نکات طلایی در مورد سوالات سئو | آپدیت شده جدید

سوالات سئو ۲

سوالاتی در رابطه با سئو می شود که اگر تیز بین باشید و نکات آن را در سایت خود اعمال کنید می توانید در کسب و کار خود پیشرفت کنید.چند سوالی که برای همه راجع..

سئو سایت

منتشر کننده


۱۳۹۶/۱۱/۱۲

برای سفارش آنلاین
سئوی پایه
کافیست در سایت ثبت نام نموده و سفارش آنلاین
سئوی پایه
ثبت نمائید
تا بلافاصله فاکتور دریافت نمائید و سپس تصمیم گیری فرمائید.

سوالی که برای بسیاری از افراد بعد از آمدن به نتایج اول پیش می آید. بد از یک موفقیت ناگهان همه چیز خراب می شود و سایت ان ها دیگر در نتایج جستو نیست یا در نتایج پایین تری قرار گرفته است .

سئو برای کسب و کار من چه اهمیتی دارد؟

شما هر زمان که آنلاین شوید معمولا به موتورهای جستجو نیز سر می زنید و از آن ها استفاده می کنید. در همین حال که ما با شما صحبت می کنیم ۶۰ هزار جستجو در گوگل انجام می شود. که این رقم بسیار قابل توجه است و نشان می دهد که چقدر در زندگی روزمره ما موتورهای جستجو دخیل شده اند.

اگر دارای یک سایت برای کسب و کارتان باشید ممکن است در همین لحظه کسی از کاربران در سایت شما مشغول گشت و گذار باشد. سئو و بهینه سازی موتور های جستجو برای کسب و کار شما و افزایش مشتریان بسیار حیاتی است و حتما باید در طول روند کاری خود توجه کنید.

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (سئو)

کلمات کلیدی سئو چیست؟

یکی از سوالاتی که در رابطه با سئو می شود آن است که کلمات کلیدی سئو چیست؟ کلمات کلیدی عباراتی هستند که معمولا بین ۲ تا ۵ کلمه اند و کاربران در هنگام جستجو کسب و کار یا سوالات خود ار آن ها استفاده می کنند. کلمات کلیدی بسیار اهمیت دارد و برای محتوای سایت شما بسیار مهم است. کلمات کلیدی باعث می شود تا موتور جستجو گوگل وب سایت شما را بهتر درک کند و برای کاربران به درستی نمایش داده شود و دقیقا همان چیزی باشد که کاربران دنبال آن هستند.

چگونه کلمات کلیدی مناسب را برای وب سایتم بیابم؟

بهتر است برای ایفتن کلمات کلیدی دقت داشته باشید که کاربران چه کلماتی را بیشتر سرچ می کنند و در این موارد بهتر است از ابزار یافتن کلمات کلیدی استفاده کنید.

  • SEMRUSH (این لینک با پرداخت مبلغ ۱۹۹ دلار کار می کند)

  • Ahrefs (برای ۷ روز پرداخت مبلغ ۷ دلار)

  • LongTailPro

  • SpyFU

بهتر است خیلی خوب در رابطه با قوانین سئو مطالعه داشته باشید که با پیروی از این قوانین سایت خود را در معرض کاربران بیشتری قرار دهید و همچنین با اطلاع از قوانین آن از پنالتی خوردن سایت خود جلوگیری کنید.

آیا تصاویر بر روی سئو تاثیر دارند؟

بهینه سازی از طریق تصاویر نیز ممکن است. از طریق سئوی تصاویر ورودی سایت خود را افزایش می دهید و تصاویر شما در نتیجه گوگل امکان پذیر می شود. حتما به متن alt مرتبط با تصویر توجه کنید زیرا که ربات های گوگل مانند ما تصاویر را نگاه نمی کنند. پس متنی را در تصاویر قرار دهید تا موتو های جستجو بتوانند آن رادر نتیجه گوگل نشان دهند.

بهره وری-بهینه سازی

طول مقاله ایده آل چیست؟

ایده

باتوجه به شواهد نشان می دهد که طول مقاله برای گوگل مورد پسند است! و نشان از این می دهد که شما به شکل تخصصی می کنید. البته که هنوز آمار دقیقی از این مسئله به دست ما نرسیده است. ضمن آنکه شما باید توجه داشته باشید مخاطبان شما چه جنس محتوایی را می پسندند و آیا از خواند مقالات طولانی کسل و خسته نمی شوند؟

سوال این است:

سایت من مدتی در نتایج اول گوگل قرار داشت اما ناگهان از نتایج اول حذف شد چرا ؟

در پاسخ این سوال باید چند مورد باید ذکر شود. اول اینکه آیا از سئوی کلاه سیاه استفاده کردید یا خیر؟ دوم آیا از روش های غیر قانونی  که زود به نتیجه می رسید استفاده کردید یا خیر؟ زیرا که این روشها در کوتاه مدت شما را به نتیجه دلخواهتان می رسانند اما با یک آپدیت،  گوگل شما را شناسایس می کند و جریمه سنگینی دارد. سوم اینکه  مدام گوگل آنالیز خود را چک کنید ببینید چه اروری به شما می دهد. ممکن است روش های سئوی که بکار برده باشید از روش های قدیمی الگوریتم های گوگل بوده و با آپدیت جدید گوگل شما را از نتایج اول حذف کند . آیا مدام سایت خود را بروز می کنید اطلاعات جدید و مفید در سایت می گذارید؟

بعد از رسیدن به نتیجه دلخواه آیا لزومی دارد سئو را ادامه دهم؟

همان طور که در قسمت قبل یعنی  گفته شد

سئو پایانی ندارد رقابت همیشه وجود دارد و برای برنده بودن باید همیشه در تلاش بود و دست از تلاش بر نداشت. تا مادامی که شما فعال هستید در نتایج اول گوگل قرار دارید یک غفلت  ممکن است عواقبی چون پایین آمدن از نتایج را برای شما داشته باشد. پس تلاش و بروز بودن لازمه موفقیت همیشگی در سئو می باشد.

سئو سایت یا بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو

آیا تصاویر هم باید ایندکس شوند؟

بله تصاویر در سئو تاثیر دارند اما موتورهای جستجو در اولین مرحله دنبال کلمات کلیدی متن و محتوا هستند و در مرحله دوم تصاویر.

سئو چه محتوایی را قبول ندارد؟

محتوایی برای سئو با ارزش است که کپی نباشد مفید باشد و برای کاربران آموزنده باشد و تکراری نیز نباشد.

آیا هاست و دامنه تاثیری بر سئو دارد؟

هاست خوب در سئو بی تاثیر نیست که در مطالب قبلی به خصوصیات یک هاست خوب پرداختیم. اما دامنه، یک دامنه خوب باید صفاتی داشته باشد از جمله کوتاه باشد در ذهن ها بماند متناسب با فعالیت شما باشد.

آیا نام صفحه ها و پیج ها تاثیری در سئو دارد؟

بله برای بهینه سازی سئو نام صفحه ها با محتوای آن یکی باشد و از کلمات کلیدی داخل آن استفاده شود.

وبلاگ و شبکه های اجتماعی تاثیری در سئو و بهینه سازی آن دارد؟

شبکه های اجتماعی

یکی از راه های ارتقاء سئو که گوگل به آن اهمیت می دهد عضو بودن در شبکه های اجتماعی و برند سازی از طریق آن ها می باشد بخصوص که امروزه این شبکه ها جایگاه خوبی در بین افراد پیدا کردند.

ارتقا

برای سفارش آنلاین
سئوی پایه
کافیست در سایت ثبت نام نموده و سفارش آنلاین
سئوی پایه
ثبت نمائید
تا بلافاصله فاکتور دریافت نمائید و سپس تصمیم گیری فرمائید.

محتوای کامل در سایت منبع

در ابتدا با آناتومی لینک سازی آشناشده و مفهوم فالو و نوفالو را به صورت عمیق یاد می گیریم. در گام بعدی و در قالب چند مثال نحوه استفاده از ویژگی فالو یا نوفالو آشنا می شویم و در پایان چند توصیه برای لینک سازی موثر داریم و یک مسیر مطالعه برای آشنایی بیشتر با مفاهیم لینک سازی داخلی در اختیار شما قرار می دهیم.

آناتومی لینک؛ شناخت ویژگی های تگ a

لینک ها آناتومی مشخصی دارند. هر لینک از ۵ ویژگی اصلی پشتیبانی می کند. البته استفاده از همه ی ویژگی ها برای لینک اجباری نیست. در حقیقت به فراخور هدف خود از لینک سازی و ماهیت آن می توانیم از این ۵ ویژگی استفاده کنیم.

۱- Href؛ آدرس صفحه هدف

Href آدرس صفحه ای که با کلیک بر روی لینک به آن منتقل می شویم را مشخص می کند. استفاده از این ویژگی برای تمام لینک ها اجباری است.

اگر آدرسی که در ویژگی href درج می شود از همان دامنه باشد به آن لینک داخلی و اگر به دامنه ای دیگر ارجاع شده باشد لینک خارجی می گوییم. تصمیم گیری در مورد استفاده از نوفالو در لینک های خارجی اهمیت زیادی دارد که در ادامه همین مقاله به آن خواهیم پرداخت.

۲- Title؛ اجباری نیست اما مفید است

استفاده از ویژگی Title در لینک اجباری نیست. زمانی که کاربر نشان گر خود را بر روی لینک قرار می دهد، تایتل نمایش داده می شود. کاربرد اصلی تایتل زمانی است که امکان استفاده از انکرتکست مناسب وجود ندارد.

برای مثال هنگامی که یک تصویر را لینک می کنیم، استفاده از تایتل می تواند اطلاعات مفیدی را به کاربر نشان دهد. همچنین هنگامی که آیکون شبکه های اجتماعی را در سایت قرار می دهیم، استفاده از یک تایتل مناسب می تواند موجب بهبود تجربه کاربری و ترغیب کاربران به کلیک شود. شاید تصور کنید این نکته بیش از حد سخت گیرانه است ولی جالب است بدانید که در گزارشات مربوط به تجربه کاربری در ابزار Lighthouse گوگل این موارد به دقت بررسی و تحلیل می شود.

ux-ui-رابطه کاربری-تجربه مشتری - تجربه کاربر

۳- Rel؛ با ۴ ویژگی متفاوت و کاربردی

Rel یکی از مهم ترین ویژگی های لینک است که می تواند چهار مقدار متفاوت داشته باشد. بحث فالو یا نوفالو بودن لینک هم مرتبط با ویژگی rel است. در نظر داشته باشید که محتوای قرار گرفته در Rel برای کاربران قابل مشاهده نبوده و تاثیری در عملکرد آن ندارد، این اطلاعات تنها برای ربات های گوگل و درک ارتباط معنایی میان صفحات استفاده می شود.

Nofollow: تمام لینک های موجود در اینترنت به صورت پیش فرض فالو هستند، مگر اینکه در ویژگی rel عبارت nofollow را قرار دهیم. لینک های فالو تمام اعتبار و ارزش یک صفحه را به صفحه دیگر منتقل می کنند و از این جهت اهمیت زیادی در لینک سازی داخلی و خارجی دارند. اگر در قسمت rel ویژگی نوفالو را قرار دهیم، این لینک اعتباری را به صفحه دیگر منتقل نمی کند. ویژگی نوفالو مثل یک تابلو ورود ممنوع عمل کرده و از ورود ربات ها به صفحه دیگر جلوگیری می کند.

UGC: این ویژگی یکی از جدیدترین ویژگی هایی است که گوگل معرفی کرده است. UGC مخفف عبارت User Generated Content است که به ربات های گوگل اعلام می کند که این لینک توسط یک کاربر در محتوا قرار داده شده است.

در سایت های محتوایی که بیش تر محتوا توسط کاربران تولید می شود، استفاده از ویژگی UGC می تواند بسیار کاربردی باشد. در ایران سایت هایی مثل ویرگول و دیوار مثال بارز سایت هایی هستند که محتوای آن ها توسط کاربران تولید می شود. لینک های UGC مثل لینک های نوفالو عمل کرده و هیچ اعتباری را به صفحه هدف منتقل نمی کنند.

Sponsered: این ویژگی عملکردی مشابه با Nofollow دارد با این تفاوت که به ربات های گوگل اعلام می کند که لینک مورد نظر تبلیغاتی بوده و لزوما ارتباط معنایی با صفحه ای که در آن هستیم ندارد. این ویژگی می توان برای بنرهای تبلیغاتی و رپورتاژهای خبری استفاده کرد.

Noopener و Noreferrer: از این دو ویژگی Noopener و Noreferrer برای حفظ امنیت کاربران استفاده می شود. به عبارت دیگر اطلاعات کاربران با یک کلیک از صفحه ای به صفحه دیگر منتقل نمی شود. اطلاعات ورود به یک سایت، اطلاعات مالی مثل شماره کارت و مواردی از این دست از جمله اطلاعات مهمی است که می تواند هنگام کلیک بر روی لینک توسط بدافزارها مورد سرقت قرار گیرد.

در سیستم های مدیریت محتوایی مثل وردپرس این دو ویژگی به صورت خودکار در تمامی لینک ها اعمال می شود. در لینک سازی داخلی این دو ویژگی اهمیتی ندارند ولی برای لینک به سایت های دیگر اهمیت بسیاری بالایی داشته و استفاده از آن مورد تاکید گوگل بوده است.

۴- Target؛ ویژگی مناسب لینک سازی خارجی

اگر در ویژگی Target مقدار blank_ را قرار دهیم، هنگام کلیک بر روی لینک، صفحه هدف در تب تازه ای باز می شود. برای مثال اگر کاربر در میانه مطالعه یک محتوا بر روی لینکی با تارگت blank کلیک کند باعث می شود مسیر مطالعه محتوا را گم نکرده و در فرصتی مناسب صفحه جدید را بررسی کند.

بهتر است در لینک سازی هایی که از سایت ما به سایت های دیگر انجام می شود، حتماً از از ویژگی Blank استفاده کنیم. به عنوان نمونه می توانیم از Blank برای لینک شبکه های اجتماعی استفاده کنیم. در لینک سازی داخلی استفاده از Blank چندان رایج نیست ولی معمولا برای لینک هایی که در ابتدا یا میانه مقاله هستند از آن استفاده می کنیم..

۵- انکرتکست؛ مهم ترین ویژگی لینک برای ما

نحوه صحیح لینک سازی داخلی در محتوا، به صورت کامل و همراه با مثال های متعدد در دو کارگاه آموزش تولید محتوا و آموزش لینک سازی آموزش داده شده است. شرکت در این دو کارگاه می تواند به تمام سوالات شما درباره لینک سازی داخلی پاسخ داده و سئو سایت شما را متحول کند. پیشنهاد می کنیم در فرصتی مناسب به صفحه این دو کارگاه مراجعه کرده و بخشی از محتوای دوره را مطالعه کنید.

برگردیم به سوال اصلی؛ فالو یا نوفالو؟

حالا که با آناتومی لینک آشنا شدیم، می توانیم به سوال اصلی این مقاله پاسخ دهیم. استفاده از ویژگی فالو یا نوفالو به ماهیت صفحه ای بستگی دارد که قصد ارجاع کاربر به آن را داریم. برای مثال فرض کنیم در حال نگارش مقاله ای با موضوع «بوت استرپ چیست» هستیم و می خواهیم به سایت اصلی بوت استرپ لینک دهیم. باتوجه به یکسان بودن مفهوم مقاله و ماهیت صفحه ی هدف، بهتر است از ویژگی فالو استفاده کنیم.

حالا فرض کنیم که قرار است در همین مقاله به سایت «مرسدس بنز» که با بوت استرپ طراحی شده لینک سازی کنیم. باتوجه به این که ماهیت مقاله و سایت مقصد متفاوت است، بهتر است از ویژگی نوفالو استفاده کنیم.

به عبارت دیگر استفاده مناسب از ویژگی نوفالو به ربات های گوگل کمک می کند که اهمیت و ارتباط معنایی صفحات پیشنهاد شده با مقاله ما را بهتر درک کنند.

در لینک سازی داخلی نوفالو کاربردی ندارد

در لینک سازی های داخلی به ندرت از ویژگی نوفالو استفاده می کنیم. تنها در شرایطی که دسترسی گوگل از طریق فایل robots.txt یا تگ نوایندکس بسته شده است، بهتر است از ویژگی نوفالو استفاده کنیم. به عنوان مثال اگر در محتوای مقاله به صفحه حساب کاربری لینک داده باشیم و این صفحه از دسترس ربات های گوگل خارج شده باشد می توانیم با استفاده از ویژگی نوفالو به ربات های گوگل اطلاع دهیم که نیازی به بررسی آن صفحه نیست.

اگر با فایل robots.txt و تاثیر آن بر سئو آشنا نیستید، پیشنهاد می کنیم مقاله فایل robots.txt چیست را مطالعه کنید.

۴ توصیه برای از لینک سازی داخلی موثرتر

در این مقاله به یکی از پرتکرارترین سوالات سئو پاسخ دادیم. به صورت خلاصه اگر موضوع صفحه ما با صفحه ای که قرار است به آن لینک دهیم یکسان است، نیازی به نوفالو کردن آن نداریم. درغیراین صورت بهتر است از rel=nofollow استفاده کنیم.

لینک سازی داخلی تنها محدود به استفاده از فالو یا نوفالو نیست بلکه؛

لینک سازی برای ایجاد تجربه کاربری بهتر و ایجاد ارتباط معنایی بین صفحات انجام می شود.

برای رسیدن به این دو هدف بهتر است ۴ توصیه ی زیر را در هنگام لینک سازی داخلی مدنظر داشته باشیم.

رضایت کاربر: مهم ترین فاکتور ما برای تصمیم گیری درباره درج یک لینک و تعداد لینک های موجود در یک صفحه رضایت کاربر است. اگر در صفحه ای صرفاً برای سئو یک لینک را درج کردیم، در مسیر اشتباهی قدم برمی داریم. ما در مقاله در هر مقاله از چند لینک داخلی استفاده کنیم؟ به صورت مفصل این موضوع را بررسی کرده ایم.

انکرتکست: انتخاب انکرتکست صحیح بهترین ابزار برای تشویق کاربر و ایجاد ارتباط معنایی بین صفحات است. نکته مهم در استفاده از انکرتکست عدم تاکید و تکرار روی یک عبارت است. استفاده از ترکیب های متفاوت و عبارات طولانی کمک می کند تا هم کاربر و هم ربات های گوگل درک بهتری از صفحه ای که قرار است به آن وارد شوند داشته باشند.

تشویق کاربران به کلیک: ارائه توضیحاتی درباره لینک گذاشته شده، شانس کلیک بر روی لینک ما را افزایش داده و مسیر حرکت کاربر در سایت را مطابق با انتظار و اهداف ما تغییر می دهد.

تقویت صفحات آرشیو: از همه ی محصولات و مقالات سایت بایستی به صفحات آرشیو (دسته بندی و برچسب) لینک سازی انجام شود. این لینک سازی به ربات های گوگل برای درک بهتر ارتباط موضوعی و کسب جایگاه در صفحات آرشیو کمک زیادی می کند.

ادامه خواندن در سایت منبع

براساس گزارشی که سایت معتبر wyzowl.com منتشر کرده؛ بیش تر از ۶۰ درصدِ کاربران تماشای ویدیو را به هر نوع محتوا دیگری ترجیح می دهند. محتوای ویدیویی جذاب ترین نوع محتوا برای ارائه اطلاعات به مخاطبان است. یک ویدیو می تواند بیش از هزاران کلمه و صدها تصویر برای کاربران ارزشمند باشد.

از منظر سئو نیز؛ محتوای ویدیویی زمان ماندگاری کاربران در سایت را افزایش داده و از خروج شان جلوگیری می کند. اکثر کسب وکارها اقدام به تولید ویدیو می کنند اما هنگام انتشار ویدیو با یک دو راهی بزرگ مواجه می شوند.

ویدیو را در آپارات بگذارم یا سایت خودم؟

۵ فاکتور تاثیرگذار؛ برای تصمیم گیری درباره بستر انتشار ویدیو

انتخاب بستر مناسب انتشار ویدیو می تواند شانس دیده شدن ویدیو را افزایش دهد. البته انتخاب ساده ای نیست و نمی توان برای همه سایت ها به یک پاسخ قطعی و مشابه رسید. هدف از تولید ویدیو، توجه به پهنای باند مصرفی، شانس حضور در نتایج جستجو، رضایت کاربر از محتوا و توجه به صفحه لندینگ؛ ۵ عاملی هستند که بر اساس آن ها می توانید خودتان بستر مناسب انتشار ویدیو را انتخاب کنید.

۱- هدف شما از ساخت و انتشار ویدیو چیست؟

اولین و مهم ترین فاکتور ما برای تصمیم گیری درباره بستر انتشار ویدیو، هدف خودمان از ساخت و انتشار محتوای ویدیویی است. با این رویکرد ویدیوها را می توان به دو دسته تقسیم کرد؛

ویدیوهایی که ما دوست داریم هرچه بیشتر دیده شوند و ویدیوهایی که کاربران به دنبال آن می گردند.

اما اگر به مقاله ریدایرکت ۳۰۱ مراجعه کنید، یک ویدیوی آموزشی کوتاه را مشاهده می کنید. این ویدیو از جنس ویدیوهایی است که کاربران به دنبال آن هستند. در این ویدیوی ۳ دقیقه ای به آموزش ریدایرکت ۳۰۱ و تاثیر آن بر سئو سایت پرداخته ایم.

برای انتخاب بستر انتشار ویدیو باید بر اساس هدف خود از تولید محتوا و انتشار آن تصمیم گیری کنیم. بهتر است ویدیوهایی که از جنس تبلیغ و معرفی یک دوره یا خدمت هستند را در آپارات بارگذاری کنیم. با توجه به سیستم داخلی پیشنهادات آپارات و مخاطبان وفادار این پلتفرم این ویدیوها شانس زیادی برای بیشتر دیده شدن دارند.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ترفندهای بی نظیر در مورددستورات فایل Robot.txt

برای ویدیوهایی که کاربران به دنبال آن هستند، هم آپارات و هم سایت گزینه های مناسبی است. برای انتخاب بستر مناسب انتشار این جنس ویدیوها باید فاکتورهای دیگر را هم در نظر داشت که در ادامه در موردشان صحبت می کنیم.

۲- پهنای باند مصرفی؛ هزینه تماشای ویدیو به عهده چه کسی است؟

اگر یک ویدیوی ۵۰۰ مگابایتی را ۱۰۰۰ نفر تماشا کنند، ۵۰۰ گیگابایت از پهنای باند مصرف می شود. یکی از مهم ترین فاکتورهایی که باید در انتخاب سایت یا آپارات به آن توجه کنیم، پهنای باند مصرفی از هاست است. توجه داشته باشیم که زمانی که ویدیو را در سایت خودمان آپلود می کنیم، کاربران برای تماشای ویدیو از پهنای باند و منابع سرور ما استفاده می کنند.

اما زمانی که از آپارات استفاده می کنیم، کاربران از پنهای باند این پلتفرم برای تماشای ویدیو استفاده می کنند. بنابراین در سایت هایی که پهنای باند محدودی دارند یا سرمایه لازم برای تامین هاست قوی تر ندارند، بهتر است از آپارات استفاده کنیم تا از هزینه های جانبی در شروع یک کسب و کار صرفه جویی شود.

۲- شانس حضور در صفحه اول گوگل؛ آپارات بهترین انتخاب ممکن

یکی از مهم ترین دلایل سرمایه گذاری کسب و کارها در ساخت ویدیو، کسب جایگاه در نتایج جستجو است. در اکثر جستجوهایی که هدف کاربر تماشای ویدیو است، بخشی برای نمایش و پخش ویدیو در صفحه نتایج جستجو دیده می شود. معمولا این پیشنهادات از پلت فرم های اشتراک گذاری ویدیو مانند یوتیوب و آپارات دریافت می شود. در میان سایت های داخلی آپارات رتبه بهتری در بین پلتفرم های پخش ویدیو دارد.

برای مثال اگر عبارت «آموزش پیانو» را جستجو کنیم، چندین ویدیو از آپارات در صدر نتایج جستجو به شما نمایش داده می شود. در سایر عباراتی هم که هدف کاربر تماشای ویدیو است، آپارات دست بالا را در نتایج جستجو دارد. بنابراین در صورتی که به دنبال کسب رتبه سریع در نتایج هستیم، استفاده از آپارات بهترین انتخاب ممکن است.

به عبارت دیگر؛

ترکیبی از اعتبار بالای سایت آپارات و کیفیت محتوای تولید شده توسط شما فرمول رسیدن به رتبه های بالا در سریع ترین زمان ممکن است.

این روش چه زمانی ارزشمندتر می شود؟ برای سایت های تازه تاسیس که جایگاه خوبی در نتایج جستجو ندارند و زمان زیادی را باید برای رسیدن به صدر نتایج جستجو صبر کنند.

۳- رضایت کاربران؛ به پلت فرم انتشار وابسته نیست

حضور ویدیو در یک صفحه می تواند باعث افزایش زمان ماندگاری کاربران شود، مساله ای که مستقیماً به گوگل این سیگنال را ارسال می کند که کاربران از محتوای ارائه شده در این صفحه رضایت کافی دارند. آیا برای گوگل تفاوتی می کند که ویدیو از آپارات فراخوان شود یا سایت خودمان؟

در پاسخ باید بگوییم خیر. هیچ تفاوتی ندارد که شما ویدیو را در چه بستری بارگذاری کرده اید. مهم این است که کاربر بتواند به سهولت محتوای ویدیویی را تماشا کند. ربات های گوگل هم به سادگی متوجه حضور یک ویدیو در صفحه می شوند. از طرف دیگر با استفاده از اسکیمای معرفی ویدیو، می توانیم اطلاعات دقیق تری از ویدیو مثل زمان ویدیو، تاریخ انتشار و موضوع ویدیو را در اختیار ربات های گوگل قرار دهیم.

در نتیجه اگر هدف شما از تولید و انتشار ویدیو جلب رضایت کاربر و ارائه محتوای با کیفیت است، بستر انتشار ویدیو دغدغه مهمی نیست.

۵- توجه به صفحه لندینگ؛ چه برنامه ای دارید؟

آخرین فاکتوری که در تصمیم گیری ما موثر است، برنامه ما پس از تماشای ویدیو توسط کاربر است. به عبارت بهتر کاربر پس از دیدن ویدیو قرار است چه اقدام خاصی انجام دهد؟ آیا قرار است در یک دوره آموزشی ثبت نام کند، کامنت بگذارد یا یک لندینگ دیگر را مشاهده کند. این مساله مستقیماً بر تصمیم ما اثرگذار است چرا که با بارگذاری ویدیو در آپارات (یا یوتیوب) این محتوا مستقیما در گوگل نمایش داده شده و ممکن است کاربری که ویدیو را مشاهده می کند هیچ وقت وارد صفحه هدف یا لندینگ در سایت ما نشود.

بنابراین اگر برنامه ویژه ای را برای کاربران داریم و نمی خواهیم هیچ عاملی در تصمیم گیری آن ها اخلال ایجاد کند، بهتر است ویدیو را در سایت خودمان بارگذاری کنیم. این تصمیم زمانی مهم می شود که ویدیوی ارائه شده توسط کاربران جستجو شده و نیاز واقعی آنهاست. اجازه دهید برگردیم به مورد اول؛ هدف ما از ساخت و انتشار ویدیو چیست؟

اگر هدف ما از ساخت یک ویدیو تبلیغات، معرفی محصولات یا افزایش آگاهی از برند است بسترهای اشتراک گذاری ویدیو بهترین انتخاب هستند ولی اگر این ویدیو با هدف پاسخ گویی به سوال کاربر تولید شده و قرار است در عبارتی مهم و پرجستجو جایگاه کسب کند بهتر است کمی در تصمیم گیری صبور باشیم.

برای سایت های تازه تاسیس حضور در آپارات به معنی کسب جایگاه سریع تر در نتایج جستجو است ولی برای سایت های قدیمی و معتبر که مشکلی برای کسب جایگاه در گوگل ندارند آپارات می تواند به یک رقیب سرسخت تبدیل شود.

جمع بندی؛ آپارات دست بالا را دارد

اگر این ۵ فاکتور را در کنار هم در نظر بگیریم، باید بگوییم که در اکثر مواقع آپارات انتخاب بهتری است. حضور میلیون ها مخاطب وفادار در کنار شانس کسب جایگاه در نتایج ویدیو، آپارات را به یک گزینه مناسب برای انتشار ویدیو تبدیل کرده است. از طرف دیگر اگر عمیق تر به بازاریابی ویدیویی نگاه کنیم، آپارات در طولانی مدت می تواند به یک مجرای عالی بازاریابی تبدیل شود. داشتن یک کانال مناسب در آپارات و ارائه ویدیوهایی جذاب می تواند مخاطبان زیادی را جذب کسب و کار شما کند.

برای اینکه بهترین نتیجه را از انتشار ویدیو در آپارات بگیریم باید نکاتی مثل نگارش عنوان مناسب، انتخاب دسته بندی و برچسب مرتبط و استفاده از یک کاور جذاب برای ویدیو را مدنظر داشته باشیم. در ادامه نکاتی را به شما می گوییم که بتواند در بازاریابی ویدیویی به شما کمک کند ولی پیش از آن کمی هم در مورد یوتیوب صحبت کنیم.

چرا نباید از یوتیوب استفاده کنیم؟

یکی از گزینه های جذاب انتشار ویدیو در دنیا، استفاده از یوتیوب است. در ایران به دلیل فیلترینگ یوتیوب، نمی توانیم به صورت موثر از این بستر استفاده کنیم. در حقیقت هنگام جستجو به زبان فارسی و بدون استفاده از فیلترشکن کمتر شاهد حضور یوتیوب در نتایج جستجو هستیم. از طرف دیگر در صورت نمایش چنین نتایجی کاربران برای تماشای ویدیو باید از فیلترشکن استفاده کنند. مساله ای که نرخ کلیک بر روی ویدیوهای یوتیوب را به شدت کاهش داده است. با کنارهم گذاشتن تمامی این موارد، یوتیوب برای بارگذاری و انتشار ویدیو در وب فارسی گزینه مناسبی نیست.

اگر کسب و کار شما بین المللی است، مخاطبین تان به جغرافیای ایران محدود نمی شود یا هدف شما از تولید محتوای ویدیویی سئو نیست؛ قطعا یوتیوب انتخاب بهتری در مقایسه با آپارات یا هر بستر دیگری ست.

راهنمای کاربردی برای بهبود سئو ویدیو در آپارات

با در نظر گرفتن ۵ فاکتور مهم هنگام تصمیم گیری و کنار گذاشتن یوتیوب به این نتیجه رسیدیم که انتشار ویدیو در آپارات در بیشتر موارد انتخاب بهتری ست. یکی از مهم ترین دلایل ما برای این انتخاب اعتبار بالای سایت آپارات و کسب جایگاه سریع در نتایج جستجو بود. در نظر داشته باشید که موفقیت در گوگل برای هر ویدیویی در آپارات رخ نمی دهد بلکه برای رسیدن به این جایگاه باید نکاتی ساده ولی بسیار تاثیرگذار را در بارگذاری ویدیو رعایت کنید. در ادامه ۵ نکته اصلی را با هم مرور می کنیم.

۱- عنوان ویدیو؛ جذاب و کوتاه بنویسید

برای نوشتن عنوان ویدیو سعی کنید از تمام خلاقیت خود استفاده کنید. عنوان ویدیو باید کوتاه و جذاب باشد. عنوان ویدیو شما همان عنوانی است که در آپارات و در صفحه نتایج جستجو نمایش داده شده و کاربران بر اساس عنوان، تصمیم به انتخاب یک ویدیو می گیرند.

۲- توضیحات؛ این ویدیو درباره چیست؟

در بخش توضیحات بهتر است چند جمله درباره ویدیو بنویسید. این متن به کاربران کمک می کند تا پیش از تماشای ویدیو اطلاعاتی کوتاه درباره محتوا به دست آورند. هرچقدر توضیحات شما کوتاه ، مختصر و مفیدتر باشد، شانس تماشای ویدیو توسط کاربران افزایش می یابد. معمولا چند کلمه ابتدایی از این متن به عنوان توضیحات متا در صفحه نتایج جستجو دیده می شود.

۳- از فرصت لینک سازی استفاده کنید

در بخش توضیحات می توانید لینک صفحه محصول یا مقاله مرتبط را درج کنید. با درج این لینک می توانید کاربران را از آپارات به سایت خودتان ارجاع دهید. دقت کنید که دلیل خوبی برای ورود کاربر به سایت خود داشته باشید و این دلیل را به وضوح در متن توضیحات ذکر کنید.

۴- انتخاب دسته بندی و برچسب

با انتخاب دسته بندی و برچسب مناسب می توانید به دیده شدن بیشتر ویدیو کمک کنید. این دو فاکتور در جستجوهای داخلی آپارات و نمایش ویدیوهای مرتبط نقش مهمی دارند.

۵- کاور؛ کاربران انتخاب می کنند

استفاده از یک کاور مناسب، شانس انتخاب شدن و دیده شدن ویدیوی شما را افزایش می دهد. کاور یک ویدیو باید جذاب ترین و مهم ترین اطلاعات را در قالب یک تصویر به مخاطبان انتقال دهد. استفاده از یک کاور اختصاصی و ارائه محتوای متنی و توضیحات کوتاه در آن شانس دیده شدن ویدیو را افزایش می دهد.

سخن پایانی؛ ویدیو فقط برای سئو نیست!

اغراق نیست اگر بگوییم در این مقاله به یکی از پرتکرارترین سوالات سئو و تولید محتوا پاسخ دادیم. به صورت خلاصه در ۹۰ درصد مواقع بهتر است برای انتشار ویدیو از آپارات استفاده کنیم. تنها در مواردی از سایت خودمان برای انتشار ویدیو استفاده می کنیم که ویدیو بسیار ارزشمند بوده و قصد داریم کاربران فقط در سایت خودمان ویدیو را مشاهده کنند.

به یاد داشته باشید که ویدیو یکی از قدرت مندترین ابزارهای بازاریابی است. استفاده از ویدیو یکی از تکنیک های موثر افزایش زمان حضور کاربران در صفحه است. از طرف دیگر ویدیوهای جذاب و مفید به سرعت توسط کاربران دست به دست شده و در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شوند. برای آشنایی با تکنیک های مختلف ویدیومارکتینگ و کسب بهترین نتیجه از بازاریابی ویدیویی پیشنهاد می کنیم در کارگاه تکنیک های حرفه ای سئو شرکت کنید.

این مقاله با نظرات شما تکمیل می شود. شما برای ویدیوهای خود از چه بستری استفاده می کنید؟ چه تجربه ای از ویدیو مارکتینگ در کسب و کار خود به دست آورده اید؟ منتظر سوالات، نظرات و تجربیات ارزشمند شما هستیم.

ادامه مطلب

به عبارت دیگر در آن زمان، این موتور جستجو به اندازه کافی هوشمند نبود و بر اساس چند معیار ساده نتایج جستجو را به کاربران نمایش می داد. اما با راه اندازی کارخانه الگوریتم سازی گوگل، مفهوم سئو برای همیشه تغییر کرد.

عصر تکرار کلمه کلیدی به پایان رسید و به دوران جدیدی قدم گذاشته ایم؛ توجه به هدف کاربر و مفهوم کلیدی.

در این مقاله تلاش می کنیم به یک سوال پرتکرار برای افراد تازه وارد در حوزه تولید محتوا و سئو پاسخ دهیم؛ کلمه کلیدی را چندبار در متن استفاده کنیم؟ برای پاسخ به این سوال پیش از هر چیز با مفهوم گرایی در محتوا آشنا شده و در قالب مثال های متعدد تکنیک های مفهوم گرایی در محتوا را بررسی می کنیم.

پیش از شروع به مطالعه این نکته را در نظر داشته باشید که در این مقاله منظور ما از محتوا، صفحاتی هستند که ارائه متن و تصویر مهم ترین هدف آنهاست، مثل مقاله، خبر یا محصول. در صفحاتی مانند دسته بندی محصولات، صفحه اصلی سایت، درباره ما و … استراتژی متفاوتی برای استفاده و تکرار کلمات در پیش خواهیم گرفت.

یک قدم عقب تر؛ چرا کلمه کلیدی مهم است؟

برای اینکه درک بهتری از کلمه کلیدی داشته باشیم، اجازه دهید یک قدم دورتر ایستاده و از دو منظر به آن نگاه کنیم؛

۱- کلمه کلیدی عبارت یا عباراتی است که توسط کاربران در گوگل جستجو می شود.

از دیدی دیگر هم می توان به کلمه کلیدی نگاه کرد؛

۲- کلمه کلیدی بهترین توصیف را از ماهیت صفحه ارائه می کند.

اگر این دو تعریف که یکی از دید کاربر جستجو کننده و دیگری از دید تولید کننده محتوا بود را در کنار هم قرار دهیم، متوجه یک نکته مهم می شویم:

اگر هدف کاربر از جستجو با ماهیت صفحه در سایت ما یکسان باشد، شانس کسب جایگاه در نتایج جستجو را خواهیم داشت.

برای رسیدن به این هدف و کسب جایگاه باید ادبیات خود را به ادبیات کاربران نزدیک کنیم. اینجا همان جایی است که پای مفهوم کلیدی به میان می آید.

ولی! کاربران تنها از یک عبارت استفاده نمی کنند

ما باید به ادبیات کاربران نزدیک شویم. اما آیا همه ی کاربران از یک ادبیات استفاده می کنند؟ اجازه دهید این مساله را با یک مثال بررسی کنیم. به تصویر زیر که از ابزار سرچ کنسول گرفته شده است، نگاه کنید. این تصویر مربوط به مقاله کم کردن حجم عکس و تاثیر آن بر سئو است. زمانی که شروع به نگارش محتوای این صفحه کردیم، کلمه کلیدی هدف ما «کم کردن حجم عکس» بود.

سعی کردیم با ارائه محتوایی ارزشمند در قالب متن، عکس و ویدیو آموزش جامعی را در خصوص کم کردن حجم تصاویر در اختیار کاربران قرار دهیم. بعد از گذشت ۶ ماه این صفحه در بیش از ۴۰۰ کوئری هم مفهوم جایگاه گرفته است. به عبارت دیگر کاربران با ۴۰۰ ادبیات مختلف به دنبال کاهش حجم تصاویر هستند!

اگر فقط یک کلمه کلیدی را تکرار می کردیم، امکان نداشت بتوانیم در عباراتی به این گستردگی جایگاه کسب کنیم و در دیدرس کاربران باشیم. هنر مفهوم گرایی باعث می شود که بتوانیم در کلمات متنوعی جایگاه به دست آوریم. اما پیش از اینکه به سراغ تکنیک های مفهوم گرایی برویم اجازه دهید تکلیف استفاده از کلمه کلیدی در محتوا را روشن کنیم.

کلید واژه مرکزی چیست؟

برای هر صفحه از سایت می توان چندین عبارت یا کلمه مختلف را هدف گذاری کرد به شرط آنکه هدف کاربر از جستجو و معنای آنها به یکدیگر نزدیک باشد. بله درست متوجه شدید؛

یک صفحه از سایت ما می تواند حتی در بیش از ۱۰۰۰ عبارت متفاوت جایگاه کسب کند.

اگر برای هریک از این عبارات یک صفحه مجزا در سایت داشته باشیم به احتمال زیاد با مشکل کنیبالیزیشن روبرو خواهیم شد و چنانچه بدون شناخت این عبارات بر تکرار یک کلمه تمرکز کنیم اسیر کیورد استافینگ می شویم.

کلید واژه مرکزی (Focus Keyword) به عبارتی گفته می شود که؛ توصیف بهتری از نیاز کاربر بوده و آمار جستجوی بالاتری نسبت به سایر عبارات دارد. به عنوان مثال دو عبارت “آموزش سئو” و “یادگیری سئو” هر دو یک مفهوم را داشته و جزئی از ابر کملات کلیدی یک صفحه از سایت ما هستند. ولی عبارت “آموزش سئو” به واسطه آمار جستجوی بالاتر انتخاب اصلی ما برای “کلید واژه مرکزی” در آن صفحه است.

در ادامه اصول و استانداردهای پیشنهادی برای استفاده از کلیدواژه مرکزی و سایر عبارات کلیدی (مفهوم گرایی) در آن صفحه را با هم مرور می کنیم.

حداقل ۳ تا ۵ بار کلمه کلیدی مرکزی را تکرار کنید

برای درک محتوای صفحه توسط گوگل، ۳ تا ۵ بار تکرار “کلمه کلیدی مرکزی” کافی است. برای مثال می خواهیم درباره «تعریف سئو» یک مقاله بنویسیم و عبارت «سئو چیست؟» را به عنوان کلمه کلیدی مرکزی این مقاله انتخاب کرده ایم. اگر بین ۳ تا ۵ بار این کلمه کلیدی را در محتوا تکرار کنیم، کافی است.

مفهوم گرایی در این مثال یعنی که به جای تکرار یک عبارت از کلمات هم خانواده یا هم مفهوم آن در متن خود استفاده کنیم. عباراتی مثل؛ “مفهوم سئو”، “تعریف سئو” و …

دقت داشته باشید که تکرار بیش از اندازه کلمه کلیدی یک تکنیک کلاه سیاه است. این تکینک با نام کیورد استافینگ شناخته می شود. استفاده از کیورد استافینگ امروزه کاملاً برای گوگل قابل شناسایی است و جریمه سنگینی برای سایت های استفاده کننده به همراه خواهد داشت.

نکته مهم؛ بازه اعلام شده تنها یک استاندارد حداقلی است و نباید در ذهن شما به یک قانون همیشگی تبدیل شود. فرضا اگر محتوایی دارید که کلیدواژه مرکزی بیش از ۱۰ بار در آن تکرار شده الزاما به معنی کیفیت پایین محتوا نیست معیار اصلی ما برای سنجش کیفیت رضایت کاربر و انتقال صحیح پیام به او است. ولی اگر عبارت اصلی کمتر از ۳ بار در کل صفحه حضور دارد به احتمال زیاد گوگل قادر به تشخیص آن یا دادن وزن کافی به ارزش و اهمیت ش نیست.

بهترین فضا برای تکرار کلمه کلیدی مرکزی کجاست؟

زمانی که ربات های گوگل وارد یک صفحه می شوند از هدر تا فوتر صفحه را مورد بررسی قرار می دهند. محتوای قرارگرفته در بدنه اصلی صفحه اهمیت بیشتری در مقایسه با هدر، فوتر و سایدبار آن دارد. ولی بهترین فضای برای حضور کلمه کلیدی مرکزی اولین محتوای نمایش داده شده به کاربر در موبایل و دسکتاپ است.

این فضا که آن را با نام Above The Fold می شناسیم جایی ست که محتوای آن بدون نیاز به اسکرول در دیدرس کاربر قرار دارد. معمولا در این فضا عنوان اصلی (h1)، اولین پاراگراف از متن (مقدمه) و تصویر شاخص دیده می شود. در نتیجه تکرار کلمه کلیدی در این سه بخش اهمیت بالایی برای ما دارد. حضور کلمه کلیدی در تصویر را می توان به دو روش انجام داد؛ ۱- قرار دادن آن در متن جایگزین تصویر. ۲- استفاده از خود عبارت در محتوای تصویر.

پس از فضای بالای صفحه نوبت به هدینگ های داخلی (h2 تا h6)، محتوای متنی صفحه و سایر تصاویر آن می رسد. حضور کلید واژه مرکزی در این فضاها می تواند به تفهیم اهمیت آن برای ربات های گوگل کمک کند ولی از سوی مقابل تکرار بیش از اندازه به کیفیت محتوا آسیب خواهد زد. برای جلوگیری از تکرار نیازمند مفهوم گرایی در محتوا هستیم که در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

چطور مفهوم کلیدی را در یک مقاله تکرار کنیم؟ ۳ تکنیک ساده ولی کاربردی

مفهوم کلیدی برگ برنده ما در سئو است. برای تکرار مفهوم کلیدی ۳ تکنیک جذاب و ارزشمند وجود دارد که با استفاده از آنها می توانیم نیاز خود را به تکرار کلمه کلیدی کاهش داده و تجربه لذت بخش تری را برای کاربران خلق کنیم.

۱- توجه به LSIها؛ برگ برنده شما در مفهوم گرایی

توجه به کلمات LSI می تواند جذابیت زیادی به محتوای شما بدهد. LSI به کلماتی گفته می شود که با موضوع اصلی مقاله و کلید واژه مرکزی آن ارتباط معنایی دارند.

این مطلب را هم از دست ندهید :   جدیدترین نکات مهم دربارهکالای دیجیتال | آپدیت شده جدید ۱۴۰۲

فرض کنید می خواهیم یک مقاله درباره «آموزش سئو» بنویسیم. عبارات زیر می توانند LSI مرتبط با این مفهوم باشند.

عباراتی مثل تولید محتوا، الگوریتم، لینک سازی، بهینه سازی سایت، تجربه کاربری و استراتژی به نوعی با مفهوم کلی «آموزش سئو» مرتبط هستند. استفاده از این عبارات می تواند غنای محتوایی صفحه را افزایش داده و مفهوم گرایی را به شکل های مختلف به همراه بیاورد. توضیحات بیشتر را در مقاله LSI چیست مطالعه کنید.

۲- کلمات هم معنی و هم خانواده؛ فرار از بن بست تکرار

به جای تکرار یک کلمه از عبارات هم معنی و هم خانواده استفاده کنید.

استفاده از عبارات و کلمات هم معنی و هم خانواده به ما اجازه می دهد تا بدون اصرار بر یک عبارت خاص (کلید واژه مرکزی) حول یک مفهوم کلیدی صحبت کرده و پیام خود را به بهترین شکل ممکن به کاربر منتقل کنیم. این تکنیک علاوه بر اینکه موجب بهبود جایگاه ما در کلید واژه اصلی می شود شانس ما برای کسب رتبه و بازدید در طیف گسترده تری از عبارات را هم فراهم می کند.

۳- عبارات توصیفی؛ امضای شما پای یک محتوای متفاوت

به کلمات هم خانواده و lsi ها بسنده نکنید. عبارات توصیفی امضای محتوایی و نقطه تمایز شما با رقبا هستند.

عبارات توصیفی عباراتی هستند که در کنار تکرار یک مفهوم، اطلاعات جدیدی به مخاطب می دهند. فرض کنیم مقاله ای درباره «اصغر فرهادی» نوشته ایم. طبیعتاً تکرار بیش از ۵ بار اسم اصغر فرهادی هم حوصله مخاطب را سر می برد و هم ما را در معرض کیورد استافینگ قرار می دهد. عبارات هم خانواده ای هم برای این موضوع وجود ندارد. اینجا می توانیم به سراغ استفاده از عبارات توصیفی برویم.

برای مثال عباراتی مثل «تنها کارگردان ایرانی برنده اسکار»، «کارگردان فیلم فروشنده» و «کارگردان فیلم قهرمان» باز هم به اصغر فرهادی اشاره می کند. استفاده از عبارات توصیفی متن شما را برای مخاطب دلچسب تر می کند.

از اثرات جانبی عبارات توصیفی می توان به استفاده هوشمندانه از کلمات LSI و ارائه اطلاعات کاربردی به مخاطب اشاره کرد. مثلا در همین مثال بالا، عباراتی مثل اسکار، کارگردان و فیلم قهرمان را می تواند کلمات LSI برای موضوع اصلی که “اصغر فرهادی” است دانست.

هدف از تولید محتوا سئو نیست! احترام به مخاطب را فراموش نکنیم

در این مقاله به یکی از پرتکرارترین سوالات سئو یعنی تعداد تکرار کلمه کلیدی در سئو پاسخ دادیم. با مفهوم گرایی در محتوا آشناشده و ۳ تکنیک استفاده از مفهوم گرایی را بررسی کردیم. در پایان اگر یک نکته را به خاطر داشته باشیم، که هدف اصلی ما از تولید محتوا کسب موفقیت در سئو نیست! بلکه رسیدن به رتبه های بالا در نتایج جستجو تنها یکی از دستاوردهای ما با تولید محتوای اختصاصی و ارزشمند است.

هر جا که محتوا را تغییر دادیم تا یک کلمه کلیدی تکرار بشود یا نشود در مسیر اشتباهی هستیم. نباید فراموش کنیم که ما محتوا را برای جلب رضایت کاربران و پاسخگویی به سوالات آنها می نویسیم. تکرار یک کلمه کلیدی به هدف کسب جایگاه در نتایج جستجو باعث می شود که از ارائه محتوایی ارزشمند دور شده و رضایت کاربران را از دست بدهیم.

ادامه مطلب در سایت منبع


۰۳۱۳۶۶۳۱۶۴۱


  • پورتال مشتریان

سوالات مربوط به سئو

هنگامی که صحبت سئو به میان می آید به صورت ناخودآگاه سوالاتی نیز همراه با این مبحث برای شما بوجود خواهد آمد.

این سوال ها میتوانند از ساده ترین مباحث سئو یا از تخصصی ترین بخش های سئو باشند. ممکن است شما هنگام مطرح کردن این سوال ها خجالت بکشید و فکر کنید پرسیدن این سوالات مسخره یا احمقانه هستند. اما همانطور که در دوران مدرسه یاد گرفتید هیچ سوالی مسخره و بی اهمیت نیست. سوالاتی که برای شما پیش آمده است میتواند سوالی باشد که برای ده ها یا صدها نفر دیگر نیز پیش بیاید.

پرسیدن سوالات سئو به طور کلی به شما کمک میکند تا ابهامات موجود در سئو برای شما برطرف شود.

اگر هنوز در خصوص سئو اطلاعاتی ندارید احتمالا اولین سوالی که برایتان پیش می آید این است که اصلا سئو چیست؟ ما مبحث سئو را در قسمت دیگری از سایت برای شما به طور کامل توضیح داده ایم. از جمله سوالات دیگری که در خصوص سئو برای کاربران پیش می آید مزایای سئو ، بازاریابی سئو، ریسک های سئو و … است.

پیشنهاد ما به شما این است که ابتدا اصول سئو را مطالعه کنید و در صورتی که سوالی برایتان پیش آمد آن را در قسمت کامنت هر بخش با ما در میان بگذارید.

توجه داشته باشید که تیم پونه مدیا سئو داخلی ، سئو خارجی را به صورت مفصل و جدا آموزش داده است و این قسمت برای سوالاتی است که به طور کلی در خصوص سئو مطرح میشوند.

توضیحات

مجموعه: سوالات مربوط به سئو

بازدید: ۱۱۵۰

بسیاری از سئوکار ها می خواهند بدانند که آیا باید انتهای URLها شامل اسلش (/) باشد یا خیر. این موضوع پیامدهای بالقوه ای را برای سئو به همراه دارد چرا که موتورهای جستجو مانند گوگل همیشه…

ساب دامین یا ساب فولدر-کدام برای سئو بهتر است و چرا؟

توضیحات

مجموعه: سوالات مربوط به سئو

منتشر شده در ۰۸ بهمن ۱۳۹۹

بازدید: ۴۱۳

ساب دامینها و ساب فولدرها هر دو دارای مزایا و معایبی هستند. بیاید با هم ببینیم از بین ساب دامین ها یا ساب فولدرها کدام گزینه سئو بهتری برای شما هستند ؟ کدام یک برای سئو بهتر است:…

تولید محتوا مهم تر است یا بک لینک؟

توضیحات

مجموعه: سوالات مربوط به سئو

منتشر شده در ۱۰ دی ۱۳۹۹

بازدید: ۴۸۴

هر بازاریاب یا متخصص بازاریابی دیجیتال می داند که بهینه سازی موتور جستجو کاری پیچیده است. شما باید همواره رتبه سایت خود را با کمک انواع پارامترهایی که مرتبا در حال تغییر هستند بالا…

ریسک های سئو | کدام ریسک را قبول و از کدام اجتناب کنیم؟

توضیحات

مجموعه: سوالات مربوط به سئو

منتشر شده در ۰۸ آذر ۱۳۹۹

بازدید: ۶۳۰

بسیاری از کسب و کارها، نمی توانند اهمیت سئو را به درستی درک کرده و آن را به عنوان عنصری حیاتی قبول کنند. اطلاعات درست و غلط زیادی در مورد بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) وجود دارد که…

تاثیر iframe در سئو

توضیحات

مجموعه: سوالات مربوط به سئو

منتشر شده در ۱۵ بهمن ۱۳۹۷

بازدید: ۱۲۹۱

Iframe یک تگ اینترنتی است که از طریق آن می توانید یک صفحه وب را درون صفحه دیگری از وب بارگذاری کنید. برای مثال می توانید یک ویدیو در سایت یوتیوب، بارگذاری کرده و سپس با استفاده از تگ…

بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت

توضیحات

مجموعه: سوالات مربوط به سئو

منتشر شده در ۰۷ مرداد ۱۳۹۷

بازدید: ۱۵۸۶

از زمانی که شبکه های اجتماعی معروف شدند یک بحث بوجود آمد: آیا شبکه های اجتماعی روی سئو سایت شما تاثیر دارند؟ عده ای با تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو کاملا مخالفت می کنند این در صورتی…

دلایل کاهش و افت رتبه سایت در گوگل چیست؟

توضیحات

مجموعه: سوالات مربوط به سئو

منتشر شده در ۲۸ مهر ۱۳۹۳

بازدید: ۳۸۹۱

تصور کنید که یک روز از خواب بیدار شدید و می بینید که سایتی که برای رشد آن تلاش زیادی انجام داده اید، از لیست نتایج برتر گوگل حذف شده است. ممکن است این اتفاق ناراحت کننده باشد اما ممکن…

info@poonehmedia.com

۲۴×۷ online support

۰۳۱۳۶۶۳۱۶۴۱

۸am-17pm

خیابان میر،جنب بانک کار آفرین

ساختمان مهندسین، واحد ۵۰۳

  • استخدام
  • طراحی سایت
  • طراحی فروشگاه اینترنتی
  • طراحی گرافیک
  • سئو
  • تبلیغات گوگل
  • وبلاگ
  • درباره ما

محتوای کامل در سایت منبع

پیلار کلاستر چیست؟ ارتباط تاپیک کلاستر Topic Clusters با سئو یکی از بزگترین سوالات سئوکاران و استراتژیست های محتوایی است. مدل تاپیک کلاستر که به آن مدل خوشه ای تولید محتوا نیز گفته می شود، در سال های گذشته یک ترند بسیار محبوب در بلاگ نویسی و سئو بوده است، امّا با وجود اینکه افراد بسیار زیادی در مورد آن شنیده اند، کمتر کسی توانسته آن را به درستی در وب سایت خود پیاده سازی کند.

اگر این مدل به درستی پیاده سازی شود، می تواند به عنوان یک کاتالیزور برای وب سایت شما عمل کند و شما را به صدر نتایج جستجوی گوگل برساند. به همین دلیل، بسیاری از افراد محتوای خوشه ای را انقلابی در سئو و تولید محتوا می دانند.

اگر زمان کافی برای مطالعه این مطلب را ندارید، می توانید چکیده آن را در پادکست زیر گوش کنید:

پیاده سازی استراتژی پیلار کلاستر برای محتوا و سئو سایت می تواند فرایندی طولانی و سخت باشد و حین پیاده سازی آن ممکن است با برخی مشکلات مواجه شوید. امّا اگر از همان ابتدای کار همه چیز را سنجیده و اصولی پیش ببرید، خواهید دید که در دراز مدیریت مدیریت محتوای سایت بسیار کارآمد تر خواهد شد و مهم تر از آن، نتایج بهتری را در گوگل بگیرید.

در حالت ایده آل، این مدل تولید محتوای سئو شده به شما کمک خواهد کرد که به صورت آهسته و پیوسته رنک خود را در گوگل بهبود دهید. در این مقاله، مدل پیلار کلاستر یا محتوای خوشه ای رو به طور کامل و با ارائه مثال کاربردی برای شما شرح خواهیم داد. با تاپ سئو همراه باشید.

تعریف مدل پیلار کلاستر یا تاپیک کلاستر (Topic Clusters)

در حالی که شما خیلی راحت گوگل را باز کرده و عبارت مد نظر خود را جستجو می کند، کمپانی های بسیار زیادی در پس زمینه در حال رقابت با هم هستند تا در معرض دید شما قرار بگیرند. چرا؟ چون امروزه رقابت بین وب سایت ها در بیشتر موضوع ها بسیار بالا گرفته است و در نتیجه سئو برای وب سایت های محتوا محور کاملا دگرگون شده است و بسیاری از سئو کارها به مدل تاپک کلاستر یا پیلار کلاستر روی آورده اند.

امّا Topic clusters چیست؟

پیلار کانتنت عمدتا روی یک کلیدواژه اصلی و کلی که سرچ بالایی داشته تمرکز دارد و کلاستر ها نیز روی کلیدواژه های لانگ تیل در همان حوزه با میزان سرچ کمتر و رقابت کمتر تمرکز دارند.

در مدل پیلار کلاستر ، صفحه پیلار یا ستون نقش محتوای اصلی یا هاب را برای یکی از موضوعات اصلی شما را داشته و محتوای مادر چندین محتوای دیگر محسوب می شود. صفحات کلاستر نیز نقش فراهم کردن اطلاعات جزئی تر با کلیدواژه های طولانی تر در حوزه همان موضوع پیلار را دارند و همگی به صفحه پیلار و به یکدیگر لینک می شوند. همین لینک ها کم کم به گوگل این سیگنال را می دهند که محتوای پیلار آتوریتی بالایی در موضوع مدنظر دارد و به مرور زمان، رنک این پیج در گوگل بالا و بالاتر می رود.

به طور کلی، مدل پیلار کلاستر یک روش برای مرتب کردن و سازماندهی محتوای سایت و داشتن استراتژی و معماری منظم محتوایی در سایت است.

برای درک بهتر متودولوژی topic clusters، ویدئو زیر را از دست ندهید.

در ادامه، مثالی را برای معرفی این مدل در اختیار شما قرار می دهیم:

تصور کنید که شما یک آژانس دیجیتال مارکتینگ دارید که روی بازاریابی شبکه های اجتماعی تمرکز دارد. یکی از پیلار کانتنت های شما می تواند روی موضوع کلی و پر سرچ «اینستاگرام مارکتینگ» تمرکز داشته باشد. به عنوان زیر مجموعه این موضوع کلی، شما می توانید کلاسترهایی با موضوع های داشته باشید:

  • بازاریابی اینستاگرامی برای کسب و کارهای کوچک
  • روش استفاده از تبلیغات اینستاگرامی
  • روش سنجش بازدهی تبلیغات اینستاگرامی

تمام این محتواها به صفحه پیلار لینک خواهند شد. هدف محتواهای کلاستر از لحاظ سئو این است که روی کلیدواژه های لانگ تیل با سرچ کمتر ترافیک بگیرند. در حالت ایده آل، هرچه رنک بهتری را برای کلاسترها به دست آورید، اعتبار بیشتری را برای صفحه پیلار خود در گوگل ایجاد کرده اید.

آیا مدل پیلار کلاستر واقعا می تواند روی جایگاه وب سایت در گوگل تاثیر داشته باشد؟

شاید تغییر رفتار موتورهای جستجو و کاربران دلیل اصلی ایجاد این مدل تولید محتوا باشد. امّا مسئله این نیست که سئو کاران قرار است کل ساختار سایت خود را عوض کنند چون رفتار کاربر عوض شده است. دلیل عمده این است که آن ها در واقع مجبور هستند چنین کاری را انجام دهند زیرا موتورهای جستجو در نتیجه تغییر رفتار کاربر، الگوریتم های خود را عوض کرده اند!

شاید سال ها پیش، کاربران جملات نا کامل و کلیدواژه های بخش بخش را در موتورهای جستجو وارد می کردند. امّا امروزه کاربران به موتورهای جستجو اعتماد بیشتری دارند و جملات کامل و سوال های پیچیده خود را به صورت کامل در آن ها جستجو می کنند.

موتورهای جستجو نیز به اندازه کافی هوشمند شده اند تا ارتباط بین کلیدواژه ها و منظور کاربر را درک کنند. الگوریتم های موتورهای جستجو امروزه می تواند موضوع کلی پشت هر سرچ را درک کنند، ارتباط آن ها را با سرچ های کاربران قبلی بفهمند و در نهایت، بهترین پاسخ را برای کاربر فراهم کنند.

شاید بتوان گفت، بزرگترین تغییر از زمان معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل در سال ۲۰۱۳ ایجاد شد. الگوریتم جستجو کم کم قادر به پردازش عبارات شد و از کلیدواژه ها فراتر رفت. به همین دلیل، بسیاری از متخصصین سئو، مرغ مگس خوار را اولین حرکت گوگل از کلیدواژه به موضوع می دانند.

تغییر بعدی که در پیدایش مدل تاپیک کلاستر نقش داشت الگوریتم رنک برین بود. الگوریتم رنک برین گوگل از یادگیری ماشین بهره می برد تا مفهوم و موضوع اصلی پشت جستجوهای کاربران را درک کند.

با در نظر گرفتن تمام این تغییرات در الگوریتم های گوگل، وب سایت هاب اسپات اقدام به معرفی مدل تاپیک کلاستر و آزمایش کردن آن کرد. نتایج آزمایش گسترده آن ها در سال ۲۰۱۶ نشان داد که هرچه این مدل را عمیق تر پیاده سازی کرده و لینک دهی داخلی بیشتر و منظم تری داشتند، جایگاه آن ها در نتایج جستجوی گوگل بهتر شد.

اهمیت استفاده از مدل تاپیک کلاستر (Topic Clusters) یا مدل خوشه ای

همان طور که در بخش قبل گفتیم، این مدل برای اولین بار در وب سایت هاب اسپات معرفی، پیاده سازی و آزمایش شد. به همین دلیل، برای آموزش نحوه پیاده سازی آن، ما از همان مورد وب سایت هاب اسپات و تجربه آن ها استفاده خواهیم کرد.

قبل از اینکه این وب سایت مدل پیلار را روی وب سایت خود پیاده سازی کند، ساختار سایت چیزی شبیه به تصویر زیر بود:

آدرس اصلی در بر دارنده هوم پیج و لینک های آن به ساب دامین و ساب دایرکتوری ها بوده است. سپس می توان صفحات وب را دید که در ساب دامین بلاگ پراکنده شده اند. هرچه که این سایت محتوای بیشتری را تولید می کرد، بلاگ پیج ها تکثیر می شدند و ساختار گسترده و پیچیده و بی نظم تر می شد. هیچ گونه ساختار مشخصی نیز برای لینک دهی وجود نداشته است.

چنین ساختاری، کار خزیدن تمام صفحات را برای موتورهای جستجو به شدت سخت می کند. علاوه بر این، وب سایت های این چنینی که روی محتوا تمرکز دارند، بعد از مدتی مشاهده خواهند کرد چندین محتوا روی سایت آن ها موضوع مشابهی را پوشش می دهد.

تمام این صفحات مشابه نهایتا با یکدیگر در گوگل به رقابت می افتند و کاربر و موتور جستجو را سر درگم می کنند. به همین دلیل، نیاز است که یک مدل مرتب و ساختارمند استفاده شود تا بتوان تعیین کرد کدام صفحه در الویت است و سپس سایر محتواهای مربوط به آن را به صورت کلاسترهای یا خوشه ای به هم لینک شده تنظیم کرد.

کاری که مدل تاپیک کلاستر انجام می دهد این است که ساختار سایت را به چیزی مانند تصویر زیر تبدیل می کند:

در این مدل، کلاسترها یک موضوع مشخص را کاور می کنند و همگی به یک پیلار پیج (دایره های بزرگ در تصویر) که همان موضوع را به صورت کامل و کلی بررسی می کند، لینک می شوند. با برقرار کردن لینک های داخلی بین کلاستر ها و پیلار پیج در یک موضوع خاص، موتورهای جستجو به راحتی می فهمند که یک رابطه معنایی بین آن صفحات وجود دارد. علاوه بر این، کلاستر کانتنت به موتور های جستجو این سیگنال را می دهد که عمق و گستردگی زیادی در محتوا وجود دارد و همین به پیلار پیج آتوریتی زیادی می دهد. الگوریتم رنک برین این لینک دهی منظم را درک کرده و آن را برای جایگاه دادن به سایت مد نظر قرار می دهد.

روش پیاده سازی صفحات پیلار یا ستون و کلاستر ها

در این بخش از مثال «بازاریابی محتوا» برای معرفی روش پیاده سازی این مدل استفاده خواهیم کرد. محتوای فعلی سایت خود را بررسی کنید و سعی کنید آن ها را بر اساس موضوعات کلی تقسیم بندی کنید. اگر لازم است، یک محتوای ستونی یا پیلار کانتنت در مورد کانتنت مارکتینگ تهیه کنید که تمام جنبه های این موضوع را در یک صفحه پوشش می دهد. به عنوان مثال، صفحه ستون شما که در مورد بازاریابی محتوا است می تواند توضیحاتی را در خصوص تمام موارد زیر در اختیار شما قرار دهد:

  • استراتژی بازاریابی محتوا
  • تکنیک های بارش فکری
  • بلاگ نویسی
  • اشتباهات بلاگ نویسی
  • پرسونای مخاطب
  • مهارت های نگارشی
  • مسیر خریدار
  • طرح ریزی محتوا
  • ابزارهای تولید محتوا
  • انواع پست بلاگ

در مدل تاپیک کلاستر باید در نظر داشته باشید که صفحات پیلار موضوع مد نظر را به صورت کامل و گسترده پوشش می دهند. محتواهای کلاستر شما نیز باید یکی از موضوعاتی که در پیلار پیج به آن ها اشاره شده است را به صورت عمیق و با جزئیات شرح دهد. به عنوان مثال، اگر محتوای شما در مورد بازاریابی محتوا است، یکی از کلاسترها یا خوشه های آن می تواند موضوع پرسونای مخاطب را به صورت کامل و با جزئیات بررسی کند.

کلید موفقیت در این مدل این است که تمرکز خود را روی موضوعاتی قرار دهید که کسب و کار شما مایل است آن ها را پوشش دهد، نه فقط چند کلیدواژه مشخص. کلیدواژه ها همچنان در استراتژی کلی شما نقش خواهند داشت، امّا این موضوعات هستند که در صدر هرم قرار می گیرند و کلیدواژه ها زیر مجموعه آن خواهند بود.

وقتی که می خواهید تصمیم بگیرید که یک صفحه برای پیلار بودن مناسب است یا خیر، این سوال را از خود بپرسید:

آیا این صفحه می تواند تمام سوالات کاربری که برای کلیدواژه X سرچ کرده را پاسخ دهد؟ آیا این محتوا به اندازه کافی کامل هست که ۲۰-۳۰ محتوای دیگر زیر مجموعه آن شود؟

یک نکته ساده دیگر این است که اگر سعی می کنید صفحه مدنظر با یک کلیدواژه لانگ تیل رنک بگیرد، آن صفحه قطعا پیلار نیست. همچنین، اگر یک موضوع غیر کلی را با جزئیات بررسی کرده اید، این صفحه نیز پیلار نیست. اگر صفحه مد نظر جنبه های مختلف یک موضوع کلی را بررسی می کند، آن صفحه پبلار پیج شما است.

زمانی که صفحه پیلار خود را انتخاب کردید، کار بعدی که باید انجام دهید این است که باید لینک های داخلی موجود در صفحات کلاستر مربوط به آن را بروز رسانی کنید. تمام کلاسترها باید حداقل یک بار با یک آنکر تکست یکسان به صفحه پیلار لینک شوند تا موتور جستجو با استفاده از آنکر تکست بفهمد که این محتوا بخشی از کلاستر های موضوع کلی است.

به مرور زمان، رنک صفحه پیلار را زیر نظر بگیرید. زمانی که رنک صفحه به ثبات رسید و شما در آن موضوع به آتوریتی کامل رسیدید، می توانید زنجیره کلاستر را با لینک دهی به موضوعات مرتبط گسترش دهید.

نتیجه گیری و نکات نهایی

انتخاب یک موضوع برای پیلار پیج و ساختن محتواهای کلاستر برای آن می تواند کاری سخت و زمان بر باشد. همچنین، بررسی و بروز رسانی محتواهای قدیمی نیز می تواند کاری طاقت فرسا باشد. با استفاده از نکات زیر، شما می توانید مدل تاپیک کلاستر را ساده تر پیاده سازی کنید:

  1. پنج تا ده مشکل یا نیاز کلی مخاطب خود را پیدا کنید. برای این کار می توانید از پرسشنامه و انجام تحقیق استفاده کنید.
  2. هر سوال کاربر را در یک موضوع کلی قرار دهید.
  3. با استفاده از جستجوی کلیدواژه ها، زیر مجموعه های موضوعات کلی را پیدا کنید.
  4. محتواهایی که همگی با یک محتوای اصلی هم سو هستند را انتخاب کنید
  5. هر موضوع را با استفاده از سنجش رقبا بررسی کنید
  6. محتوا تولید کنید، اثرش را بسنجید و آن را بروزرسانی کنید.

برای اینکه روند تولید و پیاده سازی محتوا و لینک ها را زیر نظر داشته باشید، می توانید یک فایل اکسل تهیه کرده و ریز کار را در آن ثبت کنید. تهیه چنین فایلی قطعا به ساده تر شدن کار به شما کمک نخواهد کرد.

به طور کلی، اگر مدل تاپیک کلاستر به درستی پیاده سازی شود، می تواند به قدرتمند ترین ابزار شما در زمینه سئو تبدیل شود و به کسب اعتبار در حوزه مد نظر شما کمک بسیاری کند.

مهم ترین نکته ای که باید همیشه در ذهن داشه باشید این است که هر محتوای کلاستر یا خوشه ای که تولید می کنید باید در راستای قدرت بخشیدن به پیلار و عمق گرفتن در موضوع باشد. مدل پیلار کلاستر رنک یک گوگل را تضمین نمی کند، ولی یک روش بسیار مناسب برای قرار گرفتن در مسیر درست است.

اگر در پیاده سازی مدل خوشه ای تولید محتوا به شمکل خورده اید یا سوالی دارید، می توانید آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. کارشناسان سئو در تاپ سئو پاسخگوی شما خواهند بود.

ادامه مطلب در سایت منبع