ایده های ارزشمند و حرفه ای در مورد آموزش قیف فروش

در این مقاله به بررسی آموزش قیف فروش aida می پردازیم. قیف فروش aida در واقع یک روش بازاریابی آنلاین است. قیف فروش aida یک مدل بهینه بازاریابی برای رسیدن به فروش بالا در اینترنت است. عناصر مهم بازاریابی مانند محصول، قیمت آن، جایگاهی که دارد و نوع تبلیغات کالا به فروش در مدل آیدا کمک می کند و تاثیرگذار هستند.

بازاریابی

واژه aida معادل عبارات زیر است:

A مخفف Attention به معنی توجه، i مخفف interest به معنی علاقه، d مخفف desire به معنی خواسته و a مخفف action به معنی عمل است. در زیر تصاویری مربوط به مدل آیدا نمایش داده شده است. با ادامه مقاله آموزش قیف فروش aida با ما همراه باشید.

در ادامه مراحل قیف فروش aida را به اختصار بررسی می نماییم

  • مرحله اول

مرحله اول در آموزش aida توجه مخاطب را جلب کردن است. در واقع باید مشتری را نسبت به محصولات خود آگاه کنیم. روش های مختلفی برای جلب توجه مشتری وجود دارد مثلا می توان از اسپانسر ها و مناسبت ها یا تبلیغات توسط شرکت های بزرگ استفاده کرد. اگر محصول یک تکنولوژی جدید باشد می توان آن را در معرض بازدید مشتریان رونمایی کرد.

روش های جلب توجه مشتری شامل تبلیغ در شبکه های اجتماعی تبلیغ در گوگل، تبلیغات محیطی مثل بیلبورد، انتشار رپرتاژ آگهی، تبلیغ ویدئویی و پیامک تبلیغاتی است. روش سنجش میزان جلب توجه مشتری شامل نظرسنجی از جامعه نمونه، شمارش تعداد بازدیدکنندگان سایت، شمارش تعداد سرچ برند، شمارش تعداد بازدیدهای تبلیغات است. با ادامه مقاله آموزش قیف فروش aida با ما همراه باشید.

  • مرحله دوم

مرحله دوم در آموزش قیف فروش aida جلب علاقه مشتری و حفظ این علاقه است تا مشتری راغب به خرید محصول شود و در واقع به مرحله بعدی یعنی خواستن وارد شود. در این مرحله درباره ویژگی های محصول و مزایای آن باید تبلیغات گسترده انجام داد و اطلاعات مشتری درباره محصول را تا حد امکان بالا برد.

روش جذب و علاقه مند کردن مشتری با معرفی ویژگی در محصول که حس هیجان و تحسین در مخاطب را ایجاد کند اتفاق می افتد که به این ویژگی می گویند. این ویژگی در هر کسب و کاری با دیگری متفاوت است ویژگی wow factor می تواند ارائه یک کتاب رایگان الکترونیکی در یک سایت یا یک ویدئوی تبلیغاتی باشد.

به مشتریانی که در این مرحله جذب شوند و اطلاعاتی مانند شماره تماس، ایمیل و غیره را در سایت درج کنند سرنخ یا lead می گویند. سرنخ ها به دو گروه علاقه مندان و نزدیک به فروش تقسیم می شوند.سرنخ نزدیک به فروش به مرحله خرید می رسد ولی ممکن است سرنخ علاقه مند فقط به یک طرفدار برند تبدیل شود ولی خرید انجام ندهد.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ایده ها و تکنیک های نوین برایسئو و شبکه های اجتماعی

  • مرحله سوم

مرحله سوم در آموزش قیف فروش aida تحلیل مشتری است. باید ببینید نظر مشتری در باره محصول شما چیست؟ چه چیزی مشتری را وادار می کند که محصول شما را خریداری کند؟ با علم به این موضوع می توانید در مشتری خواسته ایجاد نمایید. محصولاتی که برای اولین بار در بازار عرضه می شوند سعی می کنند در کاربر حس «باید آن را داشته باشم» را ایجاد کنند و این گونه خواسته در کار بر تولید می کنند. با ادامه مقاله آموزش قیف فروش aida با ما همراه باشید.

  • مرحله چهارم

مرحله نهایی در آموزش قیف فروش aida عملی شدن خرید توسط مشتری است. اگر مدل آیدا را درست پیاده سازی کرده باشید در نهایت مشتری محصول را خریداری می کند. شما در این مرحله باید فرایند خرید را تا حد امکان ساده کنید و گزینه های مختلفی مانند کارت اعتباری و درگاه پرداخت اینترنتی برای کاربر در نظر بگیرید.

همانطور که دیدید در قیف فروش aida و مدلی که ارائه گردید به دنبال این هستیم که مشتری را از لحظه اول که متوجه محصول ما می شود تا پایان کار که خرید را انجام می دهد رصد کنیم. هدف از مدل فروش aida ارتباط و تعامل کامل با مشتری در مسیر خرید محصول است تا از یک فرد غریبه یک مشتری بسازیم.

فرد غریبه کسی است که با محصول ما آشنایی ندارد و ما در قیف فروش aida تلاش می کنیم او را متوجه محصول خود کنیم. سپس نسبت به مسئول اطلاع رسانی می کنیم و با ایجاد خواسته او را وادار به خرید محصول می نماییم. اما هدف بالاتر تبدیل این مشتری به مشتری بالقوه و وفادار به برند است.

اگر به شکل قیف دقت کنید مفهوم تبدیل یک غریبه به مشتری را بهتر متوجه می شوید:

در ابتدای کار افراد زیادی به سایت وارد می شوند ولی همه آنها تبدیل به مشتری نهایی نمی شوند و برخی از آنها ریزش می کنند.حتی همه مشتریان یک کالا مشتری وفادار به برند باقی نمی مانند. سعی یک بر پایه قیف فروش aida این است که این ریزش را کاهش دهند و با شناخت علل و اندازه گیری شاخص ها در مراحل قیف، فروش خود را بالا ببرند. با ادامه مقاله آموزش قیف فروش aida با ما همراه باشید.

قیف فروش aida فقط تا مرحله خرید مشتری را رصد می کند و به پایان می رسد. اما برای رشد واقعی یک کسب و کار باید مشتری وفادار تولید کرد. نسخه بهبود یافته قیف فروش aida مدل a5 است که در ادامه آن را بررسی می کنیم.

این مطلب را هم از دست ندهید :   معرفی تکنیک های خلاقانه برایبازار نیچ

مدل a5

رفتار مشتری که امروزه ما با آن سر و کار داریم تحت تاثیر مدرن شدن تغییر پیدا کرده است. عوامل زیادی در تغییر رفتار مشتری موثر است. مثلاً افراد تجربه ای که از خرید آنلاین دارند را با سایرین به اشتراک می گذارند. یا یک فرد بلاگر می تواند روی فالوورهایش در خرید یک کالا تأثیر بگذارد و حس علاقه به یک کالا را در آنها ایجاد نماید. هدف در این دوره فوران اطلاعاتی برای هر نوع کسب و کاری حفظ مشتری کالا است.

حفظ مشتری(وفاداری مشتری)-خرید مجدد

هدف نهایی تبدیل مشتری کالا به طرفدار برند است. مدل a5شامل پنج مرحله آگاهی Awareness، جذبAppeal ، تحقیق Ask، خرید Act و طرفداری Advocate است. در این مدل پس از انجام خرید مشتری را کنار نمی گذاریم بلکه برای حفظ رابطه در مناسبت های مختلف به او ایمیل یا پیامک ارسال می کنیم. با ادامه مقاله آموزش قیف فروش aida با ما همراه باشید.

مزیت مدل ۵a

  1. حفظ مشتری و وفادار کردن او به برند از جدید کم هزینه تر است.

  2. حفظ رابطه طولانی با مشتری سودآورتر است.

  3. مشتری وفادار به صورت خودکار یک تبلیغ کننده رایگان برای شما محسوب می شود .

  4. طرفداران یک برند به صورت خودکار در شبکه های اجتماعی از آن صحبت می کنند.

  5. اغلب افراد به توصیه نزدیکان خود درباره خرید یک محصول که قبلا توسط آنها تجربه شده است عمل می کنند.

نتیجه گیری

پایه گذار مدل قیف فروش آیدا آقای لوییس بود که در سال ۱۸۹۸ این مدل را ارائه نمود. روش استفاده از این مدل بازاریابی برای فروش محصول به این صورت است که طبق یک برنامه زمانبندی ابتدا درباره محصول خود از طریق شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام شروع به اطلاع رسانی می نمایید.

اینستاگرام

در ادامه سعی می کنید محصول خود را طوری به کاربران نمایش دهید که در آن ها حس هیجان و علاقه ایجاد نمایید. سپس حس کنجکاوی آنها را نسبت به محصول تحریک می نماید و آن ها را برای خرید وسوسه می کنید.

هدف کلی قیف فروش آیدا رساندن مشتری به مرحله انتهایی قیف یعنی اقدام به عمل است. در مدل بهبود یافته علاوه بر تمرکز بر خرید کالا توسط مشتری سعی بر آن است که مشتری را نسبت به برند وفادار نگه داشت. حفظ یک مشتری از جذب مشتری جدید مقرون به صرفه تر و اصولی تر است.

مشتری جدید

ادامه مطلب در سایت منبع