول جنگیدن هستید، نیازی به انجام این کار نیست.

پرسش دوم؛ سئو و رتبه بندی سایت در صفحه نتایج جستجوی گوگل

یکی از مشکلاتی که من در حیطه سئو با آن مواجه هستم، سکون و ثبات غیرعادی رتبه بندی پروژه های من در طولانی مدت است؛ گاهاً حتی به مدت یک سال ثابت و بدون تغییر هستند. آیا می توانید مهم ترین فاکتورهای را که به کمک آن ها می توان تأثیر چشم گیر و سریعی در ربته بندی ایجاد کرد، به من معرفی کنید؟ قصد دارم تا با تمرکز بر آن ها، پیشرفت کار خود را بیشتر و به آن عینیت بیشتری ببخشم.

پاسخ دادن به این پرسش، به اطلاع از جزئیات مختلفی نیاز دارد؛

مثلاً اینکه در رتبه های بالای نتایج جستجوی گوگل ، مثلاً سوم و چهارم سکون هستید و نمی توانید به رتبه اول برسید یا در رتبه های پایین و گاهاً صفحات بعدی. اجازه دهید تا بر مبنای هر دو حالت فرضی، در دو بخش مجزا پاسخ دهیم.

این مطلب را هم از دست ندهید :   نکته های بسیار مهم دربارهتست سرعت هاست

در مورد شرایط اول، یعنی ثبات و سکون در رتبه های بالای نتایج جستجوی گوگل ، باید بابت آنچه که بدست آورده اید شادمان بوده و قدردان زحمات خود باشید. این یک اتفاق عالی است و نیازی به نگرانی در مورد رسیدن به رتبه اول نیست. در ضمن فراموش نکنید از منظر سئو ، باید تولید محتوای خود را برای ثبات در این رتبه، مطابق استانداردهای حرفه ای این حیطه ادامه دهید.

اما در مورد حالت دوم هم باید ابتدا سایت ها را به دو دسته تقسیم کرد؛

دسته اول سایت هایی که در رتبه هایی پایین تر از پنجاه قرار دارند و دسته دوم سایت هایی که بین رتبه ۵۰ تا ۱۰ قرار می گیرند. اگر جز دسته اول هستید، احتمالاً یک خطای محوری و بنیادی در دارید. خطاها بسیار متنوع هستند و گاهاً حتی غیرقابل پیش بینی! پس پیشنهاد می کنیم در این شرایط تیم تولید محتوای خود را مجهز به یک سئوکار جدید و با تخصص بیشتر کرده و مسیر جدیدی برای تولید محتوا ترسیم کنید.

اما اگر جز دسته دوم هستید و در اصطلاح به وضعی بینابینی، نه خوب و نه بد دچار هستید، تولید محتوا و سئوی سایت شما شرایط ویژه ای دارد. احتمالاً شما هم با همان چالشی که اغلب متخصصان حرفه ای حیطه سئو با آن مواجه هستند، دیگری شده اید؛ صدای شما با وجود جذابیت، بخاطر شلوغی محیط و رقابت بالا به گوش مخاطبان نمی رسد.

سئو سایت یا بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو

در چنین محیطی که تا این حد اشباع شده و رقابت به شکل نفس گیری پیش می رود، پیشنهاد می کنیم تلاش کنید صدای منحصر بفرد و خاص خود را ایجاد کنید. عالی باشید. هرچند این کار ساده ای نیست، اما باید با پایش دقیق سلیقه مخاطبان و شناخت نیاز آن ها، صدایی مستقل، کاربردی و در عین حال جذاب را به گوش آن ها برسانید. این همان چیزی است که کاربران را نسبت به شما و خط فکری تان جذب کرده و کلیدی برای بهبود وضعیت سئو خواهد بود.

محتوای کامل در سایت منبع

در یادداشت پیش رو متوجه خواهید شد که ارور ۴۰۴ مشتمل بر چهار گونه متفاوت بوده و تنها برخی از آن ها می توانند اثر منفی بر پیمایش صفحات توسط گوگل داشته و از این طریق موجب ضعف سایت در رتبه بندی گوگل شوند. این بار نیز داستان از پرسش کاربران علاقمند به حیطه سئو و تولید محتوای اینترنتی آغاز شد. پرسش کاربر به شرح زیر است:

آیا وجود تعداد زیادی ارور ۴۰۴ منجر به اثرگذاری منفی بر نگرش موتور جستجو گوگل شده و باعث ضعف سایت در رتبه بندی گوگل خواهد شد؟ آیا ممکن است بدون اثر منفی بر خود رتبه، منجر به کندی حضور سایت در رتبه بندی توسط گوگل شود؟ بله می تواند اما باید به برخی از موضوعات جانبی در این مورد دقت کنید.

ارور ۴۰۴ انواع مختلفی با درجه اهمیت متفاوتی دارد

ما ارور ۴۰۴ را به چهار دسته مختلف تقسیم کرده و بر همین مبنا میزان اهمیت آن را شناسایی می کنیم. دقت کنید که این دسته بندی یک امر رسمی، مطلق و قطعی نبوده و تنها بر مبنای تجربه ما در شناخت عملکرد ارور ۴۰۴ در موقعیت ها و چارچوب های متفاوت است.

ارور ۴۰۴ ایجاد شده در سایت زنده (Live Site)

این نوع از ارور ۴۰۴ از نظر ما بدترین گونه آن است زیرا هنگامی در سایت های زنده ایجاد می شود که یک صفحه حذف شده باشد اما پیوند آن همچنان پابرجا باشد یا تگ () با فرم نامناسبی در ایجاد لینک نقش داشته باشد.

این نوع از ارور ۴۰۴ تأثیر منفی دارد زیرا رابطه مستقیمی با مخدوش کردن تجربه کاربران و کاربردی بودن سایت شما دارد. به همین علت ما همواره تأکید خاصی بر رفع سریع این نوع از ارورها در اسرع وقت داریم.

ux-ui-رابطه کاربری-تجربه مشتری - تجربه کاربر

این مطلب را هم از دست ندهید :   راهکارهای وایده های خلاقانه برایbook review

ارورهایی که بخاطر لینک های قدیمی ایجاد می شوند

این مورد نیز می تواند اثر منفی شدیدی داشته باشد زیرا ممکن است سایت های مشهور دیگری برای رجوع به سایت شما از این لینک استفاده کرده باشند یا حتی کاربران وفادار شما نیز با استفاده از لینک، آدرس سایت را بوک مارک کرده باشند.

بدیهی است در صورت وجود ارور در مسیر این قسم از لینک ها هم بوکمارک ها و هم ارجاعات سایر سایت ها با مانع روبرو خواهد شد. در این مورد نیز ارور ۴۰۴ منجر به افت شدید تجربه کاربری شده و در کنار این موضوع گوگل نیز با افت شدیدی روبرو خواهد کرد.

در حالی که بخشی از اعتبار شما در مسیر دستیابی به یک رتبه خوب در نتایج جستجو ناشی از لینک ها و ارجاعات سایت هاست، با وقوع این مشکل، این لینک ها و ارتباطات از دست خواهند رفت. در دنیای سئو و قواعد مربوط به آن، از دست دادن لینک ها هیچ توجیهی ندارد. پس قواعد سئو حکم به برطرف ساختن سریع مشکل می دهند.

ارورهای ایجادشده بخاطر خطای کاربران

گاهاً ممکن است به علل مختلفی کاربران در وارد کردن آدرس صفحه مد نظر به صورت درستی و یا ارجاع از سوی سایر منابع دچار مشکل شوند. مثلاً در حالی که ممکن است آدرس یک صفحه خاص از سایت که بسیار طولانی شده است در یک ایمیل برای کاربری ارسال شود و بخاطر همین طولانی بودن، کاربر با لمس لینک فقط بخشی از آن را باز کند.

در این موقعیت کاربر به سایت شما وارد خواهد شد اما بخاطر نقص در آدرس، هیچ صفحه ای یافت نشده و در عین حال ارور ۴۰۴ پدیدار خواهد شد. معمولاً با چک کردن گزارش های سرور متوجه خواهید شد که هزاران خطای این شکلی به چشم می خورند. باید گفت این دسته از انواع مختلف ارور ۴۰۴، مشکل حادی ایجاد نمی کنند.

گوگل این موارد را در صورت مواجهه گزارش می کند و اگر آدرس (URL) مذکور(همان آدرس ناقص وارد شده از سوی کاربر) اصلاً تابحال منتهی به صفحه ای نشده باشد، به سادگی آن را نادیده گرفته و هیچ مشکلی در رتبه بندی و کیفیت ایجاد نخواهد شد.

ارورهای ۴۰۴ سیستمیک

اگر شاهد افزایش پیوسته ارور ۴۰۴ با یک آهنگ ثابت و بدون وقفه هستید، قطعاً یک خطای سیستماتیک در کدنویسی شما وجود دارد. این مشکل می تواند ناشی از وجود یک نقشه سایت (XML) نامنطبق و نامتناسب با آدرس های (URL) یا موقعیت صفحات باشد.

از طرفی دیگر وجود خطاهای ریز و جزئی در کدنویسی هم می تواند باعث بروز این خطا شود. در هر دو حالت یک خطا در ساختار سایت وجود دارد و سوای مباحث سئو و در نظر داشتن قواعد آن، بدیهتاً باید توسط طراح حل شوند.

مروری بر نحوه مواجهه با ارور ۴۰۴

حال با در نظر داشتن این ۴ دسته مختلف از خطاها با منشأ متفاوت، می توان به صورت کلی یک جمع بندی در مورد نحوه مواجهه با آن ها داشت. پیش از هر چیز به کمک امکانات کنسول گوگل () منشأ پیام خطا را پیدا کنید و بسته به معیارهای ارائه شده در یادداشت دسته بندی کنید. نکته ای که وجود دارد این است که وجود خطاهای زیادی با منبع مشترک، خبر بدی نیست و کافیست تا تغییر مد نظر را ایجاد کنید.

پس از آن تمام خطاها از بین خواهند رفت. بر مبنای تجربه ما معتقدیم به طور معمول بهتر است در این موقعیت نقشه سایت (XML) را بررسی کند. به دنبال شورت کدها (Short Code) یا سایر (href) های ایجاد شده بخاطر خطا در کد بگردید. این موارد معمولاً در شرایط عادی پدیدار و عیان نیستند و تنها در هنگام خزش و پیمایش موتور جستجو خود را نشان می دهند.

در وردپرس نیز پیوندهای فید (/feed) شانس بالایی برای ایجاد این نوع از خطاها دارند. () نیز ابزار کاربردی در این مورد است و می تواند به کمک شناسایی خطاهای موجود در هنگام خزش و پیمایش، در راحت تر یافتن منشأ ارور ۴۰۴ کمک کند.

ادامه خواندن در سایت منبع