ترفندهای بی نظیر در مورد تگ noindex | صعود به قله موفقیت

شما که این مطلب را مطالعه میکنید حتما برای ایندکس شدن مقالتون به مشکل برخورد کرده اید. این مطلب را با دقت بخوانید تا مشکلات index شدن مطالب سایتتون رو بتونید برطرف کنید. یکی از دغدغه هایی که بسیاری از وب سایت ها در دنیای اینترنت و کسب و کار آنلاین با آن ها مواجه هستند ایندکس نشدن مطالب و خدمات وب سایت می باشد.

بدون شک هر طراح سایت و صاحب سایتی دوست دارد که مطالب و خدماتی را که در وب سایت خود منتشر می کند بلافاصله در صفحات گوگل برای کاربران نمایش داده شود اما مسئله مهمی که اینجا وجود دارد این است که ایندکس شدن مطالب در گوگل چه گونه صورت می گیرید و اینکه برخی از مطالب وب سایت ایندکس نمی شوند چه چیز می تواند باشد.

ایندکس

برای شروع اینکه بخواهیم بدانیم تگ noindex چیست؟ ابتدا باید با مفهوم ایندکس آشنایی داشته باشیم.

تمام افرادی که در زمینه وب سایت فعالیت دارند بارها با این موضوع برخورد کرده اند و این اصطلاح را شنیده اند که فلان مطلب در گوگل ایندکس شده است.

اما برخی دیگر از افراد آگاهی چندانی از این موضوع ندارند. در حقیقت ایندکس به معنا و مفهوم فهرست شدن می باشد و زمانیکه شما با عبارت مطالب در گوگل ایندکس شده اند برخورد می کنید یعنی اینکه آن مطلب توسط گوگل پیدا شده است و قابل خواندن می باشد.

شما تصور کنید که گوگل همانند ذهن شما عمل می کند و هر آنچه که می بیند به نوعی در ذهن اون خاطره می شود. به همین سادگی خاطره ها در ذهن می مانند و شما آن ها را به یاد می آورید و این همان ایندکس شدن می باشد.

اغلب وب سایت ها بروزرسانی روزانه ندارند و این مسئله در ایندکس شدن مطالب و خدمات آن ها می تواند تاثیر گذار باشد. زمانیکه مطالب شما توسط گوگل ایندکس نمی شوند باید به دنبال علت و مشکل به وجود آمده باشید تا بتوانید آن ها را در اسرع وقت برطرف کرده و جان تازه ای که وب سایت خود بدهید تا بتوانید رتبه و جایگاه مناسبی را در نتایج جستجو گوگل بدست آورید.

تگ noindex چیست؟

نو ایندکس تگ پیغامی می باشد که به موتورهای جستجو هشدار می دهد که این صفحه از وب سایت نباید ایندکس شود اما دلیل اینکه ما نمی خواهیم برخی از صفحات از دید موتورهای جستجو مخفی بماند چیست؟

این موضوع را به خوبی می دانید که تمامی وب سایت ها دارای صفحات مختلفی می باشند که شما در جایگاه صاحبین وب سایت تمام تلاش خود را کرده اید تا سئو سایت موفقی داشته باشید تا بتوانید رتبه و جایگاه مناسبی را در نتایج جستجو در گوگل بدست آورید.

صفحات وب سایت شما می توانند از دیدگاه موتورهای جستجو کاربردی و یا غیر کاربردی تشخیص داده شوند. که مجموع صفحات سایت شما به اضافه صفحاتی که به وب سایت شما لینک داده اند باعث می شوند که سایت شما یک سایت ارزشمند و یا یک وب سایت بی ارزش شناخته شود.

حال برای اینکه صفحات اسپم وب سایت خود را بخواهید افزایش دهید تا صفحات مطالب و خدمات شما دارای ارزش بیشتری شوند نیاز دارید که از noindex استفاده کنید. که در مطالب بالا به اختصار توضیح داده ایم که تگ noindex چیست؟

استفاده از noindex

برایتان عنوان کردیم که تگ noindex چیست؟ حال بد نیست که بدانید از این تگ به صورت های مختلفی استفاده می شود که استانداردترین حالت استفاده از آن به شرح زیر می باشد.

  • به عنوان متاتگ
  • برای جلوگیری از محتواهای تکراری در http و https

شاید برای شما هم این مسئله پیش آمده باشد که در وبمستر تولز از گوگل این پیغام را دریافت کرده باشید که شما از تگ noindex استفاده کرده اید و باید این فایل را از پرونده سایت خود حذف نمایید و دلیل آن هم این است که خزنده های گوگل آن را نادیده می گیرند.

شما با استفاده از آموزش هایی که در این زمینه گوگل در اختیارتان قرار می دهد می توانید صفحاتی را که می خواهید از دید موتورهای جستجو مخفی نگه دارید با استفاده از نو ایندکس مخفی کنید.

اگر استفاده از تگ noindex را بدون دانش انجام دهید، این احتمال وجود دارد که به سایت خود آسیب برسانید. لطفا برای این کار از یک فرد خبره و با تجربه که کارهای مشابهی برای سئوی سایت های گوناگون انجام داده کمک بگیرید… خصوصا این سئوکار می بایست با موضوعاتی مانند tag و code آشنایی کامل داشته باشد.

ادامه مقاله در سایت منبع

اگر شماها مدام می شنوید که مردم از تگ های noindex ، follow ، nofollow استفاده می کنند اما شما درست نمی دانید این تگ ها چه هستند و چطور کار می کنند و چطور سئو را تحت تاثیر قرار می دهند تا انتهای مطلب همراه آژانس دیجیتال مارکتینگ تاس باشید و بخوانید:

بازاریابی دیجیتال-تجارت الکترونیک-دیجیتال مارکتینگ

  • تگ noindex چیست؟
  • کاربرد متا تگ noindex
  • چه صفحاتی باید روی noindex تنظیم شوند؟
  • بهترین روش های سئو برای تگ noindex

پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید: تگ alt چیست و چطور کار می کند؟

متا تگ noindex چیست؟

برچسب noindex تکه ای از کد HTML است و پیام سری است که برای خزنده های گوگل جا می گذاریم. درواقع این متا تگ به کد منبع یک صفحه وب اضافه می شود تا به موتورهای جستجو پیام بدهد که این صفحه را در لیست نتایج جستجو قرار ندهد. یا اصطلاحا ایندکس نشود.

به طور پیش فرض ، یک صفحه وب روی “index” تنظیم شده است. اگر نمی خواهید موتورهای جستجو صفحه خاصی را کراول کنند و آن را در نتایج جستجوی گوگل قرار دهند ، باید دستورالعمل <meta name = “robots” content = “noindex” /> را به بخش وب در بخش <head> HTML اضافه کنید.

“nofollow” به موتورهای جستجو (به ویژه گوگل) پیشنهاد می کند ارزش پیوند را از طریق پیوندهای موجود در یک صفحه وب منتقل نکنند.

هنگام استفاده از دستورالعمل های noindex و nofollow در وب سایت خود ، حتما با یک آژانس بازاریابی دیجیتال واجد شرایط مشورت کنید. اگر به طور نامناسب انجام شود ، این برچسب های کوچک می تواند آسیب بزرگی به بازدید وب سایت ارگانیک شما وارد کند.

بازاریابی دیجیتال-تجارت الکترونیک-دیجیتال مارکتینگ

دستورالعمل های بدون فهرست »به موتورهای جستجو دستور می دهد که یک صفحه را از فهرست خارج کنند و باعث می شود صفحه در نتایج جستجو واجد شرایط نباشد.

به دنبال حضور در اولین نتایج گوگل هستید؟

ما بالاترین جایگاه های نتایج جستجو را برای شما تصاحب می کنیم !

کاربرد متا تگ noindex

حدود سال ۲۰۰۷ ، موتورهای جستجوی اصلی شروع به پشتیبانی از دستورالعمل های “noindex” در برچسب های Meta Robots کردند. برچسب های Meta Robots می توانند شامل دستورالعمل های دیگری مانند دستورالعمل “follow” یا “nofollow” باشند که موتورهای جستجو را به خزیدن یا خزیدن لینک های موجود در صفحه فعلی هدایت می کند.

معمولاً مدیران وب از دستورالعمل “noindex” برای جلوگیری از نمایه سازی محتوایی که برای موتورهای جستجو استفاده نشده است استفاده می کنند.

برخی موارد استفاده معمول برای دستورالعمل های “noindex”:

  • صفحات حاوی اطلاعات حساس
  • صفحات سبد خرید یا پرداخت در یک وب سایت تجارت الکترونیکی
  • بازاریابی دیجیتال-تجارت الکترونیک-دیجیتال مارکتینگ

  • نسخه های جایگزین صفحات برای آزمون A / B فعال یا تست تقسیم
  • نسخه های صفحه “مرحله بندی” (یا در حال انجام) هنوز برای استفاده عمومی آماده نیستند

چه صفحاتی باید روی متا تگ noindexتنظیم شوند ؟

صفحات «متشکریم» !

اگر فرم های جذب سرنخ را در وب سایت خود مانند “تماس با ما” یا “زمان بندی قرار ملاقات” قرار داده اید ، به محض ارسال کاربر از طریق فرم های وب ، کاربران را از فرم های وب خود به صفحات تشکر منحصر به فرد هدایت می کنید.

داشتن صفحات تشکر بی نظیر برای هر فرم بهترین روش برای ردیابی اهداف و موارد ارسالی در وب سایت شماست اما نمی خواهید بازدیدکنندگان به صفحات تشکر از شما وارد شوند زیرا در فهرست Google موجود است! یک بازدید کننده فقط پس از تکمیل فرم وب شما باید به صفحات تشکرآمیز شما وارد شود. تنظیم صفحات تشکر بر روی “noindex” به شما کمک می کند تا این صفحات در نتایج جستجوی گوگل قرار نگیرند.

صفحات ویژه اعضا

اگر بخشی از وب سایت خود را به کارمندان یا اعضای سازمان اختصاص داده اید ، اما نمی خواهید این صفحات وب در دسترس عموم قرار گیرند یا موتورهای جستجو ، دستورالعمل “noindex” به جلوگیری از وجود آن صفحات کمک می کند. در صفحات نتایج یافت می شود.

دستورالعمل nofollow یک مقدار غالباً استفاده شده در یک متا تگ است که می تواند به کد منبع HTML یک صفحه وب اضافه شود تا به موتورهای جستجو (به ویژه گوگل) پیشنهاد کند که ارزش پیوند را از طریق هیچ پیوندی در یک صفحه وب خاص عبور ندهد.

لینک ها بخش اصلی سئو هستند، گرچه کارشناسان همیشه بحث می کنند که لینک ها در رتبه بندی کلی چه نقشی دارند. می دانیم که پیوندها از وب سایت های معتبر خارجی به تقویت اعتبار و رتبه بندی وب سایت ما کمک می کنند. و باید بدانید لینک های داخلی نیز مفید هستند! آنها به کاربران و Googlebot کمک می کنند تا از طریق وب سایت شما پیمایش کنند و ایده های مهم را با یکدیگر پیوند دهند.

ایده

به طور پیش فرض ، لینک ها روی “follow” تنظیم شده اند. از این طریق می توانید پیوندی به “nofollow” تنظیم کنید: <a href=”http://www.example.com/” rel=”nofollow”> Anchor Text </a> اگر می خواهید به Google پیشنهاد کنید که hyperlink نباید هیچ مقدار ارزش پیوندی / سئو را به هدف پیوند منتقل کند.

به دنبال حضور در اولین نتایج گوگل هستید؟

ما بالاترین جایگاه های نتایج جستجو را برای شما تصاحب می کنیم !

کدام لینک ها باید روی “nofollow” تنظیم شوند ؟

لینک های موجود در نظرات وبلاگ

اتفاقی که اصلا دوست ندارید تجربه کنید این است که یک پست عالی برای وبلاگ خود ایجاد و منتشر کنید و سپس رقبای شما از حجم بازدید استفاده کنند و لینک های خودشان را در کامنت ها درج کنند.

یا حتی بخواهند از روش سئوی منفی لینک های اسپم درج کنند. اگر آن پیوند روی “nofollow” تنظیم شده باشد، به سادگی می توانید به گوگل بگویید از این مزاحمت جلوگیری کند.

لینک های پولی

یکی دیگر از روشهای جستجوگرها و محبوبیت در انجمن سئو کلاه سیاه، خرید گسترده لینک در سراسر وب است. دارندگان وب سایت که دارای صفحه حامیان مالی در سایت خود هستند ، می توانند لوگو را انتخاب کرده و لینک هایی را در وب سایت حامیان مالی رویداد خود قرار دهند. اما برای این که به گوگل نشان دهند که نمی توانند برای هرکدام ضمانت کنند، از متا تگ “nofollow” برای هر پیوند در صفحه حامی استفاده می کنند. وب سایت سازمانی که به آن پیوند داده شده است. به خاطر داشته باشید ، در حالی که پیوندهای “nofollow” به منظور افزایش سئو در محتوای لینک شده در نظر گرفته نشده است ، این پیوندها همچنان برای تجربه کاربر و مراجعه به بازدیدها ارزشمند هستند.

ux-ui-رابطه کاربری-تجربه مشتری - تجربه کاربر

هدرهای تگ “Noindex

علاوه بر این ، موتورهای جستجو از دستورالعمل “noindex” پشتیبانی می کنند که از طریق سرصفحه های پاسخ HTTP برای یک صفحه داده می شود. اگرچه این روش کمتر رایج است و شناسایی آن با استفاده از ابزارهای متداول سئو دشوارتر است ، اما گاهی اوقات مهندسان یا مدیران وب بر اساس پیکربندی سرور خود آسان تر می شوند.

نام و مقدار هدر پاسخ “noindex” به شرح زیر است:

X-Robots-Tag: noindex

بهترین روش های سئو برای متا تگ noindex

۱٫متا تگ noindex را در صفحات ارزشمند استفاده نکنید

درج تصادفی برچسب یا دستورالعمل “noindex” در یک صفحه ارزشمند می تواند باعث شود که آن صفحه از شاخص های موتور جستجو حذف شود و دیگر از دریافت ترافیک ارگانیک جلوگیری کند.

به عنوان مثال ، اگر یک نسخه وب سایت جدید راه اندازی شود ، اما برچسب های “noindex” ، که برای جلوگیری از نمایه سازی موتورهای جستجو قبل از آماده شدن نسخه های جدید درج شده بود ، در جای خود باقی بمانند ، نسخه جدید وب سایت می تواند بلافاصله دریافت ترافیک از جستجو کردن

به دنبال حضور در اولین نتایج گوگل هستید؟

ما بالاترین جایگاه های نتایج جستجو را برای شما تصاحب می کنیم !

  1. درک کنید که تمتا تگ noindex در نهایت به عنوان “nofollow” دریافت می شود

مدیران وب سایت ها اغلب از برچسب های Meta Robots یا سرصفحه های پاسخ برای نشان دادن به موتورهای جستجو استفاده می کنند که صفحه فعلی نباید ایندکس شود اما پیوندهای موجود در صفحه همچنان مانند برچسب Moto Robots خزیده می شوند:

<meta name = “robots” content = “noindex، follow” />

و این روش معمولاً برای صفحات ایندکس شده استفاده می شود. به عنوان مثال ، “noindex، follow” ممکن است در لیست بایگانی وبلاگ اعمال شود ، تا از نمایش خود صفحات بایگانی در نتایج جستجو جلوگیری کند اما به موتورهای جستجو اجازه می دهد پست های وبلاگ را خزنده ، فهرست بندی و رتبه بندی کنند.

با این حال ، این روش ممکن است جوری که به نظر می رسد عمل نکند، زیرا گوگل توضیح داده است که سیستم های آنها سرانجام با یک دستورالعمل “noindex ، follow” به عنوان “noindex ، nofollow” برخورد می کنند – به عبارت دیگر ، آنها در نهایت خزیدن در لینک های هر صفحه را با مشاهده تگ “noindex” متوقف می کنند. بنابراین صفحات این چنینی ایندکس نمی شود و یا از آتوریتی صفحه یا PageRank آن صفحه را با کاهش مواجه کند و رتبه در صفحات نتایج برای جستجوی کلمات کلیدی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

  1. قوانین “noindex” را در پرونده های Robots.txt استفاده نکنید

جمع بندی

در این مطلب با ماهیت و کاربرد ها و روش به کارگیری تگ noindex آشنا شدید. اگر سوالی درباره این موضوع هنوز در ذهن شماست از بخش نظرات زیر همین پست بپرسید و پاسخ بگیرید. فراموش نکنید که همواره و برای تمامی خدمات سئو سایت از جمله سئو در مشهد می توانید روی تاس حساب کنید.

ادامه مقاله در سایت منبع

حذف صفحات از ایندکس گوگل یک اتفاق بد و ناگهانی است در حال حاضر همه چیز خوب است اما ناگهان

تمام ترافیک طبیعی سایت از بین می رود اما چرا این اتفاق می افتد؟ راه حل این مشکل چیست؟

اصلا نترسید وب سایت شما احتمالا دوباره می تواند به نتایج گوگل بازگردد درست است که دستیابی به نتایج قبل

کمی زمانبر است اما امکانپذیر است حالا باید این سوال را پرسید که چرا وب سایت شما از جایگاه خود حذف شده است؟

یک وب سایت به دو دلیل زیر ممکن است از ایندکس گوگل خارج شود:

گوگل وب سایت شما را جریمه کرده است.(اگر جریمه دستی از طرف گوگل برای سایت شما اعمال شده باشد آن را در

قسمت Manual Actions در گوگل سرچ کنسول خواهید یافت)

اشتباهی در کدنویسی سایت شما صورت گرفته است و موجب حذف صفحات از ایندکس گوگل شده است.

در واقع اصلی ترین علت این اتفاق نقض قوانین گوگل از جانب شما می باشد اگر هنوز با این قوانین آشنا نیستید شما

می بایست اقدام به یادگیری این قوانین کنید و تمامی آنها را در سایت خود رعایت کنید زیرا راز موفقیت حضور سایت شما

در نتایج گوگل رعایت قوانین گوگل می باشد.

شایع ترین عوامل حذف صفحات از ایندکس گوگل و راه حل خارج شدن از مشکل به وجود آمده چیست؟

لینک های غیرطبیعی به سایت شما

  • گرفتن بک لینک های زیاد در بازه ی زمانی کوتاه
  • بک لینک

  • کامنت گذاری اسپم در وبلاگ ها
  • تبادل لینک زیاد یا linkfarm
  • پست های مهمان ضعیف

راه حل:

اگر پیامی از جانب گوگل دریافت کردید که بیان کننده وجود بک لینک های غیرطبیعی است باید بک لینک های سایت را

بررسی کنید و لینک های طبیعی را از غیرطبیعی تشخیص دهید و لینک های غیرطبیعی را (Disavow) کنید و بعد از ثبت

لیست لینک های غیرطبیعی به تیم پشتیبانی گوگل درخواست رفع جریمه دهید و تمام کارهایی که برای رفع جریمه انجام

داده اید را شرح دهید.

محتوای تکراری ، بی کیفیت ، کپی شده و تکراری

این مطلب را هم از دست ندهید :   تکنیک های حرفه ای دربارهجملات متقاعد کننده

محتوای کپی شده از سایت های دیگر یا محتواهایی که بی کیفیت هستند و غلط های املایی های بسیاری دارند

در واقع قوانین گوگل را رعایت نکرده اند و موجب افت رتبه سایت می شوند.

راه حل:

صفحات تکراری یا بی کیفیت را پاک کنید یا محتوای صفحات را تغییر داده و محتوای اورجینال جایگزین کنید اگر برای

شما پیدا کردن سریع اینگونه صفحات سخت است از ابزارهای پایشگر استفاده کنید و بعد از برطرف کردن مشکلات

صفحات به تیم پشتیبانی گوگل درخواست رفع پنالتی ارسال نمایید.

مخفی کاری (Cloaking)

نمایش دو نسخه کاملا متفاوت از صفحات سایت خود به موتورهای جستجو و کاربران مخفی کاری است که

گوگل در صورت مشاهده ، چنین سایت های را جریمه می کند.

راه حل:

یکی از عوامل بروز حذف صفحات از ایندکس گوگل ، هک شدن سایت شما است هکرها از cloaking استفاده

می کنند و کاربران سایت شما را به سایتهای اسپم می کشانند یا اینکه محتوایی را به موتورهای جستجو نشان می دهند

که بک لینک هایی را به سمت سایت مدنظرشان داراست. برای بررسی و حل این مشکل سرویس هایی مانند Sucuri را

در وب سایت اجرا کنید .

اگر سایت شما دارای محتوایی باشد که فقط برای اعضای آن نشان می دهد ممکن است سایت شما جز

وب سایت های مخفی کار قرار بگیرد که برای حل این باید سایت خود را با استفاده از JSON-LD طوری ساختار بندی

کنید و به محتوای مخفی شده اشاره کنید . بعد از رفع مشکلات به گوگل درخواست رفع جریمه ارسال کنید.

داده های ساختار یافته اسپم

گوگل برای داده های ساختار یافته قوانینی را تعیین کرده است اگر از این قوانین سرپیچی کنید سایت شما جریمه می شود .

راه حل:

اگر از طرف گوگل پیامی را در این خصوص دریافت کردید باید طبق پیام گوگل در سرچ کنسول و مشکلات رایج در داده های ساختار

یافته مشکل را پیدا کرده و حل کنید و یکی دیگر از راه های پیدا کردن مشکلات، استفاده از ابزار Structured Data Testing Tool است

بعد از حل مشکلات به تیم پشتیبانی گوگل درخواستی برای خارج شدن از این حالت ارسال کنید.

استفاده از هاست رایگان

گوگل با هاست های رایگان مشکل دارد و جریمه می کند به هیچ وجه از خدمات هاست های رایگان استفاده نکنید هاست های

رایگان دارای تبلیغات اسپم و خدمات بی کیفیت می باشند.

اگر تمام موارد بالا را بررسی کردید و هیچ کدام علت خروج صفحات سایت شما از ایندکس گوگل نبود با بدشانسی روبرو شده اید

و باید مواردی که در زیر ذکر شده اند را بررسی کنید.

ارسال درخواست حذف صفحات از ایندکس گوگل به صورت تصادفی توسط خودتان

اگر به صورت تصادفی در قسمت <head> صفحات سایت خود از متا تگ noindex استفاده کنید گوگل آنها را از ایندکس خود حذف می کند .

کد متاتگ:

</meta name=”robots” content=”noindex”>

در سایت های وردپرسی در ساید بار برروی settings کلیک کرده و به قسمت Reading بروید در این قسمت تیک

Search Engine Visibility را بردارید تا به موتورهای جستجو اجازه پایش و ایندکس صفحات را دهد.

منقضی شدن دامنه سایت

اگر تاریخ دامنه سایت شما منقضی شود و شما اقدام به تمدید آن نکنید گوگل سایت شما را از ایندکس حذف می کند.

راه حل:

بعضی از سرویس های خرید دامنه در پنل دامنه قابلیت ارسال پیام مبنی بر تاریخ سررسید تمدید دامنه را فعال می کنند و

قبل از منقضی شدن دامنه سایت شما پیام می دهند اگر چنین قابلیتی فعال نیست خود در تقویم تاریخی را تعیین کرده و در

آن تاریخ اقدام به تمدید دامنه کنید.

قطع شدن سرورهای سایت

اگر سرور سایت شما قطع شود و به مدت طولانی سایت شما در دسترس نباشد گوگل سایت شما را از ایندکس حذف می کند .

برای حل این مشکل از نرم افزارهای مانیتور سایت استفاده کنید تا در صورت قطعی سرور به شما هشدار دهد.

تغییر الگوریتم های گوگل و احتمال حذف صفحات از ایندکس گوگل

اگر اخیرا گوگل الگوریتم های خود را بروزرسانی کرده است توضیحاتی که از طرف گوگل برای بروزرسانی های اخیر منتشر

شده است را مطالعه کنید تا احیانا وب سایت شما قوانین را نقض نکرده باشد.

یکی از راه ها برای شناسایی چنین مشکلاتی استفاده از ابزار Panguin Tool و مطالعه توضیحات منتشر شده به همراه بروزرسانی است.

و بعد از حل مشکلات بالا درخواست ثبت کنید اگر جریمه شما به صورت دستی است و سایت شما به دلیل نقض قوانین گوگل

از ایندکس پاک شده است بعد از رفع مشکل به گوگل پیام داده تا دوباره سایت شما را ایندکس کند و مراحل رفع مشکل را به

طور کامل شرح دهید.

اگر سایت شما به دلیل قطعی سرور از ایندکس گوگل پاک شده است نقشه سایت را دوباره در سرچ کنسول ثبت کنید تا سایت

شما ایندکس شود.

اگر ترافیک سایت شما کاهش یافته از شبکه های اجتماعی قوی و پرمخاطب استفاده کنید تا بعد از بازگشت سایت شما به

افزایش بازدید سایت-ترافیک سایت

ایندکس گوگل رتبه بهتری کسب کند.

ادامه مقاله در سایت منبع

مقدمه

امروزه سئو یکی از بهترین روش های بازاریابی در دنیاست و برخی از کسب و کار ها (همچون دیجی کالا) ماهیانه میلیارد ها تومان فقط از سئو درآمد زایی دارند! به همین خاطر است که در مقاله پیش رو یکی از بخش های سئو یعنی robots.txt (به فارسی: ربات تی اکس تی) و اهمیت آن را توضیح می دهیم و به سوالاتی مثل ربات تی اکس تی در کجای هاست هست، نیز پاسخ روشنی دهیم!

نکته: به معنای محبوبیت سایت یا پلتفرم شما نزد موتور های جستجو است! به عبارتی ساده تر زمانی که گوگل وبسایت یا شبکه های اجتماعی شما را در نتایج جستجوی خودش نشان می دهد، بدین معنی است که قوانین سئو را به خوبی رعایت کرده اید.

توصیه می کنیم مقاله را مطالعه نمایید

معرفی robots.txt

یک فایل robots.txt به کراول های موتورهای جستجو می گوید که به کدام URL ها در سایت شما می توانند دسترسی داشته باشند. این ربات عمدتا برای جلوگیری از بارگیری بیش از حد درخواست ها استفاده می شود. و مکانیسمی برای دور نگه داشتن یک صفحه وب از گوگل نیست. برای دور نگه داشتن یک صفحه وب از Google، دسترسی به سایت یا صفحه را با noindex مسدود کنید یا صفحه را با رمز عبور غیر قابل دسترس کنید.

نکته: کراول (crawl) یا کراول به ربات هایی از موتور های جستجو گفته می شود که مسئول بررسی وبسایت شما هستند.

فایل robots.txt برای چه مواردی استفاده می شود؟

قبل از اینکه به این سوال بپردازیم که ربات تی اکس تی در کجای هاست هست، بیایید از کاربرد آن صحبت کنیم. فایل robots.txt عمدتاً برای مدیریت ترافیک کراول های سایت ها و معمولاً برای بررسی نشدن برخی فایل ها توسط گوگل، به وجود آمده است.

درک محدودیت های فایل robots.txt

قبل از ایجاد یا ویرایش فایل robots.txt، باید محدودیت های این روش مسدود کردن URL را بشناسید. بسته به اهداف و موقعیت خود، ممکن است بخواهید مکانیسم های دیگری را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید URL های شما در وب قابل جستجو یا پیدا شدن نیستند.

• دستورات ربات تی اکس تی احتمال دارد توسط همه موتورهای جستجو پشتیبانی نشود!

دستورالعمل های موجود در فایل های robots.txt نمی توانند کراول ها را وادار به انجام کاری در سایت کنند. این به خود کراول بستگی دارد که از دستورات پیروی کند یا خیر. در حالی که Googlebot و سایر کراول های وب معتبر از دستورالعمل های فایل robots.txt پیروی می کنند، کراول های دیگر ممکن است این کار را نکنند. بنابراین، اگر می خواهید اطلاعات را از کراول های وب مخفی نگه دارید، بهتر است از روش های مسدودسازی دیگر مانند محافظت از فایل های خصوصی با رمز عبور روی هاست خود استفاده کنید.

• کراول های مختلف شکل ظاهری کدها را متفاوت تفسیر می کنند.

اگرچه کراول های وب معتبر دستورالعمل های موجود در فایل robots.txt را دنبال می کنند، اما هر کراول ممکن است دستورالعمل ها را متفاوت تفسیر کند. شما باید ظاهر کدی مناسب برای آدرس دادن به کراول های وب مختلف را یاد بگیرید زیرا برخی کراول ها ممکن است دستورالعمل های خاصی را درک نکنند.

• صفحه ای که در robots.txt غیرمجاز تلقی شده اند، در صورت لینک به سایت های دیگر همچنان می تواند ایندکس شوند!

اگرچه Google محتوای مسدود شده توسط یک فایل robots.txt را بررسی و ایندکس نمی کند، اما گوگل ممکن است URL که قرار بوده بررسی نشود را در صورتی که از مکان های دیگر وب به آن لینک داده شده باشد، پیدا کرده و ایندکس کند. در نتیجه، آدرس URL و احتمالاً سایر اطلاعات عمومی در دسترس مانند anchor text در لینک های صفحه همچنان می توانند در نتایج جستجوی Google باشند. برای جلوگیری از نمایش URL خود در نتایج جستجوی Google به درستی، از فایل های سرور خود با رمز عبور محافظت کنید، از متا تگ noindex کمک بگیرید و یا صفحه را به طور کامل حذف کنید.

حال بیایید نحوه ایجاد فایل ربات تی اکس تی و اینکه ربات تی اکس تی در کجای هاست هست را بیاموزیم.

نحوه ایجاد ربات تی اکس تی در هاست

نکته: از آنجایی که بیشتر وبسایت ها با وردپرس و php ساخته شده اند در این آموزش، پنل هاست، سی پنل در نظر گرفته شده است.

برای ایجاد فایل robots.txt خود (اگر قبلاً چنین فایلی ندارید)، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱٫ وارد حساب سی پنل خود شوید.

۴٫ اکنون می توانید با دوبار کلیک کردن روی فایل ساخته شده، محتوای این فایل را ویرایش کنید.

توجه: شما می توانید تنها یک فایل robots.txt برای هر دامنه ایجاد کنید. دو ربات تی اکس تی در مسیر ریشه هاست مجاز نیستند. هر دامنه یا زیر دامنه باید حاوی فایل robots.txt خودش باشد.

نمونه هایی از نحوه کدنویسی در ربات تی اکس تی

معمولاً یک فایل robots.txt حاوی یک یا چند دستور است که هر کدام در خطی جداگانه هستند. هر قانون دسترسی به یک کراول مشخص را به یک مسیر فایل معین یا کل وب سایت مسدود می کند و یا بالعکس به این مسیر ها اجازه دسترسی موتور های جستجو را می دهد.

• همه کراول ها را از دسترسی به logs و فهرست های SSL مسدود کنید:

User-agent:*

Disallow: /logs/

Disallow: /ssl/

• همه کراول ها را از بررسی یا ایندکس کل سایت منع کنید:

• User-agent: *

• Disallow: /

به تمامی کاربران اجازه دهید، به سایت تان دسترسی داشته باشند:

User-agent: Bot1

Disallow: /

به یک کراول مشخص اجازه ایندکس و بقیه را از ایندکس کردن سایت منع می کند:

User-agent: Googlebot

Disallow:

User-agent: *

Disallow: /

در قسمت User-agent: می توانید نام کراول خاص را تایپ کنید. شما همچنین می توانید تمام کراول ها را به سادگی با تایپ علامت ستاره (*) بجای نام یکی از آنها انتخاب کنید. دقیقا با این دستور می توانید تمام کراول ها را به جز کراول های AdBot که باید به صراحت از آنها نام ببرید فیلتر کنید. می توانید لیستی از تمام کراول ها را در اینترنت پیدا کنید.

علاوه بر این، برای اینکه دستورات Allow و Disallow فقط برای یک فایل یا پوشه خاص کار کنند، باید همیشه نام آنها را بین ‘/’ قرار دهید.

توجه کنید که چگونه هر دو دستور به حروف بزرگ و کوچک حساس هستند؟ به خصوص مهم است که بدانید، تنظیمات پیش فرض عوامل کراول به گونه ای است که اگر توسط دستور Disallow: مسدود نشده باشد، می توانند به هر صفحه یا فهرستی دسترسی داشته باشند.

ربات تی اکس تی در کجای هاست هست؟

پس؛ ربات تی اکس تی در سایت روت شما قرار دارد. بنابراین، برای سایت www.example.com، باید ربات تی اکس تی در www.example.com/robots.txt موجود باشد.

ادامه مطلب

سفینه > سئو > خزش چیست؟

خزش چیست؟

خزش یا کراول (Crawl) زمانی اتفاق می افتد که گوگل یا دیگر موتورهای جستجو، ربات هایی را به یک صفحه وب می فرستند که محتوای صفحه را بخواند. به واسطه خزش، ربات های گوگل یا دیگر موتورهای جستجو متوجه می شوند چه چیزی در صفحه وجود دارد.

دقیقا خزش یا کراول چیست؟ Crawl

  • خزش Crawl یک فرآیند است.
  • فرایند خزش توسط خزنده های موتورهای جستجو انجام می شود.
  • به خزنده های موتور جستجو؛ اسپایدر (spider)، بات یا کراولر (crawler) نیز گفته می شود.
  • در فرآیند خزش، موتورهای جستجو ربات هایشان را به صفحات وب ارسال می کنند.
  • ربات ها اطلاعات صفحه را می خوانند و در بانک اطلاعاتی موتورهای جستجو ثبت می کنند که این ثبت شدن در نتایج جستجو، ایندکس شدن نام دارد.
  • خزنده های موتورهای جستجو توسط لینک، صفحات جدید را پیدا می کنند.

واژه های خزش و ایندکس معمولا اشتباه یا جابجا استفاده می شوند. خزش اولین فرآیند یک موتور جستجو برای برای شناختن و خواندن صفحه شما و نمایش آن در نتایج جستجو است.

اگر یک صفحه خزش شود لزوما به این معنا نیست که رتبه گرفته است (یا خواهد گرفت). پس یک صفحه سایت، اول باید خزش شود و سپس (در صورت نبود مشکل) ایندکس شود.

مفاهیم اولیه سئو چیست

گوگل چطور متوجه می شود که باید صفحه شما را خزش کند؟

صفحاتی که در سایت ایجاد می شوند یا صفحاتی که آپدیت می شوند باید خزش شوند. اما گوگل چطور متوجه می شود؟ روش هایی وجود دارد که گوگل را متوجه ساخت یا بروزرسانی صفحه می کند:

  • داشتن یک نقشه سایت XML همراه با آدرس صفحه (URL) که در گوگل ثبت شده باشد.
  • لینک داخلی که به صفحه داده می شود.
  • بک لینک که به صفحه اشاره می کنند.
  • درخواست ایندکس در ابزار سرچ کنسول گوگل

برای اطمینان از اینکه صفحه شما خزش شده است، سایت شما باید حاوی نقشه سایت باشد و نقشه سایت باید در سرچ کنسول گوگل بارگذاری شده باشد. سپس در سرچ کنسول می توانید ببینید که چه چیزی ثبت و ایندکس شده است.

تصویر بالا مربوط به یک نقشه سایت است.

چنانچه یک صفحه خزش شود؛ گوگل آنالیز می کند که آیا محتوا جدید است یا نه، یا به عبارت دیگر چیزی برای ارائه به اینترنت دارد یا نه، سپس تصمیم می گیرد که آیا قابلیت رتبه بندی دارد یا خیر.

همچنین زمانی که گوگل صفحه ای را خزش می کند، به لینک های آن صفحه نگاه می کند و ربات گوگل آن صفحات را هم بررسی می کند.

استثنا: گوگل یک لینک نوفالوو را خزش نمی کند.

خزش و ایندکس متفاوت هستند!

خیلی از عباراتی که در سئو به طور مداوم تکرار می شوند ممکن است به نظر شما مترادف باشند.

خزش و ایندکس یک نمونه از دو کلمه هستند که اشتباه استفاده می شوند، خواه یا ناخواه نویسنده به تفاوت معنایی آن ها دقت نمی کند.

تعدادی از مقالات سئو دقیقا به این موضوع اشاره کرده اند، اما بسیاری دیگر باعث می شوند خواننده تصور کند که این دو کلمه معنای یکسانی دارند، اما اینطور نیست.

دقیقا تفاوت بین خزش و ایندکس شدن در چیست؟

قبل از اینکه به تفاوت بین خزش و ایندکس شدن بپردازیم، اول باید توضیح دهیم که ایندکس شدن سایت یا صفحه به چه معناست!

خزش صفحه شما به هیچ وجه به معنای ایندکس شدن و پیدا شدن در نتایج جستجوی گوگل نیست.

ایندکس شدن به چه معناست؟

ایندکس (Index) شدن صفحه زمانی اتفاق می افتد که صفحه در نتایج گوگل ظاهر شود.

گوگل دقیقا بعد از خزش یک صفحه (اگر آن را شایسته بداند) آن را ایندکس می کند.

این بدین معنا نیست که هر سایتی خزش شد ایندکس هم می شود، اما هر سایتی که ایندکس شده حتما خزش هم شده است.

اگر گوگل صفحه شما را شایسته نمایش داده شدن بداند، آن را ایندکس خواهد کرد.

بعد از ایندکس شدن صفحه شما، گوگل به این فکر می افتد که صفحه شما چطور باید در نتایج جستجو ظاهر شود.

در این مرحله، گوگل تصمیم می گیرد که به صفحات سایتتان، چه رتبه ای بدهد.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ترفند ها و تکنیک های کلیدی برایطراحی فروشگاه اینترنتی

رتبه بندی یک صفحه توسط عوامل گوناگونی انجام می شود که بطور کلی علم سئو را شکل می دهد.

همچنین هر لینکی که در صفحه وجود داشته باشد، برای خزیده شدن توسط Googlebot برنامه ریزی می شود. فقط این لینک ها نیستند که خزش می شوند بلکه گفته شده است که Googlebot تا ۵ سایت آن طرف هم خزش می کند!

این بدین معناست که اگر صفحه ای به یک صفحه دیگر لینک بدهد که به صفحه دیگری لینک داده بود (که ایندکس شده)، همه آن ها خزش خواهند شد (این عمل تا ۵ صفحه هم تکرار می شود).

بودجه خزش مهم است

بودجه خزش تعداد صفحاتی هستند که در یک بازه زمانی مثلا یک ماهه از یک سایت خزش می شوند.

بهینه سازی بودجه خزش یکی از مهم ترین مفاهیم سئو تکنیکال است و از آنجا اهمیت دارد که خزش برای گوگل هزینه دارد و گوگل دوست ندارد هزینه کند. از اینرو باید کارهایی برای وب سایت انجام شود تا بودجه خزش سایت؛ استاندارد شود.

حتما می دانید که لینک سازی در سئو خیلی مهم است. بخشی از لینک سازی مربوط به داخل سایت می شود که به آن لینک سازی داخلی گفته می شود که تاثیری در افزایش بودجه خزش ندارد.

اما لینک های ورودی (بک لینک) به سایت شما بودجه خزش سایت شما را بیشتر می کند. این موضوع؛ اهمیت بالای بک لینک سازی را نشان می دهد که باعث می شود لینک های زیادی به سایت شما داده شود. البته کیفیت بالای صفحه ای که به شما لینک می دهد، توانایی شما را در رتبه گرفتن بالا می برد.

آموزش بک لینک سازی

برای همین اکثر شرکت های خدمات سئو، پول های زیادی برای ساخت بک لینک هزینه می کنند.

چطور می توان متوجه شد که گوگل چه چیزی را ایندکس کرده است؟

همانطور که اشاره شد شما اول به خزش نیاز دارید تا صفحه ایندکس شود.

راه های متعددی برای فهمیدن اینکه گوگل در سایت شما چه چیزی را ایندکس می کند وجود دارد.

۱. جستجوی پیشرفته گوگل

از آنجا به پایین پیمایش کنید و سایت خود را در بخش site or domain وارد کنید و جستجو را فشار دهید.

با این عمل، گوگل تمام چیزهایی که از آن سایت ایندکس کرده را به شما نشان خواهد داد که شامل: صفحات، پست ها، عکس ها و…

۲. سرچ اپراتور گوگل

راه سریع تر و آسان تر استفاده از اپراتور site:example.com است. با بکارگیری این اپراتور می توانید تمام صفحاتی که مربوط به سایت شما ایندکس شده است را مشاهده نمایید.

کافی است در کادر جستجوی گوگل عبارت “عنوان صفحه site:yoursite.ir” را وارد کنید؛ البته به جای yoursite نام دامنه تان را وارد کنید.

اگر در نتاج لیست شده صفحه مورد نظر شما نبود؛ یعنی صفحه ایندکس نشده است.

۳. استفاده از سرچ کنسول

روش دیگر برای فهمیدن اینکه گوگل دقیقا چه چیزی را ایندکس می کند، استفاده از سرچ کنسول است که قبلا به اسم Google Webmaster tools شناخته می شد.

سرچ کنسول به شما اجازه قرار دادن لینک یک XML Sitemap را می دهد که به گوگل بگویید چه صفحاتی را می خواهید ایندکس کنید و هرچند وقت یکبار می خواهید برای تغییرات صفحات بررسی کند.

بعد از قرار دادن آدرس نقشه سایت، گوگل نقشه سایت را بررسی می کند و نتیجه را می توانید مشاهده نمایید.

همچنین با استفاده از ابزار URL Inspection سرچ کنسول نیز می توانید متوجه شوید؛ صفحه ایندکس شده است یا خیر. کافی است آدرس صفحه مورد نظرتان را وارد نمایید و اینتر را بزنید.

چگونگی تصمیم گیری گوگل برای اینکه چه چیزی را ایندکس کند؟

این جزو مهم ترین سوالاتی است که همه باید بپرسند!

گوگل محتواهای جدید و تازه ای را ایندکس خواهد کرد که باور دارد تجربه کاربری خوبی ارائه می دهند.

گوگل تلاش می کنند تا به افرادی که به گوگل می روند و عبارت خاصی را جستجو می کنند، مرتبط ترین نتایج را نمایش دهد.

اگر درحال کپی کردن صفحاتی هستید که قبلا ایندکس شده اند، گوگل دیگر نیازی به ایندکس مجدد صفحه شما نمی بیند.

ممکن است اصطلاح “محتوای تکراری” را در مقالات سئو دیده باشید.

محتوای تکراری برای بسیاری از سئو کاران مورد بحث برانگیزی است، اما من می گویم که در بهترین حالت، گوگل را برای پیدا کردن صفحه درست سردرگم می کند و در بدترین حالت باعث جریمه شدن شما می شود.

در کل، از محتوای تکراری دوری کنید اما اگر آنچه شما نوشته اید بهتر از نمونه های مشابه است و اطلاعات کامل تری دارد یا گوگل به این نتیجه برسد که تجربه بهتری به کاربران ارائه می دهد، سایت شما را ایندکس می کند.

به همین دلیل است که ارائه محتوای جدید و بهینه شده برای سئو در وبلاگ بسیار مهم است.

صفحاتی با کیفیت که لینک سازی داخلی آنها به درستی انجام شده باشد، برای سئو بسیار مفید هستند.

روش های جلوگیری از خزش

بله. در خیلی از موارد ما نمی خواهیم یک صفحه سایت خزش و ایندکس شود. چون ارزش خاصی ارائه نمی دهد یا اینکه باعث محتوای تکراری در سایت می شود.

مثلا بسیاری از سایت ها دوست ندارند صفحات دسته بندی مقالات آن ها خزش و ایندکس شود.

در ادامه با ۲ روش برای جلوگیری از خزش آشنا خواهید شد.

متا تگ noindex

متا تگ نوایندکس یک از مهم ترین متا تگ های سئو است و در بخش head کدهای HTML یک صفحه قرار می گیرد. نمونه کد نوایندکس را در قسمت پایین بینید.

<meta name='robots' content='noindex' />

وقتی این کد در هر صفحه ای قرار بگیرد به ربات های گوگل می گوید این صفحه را ایندکس نکن. بنابراین صفحه مورد نظر خزش نمی شود.

فایل robots.txt

یک فایل است که در شاخه اصلی وب سایت قرار می گیرد. مثلا: example.ir/robots.txt

درون این فایل می توان کدهایی قرار داد تا یک صفحه یا یک پوشه سایت در حالت نوایندکس قرار گیرد. البته کار کردن با این فایل کمی خطرناک است و چنانچه تخصص کافی ندارید درون این فایل تغییری انجام ندهید.

اگر از این صفحه لذت بردید به این صفحه رای دهید.

محتوای کامل در سایت منبع

سفینه > سئو > لینک نوفالو چیست

لینک نوفالو چیست

در این صفحه قصد دارم هر آنچه که باید درمورد لینک نوفالوو nofollow و لینک فالوو dofollow بدانید را توضیح دهم. نکاتی مانند:

  • لینک نوفالو چیست؟
  • لینک فالو چیست؟
  • تفاوت لینک فالو و نوفالو چیست؟
  • لینک نوفالوو چه اهمیتی دارد؟
  • آیا به افزایش رتبه صفحات کمک می کنند یا نه؟

مدیریت لینک های فالو و نوفالو یکی از مهم ترین بخش های لینک سازی سایت است. پس تا انتهای مطلب با من همراه باشید.

لینک نوفالو چیست؟ nofollow

لینک های nofollow لینک هایی هستند که در HTML تگ “rel=”nofollow روی آنها اعمال شده است.

<a href='example.com' rel='nofollow'>متن لینک</a>

تگ nofollow به موتورهای جستجو می گوید که آن لینک را نادیده بگیرند و آن را دنبال نکنند.

از آنجا که لینک های nofollow هیچ ارزشی به صفحه مقصد منتقل نمی کنند (یا ارزش بسیار اندکی منتقل می کند)، احتمالاً برای کسب رتبه بهتر نیز تاثیری ندارند. (در ادامه به موارد استثنا می پردازیم)

لینک فالوو چیست؟ dofollow

تمام لینک ها به صورت پیش فرض فالو هستند. ساختار استاندارد یک لینک فالو به شکل زیر است.

تفاوت لینک فالوو و نوفالو چیست؟

از نظر فنی؛ تنها تفاوت لینک فالو و نوفالو این است که لینک نوفالوو دارای رل nofollow است. مانند تصویر زیر:

لینک چیست

اما وقتی صحبت از سئو می شود، تفاوت بزرگی بین لینک های nofollow و dofollow وجود دارد. تفاوت اصلی لینک فالوو و نوفالو این است که لینک فالوو با انتقال لینک جویس؛ به افزایش رتبه در موتورهای جستجو کمک می کند، درحالی که لینک های nofollow این کار را انجام نمی دهند.

همانطور که می بینید، لینک ها یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو هستند و گوگل و دیگر موتورهای جستجو از لینک ها به عنوان یک سیگنال کلیدی برای رتبه دادن استفاده می کنند.

با این حال، موتورهای جستجو تنها لینک های dofollow را در الگوریتم خود به حساب می آورند. در واقع براساس گفته گوگل، لینک های nofollow هیچ ارزشی (لینک جویسی) به صفحه مقصد منتقل نمی کنند.

و اگر یک لینک، ارزش آن صفحه (یا به عبارتی ″ارزش لینک یا لینک جویس″) را به شما ندهد، به رتبه شما در گوگل هم کمکی نمی کند.

(گفته می شود، ممکن است استثنائاتی در این قاعده وجود داشته باشد که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم).

به همین دلیل است که وقتی صحبت از بک لینک می شود، باید تا آنجایی که ممکن است لینک های dofollow دریافت کنید.

آموزش بک لینک سازی

یک مثال میزنم، مثلا من از یک توییتر، بک لینک دریافت می کنم، هنگامی که به کد HTML آن صفحه توییتر نگاه کنید، می بینید که لینک nofollow است.

این بدین معناست که این لینک به سئو سایت من کمک نمی کند.

ولی بک لینکی که از صفحه پروفایل سایت سفینه در آپارات دریافت کرده ام یک لینک dofollow است و ارزش را به سایت من منتقل می کند.

این بدین معناست که این لینک رتبه سایت آکادمی سئو سفینه در گوگل را افزایش خواهد داد.

چگونه nofollow بودن یک لینک را بررسی کنیم؟

در ادامه نحوه بررسی nofollow بودن لینک را ببینید:

۱. در صفحه سایت؛ روی متن لینک کلیک راست کرده و ″inspect″ را انتخاب کنید.

۲. سپس لینک را در HTML صفحه بررسی کنید.

۳. اگر مشخصه rel=nofollow را مشاهده کردید، آن لینک nofollow است، در غیر اینصورت لینک dofollow است.

در مثال موجود در تصویر بالا؛ لینک فالوو است.

همچنین می توانید از افزونه ″Strike out Nofollow Links″ نیز استفاده کنید.

این ابزار به طور خودکار خطی را در میان لینک های nofollow صفحه قرار می دهد (و دیگر نیازی به بررسی کد HTML ندارید).

لینک nofollow چه فایده ای دارد؟

تگ nofollow را موتورهای جستجو ایجاد کردند.

تگ nofollow در اصل توسط گوگل برای مبارزه با اسپم در بخش نظرات وبلاگ ها ایجاد شده است.

با افزایش محبوبیت وبلاگ ها، اسپم در نظرات آن ها نیز افزایش یافت. به طور خاص اسپمرها، در بخش نظرات سایت دیگران؛ به سایت خودشان بک لینک می دادند.

این امر منجر به ایجاد دو مشکل بزرگ می شد:

  1. سایت های نامطلوب، در گوگل رتبه خوبی کسب می کردند و این باعث شد تا سایت های باکیفیت و خوب از نتایج اول گوگل خارج شوند.
  2. از آنجا که این تکنیک بسیار خوب عمل می کرد، حجوم به بخش نظرات زیاد شد و نظرات وبلاگ ها سریعاً از کنترل خارج شدند.

در سال ۲۰۰۵، گوگل به توسعه تگ nofollow کمک کرد و آن را در الگوریتم خود وارد کرد.

در نهایت، این تگ توسط سایر موتورهای جستجو (مانند بینگ و یاهو) به کار گرفته شد.

آموزش سئو تکنیکال

چه نوع لینک هایی nofollow هستند؟

هر لینکی که دارای تگ nofollow باشد، از نظر فنی یک لینک nofollow به حساب می آید.

به طور کلی، لینک های ورودی از منابع زیر معمولاً nofollow هستند:

  • نظرات وبلاگ ها
  • شبکه های اجتماعی (برای مثال، لینک های پست های فیس بوک یا توییتر)
  • لینک های موجود در پست های تالارهای گفتمان یا سایر محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)
  • اکثر وبلاگ ها و وب سایت های خبری

وب سایت های معروف زیر از تگ “rel=”nofollow در تمام لینک های خروجی خود استفاده می کنند:

  • Quora
  • YouTube
  • Wikipedia
  • ردیت
  • Twitch

و تنها یک دسته دیگر از لینک ها وجود دارند که باید nofollow شوند:

  • بک لینک های پولی

طبق دستورالعمل های گوگل برای وب مستران، هر بک لینکی که برای آن هزینه ای پرداخت می کنید باید nofollow شود.

Matt Cutts از گوگل تأیید کرد که باید در تمام لینک های پولی تگ nofollow اعمال شود.

(چرا؟ زیرا گوگل می خواهد برای بدست آوردن تمام لینک های سایتتان تلاش کنید!).

به عنوان مثال، اگر هزینه تبلیغات بنری در یک وب سایت را بپردازید، باید لینک موجود در تبلیغات برای گوگل nofollow باشد.

در غیر اینصورت، ممکن است سایت شما توسط گوگل جریمه شود.

آیا لینک های nofollow در سئو تاثیری ندارند؟

خوب دقت کنید چون تحقیقات نتایج جالبی را نشان داده اند!

برخی می گویند لینک های nofollow هیچ تاثیری بر سئو ندارند.

برخی دیگر ادعا می کنند که لینک های nofollow به اندازه لینک های dofollow قوی نیستند، اما همچنان به سئو کمک می کنند.

حقیقت چیست؟

بیایید کمی عمیق تر نگاه کنیم:

ابتدا ببینیم گوگل راجع به لینک های nofollow چه می گوید؟

گوگل می گوید: عموما، ما لینک های nofollow را دنبال نمی کنیم

کلمه عموماً در اینجا بدین معناست که آنها در موارد خاص لینک های نوفالوو را دنبال می کنند.

حالا بیایید نگاهی بر یک مطالعه بسیار جالب بیندازیم.

آدام وایت قصد داشت تا برای کلمه کلیدی ″backlink software″ در صفحه اول گوگل قرار بگیرد.

او تعدادی لینک nofollow را از یک سایت خیلی معتبر سئو خریداری کرد. همهٔ این لینک ها کلمه کلیدی ″backlink software″ را به عنوان انکر تکست داشتند.

فکر می کنید چه اتفاقی افتاد؟

رتبه او برای کلمه کلیدی مورد هدفش در گوگل از ۱۹ به ۱ تغییر کرد!

حالا بیایید یک آزمایش جالب دیگر را بررسی کنیم.

این بار، سرپرست سئو سایت Survey Monkey تصمیم گرفت که به این سؤال پاسخ دهد: «آیا گوگل واقعاً از لینک های nofollow پیروی نمی کند؟»

برای پی بردن به این موضوع، او یک لینک نوفالوو به یکی از صفحات ۴۰۴ سایتش داد.

آن لینک به صفحه ای اشاره می کرد که هنوز ایندکس نشده بود.

طبیعتاً گوگل باید آن لینک را نادیده می گرفت. اما این اتفاق نیفتاد.

درعوض، گوگل لینک را دنبال کرد و ظرف ۴۸ ساعت صفحه را ایندکس کرد.

بیایید نتایج یک کیس استادی دیگر را در این زمینه بررسی کنیم.

Ahrefs به تازگی ۵۱ مورد از رقابتی ترین نتایج جستجوی گوگل را تجزیه وتحلیل کرد. (آن ها کلمات کلیدی ″بیمه″ و ″وکیل NYC″ را بررسی کردند).

آن ها متوجه شدند که بک لینک های nofollow و dofollow هر دو تأثیر مشابه ای بر رتبه گرفتن دارند.

نتیجه نهایی: به نظر می رسد لینک های nofollow ارزش اندکی برای سئو دارند و بی ارزش نیستند به خصوص اگر این لینک ها از سایت های مرتبط و معتبر باشند.

همچنین ممکن است گوگل از انکر تکست لینک های nofollow در الگوریتم خود استفاده کند.

لینک های nofollow چه مزایایی دارند؟

بیایید نگاهی بیندازیم:

۱. لینک های nofollow می توانند مستقیماً به سئو شما کمک کنند

همانطور که دیدید، آزمایشات و مطالعات در این زمینه نشان داده است که لینک های nofollow می توانند منجر به رتبه بهتر در گوگل شوند.

۲. لینک های nofollow می توانند برای شما ترافیک ایجاد کنند

فراموش نکنید:

لینک nofollow مناسب می تواند ترافیک هدفمند زیادی را برای شما بوجود بیاورد.

همین روش درمورد گذاشتن نظرات مفید به همراه لینک در وبلاگ ها نیز صدق می کند.

اگرچه آنها nofollow هستند اما این لینک ها می توانند حجم قابل توجهی از ترافیک هدفمند را به شما ارسال کنند. (به خصوص اگر شما جز اولین افرادی باشید که درمورد پست نظر می دهید).

۳. لینک های nofollow می توانند برابر لینک های dofollow باشند

همانطور که می دانید، اکثر سایت های بزرگ (مانند YouTube و فیس بوک) تمام لینک های خروجی خود را nofollow می کنند.

اما چیزی که ممکن است به آن توجه نکنید این است که:

لینک nofollow از یک سایت معتبر می تواند منجر به ده ها لینک dofollow شود. با مثالی توضیح می دهم…

فرض کنید یک سایت معتبر به شما لینک nofollow بدهد.

آیا این لینک کاملاً بی ارزش است؟

نه!

بسیاری از افرادی که شما را از آن پست پیدا می کنند، در نهایت ممکن است در وبلاگ و مطالب خودشان (با لینک های فالو) به شما بک لینک بدهند.

و آن لینک های فالوو به رتبه شما در نتایج جستجوی گوگل کمک می کند.

۴. لینک های nofollow بخشی از لینک پروفایل طبیعی شما هستند

لطفا به این سوال مهم پاسخ دهید؟ آیا ممکن است تمام بک لینک های دریافتی یک وبسایت فالوو باشد؟ پاسخ مسلما خیر است.

اگر لینک پروفایل شما غیرطبیعی به نظر برسد، گوگل ممکن است شما را جریمه کند.

همانطور که پیداست، لینک های nofollow بخش بزرگی از یک لینک پروفایل طبیعی هستند.

به طور مثال، به YouTube نگاه کنید.

براساس تحقیقاتAhrefs، حدود ۸٪ از لینک های شما باید nofollow باشند. فقط برای اینکه نشان دهید یک لینک پروفایل طبیعی دارید.

تفاوت بین nofollow و noindex در چیست؟

دستور noindex یک تگ متا است که به قسمت head صفحه اضافه می شود. این تگ به موتورهای جستجو می گوید که این صفحه را در نتایج خود ایندکس نکنند.

متا تگ های سئو چیست

اما لینک های nofollow به موتورهای جستجو می گویند که لینک را دنبال نکنند. بنابراین اگر نمی خواهید صفحه ای ایدنکس شود، لینک nofollow کارآیی نخواهد داشت و باید از تگ noindex استفاده کنید.

چگونه می توانم از لینک های nofollow استفاده کنم؟

پاسخ کوتاه: بستگی به سیستم سایت شما دارد.

به طور مثال، اگر سایت شما از وردپرس استفاده می کند، تمام لینک های نظرات وبلاگ بطور خودکار از مشخصه nofollow برخوردار می شوند.

همچنین افزونه های وردپرسی هستند که می توانند تمام لینک های شما را nofollow کنند.

در غیر اینصورت، کار برنامه نویس است که به طور دستی یا خودکار تگ rel=″nofollow″ را به لینک های خارجی شما اضافه کند.

آیا لینک های داخلی سایت را نوفالوو کنم؟

پاسخ کوتاه خیر است.

از آنجا که لینک های داخلی سایت تنها ارزش صفحات داخل سایت را به یکدیگر منتقل می کند؛ طبیعتا نیازی نیست لینک های داخلی سایت نوفالوو باشند و شامل جریمه های گوگل نمی شوند.

لینک سازی داخلی چیست

حالا نوبت شماست!

در این مقاله ابتدا در مورد لینک فالوو و نوفالوو صحبت کردیم و سپس تفاوت لینک فالوو و نوفالوو را بیان کردیم. لطفا به این صفحه رای دهید.

ادامه مطلب