تکنیک های هوشمندانه برای نرخ پرش

نرخ پرش سایت یا Bounce Rate به یک کابوس برای اکثر صاحبان وب سایت های بزرگ و فروشگاه های اینترنتی تبدیل شده است. امروز می خوام راجع به کنترل و کاهش Bounce Rate سایت با شما دوستان عزیزم صحبت کنم که یکی از علل اصلی موفقیت و یا عدم موفقیت یک وب سایت در هر سطحی میتونه باشه. تو این مقاله قصد داریم که به این سوال پاسخ دهیم: ‘ چگونه نرخ پرش سایت یا Bounce Rate را کاهش دهیم؟’ نرخ پرش یا Bounce Rate ضریب بازگشت یا درصد خروج به معنی تعداد کاربرانی است که پس از ورود به سایت شما بدون مشاهده هیچ صفحه دیگری از آن خارج می شوند.

آنالیز رفتار کاربران در وب سایت ما:

ببین دوست من اغلب افراد میان وب سایتی رو با هزینه کم یا زیاد راه اندازی می کنن و خیلی هم روی رنگ بندی و چیدمان و… حساسیت نشون میدن و در بعضی از مواقع اون طراح رو خیلی هم اذیت می کنن و زمانی که طراحی سایتشون تموم میشه و اون آپلود میشه اگر خیلی به فکر باشن نهایتا میرن سراغ سئو و تبلیغات و… که کاربرها رو وارد سایتشون کنن؛ البته خیلی ها هم اصلا این کار ها رو نمی کنن و فکر می کنن باید سایتشون فروش داشته باشه و وقتی نتیجه نمی گیرن شاکی میشن، حالا فرض رو روی این بذاریم که صاحب کسب و کار مورد نظر ما میدونه که باید کاربر رو خودش جذب سایتش بکنه و هزینه و… هم برای این کار در نظر گرفته باشه و موفق بشه روزانه کاربرای زیادی رو وارد بکنه؛ اما هنوز هم با وجود بازدیدهایی که داره فروش مناسبی رو نداشته باشه! خوب علت چی می تونه باشه؟ ما با استفاده از سئو یا تبلیغات کلیکی یا… کاربرها رو وارد سایت کردیم اما آیا رفتار کاربران رو هم آنالیز کردیم؟ آیا چک کردیم که هر کاربر به طور میانگین چقدر توی وب سایت ما مونده؟ چند تا صفحه رو دیده و یا اصلا چه بخش هایی رو بیشتر و چه بخش هایی کمتر دیده میشه؟ با تعداد زیادی کارفرما برخورد داشتم که فقط می خوان بدونن چند نفر در روز وب سایت رو می بینن، فقط همین!

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (سئو)

چگونه Bounce Rate رو چک کنیم!

برای دیدن نرخ پرش سایت می تونیم از ابزار های مختلفی مثل گوگل وبمستر تولز و یا Alexa استفاده کنیم، که این کار باعث میشه ببینیم وضعیت نرخ پرش سایت ما در حال حاضر چقدره، قطعا هرچی این عدد کمتر باشه خیلی بهتره. مثلا برای فیس بوک این عدد چیزی در حدود ۲۹٫۲۰% و سایت خبری فارس نیوز ۳۷٫۶۰% و سایت هایی که کاربر زیاد داخلشون نمی مونه این عدد بیشتر میشه که باید سعی کنیم تا جایی که ممکنه کاربران رو بیشتر توی وب سایت خودمون نگه داریم تا نرخ Bounce Rate کاهش پیدا کنه. چند روز پیش یکی از دوستان سایتی رو به من معرفی کرد که روزانه بیش از ۵۰۰۰ بازدید فقط از طریق سئو و گوگل داشت ولی شاید باورتون نشه از این ۵۰۰۰ بازدید چیزی بین ۳ تا ۸ خرید ثبت میشد و این واقعا خیلی بده، صاحب اون کسب و کار برای جذب تک تک اون کاربران زمان و هزینه مستقیم یا غیر مستقیم صرف کرده بوده و اصلا جواب مناسبی رو نگرفته. در واقع هدف اصلی فروش بیشتر هست و صرفا بازدید بالا به تنهایی مسئله اصلی نیست.

اینجاست که با مفهومی به اسم Bounce Rate یا همون نرخ پرش سایت آشنا می شیم که یکی از عوامل مهم در هر کسب و کار آنلاین می باشد. اما اصولا Bounce Rate عددی بر حسب درصد هست که هرچقدر بیشتر باشه نشون میده کاربرهایی که وارد سایت ما شدن خیلی سریع صفحه رو بستن و رفتن و هرچقدر این عدد کمتر باشه نشون میده که کاربران بیشتر در صفحه سایت ما موندن و محصولات،خدمات و… ما رو بیشتر بررسی و تحلیل کردن، مطالب ما رو بیشتر خوندن و کلا از سایت ما بیشتر خوششون آمده است. برای این کار باید توجه بیشتری به ux داشته باشیم.

اما هدفم توی این آموزش اینه که به شما دوست عزیز کمک کنم که بتونی درصد Bounce Rate وب سایت مورد نظر خودت رو کاهش بدی و کاربرهای بیشتری رو در وب سایتت نگه داری.

چگونه نرخ پرش سایت را کاهش دهیم؟

طراحی مناسب قالب

اصولا هیچ کس دوست نداره توی یک وب سایت به هم ریخته و نا هماهنگ وقت صرف کنه و ترجیح میده خیلی سریع اون سایت رو ترک کنه مگر اینکه مجبور باشه و اون بیزینس رقیبی دیگه نداشته باشه که این جور کسب و کارها تعدادشون خیلی کمه. پس اولین کاری که باید انجام بدید اینه که قالب زیبایی رو برای وب سایتتون انتخاب و طراحی کنید و اگر حداقل نمی تونید وب سایتی ایجاد بکنید که در مرحله اول نظر کاربر رو جلب بکنه لطفا چیزی هم ایجاد نکنید که همون ابتدای کار صفحه رو ببنده بره.

زمان بالای لود وب سایت

یکی از اصلی ترین موارد اینه که سرعت لود وب سایت رو پایین بیاریم و در کمترین زمان سایتمون برای کاربر لود بشه چون هرچقدر این زمان بیشتر باشه شما قطعا درصد بیشتری از کاربران رو همون ابتدا از دست خواهید داد. اگر هنوز ویدئوهای رایگانی که در این زمینه برای تو دوست خوبم تهیه کردیم رو ندیدی اون ها رو همین الان از لینک های زیر دانلود کن و ببین تا سرعت لود رو تا جایی که میشه ببری بالا.

ریسپانسیو بودن سایت

حتما به این مسئله اشراف دارید که درصد زیادی از کاربران از طریق موبایل و یا تبلت هاشون اقدام به دیدن وب سایت شما میکنن و اگر اون داری نسخه تبلت و موبایل نباشد قطعا در کمترین زمان این کاربران رو از دست خواهید داد و همین عامل باعث میشه درصد Bounce-Rate وب سایت شما بالا بره. مقاله زیر رو حتما بخون، تو این زمینه کمکت می کنه. هرگز کاربر رو فریب ندید یکی از عواملی که باعث میشه یک کاربر خیلی سریع وب سایت شما رو ترک بکنه اینه که چیز دیگری رو توی گوگل یا… سرچ کرده باشه و ولی محتویات اصلا اون چیزی نیست که می خواسته و قطعا سریع اون وب سایت رو ترک میکنه. بذار براتون مثال بزنم: فرض کنید یک کاربر دنبال یه خبر هست که واسش خیلی مهمه و اون رو در گوگل جستجو می کنه و روی صفحه اول در نتایج جستجو وارد میشه اما تنها چیزی که وجود نداره اون خبری هست که دنبالش بوده.

استفاده نامناسب از صدا

یکی از عوامل کاهش نرخ پرش سایت استفاده نکردن از موزیک است. خدا رو شکر از موزیک در بک گراند وب سایت خیلی وقته دیگه کمتر استفاده میشه و حتما حواستون باشه به هیچ وجه از اون استفاده نکنید؛ چون شدیدا رو نرخ پرش سایت تاثیر داره. یه موسیقی هرچقدر از نظر شما زیبا و جذاب باشه میتونه اصلا باب میل کاربرشما نباشه. مخصوصا اگر ساعت های نیمه شب بیاد و یهو یه موزیک واسش پخش بشه که دیگه هیچ!

عناوین مرتبط با مطالبتان انتخاب کنید

انتخاب عنوان واقعا یکی از مهم ترین کارهایی هست که شما باید انجام بدید تا علاوه بر جذاب بودن، کاملا با محتوا صفحاتتون مرتبط باشه و کاربر ببینه دقیقا چیزی رو که می خواسته پیدا کرده. این اطمینان رو بهتون میدم این کاربر اصولا بیشتر از یک مطلب رو در وب سایت شما میخونه و شاید هم اونو bookmark کنه!

استفاده مناسب از تصاویر

خود تصاویر می تونن کار زیادی در وب سایت شما انجام بدن منظورم اینه یا میتونه باعث بشه کاربر بیشتر در سایت شما بمونه یا اینکه میتونه به کاربر شما بگه صاحب این وب سایت اصلا واسه سایتش وقت نمیذاره همین الان این سایت رو ترک کن! حتما شما هم وارد سایت هایی شدید که تصاویر رو در ابعاد نا مناسب قرار دادند، تغییر سایز دادن چه حس به شما دست میده؟حتما در تغییر سایز تصاویرتون این نکته رو مد نظر داشته باشید که تناسب تصاویر رو به هم نریزید. این دو تصویر که در بالا می بینید، یک تصویر هستن که تصویر سمت چپ نا متناسب تغییر سایز داده شده!

استفاده مناسب از فونت

خیلی مهمه که علاوه بر استفاده از فونت زیبا از سایز و رنگ و… برای نوشته هاتون استفاده کنید تا کاربر بیشتر ترجیح بده که توی وب سایت شما بمونه و بیشتر مطالعه بکنه تا اینکه ناخوانا بودن و زشت بودن نوشته ها باعث بشه کاربر زودتر صفحه رو ترک کنه و بره.

استفاده مناسب از متن

جهت کاهش نرخ پرش سایت از داشتن پاراگراف های طولانی شدیدا پرهیز کنید. قطعا اگر شما هم با یک پاراگراف ۲۰ خطی رو به رو بشید ترجیح میدید اونو نخونید؛ پس چطور باید انتظار داشته باشیم کاربرای ما اونو بخونن؟ حتما متن ها رو به بخش های مختلف با عناوین مختلف تقسیم کنید تا برای کاربران هم ساده تر باشه.

ناوبری مناسب

باید در معماری وب سایت کاری انجام بدید تا کاربر حداکثر با ۳ کلیک به مقصد نهایی خودش برسه. لطفا پروسه های مختلف رو در وب سایتتون ساده تر کنید. پروسه ثبت نام، فروش و… کاربران ترجیح میدن خیلی سریع کار مورد نظر رو انجام بدن تا اینکه مراحل مختلفی رو برای این کار طی کنن.

حتما از جستجو مناسب استفاده کنید

یک کادر مناسب جستجو میتونه خیلی به کاهش میزان Bounce Rate سایت شما کمک کنه و کاربر با استفاده از اون بتونه به راحتی در کمترین زمان به هدف اصلیش و مقصدش برسه. حالا اگر نمی تونید برنامه نویسی کنید حداقل از جستجو گوگل درون وب سایت خودتون استفاده کنید.

کاربر رو ملزم به نصب نرم افزار خاصی نکنید

کاربر برای دیدن وب سایت شما نباید نیاز به نصب نرم افزار خاصی داشته باشه مثل فلش پلیر یا… باید در حداقل امکانات درست نمایش داده شود.

سعی کنید موارد بالا رو در سایتتان رعایت کنید تا نرخ پرش کاربران به حداقل برسد.

ادامه خواندن در سایت منبع

بخش ۱ : Bounce Rate چیست (همین مقاله)

سرفصل های پست

Bounce Rate چیست و تعریف کلی آن

Bounce یعنی “پرش” یا “جُست”، هر چند معنی “گزاف گویی” هم می دهد و از طرفی Rate نیز معنای “نرخ” یا “میزان” است.

بنابراین در جواب سوال Bounce Rate چیست می توان به راحتی گفت معنای لغوی آن نرخ پرش است و تعریف آن به صورت کلی چنین است:

به درصدی از کاربرانی اشاره دارد که فقط یک صفحه از سایت را مشاهده می کنند و سپس از آن سایت به هر دلیلی خارج می شوند و هر چه درصد آن کمتر باشد اصولا بهتر است و به معیار حضور زمانی بازدید کننده در سایت بستگی ندارد.

نرخ پرش یکی از فاکتورهای مهم در سئو و همینطور تجربه کاربری است.

سئو سایت یا بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو

البته این تعریف بالا کامل نیست و تعریف کامل و صحیح Bounce rate در ادامه گفته خواهد شد.

دیگر معانی درست و غلط Bounce rate

دیگر معنای Bounce Rate به شکل صحیح می توان به نرخ گریز ، نرخ خروج ، نرخ دفع کاربر و یا نرخ فرار کاربر اشاره کرد هر چند به جای نرخ از میزان هم می توان استفاده کرد.

ولی ضریب بازگشت و یا نرخ بازگشت به نظر بنده یک معنای اشتباه است که حتی در برخی مقاله های معروف سایت های فارسی نیز این تعاریف اشتباه مشاهده می شود.

Bounce rate در گوگل آنالیتیکس (Google آنالیتیکس)

Bounce Rate چیست را به شکل کلی در اول مقاله تعریف کردیم ولی تعریف Bounce rate از نگاه Google آنالیتیکس کمی متفاوت و دقیق تر است، از نگاه گوگل اگر کاربری فقط یک Interaction رخ دهد، بانس ریت (Bounce Rate) برای آن کاربر ایجاد می شود.

Interaction معنی تعامل را دارد و حال اینکه چه چیزی شامل Interaction می شود را به شکل خلاصه اشاره خواهیم کرد:

این مطلب را هم از دست ندهید :   تکنیک های حرفه ای دربارهنرم افزارهای گرافیکی

  • Pageviews
  • Event
  • Transaction

اگر سه عنصر بالا فقط یکی از آن ها توسط کاربر رخ دهد در گوگل آنالیتیکس نیز یک Bounce rate ایجاد می شود. اصولا هر کاربری با دیدن یک صفحه حداقل یک Pageviews دارد.

البته اینجا شرطی دارد که Event ها از چه نوعی باشد و نحوه محاسبه Bounce rate را کمی پیچیده تر میکند که در پست های آتی به آن بیشتر اشاره خواهیم کرد.

حتما پیشنهاد میکنم جهت درک بهتر این قسمت مقاله Bounce rate در گوگل آنالیتیکس را مطالعه بفرمایید.

Bounce rate در سایت سیمیلار وب (Alexa)

 

نکته : چون سایت سیمیلار وب جایگزین سایت الکسا شده است و از طرف دیگر، کارهایی که برای بهبود رتبه در الکسا انجام می دادیم تا اندازه ای با سیمیلار وب شباهت دارد به خاطر همین، برخی از مطالبی که قبلا برای الکسا، نوشته شده بود را اینجا بازگویی می کنیم و عبارت “الکسا” با “سیمیلار وب” جایگزین شده است.

 

معنی Bounce rate از نگاه سیمیلار وب فرقی با معنایی که در پاراگراف اول کردیم ندارد. از نگاه سیمیلار وب هم اگر کاربری بعد از ورود به یک سایت فقط یک صفحه را مشاهده کند و بعد از آن خارج شود یک بانس ریت (Bounce rate) رخ می دهد.

ولی سوال مهم اینجا هست که سایت سیمیلار وب (Alexa.com) چطور متوجه این رفتار کاربر (خروج کاربر از صفحه) می شود؟

طبق گفته سیمیلار وب به کمک یک سری پارتنرها و همینطور تولبار سیمیلار وب و روش های دیگر که به آن اشاره نکرده بانس ریت را محاسبه می کند.

از نگاه بنده میزان Bounce rate که سیمیلار وب نشان می دهد به شدت تخمینی بوده و با درصد خطای بالا است، به این دلیل که ترافیک از سمت گوشی هر روز بیشتر می شود و سایت Alexa امکان تشخیص این ترافیک عظیم را ندارد.

معنی Bounce در ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی-ایمیل مارکتینگ

حتما شما از ابزارهای ایمیل مارکتینگ همانند میلرلایت (mailerlite) ، میل چیمپ (mailchimp) و … استفاده می کنید و مشاهده کردید که چند نوع Bounce را در این سرویس ها به ما نشان می دهند که تعریف آن ها با Bounce rate که در بالا داشتیم متفاوت است.

Bounce در ایمیل مارکتینگ به معنای این است که چه تعداد از ایمیل های ارسالی شما به دلیل مشکلات فنی سرور دریافتی، نامعتبربودن ایمیل مقصد به شکل موقت یا دائمی و … به مخاطب مدنظر نرسیده است.

  • Hard Bounce : به تعداد ایمیل هایی اشاره می کند که دارای مشکلات دائمی بوده و ایمیل به مقصد نخواهد رسید. مثلا ممکن است مخاطب آدرس ایمیلی وارد کند که اصلا وجود ندارد و یا دامنه آن سرویس دهنده ایمیل دیگر خدماتی ارائه نمی دهد.
  • Soft Bounce : به تعداد ایمیل هایی اشاره می کند که دارای مشکلات موقت بوده و ایمیل به مقصد در حال حاضر نرسیده، مثلا ممکن است سرور ایمیل گیرنده به شکل موقت از کار افتاده باشد و یا حجم اینباکس ایمیل مقصد پر شده باشد.

به نظر شخصی بنده باید نرخ پرش این ۲ معیار بالا را زیر ۲ درصد نگه داشت.

امیدوار هستم از این مقاله که در زیرمجموعه آموزش گوگل آنالیتیکس است نهایت استفاده کرده باشید. انتظار می رود بعد از مطالعه مقاله بانس ریت چیست بتوانید معنی آن در مکان های مختلف را به خوبی درک کنید.

۴٫۲
/
۵
(
۹

امتیاز

)

ادامه خواندن در سایت منبع

بانس ریت یا نرخ پرش یکی از اطلاعاتی می باشد که گوگل از طریق آن پی به اعتبار صفحه ی سایت برده و همچنین مدیران سایت با استفاده از آن می توانند، آماری از میزان محبوبیت سایت خود داشته باشند و یا پی به نواقص سایت خود برده و در صدد رفع نواقص سایت خود تلاش نمایند.

به همین سبب نرخ پرش در سئو سایت از اهمیت بالایی برخوردار بوده و با استفاده از آن می توان پی به اطلاعات مهمی در خصوص سایت برد.

بانس ریت یا نرخ پرش، به صورت درصدی بیان شده و عددی از صفر تا صد را شامل می شود. هر چقدر که این عدد بالاتر باشد، بدین معنی است که سایت از محبوبیت کمتری برخوردار بوده و باید فکری جدی در خصوص بهینه سازی سایت صورت بگیرد. بهترین سایت ها یا وب سایت ها، سایت هایی می باشند که نرخ پرش آن ها پایین تر از ۳۵ درصد باشد، و اگر سایتی نرخ پرشی بالاتر از ۵۰ درصد داشت، باید به طور جدی به سراغ راهکارهای کاهش نرخ پرش برود. (bounce rate) یا نرخ پرش به معنی نسبت تعداد بازدید کنندگانی است که بلافاصله پس از وارد شدن به سایت از سایت خارج می شوند، به تعداد کل بازدید کنندگان است. اگر بخواهیم نرخ پرش را به صورت فرمولی بنویسیم فرمول زیر به دست می آید:

بهره وری-بهینه سازی

x = r/n *100

در این فرمول x نشانگر نرخ پرش، r نشانگر تعداد بازدید کنندگانی است که بدون دیدن صفحات دیگر از صفحه با کلیک دکمه ی برگشت یا بستن مرور گر خارج شده اند و n تعداد کل بازدیدکنندگان می باشد.

عوامل زیادی می تواند سبب جلوگیری از این واکنش توسط بازدید کنندگان شود، که به طور خلاصه می توان به افزایش سرعت سایت، طراحی منحصر به فرد صفحات سایت، لینک دهی به جا و مناسب با تعداد بالا، ایجاد منو در سایت، ایجاد امکان جست و جو در سایت، محتوای یونیک و منحصر به فرد، و نوع سایت اشاره کرد.

تاثیر لینک در کاهش نرخ پرش

اهمیت نرخ پرش در سئو سایت غیر قابل چشم پوشی بوده و بالا رفتن نرخ پرش در بعضی موارد باعث می شود، که گوگل سایت را بی اعتبار بداند و موجب اسپم شدن سایت شود. برای افزایش جذب ترافیک به سایت، رونق کسب و کار و رونق فروشگاه های اینترنتی کاهش نرخ پرش از اهمیت بالایی برخوردار است.

یکی از مواردی که سبب می شود تا نرخ پرش به طور قابل توجهی کاهش یابد، استفاده ی صحیح از لینک دهی می باشد. لینک های داخلی سبب می شود تا مطالب سایت یا وب سایت شما به یکدیگر مرتبط و متصل شوند، با لینک دهی داخلی کاربر یا بازدید کننده را متوجه مطلب خود می کنید و او را به سمت مطالبی که قبلا در سایت بارگذاری شده اند، سوق می دهید. با این کار میزان ماندگاری کاربر در سایت افزایش یافته و کاربر از صفحات مختلف سایت نیز دیدن نموده و موجب افزایش زمان ماندگاری و کاهش نرخ پرش می شود، که این امر موجب افزایش اعتبار سایت در گوگل می شود. استفاده از سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس می تواند در این امر کمک شایانی به مدیر سایت و محتوا نگار نماید.

تاثیر تبلیغات در افزایش نرخ پرش

تبلیغات سایت از مهم ترین قسمت های سایت می باشد، که در آمد قابل توجهی را برای سایت به دنبال می آورد. برخی از سایت ها به سبب درآمد زایی بیشتر به صورت نابجا و بیش از حدی اقدام به تبلیغات مختلف در سایت می نمایند. توجه به این امر الزامی است که حجم انبوهی از تبلیغات سبب سردرگمی کاربر در سایت شده و همین امر نرخ پرش را افزایش می دهد. برخی از سایت ها با استفاده از پنجره های پاپ آپ تبلیغ می نمایند که همین موضوع سبب فرار کاربر از صفحه ی سایت می شود.

استفاده ی به جا از بنرهای تبلیغاتی و عدم استفاده از پنجره های پاپ آپ تبلیغاتی سبب کاهش نرخ پرش می شود.

تاثیر نوع محتوا بر نرخ پرش

ی یونیک و منحصر به فرد، محتوایی با تعداد کلمات مناسب، استفاده از عنوان ها و زیر عنوان های مناسب و جذاب، استفاده از عکس در مطلب سبب جذب کاربر شده و باعث می شود تا کاربر بلافاصله پس از ورود به سایت از سایت خارج نشود، و در نتیجه از افزایش نرخ پرش جلوگیری کند.

با استفاده از برنامه هایی مانند گوگل آنالیز می توان اطلاعات آماری چون نرخ پرش را به دست آورد.


فرم درخواست محتوای هدیه

تولید محتوا را جدی بگیرید، تمامی سایتهای برتر مثل دیجی کالا، زومیت، بامیلو، تبیان، ورزش ۳ و غیره با تولید محتوای یونیک و فراوان به موفقیت رسیدند، شما نیز با تعیین استراتژی درست و تولید محتوای منظم و مداوم می توانید موقعیت بازاریابی اینترنتی خود را ارتقا دهید.

ارتقا

تولید محتوا

تولید محتوا-بازاریابی محتوا

تولید محتوای سئو شده

نرخ پرش

بازاریابی محتوا

بازاریابی

ادامه مطلب

فهرست مطالب

Bounce Rate یا نرخ پرش چیست؟

بعد از مدتی که شما وراد دنیای وب، سئو و ترافیک سایت شوید با مبحث و اصطلاحی به نام Bounce Rate یا نرخ پرش آشنا خواهید شد. در زبان فارسی کلمه Bounce به معنای پریدن و یا برگشتن می باشد و کلمه Rate نیز به معنای نرخ و ضریب می باشد و از لحاظ لغوی Bounce Rate به معنای نرخ پرش، ضریب خروج بازگشت و نرخ خروج معنی می شود. که در دنیای وب به بانس ریت یا نرخ بانس نیز شناخته می شود.

نرم افزارهای بسیاری وجود دارد که به بررسی وضعیت و ترافیک سایت ها را ارزیابی و اندازه گیری می کند که معروف ترین آن ها می توان به سرویس های گوگل آنالیتیکس (Google آنالیتیکس) و سیمیلار وب (Alexa) اشاره کرد که نرخ بانس یا همان بانس ریت را گزارش می کنند.

 

نکته : چون سایت سیمیلار وب جایگزین سایت الکسا شده است و از طرف دیگر، کارهایی که برای بهبود رتبه در الکسا انجام می دادیم تا اندازه ای با سیمیلار وب شباهت دارد به خاطر همین، برخی از مطالبی که قبلا برای الکسا، نوشته شده بود را اینجا بازگویی می کنیم و عبارت “الکسا” با “سیمیلار وب” جایگزین شده است.

 

به طور کلی هر سایتی که نرخ پرش یا بانس ریت بالایی داشته باشد، به عنوان یک سایت مشتری پران شناخته می شود و هرچقدر هم که هزینه های زیاد برای جذب کاربر و تبلیغات بدهد هیچگونه فایده ای ندارد، زیرا که بخش بزرگی از کاربرانش را از دست می دهد.

نکته ای که باید به آن متذکر شویم این است که نرخ پرش با مدت زمانی که یک کاربر در سایت می می ماند ارتباطی ندارد و در واقع به حالتی گفته می شود که کاربران بدون انجام هیچ گونه فعالیتی صفحه ی سایت را ببندند.

بانس ریت یک امتیاز منفی غیرمستقیم برای سئو یک وب سایت می باشد. به این ترتیب هر چقدر که مقدار بانس ریت یک سایت کمتر باشد به این معنی است که کاربران بیشتری از این وب سایت با انجام چند عمل بازدید می کنند و ارتباط خوبی با سایت برقرار کرده اند. اما اگر نرخ پرش یک سایت بالا باشد به این معنی است که یک جای کار مشکل دارد و بیشتر بازدیدها به صورت تک صفحه ای می باشد. حالا باید به دنبال مشکل سایت باشید که ممکن است از طراحی و ظاهر نه چندان زیبا بهره می برد، لینک سازی به درستی صورت نگرفته است، یا ارائه مطالب به خوبی انجام نمی شود. به هر حال باید به دنبال حل مشکل و کاهش نرخ پرش در سایت باشید.

راهکارها و روش های کاهش نرخ پرش

پرش یا Bounce زمانی اتفاق می افتد که کاربر صفحه یک سایت را ترک کند و یا به صفحه قبلی برود در صورتی که هیچ گونه اقدامی انجام دهد. اما یک سری فعالیت ها وجود دارد که اگر توسط شما و یا کاربران انجام شود باعث کاهش نرخ بانس ریت می شود:

این مطلب را هم از دست ندهید :   ترفند های کلیدی دربارهتوزیع زیر عنوان در وردپرس

ایجاد لینک های داخلی برای بازدید از سایت های مختلف

  • اقدام به خرید محصول یا دوره های آموزشی
  • کلیک بر روی تبلیغات
  • عضویت در سایت
  • نوشتن کامنت در زیر مقالات
  • تماشای ویدیو
  • ارسال پیام، درخواست مشاوره و پشتیبانی

برای کاهش نرخ پرش می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. لینک سازی داخلی که مخاطب را ترغیب به کلیک نماید (لینک سازی داخلی که کاربر روی آن کلیک نماید تاثیر کمتری دارد)
  2. افزایش سرعت بارگذاری صفحات سایت برای جلوگیری از ترک سریع کاربر و منتظر ماندن بیش از حد
  3. استفاده از المانها و تصاویر و دکمه هایی که در صفحه به درستی چیده شده اند
  4. خلاصه و مفید نوشتن در محتوا (گزافه گویی و بلندنویسی بیهوده کاربر را خسته می کند و باعث خروج می شود)

بانس ریت در سئو چه تاثیری دارد؟

در ابتدا باید گفت که بانس ریت یا نرخ پرش به صورت غیر مستقیم در سئو سایت تاثیر می گذارد. تاثیر غیر مستقیم به این صورت می باشد که گوگل نرخ پرش را در ابتدا به در رتبه بندی سایت وارد نمی کند. اما با گذشت زمان و افزایش خروج کاربران از سایت بدون برقراری تعامل و همچنین مقایسه آن صفحه با صفحات مشابه سایتهای دیگر گوگل نارضایتی کاربران را به عنوان یک فاکتور غیر مستقیم در نظر می گیرد و در نتیجه در رتبه بندی سایت تاثیر می دهد.

یکی از فاکتورها و عوامل بسیار تاثیرگذار در سئوی سایت و نرخ پرش، سرعت سایت می باشد. سرعت سایت به عنوان یک فاکتور تاثیر گذار هم به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر سئوی یک سایت تاثیر می گذارد.

اگر بخواهیم به تاثیر مستقیم سرعت بر سئو سایت شما بگوییم می توان گفت که با افزایش سرعت سایت شما الگوریتم های گوگل به بررسی سایت شما خواهند پرداخت و سرعت سایت شما را به عنوان یکی ار عوامل مهم در رتبه بندی سایت شما در نظر می گیرند.

اما تاثیر غیر مستقیمی که سرعت می تواند بر سئوی سایت و نرخ پرش شما بگذارد به این صورت می باشد که وقتی یک کاربر وارد سایت بشود و محتوایی که می خواهد با سرعت هر چه تمام در اختیار آن قرار بگیرد، رضایت او را به وجود می آورد که این عامل می تواند احتمال دریافت نمره و یا حتی کامنت را از سوی کاربر افزایش دهد. یکی از فاکتورهای که برای گوگل در رتبه بندی سایت مهم می باشد، رضایت کاربر می باشد. بنابراین با افزایش سرعت بارگذاری مطالب در سایت شما رضایت کاربر را به دست آورده اید که در نتیجه منجر به افزایش رتبه سایت می شود. همانطور که گفته شد سرعت به صورت غیر مستقیم هم بر سئو سایت تاثیر می گذارد.

تفاوت Bounce rate و Dwell time

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شده است Bounce rate یا نرخ پرش به حالتی گفته می شود که کاربر وارد یک صفحه می شود و بدون انجام هیچ گونه اقدامی صفحه را می بندد یا به عقب باز می گردد. اما Dwell time به زمانی گفته می شود که کاربر از صفحه جستجوی گوگل بر روی نتایج کلیک کند و تا زمانی که دوباره به صفحه نتایج جستجوی گوگل باز گردد.

تفاوت نرخ خروج (Exit Rate) و نرخ پرش (Bounce Rate)

یکی از سوالات چالشی که در اکثر مصاحبه های کاری در زمینه دیجیتال مارکتینگ از افراد پرسیده می شود تفاوت بین تفاوت نرخ خروج Exit Rate و نرخ پرش Bounce Rate است. با توجه به این که این دو مفهوم تا حدودی به یکدیگر شباهت دارند، افراد را به اشتباه می اندازند.

نرخ پرش زمانی به کار برده می شود که درصد افراد و کاربرانی که یک صفحه را مشاهده کرده اند و بدون انجام هیچ گونه اقدامی از آن خارج می شوند. اما نرخ خروج یا Exit Rate به ترک یک صفحه خاص توسط کاربران هر چند که آن صفحه، اولین صفحه بازدید از یک سایت نباشد، اشاره دارد.

بیایید از مثال های ملموس تری برای درک این تفاوت استفاده کنیم.

مثال اول: در مورد بانس ریت، فرض کنید که کاربر یک مطلب را در گوگل سرچ می کند، سپس با توجه به نتایجی که به دست آمده است یک سایت را باز کند، اما بدون انجام هیچ گونه اقدام دیگری صفحه را ببندد و به صفحه نتایج گوگل بازگردد. در این حالت بانس ریت رخ می دهد.

مثال دوم: فرض شود که یک کاربر از طریق یک صفحه ای که صفحه A نامگذاری می کنیم، وارد سایت شما می شود. سپس وارد صفحه B که لینک آن در سایت شما قرار داده شده است بشود. سپس کاربر بدون انجام هیچ کاری از صفحه B خارج شود. در این حالت نرخ خروج یا Exit Rate فقط برای سایت B محاسبه می شود. همچنین برای صفحه A هیچ گونه بانس ریتی در نظر گرفته نمی شود، زیرا با کلیک بر روی لینک آن وارد صفحه B شده است. همچنین با توجه به اینکه صفحه B اولین صفحه ای که کاربر از این سایت بازدید کرده است، نیست. بانس ریت هم برای صفحه B نیز در نظر گرفته نمی شود.

بانس ریت خوب چه عددی است؟ متوسط نرخ پرش برای سایت چقدرست؟

به طور کلی هیچ متر و معیار استانداردی برای یک عدد و رقم بانس ریت خوب وجود ندارد اما میتوان با توجه به حوزه فعالیت یک کسب و کار میزان بانس ریت را تا محدوده ای مشخص کرد. بر اساس یک آمار کلی نرخ پرش بین سایت ها بین ۳۰ تا ۷۰ درصد متغیر می باشد. به طور کلی با توجه به گزینه های زیر می توانید وضعیت نرخ پرش سایت خود را بررسی کنید.

ردیفوضعیت نرخ پرشدرصد نرخ پرش۱وضعیت خوب۳۰ تا ۴۰ درصد۲وضعیت معمولی۴۱ تا ۷۰ درصد۳وضعیت خطرناک۷۰ درصد و بیشتر

بانس ریت در گوکل آنالیتیکس کجا نمایش داده می شود؟

برای مشاهده نرخ پرش یا بانس ریت یک وب سایت در گوگل آنالیتیکس باید به بخش Audience > Overview مراجعه کنید. تصویر زیر یک نمونه از نرخ پرش کل سایت را در گوکل آنالیتیکس نشان می دهد.

این بانس ریت که به شما نمایش داده می شود، یک بانس ریت کلی می باشد. به طور کلی یک وب سایت چندین نوع بانس ریت دارد. در واقع نرخ پرش هر کدام از صفحات را که کاربران وارد آن شده اند و خارج شده اند را نشان می دهد. علاوه بر آن بانس ریت را نسب به پلتفرم های مختلف که با آن وارد سایت شده اند مانند، گوشی ، تبلت، لپ تاپ را نشان می دهد. در تصویر زیر نرخ پرش هر صفحه در ستون بانس ریت نمایش داده شده است.

آیا بانس ریت یا ضریب بازگشت بالا همیشه نشانه بدی است ؟

خیر، میزان نرخ پرش یا ضریب بازگشت یک سایت ارتباط زیادی با میزان محتوایی که در سایت قرار می گیرد، دارد. و ممکن است تمامی اطلاعات مورد نیاز کاربر در صفحه فرود وجود داشته باشد و نیاز به جستجوی بیشتر نباشد. همانطور که گفته شد نوع سایت در نرخ پرش تاثیر گذار می باشد، به عنوان مثال اگر در یک سایت صفحات زیادی وجود داشته باشد که اطلاعاتی مانند آدرس، شماره تلفن و غیره وجود داشته باشد، بالا بودن بانس ریت کاملا طبیعی است. زیرا کاربر با باز کردن یک صفحه به تمامی اطلاعات مد نظر خود می رسد.

خوشبختانه الگوریتم های گوگل در این زمینه بسیار هوشمندانه عمل می کند و این بالا بودن نرخ پرش را به پایین بودن محتوی سایت و نارضایتی کاربران ربط نمی دهد و رتبه بندی سایت شما را کاهش نمی دهد.

البته به طور کلی بهتر است که محتوای که در سایت قرار می گیرد یا طراحی سایت به گونه ای باشد که کاربر را بسیار درگیر خود کند و او را به طوری تشویق کند که به دیگر صفحاتی که در سایت وجود دارد سر بزند.

برای بررسی رتبه و بهبود سئو یک سایت نباید به تنهایی به بررسی نرخ پرش یک سایت بسنده کرد. زیرا همین یک فاکتور نمی تواند تحلیل دقیقی از آمار سایت را ارائه دهد. بهتر است که نرخ پرش را در کنار فاکتور های دیگر ی مانند نوع سایت، محتوا، محصولات و موارد دیگر بررسی کرد.

عوامل موثر در نرخ پرش سایت چه هستند؟

دلایل متعددی در بالا بودن و موثر بودن نرخ پرش یک سایت تاثیر گذاز است، ما در اینجا ۱۰ دلیل افزایش بانس ریت را بررسی خواهیم کرد.

۱- سایت تک صفحه ای

یکی از ساده ترین و اولین دلیل های افزایش نرخ پرش در یک سایت پایین بودن تعداد صفحاتی که در یک سایت می باشد. به همین دلیل پایبن بودن تعداد صفحات یا تک صفحه ای بودن یک سایت، باعث افزایش نرخ پرش سایت می شود.

۲- سرعت لود و بارگذاری سایت

همانطور که گفته شد سرعت سایت هم به صورت مستقیم و هم غیر مستقیم در نرخ پرش سایت تاثیر گذار است. به طور کلی با پایین بودن سرعت یک سایت کاربر صبر زیادی برای بالا آمدن مطالب نمی کند و اقدام به ترک سایت می کند.

۳- محتوای خود کفا

۴- عنوان سئو اشتباه یا متای توضیحات نامرتبط

اگر شما در هنگام نوشتن مقالات از عنوان سئو و یا توضیحات متای نامرتبط با موضوع اصلی استفاده کنید. کاربر پس از ورود به سایت سریعا از آن خارج می شود و به همین ترتیب نرخ پرش شما به راحتی افزایش پیدا می کند.

۵- محتوای بی کیفیت و

یکی دیگر از گزینه های مهم در کیفیت یک سایت محتوای خوب است. اگر محتوایی که در سایت قرار می دهد از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد، کاربر ترجیح می دهد که وب سایت های دیگر مراجعه کند تا به مطلب مورد نظر خود دست پیدا کند. پس همیشه از محتوای بسیار حرفه ای، با کیفیت و اورجینال استفاده کنید تا کاربر را به خود جذب کند و به دنبال آن Bounce Rate شما کاهش پیدا کند.

۶- خطاهای مانع شونده مانند ۴۰۴

یکی از دلایلی که کاربران به سرعت یک سایت را ترک می کنند مواجه شدن با خطاهایی مانند ارور ۴۰۴ می باشد. برای بررسی ارور های موجود در سایت به گوگل سرچ کنسول سایت مراجعه کنید و با استفاده از بخش coverage خطاها و ارور های موجود در سایت را بررسی کنید.

۷- ارجاع دهنده های و انکر تکست های ناصحیح

یکی دیگر از دلایل افزایش نرخ پرش در یک سایت دریافت لینک از سایت ها و کلمات نامرتبط با محتوای سایت می باشد که باعث هدایت تعدادی کاربر با اهداف بدون ربط به سایت شما می شود که در نتیجه به سرعت سایت را ترک می کنند.

۸- ظاهر نامناسب سایت

یکی از دلایلی که باعث می شود که کاربر به سرعت یک سایت را ترک کند علاوه بر محتوای نادرست، ظاهر نامناسب و نه چندان زیبا می باشد. پس علاوه بر محتوای خوب باید بر روی ظاهر سایت، فونت زیبا، رنگ ها چشم نواز و غیره کار کرد تا کاربر بیشتر جذب سایت شود.

۹- مشکل در واکنشگرایی صفحات

واکنش گرا یا ریسپانسیو بودن سایت یکی از فاکتورهای مهم در طراحی سایت می باشد. وقتی که یک سایت واکنش گرا باشد، کاربر اگر با موبایل یا تبلت وارد سایت شود. بتواند تا بخش های مختلف دسترسی داشته باشد.

۱۰- بررسی صفحات پر خروج

امکان وجود بعضی از صفحات پربازدید در یک سایت وجود دارد که نرخ پرش را افزایش می دهد. برای بررسی این صفحات می توان در گوگل آنالیتیکس به بخش Behavior در قسمت all pages رفت.

کلام آخر: چرا نرخ پرش برای ما مهم است؟

کاربرد و هدف اصلی سئو یک سایت افزایش تعامل و درگیر کردن کاربران با سایت می باشد که در نهایت منجر به افزایش فروش محصولات یا ارائه خدمات به آن ها می باشد. داشتن وضعیت مناسب در نتایج جستجوی گوگل بسیار مهم است، اما کافی نیست. زیرا مهم این است که این تعاملات به تبدیل کاربر به یک مشتری یا مصرف کننده کمک کند. یکی از راه های رسیدن به این مهم کاهش نرخ پرش یا بانس ریت می باشد.

همانطور که در این مقاله توضیح داده شد، نرخ پرش تاثیر بسیار زیادی در بهبود سئو و در نتیجه بهبود رتبه سایت دارد و در نتیجه می تواند بر روند فروش و یا ارائه خدمات وب سایت نیز تاثیر بگذارد. پس بانس ریت فقط یک عدد نیست و باید نگاه دقیق تری به آن داشت و آن را به خوبی تجزیه و تحلیل کرد.