راهکارها و ترفندهای هوشمندانه برای دعوت به اقدام | آپدیت شده ۱۴۰۲

CTAمخفف عبارت Call to actionاست که در زبان فارسی معادل مشخصی ندارد. اما معنای تقریبی آن “دعوت به یک اقدام” یا “دکمه فراخوان” است. CTA یک اصطلاح در دنیای بازاریابی است که به محتوا، تصویر، دکمه و یا لینکی اشاره دارد که با هدف دعوت کاربر به انجام کاری (خرید، ثبت نام، دنبال کردن، پر کردن فرم و …) طراحی، باعث هدایت کاربر به سمت انتهای قیف بازاریابی می شود و استفاده درست از آن باعث افزایش بازدهی سایت و تبلیغ شما می شود. در حقیقت CTA به کاربر مسیر را نشان می دهد و به آن ها می گوید چه کاری را در چه زمانی انجام دهند. CTA ارتباط مستقیمی با فروش دارد. به عنوان مثال دکمه ” خرید” یک CTA است که با هدف هدایت کاربر به مرحله نهایی قیف بازاریابی، یعنی فروش طراحی شده است. یک CTA خوب باید واضح و تحریک کننده باشد و در جای درست کاربر را دعوت به انجام عملی کند.

بازاریابی

ماهیت CTA با توجه به پلتفرم ها متفاوت است. به عنوان مثال تبلیغات تلویزیونی، باید برای مخاطبان هدفشان شماره تماس بگذارند و به آن ها بگویند که منتظر تماس آن ها هستند (شماره تماس، CTA است). CTA ها با اهداف مختلفی طراحی می شوند. در نظر داشته باشید مخاطب شما چه افرادی هستند و با توجه به آن ها CTA خود را طراحی کنید. به عنوان مثال یک CTA برای افرادی که با تماس تلفنی راحت تر هستند قرار دهید و یک CTA برای افرادی که می توانند تمام فرایند خود را در سایت پیش ببرند.

مخاطبان هدف-پرسونای مخاطب

CTA یک عنصر کلیدی است که به عنوان یک تابلوی راهنما عمل می کند. بدون یک CTA واضح، کاربر ممکن است فرایند مدنظرتان را به درستی طی نکند و بدون انجام کاری سایت را ترک کند. به عنوان مثال، اگر در قسمت مقالات سایت خود از CTA هوشمندانه ای استفاده نکنید، ممکن است کاربر بدون انجام اقدامی به نفع شما، سایت را ترک کند. با این حال، اگر یک CTA در قسمت پایین مقالات وجود داشته باشد که از کاربر بخواهد مقالات بیشتری را مطالعه کند و یا در سایت ثبت نام کند، احتمال تبدیل آن کاربر به یک مشتری وفادار افزایش می یابد.

انواع CTA

• دکمه پرداخت، دکمه خرید، دکمه افزودن به سبد خرید در فروشگاه آنلاین

سبد خرید

• ثبت نام و ورود در سایت

• بنر تبلیغاتی که با هدف کلیک کاربر آماده شده است.

• دکمه اشتراک گذاری محتوا و صفحه در شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی

• دکمه ای که کاربر را به دیدن صفحه دیگری دعوت کند

هدف استفاده از CTA

مطمئنا هدف ما از نوشتن یک مقاله و یا ساخت صفحه در سایت تنها این نیست که کاربر مقاله ما را مطالعه کند و یا صفحه سایت را تنها بررسی کند و سپس از سایت خارج شود. در حقیقت همه صاحبان سایت در تلاش هستند تا ورودی های سایتشان را به ورودی هدفمند تبدیل کنند و CTA در این روند به شما کمک می کند. اگر چینش CTA شما درست باشد، آن CTA کاربر را به سمت هدف نهایی سایت شما هدایت می کند.

نحوه ایجاد یک CTA حرفه ای

CTA حرفه ای متشکل از چند کار کوچک است که در کنار هم برای شما یک نتیجه عالی دارند. طراحی CTA یک هنر است و با استفاده از تکنیک های گفته شده می توانید یک CTA حرفه ای و نتیجه محور طراحی کنید. CTAهای موثر به طراحی خوب و متن قوی نیاز دارند. برای داشتن یک CTA خوب عناصر را با دقت انتخاب کنید و آنها را آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی برای شما موثرتر است. اگر CTA شما نتیجه ای که می خواهید ندارد، عوامل مختلف را بررسی کنید و سعی کنید مرتبا CTA خود را ارتقا دهید.

ارتقا

۱٫ظاهر CTA

در نگاه اول، کاربر ظاهر CTA شما را می بیند. به همین خاطر CTA طراحی کنید که در نگاه اول توجه مخاطب را جلب کند. سعی کنید CTA نسبت به دیگر المان های صفحه برجسته باشد و در ذهن مخاطب تاثیر بگذارد. در طراحی CTA نیازی نیست از قوانین خاصی پیروی کنید و تنها سعی کنید چیزی طراحی کنید که زیبا و تاثیر گذار باشد.

• از فونت خاصی استفاده کنید.

• اندازه فونت بزرگ باشد.

• از رنگ هایی استفاده کنید که در صفحه باعث جلب توجه مخاطب می شوند.

• سعی کنید دکمه CTA به نسبت المان های دیگر موجود در صفحه متفاوت باشد.

• حداکثر۲ یا ۳ بار از CTA در یک صفحه استفاده کنید.

۲٫متن CTA

در نوشتن متن CTA خلاق باشید. برای نوشتن متن خلاقانه می توانید از رقیبان خود ایده بگیرید. سعی کنید با یک کلمه و یا یک عبارت کوتاه کاربر را متوجه کنید که با کلیک بر روی صفحه با چه چیزی مواجه خواهد شد. متنی بنویسید که کاربر را ترغیب کند که برروی CTA کلیک کند. همچنین از کلماتی استفاده کنید که احساس مخاطب را درگیر می کنند. اما منظور از درگیر احساس مخاطب چیست؟ با خود فکر کنید که مخاطب با ورود به صفحه بعدی به چه چیزی می رسد و چه نیازی در مخاطب برطرف می شود. سپس سعی کنید در یک کلمه و با یک عبارت کوتاه به مخاطب احساس نیاز بدهید. در واقع اصلی ترین مزیتی که ورود به صفحه برای کاربر دارد را مشخص کنید و سپس دکمه CTA برای کاربر قرار دهید.

خلاقیت و نوآوری

۳٫ایجاد احساس فوریت

به مخاطب این حس را القا کنید که اگر الان کاری انجام ندهند، این فرصت طلایی را از دست می دهد. به عنوان مثال:

• این یک فرصت محدود است.

• اعتبار آن به زودی تمام می شود.

• موجودی محدود است.

در حقیقت از مشتریان خود بخواهید که همین الان اقدام کنند. به خاطر وجود المان های بیشمار در سطح وب کاربران به راحتی تمرکز خود را از دست می دهند. بنابراین این پیشنهاد ها می تواند کابر را ترغیب کند که سریعا کار خود را به پایان برساند.

۴٫محتوای اطراف CTA

توجه کنید که اطراف CTA، حداقل یک پاراگراف مرتبط با CTA وجود داشته باشد تا زمانی که کاربر به دکمه CTA رسید برای ورود به آن و انجام اقدامی جدید، بتواند تصمیم بگیرد.

این مطلب را هم از دست ندهید :   نکات طلایی و ارزشمند در موردآموزش ux به همراه نمونه های کاربردی

بهترین قسمت سایت برای قرار دادن دکمه CTA

• هدر سایت

• منوسایت

• پاپ آپ

• اسلایدها

ایده

• سایدبار

• صفحات خرید

• پایان صفحه، مقاله، پست

۳ تکنیک طلایی

• تجزیه و تحلیل رقبا

یکی از بهترین راه ها برای داشتن یک CAT هوشمندانه، ایده گرفتن از رقبا است. CAT رقبا را بررسی کنید و سعی کنید از آن ها ایده بگیرید.

• مخاطب هدف

ویژگی های مخاطب خود را بررسی کنید و با توجه به شرایط و ویژگی های مخاطب CTA خود را طراحی کنید.

• تحقیق کلمات کلیدی

با استفاده از ابزارهای مختلف، کلمات کلیدی سایت خود را پیدا کنید و از آنها در CTA خود استفاده کنید. انجام این کار نه تنها می تواند به افزایش رتبه سئو شما کمک کند، بلکه باعث ایجاد CTA های منحصر به فردی می شود که رقبای شما از آنها استفاده نمی کنند.

درک بهتر CTA

۱٫کاربر با جستجوی عبارت ” سئو چیست ” به سایت ما می رسد و وارد آن می شود.

۲٫در این صفحه در مورد هر چیزی که به سئو مرتبط است، مطالعه می کند.

۳٫در پایان مقاله یک دکمه CTA با عنوان ” ” وجود دارد.

۴٫کاربر با کلیک بر روی CTA وارد صفحه آموزش سئو شما می شود.

شما با انجام این کار باعث شدید کاربر در سایت شما از یک صفحه وارد صفحه دیگر شود و ماندگاری اش در سایت شما افزایش یابد که این موارد باعث بهبود سئو شما می شود. همچنین در صورتی که صفحه آموزش سئو قوی ای داشته باشید که بتواند مخاطب را متقاعد کند، ممکن است به فروش برسید و کاربر از قیف بازاریابی عبور کند.

بررسی و ثبت نتایج با هدف بهبود

بازخورد های CTA خود را مرحله به مرحله بررسی کنید و سعی کنید روش های متفاوت را امتحان کنید و بهترین روش را انتخاب کنید. به عنوان مثال تغییر رنگ، فونت، جایگاه و سایر اجزای دکمه را تغییر دهید و هر دفعه میزان بازخورد را بررسی کنید. البته این بررسی و بهبود امری نیست که با یک یا دو بار به نتیجه ای کامل برسد و نیازمند تکرار و استمرار است. دلایل بیرونی مانند رقبا، محصولات جدید، تغییرات بازار، تغییر سلیقه مشتری و… می تواند باعث کاهش بهره وری دکمه CTA شود. به همین خاطر دائما CTA های طراحی شده را بررسی و ارتقا دهید.

بهره وری-بهینه سازی

در آخر

برای داشتن یک قیف بازاریابی موفق، نیاز به یک CTA هوشمندانه دارید. CTA ها به افزایش نرخ کلیک، ماندگاری کاربر در صفحه، فروش و سئو شما کمک می کنند. به شما پیشنهاد می کنم تمام صفحات سایتتان را بررسی کنید و هدف ساخت هر صفحه را تعیین کنید. سپس با توجه به هدف هر صفحه، برای آن CTA طراحی کنید. اگر می خواهید از صفحات سایت نتیجه دریافت کنید، حتما این کار را انجام دهید.

ادامه خواندن در سایت منبع

دعوت به اقدام، چه ضرورتی دارد؟

پیش از هرچیز، باید بدانید که طبق آمار رسمی ، حدود ۹۰% بازدیدکنندگان صفحات ، در ابتدا ‘عنوان’ و ‘فراخوان به کلیک’ را در یک محتوا مطالعه می کنند. و اغلب آن ها با توجه به این دو پارامتر، تصمیم می گیرند در آن صفحه باقی بمانند و سایر بخش های محتوا را مطالعه کنند یا خیر! در دنیایی که درباره ی هر عنوان سرچ شده در گوگل ، دریایی از اطلاعات به سمت مخاطبان سرازیر می شود، این امر چندان عجیب به نظر نمی رسد. و از این موضوع نتیجه میگیریم که باید علاوه بر رعایت نکات سئو در محتوا ، که به ما کمک میکند در صدر نتایج جست و جو قرار بگیریم، به این دو عامل نیز توجه بسیار ویژه داشته باشیم. در ادامه ، به ایده هایی خلاقانه و متمایز کننده اشاره می کنیم که در خلق یک فراخوان موفق برای کلیکی بیشتر به شما کمک کند.

نکات حیاتی برای خلق یک call to action موفق

فراخوان به انجام یک عمل در یک محتوا ، چیزی نیست که سرسری از کنار آن عبور کنید. در واقع شما باید به عنوان یک محتوانویس، از قبل و در حین نوشتن استراتژی محتوای خود برای این کلیک ها نیز برنامه ریزی کرده باشید. مخاطبان شما بر روی فراخوان شما کلیک نمی کنند، چون نمی دانند که در آن سوی آن لینک، دقیقا چه چیزی در انتظار آن ها ست. اما نویسندگان محتوای زیرک ، می دانند که چگونه و با چه سیاست هایی، مخاطبان خود را درست در نقطه ی حیاتیِ تصمیم، ترغیب به کلیک کردن کنند.

بخاطر داشته باشید نکاتی که در ادامه با شما در میان می گذاریم، نکاتی ضروری برای برنامه ریزی و خلق فراخوان به کلیک شما هستند اما استفاده از همه ی این نکات در همه ی فراخوان ها ، یک فاجعه به بار می آورد. پس از این نکات، به درستی و در جای خود استفاده کنید:

شناخت پرسونای محتوا

برای آنکه مخاطب مان را به کلیک کردن ترغیب کنیم، ضروری است که به زبان او سخن بگوییم. برای این که بتوانیم به زبان مخاطب خود سخن بگوییم، ضروری است که زبان او را بشناسیم. بنابراین همواره از پیش بدانید که برای چه مخاطبانی محتوا تولید میکنید. چه افرادی قرار است بر روی فراخوان شما کلیک کنند. پرسونا یا همان شناخت ویژگی های فردی و اجتماعی کاربرانی که مخاطب تان هستند، برای تمام برنامه ریزی های خلق CTA ضروری است.

بهترین نقاط پرسونای محتوا را هدف قرار دهید

هنگامی که شما ، پرسونای مخاطب را به درستی شناسایی و دسته بندی نمودید ، اکنون باید به روشنی بدانید که محتوای شما در کدام نقطه از استراتژی تان، به مرحله ی تصمیم نزدیک می شود. همواره بهترین اهدافی را که طی فرایند شناخت مخاطبان به دست آورده اید ، با بهترین نقطه از محتوا تلاقی دهید و آنجا را برای ایجاد یک فراخوان به عمل ، انتخاب کنید.

بهترین عبارات را برگزینید

برای نقطه ی دعوت تان از مخاطب، بهترین عبارت ها را انتخاب کنید. سعی کنید عبارتی که انتخاب می کنید، یک فعل امری قوی ، با هدفی روشن و مشخص باشد. عبارتی که مخاطب تان، علاوه بر برقراری ارتباط سریع با آن، هدف روشن خود از کلیک کردن را نیز دریابد. عبارات شما باید مثبت، الهام بخش و فزاینده ی اشتیاق باشد. پتانسیلی برای یک منفعت یا یک موفقیت یا یک چشم انداز تازه، بهترین ویژگی های یک عبارت فراخوان است.

این مطلب را هم از دست ندهید :   راهکارها و ترفندهای نوآورانه برایانتخاب بهترین کلمات کلیدی

ترس از دست دادن یا FOMO

گاهی اوقات ، ممکن است محتوا و فراخوان برای بازدیدکننده شما جذاب باشد ، اما مخاطب تان اولویتی برای کلیک کردن یا خرید کردن در آن لحظه قائل نشود. این جاست که یک پیشنهاد وسوسه انگیز با کمی چاشنی ذیق وقت، اولویت می آفریند. بطور مثال اینکه اگر هم اکنون اقدام به عمل کند، چنین تخفیفی شامل حالش می شود. یا اگر چنانچه خواهان امتیازی بیش از سایر مخاطبین است تنها تا فلان زمان فرصت دارد که از آن امتیاز بهره مند گردد. یا آنکه تعداد محدودی ظرفیت جهت ثبت نام وجود دارد. این چنین پیشنهاداتی باعث ایجاد ترس از دست دادن یا همان Fomo را در مخاطب ایجاد میکند. البته نه اینکه همیشه و همه جا، اما اگر در جای صحیحی از این تکنیک استفاده کنید برای تان معجزه خواهد کرد.

راه حل ارائه کنید

بازدیدکنندگان ، بنا به اهداف، دغدغه ها، انگیزه ها و یا نیاز های خود به سوی شما جذب می شوند. دلیلی که یک مخاطب محتوای شما را تماشا می کند، گرایشی است که برخاسته از یک نیاز است. بنابراین بجای از این صفحه به آن صفحه بردن مشتریان، در یک کلیک ، راه حل مورد نیاز شان را در اختیارشان قرار دهید. فراموش نکنید که مردم محتوا یا نشانی ای را به یکدیگر معرفی می کنند که در آن، راه حل مشکل خود را پیدا کرده باشند.

ضمیمه ای بر علایق مخاطب بیافزایید

وقتی محتوایی در خور توجه و تامل به مخاطبان خود ارائه می دهید، این احتمال را قطعی بدانید که مطالبی نزدیک به آن محتوا نیز در فهرست علاقه مندی های مخاطب خواهد بود. ‘بسیار خب! از این محتوا بهره بردی؟ نظرت درباره ی این چند موضوع چیست؟’ مطمئن باشید به همین سادگی که به نظر می رسد خواهد بود. اما انجام این راهکار یک نکته ی پنهان دارد که به صورت یک موضوع جداگانه باید به آن بپردازیم.

تمام آنچه که باید را یکجا نگویید

راه حل اینکه مخاطب شما بیش از یک کلیک انجام دهد این است که تمام آنچه می خواهد را یک جا بدست نیاورد! همه ی ما قبل یا بعد از خلق محتوا به عنوانی مناسب برای محتوای خود می اندیشیم و احتمالا دو یا سه عنوان برای آن برمی گزینیم. حال چه می شود اگر هر کدام از این عنوان ها با بخشی از محتوا (به عبارت بهتر بخشی از نیاز مخاطب) در یک محتوای جدا قرار بگیرد؟ به این صورت مخاطب با پیوستن به هرکدام از این بخش ها، بخشی از پاسخ را دریافت کرده و در انسجامی چشم گیر ، بخش دیگری از نیازش را در فراخوانی جهت کلیک به لینکی دیگر می یابد! اما در این زمینه باید هشیار باشید که مخاطب تان را سردرگم یا خسته نکنید.

فراخوان تان را با عنوان هایتان همسو کنید

سعی کنید در پایان هر تیتر، فراخوانی کاملاً هم جهت با عنوان آن بخش بسازید. این همسویی فراخوان و تیتر ، دقیقا همان چیزی است که مخاطب را به کلیک کردن ترغیب می کند.

از جادوی اعداد غافل نشوید

آمار و ارقام ، عدد ها و جدول ها ، درصد ها و هرآنچه می تواند یکنواختی فرم متن را در هم بشکند، قدرتی بی نظیر به فراخوان شما می بخشد. همچنین به جنرال بودن و خاص بودن و دقیق بودن محتوا و فراخوان شما نیز خواهد افزود. برای مثال این دو عبارت را برای یک فراخوان در نظر بگیرید:

۱٫ با کلیک بر روی این لینک در زمان پروژه ی خود صرفه جویی کنید.

۲٫ ۴۰% در زمان پروژه ی تان صرفه جویی کنید. همین حالا!

مستطیل مربوط به ‘فراخوان به عمل’ شما چطور دیده می شود؟ بهینه سازی محتوا فقط مربوط به سئو و نکات مربوط به موتور جست و جو نیست. آنچه به عنوان Responsiv بودن یک وبسایت یا نرم افزار تلقی می شود، نکته ای است که باید درباره ی فراخوان یا CTA شما نیز مورد توجه قرار بگیرد. باید بدانید مخاطبان تان محتوای شما را در چه گجت هایی مشاهده می کنند و در طراحی CTA اطمینان حاصل کنید که در تمام آن گجت ها به طور کامل و مناسب نمایش داده می شود.

از خلاقیت در محتوا نترسید

تمام تلاش خود را بکنید تا فراخوان شما مال شما باشد! برخاسته از ایده ها و خلاقیت های خودتان. از اینکه اندکی بیرون از چارچوب فکر کنید نترسید. از کمی متفاوت تر بودن واهمه نداشته باشید. خلاقیت در انتخاب عبارت، فرم یا رنگ مورد استفاده و حتی انتخاب مکان استفاده از فراخوان ، به شما کمک می کند دعوتنامه ای منحصر به فرد برای سوق دادن مخاطبان به سوی هدف تان ایجاد کنید.

برای رسیدن به این خلاقیت بد نیست گاهی ساختار شکنانه عمل کنید. خود را بجای مخاطب قرار دهید و تصور کنید با این موضوع خاص چه چیزی شما را ترغیب به کلیک کردن می کرد؟ آن گاه همان را بسازید. اگر فراخوان شما ، شما را به وجد نیاورد، بسیار احتمال آن ضعیف است که فرد دیگری را ترغیب به کلیک کردن کند!

از عبارات هولناک در محتوا استفاده کنید (Use Crappy Language)

این، یکی از آن دسته راهکارهایی است که باید هوشمندانه مورد استفاده قرار بگیرد تا موثر واقع شود. گاهی اوقات (نه همیشه) استفاده از عبارات هولناک می تواند جنجال آفرین بوده و هیجانی ناگهانی را در دل مخاطب ایجاد کند. به نحوی که اگر بر روی فراخوان شما کلیک نکرد، شب پیش از خواب به آن فکر کند! اگر به اندازه ی کافی خلاق باشید، در برخی مسائل ، استفاده از این راهکار می تواند بازدهی بی نظیری برای محتوای شما به همراه داشته باشد.

تمامی این نکات ، زمانی کاربرد دارد که صداقت و اخلاق را در راس تفکر خود قرار دهید! مطمئن باشید هرچه با بازدیدکنندگان صادق تر باشید، توجه آن ها نسبت به شما ، محتوای شما و در پایان بیزنس شما بیشتر جلب می شود. فراخوان برای یک کلیک بیشتر، باید همچون خود محتوا ، روشن، واضح و راهکار گرایانه باشد و بازدیدکننده را به سوی آنچه در جست و جوی آن است، سوق دهد. نه آنکه در میان این همه ازدحام اطلاعات، صفحه ای بر صفحه ای دیگر بگشاید بدون اینکه گره ای از کار بازدیدکننده گشوده باشد. وقتی با صداقت عمل می کنید، پیام شما تاثیر بیشتری بر مخاطبان داشته و در نهایت ، محتوای شما با ضریبی بالاتر مورد مشاهده قرار خواهد گرفت.

ادامه مقاله در سایت منبع