نکته های ارزشمند و حرفه ای درباره آخرین الگوریتم گوگل که نباید نادیده گرفت

الگوریتم های گوگل همیشه در حال بروز رسانی هستند،پس نیاز است که اول آن ها را بشناسید و مدام به این صفحه از سایت کارکوک سر بزنید تا از آخرین الگوریتم گوگل باخبر شوید.

برای اینکه درک بهتری از واژه الگوریتم داشته باشیم ابتدا به تعریف الگوریتم می پردازیم، در ادامه مقالات آموزش سئو در این نوشته قصد داریم شما را به صورت کامل با الگوریتم های رتبه بندی گوگل آشنا کنیم.

ساده ترین تعریف برای الگوریتم : دستورالعمل های مختلفی هستند که بتوانند هدف خاصی را دنبال کنند.

تعریف الگوریتم گوگل

الگوریتم های گوگل از تعریفی که برای الگوریتم کردیم پیروی می کنند.هر یک از الگوریتم ها کار خاصی انجام می دهند ولی در پایان ، هدف کلی همه الگوریتم ها نمایش بهترین نتیجه در رتبه اول است. برای درک بهتر با چند مثال این موضوع را توضیح می دهیم.

نمایش شباهت ها

اکثر کاربران برای جستجوی نیاز های خود از موتور های جستجو استفاده می کنند. یکی از پرکاربردترین موتور های جستجو گوگل است.

به طور مثال وقتی در گوگل “خرید هدفون سامسونگ ” را جستجو می کنیم چندین نتیجه برای ما نمایش داده می شود. در بین نتایج میبینیم هدفون های برند های دیگر و یا حتی هدست هم نمایش داده شده است . این عملکرد یک الگوریتم است که موارد مشابه به کلمه جستجو شده را جهت کمک بیشتر به کاربر نمایش دهد .

رتبه بندی سایت

ربات های گوگل تمام صفحات یک وب سایت را کراول میکنند و در اختیار الگوریتم ها قرار می دهند .گوگل با توجه به کیفیت محتوا و چندین فاکتور دیگر به هر سایت نمره ای می دهد.زمانی که کاربر عبارتی را جستجو می کند با ارزش ترین سایت در رتبه اول قرار میگیرد و به ترتیب سایت های با ارزش کمتر در رتبه های بعدی قرار می گیرند . پس رتبه بندی وب سایت ها در نتایج گوگل کاربرد یکی دیگر از الگوریتم های گوگل را نشان می دهد .

اغلب الگوریتم های ارائه شده توسط گوگل در سئوی سایت شما تاثیرگذار هستند ، این الگوریتم ها مرتب تغییر می کنند توصیه من و تمامی کارشناسان سئو این است که به عنوان یک سئوکار از آپدیت الگوریتم ها باخبر باشید.

سئو سایت یا بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو

لیست الگوریتم های گوگل

  • الگوریتم رنک برین
  • الگوریتم پنگوئن
  • الگوریتم پاندا
  • الگوریتم مرغ مگس خوار
  • الگوریتم Page layout
  • الگوریتم سئو محلی (Pigeon)
  • الگوریتم گورخر (Zebra)
  • الگوریتم BERT

الگوریتم رنک برین (Rank Brain)

انتشار : ۲۶ اکتبر ۲۰۱۵

رنک برین هوشمند ترین الگوریتم جستجوی گوگل است.مهمترین کاربرد این الگوریتم نمایش بیشترین شباهت جستجو به مخاطبین است. گوگل با شاهکار رنک برین براحتی می تواند مترادف و کلمات شبیه به هم را تشخیص دهد. در بالا در قسمت نمایش شباهت ها واضح کاکرد این الگوریتم را توضیح داده ایم.

الگوریتم پنگوئن

انتشار : ۲۴ آوریل ۲۰۱۲

اساس و تمرکز پنگوئن روی لینک ها است . این الگوریتم در هر بار باز کردن سایت راه اندازی می شود و عملا یک فیلتر قوی است .

الگوریتم پنگوئن براحتی می تواند لینک های خریداری شده و تبادل لینک بیش از حد را تشخیص دهد.به این صورت که اگر لینکی خریداری شود بعد از مدت مشخص حذف می شود و پنگوئن این را تشخیص و جریمه در نظر می گیرد .

مورد بعدی بررسی میزان اشتراک گذاری مطالب در شبکه اجتماعی است . وقتی از وب سایت به شبکه های اجتماعی لینک داده می شود ، پنگوئن میزان اعتبار شما در شبکه های اجتماعی را مورد سنجش قرار می دهد .

شبکه های اجتماعی

موضوع بعدی که توسط این الگوریتم شناسایی می شود ، تغییر مسیر فریب کارانه است .چند سال قبل با جستجوی یک کلمه کلیدی کاربر به صفحه ای هدایت می شد و بعد از چند ثانیه خودکار به صفحه دیگری ریدایرکت می شد .که در چند سال اخیر گوگل توسط پنگوئن بخوبی توانسته این موضوع را مدیریت کند .

نکته اخری که توسط پنگوئن شناسایی می شود متن یا لینک پنهانی است (Cloaking) . هرگونه اقدام پنهانی که در داخل محتوا انجام شود نیز موجب جریمه می شود .

الگوریتم پاندا

انتشار : فوریه ۲۰۱۱

مهمترین عملی که توسط پاندا انجام شده است ، شناسایی محتوای باکیفیت و نمایش آن به کاربران است .همچنین تغییر رتبه بندی یک سری صفحات که از لحاظ دیگر به جز محتوا (مانند کیفیت محتوا ، اصل بودن محتوا، سئوی محتوا و ویراستار و ترجمه درست محتوا ) ارزش های بالایی دارند و تقریبا رقیب همدیگر هستند نیز از وظایف این الگوریتم است . از دیگر جریمه هایی که توسط این الگوریتم ممکن است شامل حال صاحبان سایت شود محتوای تکراری و سرقت ادبی است.

حدودا تا سال ۲۰۱۵ مشکلی تحت عنوان نمایش متحوای مغایر با آنچه در موتور جستجو نمایش داده شده رایج بود . لذا گوگل با آپدیت این الگوریتم از این مهم جلوگیری کرد . به طور مثال کاربر به دنبال تعمیرات تخصصی موبایل بود ولی به صفحه فروش محصولات آرایشی هدایت می شد .

همانطور که می دانید درامد اغلب سایت ها از تبلیغات است و این موجب آزار دادن کاربر می شود .استفاده بیش از حد از تبلیغات توسط الگوریتم پاندا شناسایی می شود .

مشکل بعدی که با پاندا شناسایی می شود ، لینک های شکسته است . شاید با خودتان بگویید موضوع لینک ها مربوط به الگوریتم پنگوئن است .ولی لینک های شکسته قبلا دارای یک محتوایی بوده اند و در گوگل ایندکس شده اند ولی الان نمایش داده نمی شوند . پس این موضوع به هردو الگوریتم پاندا و پنگوئن مربوط می شود .

مورد بعدی تشخیص زمان حضور هر کاربر در سایت است . کاربری که وارد یک سایت می شود برای محتوا است و اگر بلافاصله بعد از ورود از سایت خارج شود ، پاندا محتوای بی کیفیت از دید کاربر را تشخیص می دهد و یک امتیاز منفی برای سایت در نظر می گیرد.

الگوریتم پاندا حساسیت زیادی در نوشتن مقالات و توضیحات ناتمام دارد . سعی بر این باشد یک مقاله را تا پایان بنویسیم و نیمه کاره نباشد .اگر محتوای ناتمامی را گذاشتیم حتما آپدیت کردن را ادامه دهیم تا از دید گوگل نوشته بی ارزش نباشد .

این مطلب را هم از دست ندهید :   ایده های ارزشمند دربارهراه های تماس با مشتری

الگوریتم مرغ مگس خوار(Humminbird)

انتشار : حدودا ۲۰ آگوست ۲۰۱۳

مرغ مگس خوار ؟ چرا گوگل این اسم را انتخاب کرده است؟

گوگل در انتخاب نام این الگوریتم دقت خاصی انجام داده . پرنده مرغ مگس خوار با ویژگی سرعت و دقت کار می کند . در دنیای الگوریتم نیز این پرنده با پیدا کردن کلمات شبیه و مترادف با تمام سرعت آنچه کاربران دنبالش هستند را به نمایش می گذارد .

مرغ مگس خوار الگوریتم گوگل را کلا عوض کرد و گوگل بعد از آن وارد یک دنیای جدیدی شد.این الگوریتم تاثیر مستقیمی در نتایج رتبه بندی ندارد ولی تاثیرش در رتبه بندی را می شود دید.

تا قبل از این که گوگل ، مرغ مگس خوار را معرفی کند هر چیزی در نتایج گوگل نماش داده می شد و عبارات کلیدی اغلب اشتباه جستجو می شد ولی با این مهم نتایج درست و شبیه نمایش داده شده و تمامی نتایج غیر مرتبط حذف می شوند . بنابراین بجای گداشتن تمرکز روی کلمات کلیدی بهتر است روی مفهوم تمرکز کنید.

الگوریتم Page layout

انتشار :۱۹ ژانویه ۲۰۱۲

از انجایی که گوگل نظرات کاربران را همیشه بررسی می کند و خواسته اصلی اش ساخت پیج بر اساس نظرات کاربران است لذا این الگوریتم براساس نظرات کاربران ساخته شده است .کاربران از تبلیغات زیاد مطمنا خوشحال نیستند و استفاده زیاد از تبلیغات جریمه هایی سنگین از حمله پنالتی شدن را در پی دارد . لیستی از انواع تبلیغات در سایت ها که توسط الگوریتم Page Layout جریمه می شود را در زیر مشاهده می کنید.

  • جریمه تبلیغات پاپ آپ
  • جریمه تبلیغات بین پست ها
  • جریمه تبلیغات فایل های فلش
  • جریمه استفاده از عکس های حجیم در تبلیغات

جالبه بدونید که گوگل به اسلایدر ها هیچ کاری نداره و هیچ نگران حجم عکس های استفاده شده در اسلایدر نباشید .

الگوریتم سئو محلی (Pigeon)

انتشار : ۲۰ آگوست ۲۰۱۳

این الگوریتم بر روی سئوی محلی تمرکز دارد . همچنین بر روی نتایج اثرگذار است و توجه ویژه ای به نقشه گوگل دارد و این باعث می شود گوگل در ارائه نتایج نزدیک به کاربران نقش به سزایی را ایفا کند . طوری که کاربر با جستجو در گوگل ابتدا نتایج نزدیک به خودش را ببیند . به طور مثال کاربر با جستجوی “تعمیرات لوازم خانگی” مطمنا ابتدا سایت های نزدیک به محل زندگی اش را مشاهده می کند .

الگوریتم گورخر (Zebra)

انتشار : مارس ۲۰۱۳

الگوریتم گورخر یک آپدیت برای هسته الگوریتم گوگل است و استراتژی آن مبارزه با فروشگاه های اینترنتی بی کیفیت است.

گوگل برای حذف فروشگاه های بی کیفیت و قلابی دست به کار ساختن الگوریتم گوره خر کرد .

چرا گوره خر؟

هنوز دقیق استفاده از اسم این حیوان مشخص نیست ولی یکی از برداشت هایی که برخی فعالان این حیطه دارند این است که به لحاظ دورنگ بودن و راه راه بودن بدن گورخر ، این حیوان خیلی راحت می تواند خودش را در طبیعت استتار کند و مراقب ریزکاری هایی که پیرامونش انجام میشود باشد . برخی دیگر نظر براین دارند که به دلیل رنگ راه راهش ، حشرات را از خود دور می کند که این کنایه از ضد اسپم بودن گوگل است .

از این رو خیلی از سایت های بی کیفیتی که به هر دلیلی به نتایج بالای گوگل رسیده اند توسط گورخر جریمه می شوند .

با توجه به توضیحاتی که دادیم تقریبا با روش کار و مکانیزم گورخر آشنا شدید.حالا باید چکار کنیم که اسیر خشم گورخر نشیم؟

راه کارهای پیشنهادی برای تایید شدن سایت توسط الگوریتم گورخر

  • واکنش گرا بودن
  • داشتن بارکد برای تمامی کالاها
  • استفاده از کوپن های تخفیف
  • تخفیف-فرصت خرید

  • بخش مقایسه کالا
  • کاهش مراحل خرید
  • وجود قیمت برای همه کالاها
  • وجود آدرس معتبر برای سایت
  • بخش قوانین و ضمانت سایت

الگوریتم BERT

الگوریتم BERT مخفف Bidirectional Encoder Representations from Transformers به معنی “رمزگذار دوطرفه نمایش داده شده از مبدل ها” می باشد و به نوعی آپدیت یا زیرشاخه الگوریتم Rank Brain است .

هدف کلی این الگوریتم درک ساختار پیچیده زبان است ، درک بهتر زبان انسان و دقت بیشتر در تحلیل کوئری کاربران و نتایج نزدیک تر به هدف جستجوی کاربر ، اصلی ترین هدف این الگوریتم است . گفنتی است که این الگوریتم زبان فارسی را هم پشتیبانی می کند .

جمع بندی

در این مقاله با انواع الگوریتم های گوگل آشنا شدید و راه کار های مقابله با برخی جریمه های الگوریتم ها را یاد گرفتید. حال می توانید با شناختی که از الگوریتم ها کسب کرده اید راه کار های مناسبی را برای عدم جریمه شدن توسط الگوریتم ها داشته باشیم .

ادامه مطلب

الگوریتم های گوگل هر یک دارای مقاصد مختلفی هستند ولی در مجموع هدف همگی آنها بصورت کلی انتخاب بهترین وب سایت ها جهت نمایش در صفحه نتایج جستجو برای کاربران است. در این مطلب الگوریتم های گوگل ابتدا به اجمال معرفی شده است که در پست های آتی بصورت کامل هر کدام از آنها تشریح خواهند شد.

همواره وب سایت های بسیاری هستند که برای دستیابی به رتبه های برتر در موتور جستجوی گوگل و بهینه سازی سایت همچنین آوردن کلمات کلیدی خود به صفحه اول گوگل از روش های نادرستی استفاده می کنند ولی الگوریتم های گوگل که توسط تیم برنامه نویسی شرکت گوگل به روز رسانی می شوند این وظیفه را بر عهده دارند که جلوی این کارهای غیر اخلاقی را بگیرند.

خلاقیت و نوآوری

الگوریتم های گوگل را در این مطلب برای شما به طور خلاصه معرفی می کنیم و برای توضیح کامل در مورد هر یک از این الگوریتم ها شما را به مقالات بعدی ارجاع می دهیم.

الگوریتم پاندا گوگل (Panda algorithm)

الگوریتم پاندا برای اولین بار در فوریه ۲۰۱۱ بود که با آمدنش بر سر زبانها افتاد و وظیفه آن جلوگیری از کپی برداری، نوشتار یا عکس یا … تکراری می باشد که تمامی این اطلاعات را به موتور جستجوی گوگل گزارش می دهد تا از بالا آمدن سایت هایی با کیفیت ارزشی پایین و سایت هایی که عملا مطالب را از سایت های دیگر سرقت می کنند و در سایت خود به نمایش می گذارند به صفحه های اول گوگل جلوگیری کند و سایت هایی که این کار را انجام می دهند و توسط این الگوریتم شناسایی می شوند از طرف گوگل جریمه می شوند.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ترفندهای حرفه ای دربارهتولید محتوا فروشگاهی

این الگوریتم در آوریل ۲۰۱۲ معرفی گردید که بر روی لینک های سایت و بک لینک ها تمرکز دارد.

بک لینک

این الگوریتم همانگونه که به بک لینک های مخرب امتیاز منفی می دهد به backlink چیست های خوب هم امتیاز مثبت می دهد و مجموع این امتیاز های مثبت می تواند شما را به صفحه اول گوگل بیاورد و امتیازهای منفی هم می تواند شمارا چندین صفحه در نتایج جستجو به عقب برگرداند.

سایت گوگل به قدرت و اهمیتی که بک لینک ها دارند امتیاز می دهد و به همین دلیل بهترین کار نگارش مطالب خوب و مفید و انتشار آن در شبکه های اجتماعی است که می توانند بک لینک های خوبی را برای شما به ارمغان بیاورد.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل (hummingbird algorithm)

حتما برایتان اتفاق افتاده است، زمانی که در گوگل چیزی تایپ می کنید نمونه هایی از کلمات کلیدی پر تکرار توسط مرورگر گوگل به شما نشان داده شده است.

بله، این الگوریتم به کلمات کلیدی ای که کاربران به جست و جوی آنها هستند تمرکز دارد و به رتیه شما در بررسی های شما کاری ندارد.

این الگوریتم به این شکل کار می کند که پس از ایندکس شدن سایت توسط گوگل چند کبوتر درون آنها قرار می گیرد و در زمانی که کاربر کلمه کلیدی را تایپ کند، گوگل این کلمه کلیدی را به کبوترانش می دهد و در صورت وجد داشتن این کلمات کلیدی در سایت ها اصطلاحا نوک میزند و این سایت ها را بر اساس کلمات کلیدی پر کاربرد فراخوانی می کند و به کاربر نمایش می دهد.

چند الگوریتم مهم دیگر هم وجود دارند که در دسته بندی باغ وحش گوگل جای نمی گیرند ولی از اهمیت به سزایی برخوردارند که عبارت اند از:

این الگوریتم جدیدترین الگوریتمی است که از طرف گوگل معرفی شده و در حال راه اندازی می باشد ولی فعلا کاملا راه اندازی نشده است.

هدف اصلی این الگوریتم حذف تمامی وب سایت هایی است که قابلیت نمایش بر روی موبایل و تبلت ها را نداشته باشند!

برای اینکه سایتتان در این دسته از سایت ها قرار نگیرد باید این امکانات را فراهم نمایید:

  • سایت شما باید رارای طراحی ای واکنش گرا یا اصطلاحا ریسپانسیو باشد.
  • از فایل ها یا ابزار هایی مثل فلش که برای موبایل ها و تبلت ها کاربرد ندارد استفاده نشود.
  • تعیین اندازه متن ها به طوری که خوانا بوده و نیازی به بزرگ نمایی نداشته باشند.
  • قراردادن لینک های صفحاتتان در فاصله ای که کاربران بتوانند به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند.
  • ربات گوگل باید قابلیت دسترسی صد درصدی به فایل های css و js شما داشته باشد.
  • این الگوریتم در حال ساخته شده و در حال تست بر روی کشور های محدودی است و پس از دریافت نتیجه و اصلاح آن راه اندازی خواهد شد.

الگوریتم Payday Loan

برخی از سایت ها برای رسیدن به صفحات اول سایت ها کلمات کلیدی خود را بسیار تکرار می کنند تا بتوانند از الگوریتم کبوتر سواستفاده کنند و به صفحات اول گوگل بیایند ولی این الگوریتم این تکرار بیش از حد را به عنوان اسپم شناخته و این گونه سایت هارا جریمه می کند و از فهرست جست و جو ها حذف می کند.

درضمن باید توجه داشت که پاپ آپ ها نیز به خاطر کاری که انجام می دهند توسط الگوریتم Payday Loan یا Page Layout جریمه می شوند!

الگوریتم Page Layout

دربسیاری از سایت ها برای تامین هزینه های سایتشان از تبلیغات استفاده می کنند تا بتوانند هزینه سایت خود را تامین کنند ولی در برخی موارد این تبلیغات ها بسیار زیاد شده و باعث آزار کاربران می شود که این الگریتم به دنبال اینگونه سایت ها می گردد و با جریمه کردن آنها، این سایت ها را از دید کاربران دور نگه می دارد تا کاربران بتوانند نتایج بهتری را برای جستجو های خود پیدا کنند.

سوالات متداول

الگوریتم های جستجوی گوگل چیست؟

الگوریتم های گوگل به فرآیندی که گوگل برای رتبه بندی محتوا استفاده می کند اشاره دارد. صدها عامل از جمله ذکر کلمات کلیدی، بک لینک ها را در نظر می گیرد. گوگل چندین الگوریتم جستجو دارد که همه با هم کار می کنند تا بهترین نتایج را به دست آورند.

الگوریتم اصلی گوگل چیست؟

به روز رسانی های جستجوی گوگل چیست؟ موتور جستجوی گوگل از یک ‘الگوریتم اصلی’ برای خزیدن و حفظ رتبه خود در صفحات نتایج جستجو استفاده می کند. گوگل حدود ۵۰۰ بار در سال آن را به روز می کند و معمولاً این به روز رسانی های کوچک هستند.

آخرین الگوریتم گوگل چیست؟

الگوریتم های جستجو چگونه کار می کنند؟

هنگامی که یک درخواست جستجو توسط کاربر وارد موتور جستجو می شود، تمام صفحاتی که مرتبط بوده از فهرست استخراج شده و از یک الگوریتم برای رتبه بندی سلسله مراتبی صفحات مربوطه در مجموعه ای از نتایج استفاده می شود. الگوریتم های مورد استفاده برای رتبه بندی مرتبط ترین نتایج برای هر موتور جستجو متفاوت است.

چرا گوگل در سال ۲۰۲۲ متفاوت به نظر می رسد؟

گوگل اخیرا اعلام کرده است که در چند هفته آینده به روزرسانی های جستجوی جدیدی را ارائه می کند که هدف آن آسان تر کردن یافتن محتوای با کیفیت بالا برای افراد است. بهبودهای رتبه بندی جدید برای کاهش میزان محتوای بی کیفیت یا غیراصلی که در نتایج جستجو رتبه بالایی دارند، کار خواهد کرد.

گوگل چند بار الگوریتم جستجوی خود را به روز می کند؟

اکثر کارشناسان تخمین می زنند که گوگل سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ بار الگوریتم جستجوی خود را تغییر می دهد. این چیزی بین یک تا دو بار در روز است. در حالی که اکثر این تغییرات چشم انداز سئو را به طور قابل توجهی تغییر نمی دهند، برخی به روز رسانی ها قابل توجه هستند و ممکن است روش نوشتن برای سئو را تغییر دهند

ادامه مطلب