ترفندهای بی نظیر درباره ۳۰۱ redirects

در صورتی که تغییری در آدرس وب سایت خود ایجاد کنید، باید آدرس صفحات وب سایت خود را به آدرس جدید تغییر دهید تا تلاش هایتان برای شدن صفحه از بین نرود و مرورگر، کاربر را به آدرس جدیدتان هدایت کند.

برای تغییر مسیر از یک آدرس به آدرس دیگر باید از ۳۰۱ redirects استفاده کرد. در ادامه مقاله برای آشنایی با ۳۰۱ redirects همراه ما باشید.

۳۰۱ redirects چیست؟

۳۰۱ redirects تغییر دائمی یک آدرس یا URL به آدرس یا URL دیگر است. وقتی redirects را روی یک آدرس اعمال می کنیم، کاربران و موتورهای جستجو، از آدرسی که در نتایج گوگل نشان داده می شود، به آدرس جدید انتقال داده می شوند. در واقع لازم نیست کاربر آدرس یا URL جدید را تایپ کند، بلکه با اجرای این ریدایرکت، با تایپ همان آدرس قدیمی به آدرس جدید منتقل می شود.

حتما در خیابان با بنرهایی مواجه شدید که به شما اطلاع می دهند مغازه الف به آدرس ب منتقل شده است و شما اگر می خواهید از این مغازه خرید کنید باید به جای مراجعه به آدرس قبلی به آدرس جدید مراجعه کنید.

در این رابطه پیشنهاد میکنیم مقاله

را مطالعه نمایید

این تقریبا همان ۳۰۱ redirects است. در واقع وقتی شما به صورت دائم آدرس وب سایتتان را تغییر می دهید. با اعمال ۳۰۱ redirects روی آن، تغییر آدرس را به کاربران وب سایتتان و ربات های گوگل اطلاع می دهید و با این روش اعتبار صفحه ای که برای آن تلاش کرده اید حفظ می شود.

به عنوان مثال فرض کنید که آدرس اولیه وب سایت شما آدرس زیر است البته توجه کنید که این آدرس فرضی است :

شما آدرس وب سایتتان را به آدرس زیر تغییر می دهید:

در این حالت اگر ۳۰۱ redirects را اعمال کنید، کاربر با وارد کردن آدرس اول به آدرس دوم هدایت می شود.

دقت کنید که اگر از ۳۰۱ redirects استفاده نکنید، گوگل هر کدام از این آدرس ها را به صورت جداگانه در نظر می گیرد و لینک اول به صورت لینک شکسته در وب سایت شما باقی خواهد ماند.

اگر کاربری آدرس اول را جستجو کند، این آدرس در ایندکس گوگل نمایش داده خواهد شد اما چون صفحه به آدرس جدید منتقل شده است و در این صفحه مطلب مورد نظر وجود ندارد، وقتی کاربر وارد آن می شود به اصطلاح ارور سئو می دهد و این موضوع باعث می شود از امتیاز سایت شما کاسته شود.

دلایل استفاده از ۳۰۱ redirects

اینکه ما آدرس سایت را تغییر دهیم ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد، اما نکته اینجاست که اگر به هر دلیلی آدرس را تغییر دادیم باید ۳۰۱ redirects را اعمال کنیم.

همچنین تغییر آدرس ممکن فقط چند صفحه از سایت یا کل دامنه سایت را تحت تأثیر قرار بدهد.

مهمترین دلایلی که باید از ۳۰۱ redirects استفاده کنیم: سه دلیل برای استفاده از redirect 301

۱٫ زمانی که بخواهیم از طریق چند آدرس یا URL مختلف که بازدید بیشتری دارند کاربران را به آدرس دیگری در وب سایت خود که بازدید کمتری دارند هدایت کنیم.

این کار برای حفظ اعتبار آدرس اصلی ضروری است.

۲٫ هنگامی که دامنه وب سایتمان را تغییر می دهیم.

برای اینکه کاربران را به محل درست راهنمایی کنیم و همچنین اعتبار بک لینک های آدرس قبلی را به آدرس جدید انتقال دهیم.

بک لینک

موارد استفاده از ۳۰۱ redirects

۱٫ هنگامی که دامنه سایت یا ساختار صفحات آن را تغییر می دهیم.

۲٫ وقتی که برخی صفحات سایت را حذف کرده و اعتبار آن را به صفحه دیگری در وب سایت انتقال می دهیم.

۳٫ وقتی که گواهی SSL را برای وب سایت فعال می کنیم و می خواهیم SSL را حذف یا اضافه کنیم.

۴٫ زمانی که آدرس یک صفحه را با همان محتوا تغییر می دهیم

تأثیر ۳۰۱ redirects بر سئو سایت

هرگونه تغییری که در ساختار آدرس دهی صفحات وب سایت ایجاد شود، باعث تغییر در رتبه گوگل می شود، به همین دلیل با کوچکترین تغییری در آدرس باید آدرس قدیم را روی آدرس جدید redirects کنیم.

با redirects کردن یک آدرس بر روی دیگری به گوگل این پیغام را می دهیم که آدرس قبلی را از ایندکس خود پاک کند و به جای آن، آدرس جدید را جایگزین نماید.

۳۰۱ redirects باعث می شود که اعتبار و رتبه بندی دامنه سایت در بین سایر سایت ها حفظ شود از این جهت از جنبه سئو دارای ارزش زیادی است.

چرا که اعتبار صفحه و اعتبار دامنه در سئو دو عنصر مهم محسوب می شود.

سئو سایت یا بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو

همچنین کاری که انجام می دهد این است که تمام آدرس های مربوط به یک صفحه از سایت را که ممکن است به صورت های مختلف نوشته شده باشند، جمع آوری می کند.

این عمل باعث می شود که موتورهای جستجو از عنوان واحد برای رتبه دادن به این آدرس ها استفاده کند. یعنی آن ها را تحت یک عنوان واحد ایندکس کرده و براساس آن به این صفحات رتبه می دهد.

اگر redirects به درستی انجام نشود، نتیجه معکوس خواهد داد و باعث تأثیر منفی بر روی سئوی سایت می شود. بنابراین بهتر است برای انجام این کار از یک متخصص کمک بگیرید.

چگونگی اجرای ۳۰۱ redirects

این ریدایرکت به دو طریق انجام می شود:

۱- با استفاده از فایل htaccess و به صورت دستی

اگر فایل htaccess را ویرایش کنید، می توانید تغییر مسیر از یک آدرس به آدرس دیگر را اعمال کنید. این روش مناسب سرورهایی است که از نرم افزار Apache استفاده می کنند. برای ویرایش فایل htaccess، باید از طریق FTP وارد سایت خود شوید، فایل ها را ویرایش و روی سرور آپلود نمایید.

۲- ریدایرکت در صفحات سایت و از طریق افزونه وردپرس:

برای استفاده از این روش با کمک پلاگین ها می توانید کد را به صورت دستی در صفحه وارد کنید.

اشتباهات رایج در ۳۰۱ redirects

۱٫ بی توجهی به redirects نسخه HTTP وب سایت به نسخه HTTPS زمانی که گواهی SSL وب سایتتان را فعال کرده اید.

۲٫ پاک نکردن نقشه وب سایت از آدرس هایی ریدایکرت شده اند.

۳٫ اگر به تفاوت http://www و //:http دقت نکنید، باعث می شود که گوگل این دو لینک را کپی تلقی کند. بنابراین باید از ریدایرکت استفاده کنید.

۴٫ اگر بدون ریدایرکت محتوای آدرس قبلی را روی دامنه جدید کپی کنید، ربات های گوگل محتوای دامنه جدید را کپی تلقی کرده و سایت شما را جریمه خواهند کرد.

۵٫ استفاده از redirects302 به جای ۳۰۱ redirects: redirects302 فقط محتوا و URL صفحه را به آدرس جدید منتقل می کند و اعتبار صفحه به قوت خود باقی می ماند. بنابراین این تغییر مسیر رتبه سئوی سایت شما را افزایش نمی دهد.

۶٫ ریدایرکت های شکسته را از وب سایتتان پاک کنید. وقتی ریدایرکت به درستی انجام نمی شود کاربر با صفحه خالی مواجه می شود و موجب خروج کاربر از وب سایت شما می شود. بنابراین به این موضوع توجه کنید

سخن آخر

همانطور که گفته شد redirects راهی برای تغییر آدرس و مسیر سایت است که ۳۰۱ redirects باعث تغییر دائمی این آدرس می شود و کاربر اگر آدرس قبلی را جستجو کند، به آدرس جدید هدایت می شود. با توجه به اهمیت رنک و رتبه سایت در ایندکس شدن آن توسط موتورهای جستجو، در صورت تغییر آدرس حتما از redirects استفاده کنید.

ادامه مطلب

تگ کنونیکال قطعه ای از کد HTML است که نسخه اصلی را برای صفحات تکراری، تقریباً تکراری و مشابه تعریف می کند. به عبارت دیگر، اگر شما محتواهای مشابهی در URL های مختلف داشته باشید، می توانید با استفاده از برچسب کنونیکال مشخص کنید کدام نسخه اصلی است و بنابراین باید ایندکس index شود.

برچسب کنونیکال همه چیز درباره محتوای تکراری است. این یک کلمه نسبتاً غیرمعمول است اما از نظر ریشه شناسی مناسب است. این کلمه از Canon مشتق شده است که در اصل به قوانین کتاب مقدس، استانداردی برای قضاوت اشاره داشته است. بعداً از آن برای اشاره به آثار نویسنده ای استفاده شد که به عنوان آثار معتبر پذیرفته شده بودند.

آخرین معنی آن جایی است که به اینترنت، سئو و موتورهای جستجو مربوط می شود. کمک به موتورهای جستجو در شناسایی صفحه اصلی در رابطه با محتوای تکراری. دلایل موجهی برای تکرار محتوا وجود دارد ، به ویژه هنگامی که صحبت از URL های ساخته شده در سیستم می شود.

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (سئو)

چرا از تگ کنونیکال برای سایت ها استفاده می شود؟

  • وجود چندین URL : به ویژه در سایت های فروشگاهی که URL ها از طریق گزینه های فیلتر برای قیمت ، رنگ ، رتبه بندی
  • و غیره ایجاد می شوند.
  • URL های Session ID: به طور خودکار توسط سیستم شما تولید می شود. همین مورد برای ردیابی URL ها ، بردکرامب (Breadcrumb) یا نشانگر صفحات ، نسخه های مناسب چاپگر و پیوندهای ثابت در CMS خاص وجود دارد.
  • HTTP ، HTTPS و WWW : موتورهای جستجو به http://www.mydomain.com ، http://mydomain.com و https://www.mydomain.com به عنوان صفحات مجزا مراجعه می کنند و آنها را به صورت جداگانه کرال crawl (و احتمالاً index می کنند).
  • حروف: اکثر مرورگرها با حروف کوچک و بزرگ یکسان عمل می کنند اما این مورد لزوماً در مورد موتورهای جستجو صادق نیست، بنابراین اگر وب سایت شما در نام فایل ها و ساختار پوشه حروف کوچک و بزرگ را توامان داشته باشد ، باید از تگ کنونیکال استفاده کنید.
  • URL تلفن همراه: هنگام استفاده از URL ویژه (به طورمعمول mydomain.com) برای نسخه موبایل وب سایت خود.
  • URL کشور: هنگام استفاده از چندین URL خاص کشور مثلا ir ، محتوا تا حد زیادی ثابت باقی می ماند ، تنها با چند تفاوت جزئی. اگر زبان سایت متفاوت باشد این مورد اعمال نمی شود ، در این صورت شما می خواهید موتورهای جستجو نتایج جداگانه ای ارائه دهند.

در بیشتر این موارد، محتوا در واقع کپی نیست. اینها چندین URL هستند که از یک محتوا استفاده می کنند. کپی زمانی

است که محتوای واقعی در چندین URL منحصر به فرد مثلا (www.mydomain.com در مقابل www.someotherdomain.co)

ظاهر می شود ، که اغلب در نتیجه پیوند محتوا است.

تگ کنونیکال در کدام یک از موارد بالا استفاده می شود؟

از تگ کنونیکال باید در همه این موارد استفاده شود تا به موتورهای جستجو بگویید محتوای اصلی چیست و کدام URL

باید کرال شود، فهرست شود و در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شود.

استفاده از برچسب کانونیکال اجباری نیست. مت کاتس قبلاً اظهار داشت که محتوای تکراری بندرت منجر به جریمه

می شود ، مگر اینکه هرزنامه ( spam ) باشد یا برای دستکاری در رتبه استفاده شود. Google برای جلوگیری از بهم ریختگی

نتایج جستجوی گوگل با همان نتایج از URL های مختلف ، بیشتر محتوای تکراری را نادیده می گیرد.

سینتکس تگ کنونیکال به چه صورت است؟

Canonical tags از سینتکس ساده و سازگار استفاده می کنند و در بخش <head> یک صفحه وب قرار می گیرند:

در اینجا معنی هر قسمت از این کد در انگلیسی دیده می شود:

“link rel = کنونیکال”: لینک موجود در این برچسب نسخه اصلی (متعارف) این صفحه است.

” href = “https://example.com/sample-page: نسخه متعارف را می توان در این URL یافت.

چرا تگ های کنونیکال برای سئو مهم هستند؟

به زبان ساده ، محتوای تکراری موتورهای جستجو را گیج می کند. وقتی موتورهای جستجو به چندین صفحه با محتوای

یکسان نگاه می کنند و هیچ سیگنال بهینه سازی کلمه کلیدی مشخصی وجود ندارند ربات های گوگل:

بهره وری-بهینه سازی

  • نمی دانند به کدام محتوا اعتبار اختصاص دهد
  • نمی دانند چه صفحه ای باید ایندکس شود
  • نمی دانند کدام صفحات باید در نتایج رتبه بندی شوند

یک برچسب rel = کنونیکال این موضوع را روشن می کند ، به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوا را درک کنند، از

نادیده گرفتن صفحه در ایندکس ربات ها جلوگیری شود و احتمال رتبه بندی محتوا را بهبود می بخشد.

نحوه استفاده صحیح از تگ Canonical

اولین کاری که باید هنگام استفاده از برچسب کنونیکال انجام شود این است که تصمیم بگیرید کدام یک از URL ها ارجح است

و سپس کد زیر را به بخش URL های ارجح و همه انواع آن اضافه کنید:

خبر خوب این است که اکثر CMS ها این ویژگی را در خود دارند یا حداقل پلاگین هایی در دسترس دارند که بیشتر فرآیند را

خودکار می کنند. اگر از CMS استفاده نمی کنید ، Google (و سایر موتورهای جستجو) مدیریت فرآیندهای خاصی را برای این

کار دارند از جمله:

  • استفاده از ریدایرکت ۳۰۱٫
  • با استفاده از Google Webmaster Tools برای تعیین نحوه مدیریت پارامترهای خاص URL.
  • افزودن هدرهای HTTP با استفاده از PHP و یا htaccess.
این مطلب را هم از دست ندهید :   ترفندها و نکات طلایی در موردوب سایت عکس

اگر سایت شما محتوای یکسانی را در http و https ارائه می دهد و صرف نظر از اینکه www شامل شود یا خیر ، ممکن است

بخواهید دامنه ای را از طریق Webmaster Tools یا ریدایرکت ۳۰۱ تنظیم کنید.

اشتباهات رایج در اجرای تگ کنونیکال

تنظیم صفحه اصلی به عنوان URL ارجح

بعضی اوقات ، صفحه اصلی شما URL ارجح است ، اما در موارد زیادی وجود ندارد. اگر تمام صفحات کانونیکال شما به صفحه

اصلی سایت اشاره داشته باشند ، باعث خواهد شد صفحات دیگر به عنوان کپی در نظر گرفته شوند و توسط ربات ها

گوگل ایندکس نشوند.

استفاده از چندین لینک کانونیکال

هر صفحه فقط باید دارای یک لینک کنونیکال باشد که در آن مشخص شده باشد ، در غیر این صورت همه آنها نادیده گرفته

می شوند. این اتفاق می تواند به دلیل اجرای نادرست یک پلاگین سئو یا یک تم به طور نامناسب بدون اینکه مطلع باشید ، رخ دهد.

قرار دادن تگ rel=کنونیکال در قسمت های مختلف

مانند نکته قبل ، اگر تک کانونیکال در هر جایی از کد ظاهر شود، همه آنها به سادگی نادیده گرفته می شوند. در حالت

ایده آل، تگ کانونیکال باید یک بار در قسمت هدر صفحه قرار بگیرد.

ایده

استفاده از Canonical Links به جای ۳۰۱ Redirects

اگرچه از لحاظ سطح عملکرد لینک کانونیکال کاملاً مشابه ریدایرکت ۳۰۱ است ، اما در شرایطی چنین نیستند. در حالی که

هر دو به موتورهای جستجو می گویند که چندین صفحه (یا URL) را به صورت یک صفحه واحد در نظر بگیرند ، اما ریدایرکت

۳۰۱ همه ترافیک را به یک URL خاص هدایت می کند و یک تگ کنونیکال این کار را نمی کند.

اگر ساختار سایت شما تغییر کرده باشد ، ریدایرکت ۳۰۱ گزینه ارجح است ، زیرا بوک مارک ها را نیز اصلاح می کند. اگر سایت

شما دارای محتوای تکراری است می توانید از یک تگ کانونیکال برای موتورهای جستجو استفاده کنید.

ادامه مطلب

لینک شکسته نه تنها آزاردهنده هست، بلکه می توانند به تلاش های سئوی شما نیز آسیب بزنند. درست است ! نه تنها کاربران، بلکه موتورهای جستجو نیز از پیوندهای شکسته متنفرند.

هنگامی که بازدیدکنندگان به طور تصادفی با یک پیوند شکسته برخورد می کنند، احساس بدی به آنها دست می دهد چون که انگار به یک قفسه خالی از محصول در فروشگاه برخورد کرده اند یا به یک کوچه بن بستی که راهی برای خروج ندارد .

پیوندهای شکسته باعث می شود که کاربران سریع از سایت شما خارج شوند و هنگامی که بازدیدکنندگان زمان کمتری را در سایت شما صرف می کنند، موتورهای جستجو تصور می کنند که وب سایت شما تجربه کاربری خوبی را ارائه نمی دهد. در نهایت موتورهای جستجو رتبه پایین تری به شما می دهند.

ux-ui-رابطه کاربری-تجربه مشتری - تجربه کاربر

اگر وب سایتی دارید، مطمئن هستم که زحمت زیادی کشیده اید و ساعت های طولانی را برای تبدیل آن به منبعی ارزشمند برای بازدیدکنندگان خود صرف کرده اید . اما اگر به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه پیوندهای شکسته ای در سایت شما وجود داشته باشد می تواند به اعتبار سایت شما ضربه بزند و تمام زحمات شما را به هدر دهد .

لینک شکسته به چه معناست ؟

پیوند شکسته به لینکی گفته می شود که بعد از کلیک کردن به روی آن با صفحه ۴۰۴ رو به رو می شود که پیام هیچ مطلبی برای نمایش وجود ندارد به شما نمایش داده می شود .

در کل پیوندهای شکسته به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می شوند . به طور خلاصه پیوندهای شکسته داخلی در داخل سایت خودمون هستند به همین جهت در صورت مشاهده به راحتی می تونیم آنها را مدیریت کنیم .

اما پیوندهای شکسته خارجی ، لینک هایی هستند که در سایت های دیگه لینک سازی کردیم و کاربر با کلیک بر روی ان با صفحه بدون محتوا مواجه می شود که گاها پیدا کردن آنها ما را به دردسر می اندازد .

لینک سازی

مضرات پیوندهای شکسته

پیوندهای شکسته در وب سایت شما از دو جهت می توانند مضر باشند:

آنها تجربه کاربری بدی را ایجاد می کنند. وقتی کاربران روی پیوندها کلیک می کنند و به خطاهای ۴۰۴ بن بست می رسند، ناامید می شوند و ممکن است هرگز برنگردند.

آنها تلاش های سئوی شما را بی ارزش می کنند. پیوندهای شکسته جریان ارزش پیوند را در سراسر سایت شما محدود می کنند، که بر رتبه بندی تأثیر منفی می گذارد.

شما باید به طور دوره ای لینک های مشکل دار در کل وب سایت خود را بررسی کنید. اگر فکر می کنید چگونه این کار را انجام دهید،ما در این مقاله یک راهنمای جامع برای کمک به شما در یافتن و تعمیر پیوند های شکسته در سراسر وب سایت خود آورده ایم .

چگونه لینک های خراب در سایت خود را بررسی کنیم ؟

اگر سایت بزرگ و لینک های خارجی ندارید، فقط باید هر بار که سایت خود را به روز می کنید یا تغییراتی در سایت خود ایجاد می کنید، سایت خود را بررسی کنید. اما اگر فقط چند لینک خارجی هم در سایت خود دارید، باید حداقل ماهی یک بار لینک های خراب را بررسی کنید.

اگر یک سایت بزرگ دارید، باید کل سایت را حداقل یک بار در هفته بررسی کنید.

زیرا زمانی که شما یک سایت بزرگ دارید، احتمال بیشتری وجود دارد که سایت شما تعداد بیشتری لینک شکسته ایجاد کند. به خصوص اگر از سالم نگه داشتن و عملکرد آنها غافل شوید.

بهترین راه برای زیر نظر گرفتن این مشکلات نظارت بر وب سایت شماست. هر زمان که متوجه تغییرات در نرخ تبدیل، نرخ پرش یا ترافیک خود شدید، ممکن است نشان دهنده یک مشکل باشد. در بیشتر موارد، این مشکلات معمولاً مربوط به لینک های خراب در سایت شما است.

بررسی دستی تک تک لینک ها در وب سایت شما بسیار دشوار خواهد بود .

نحوه تشخیص لینک شکسته

قبل از پرداختن به نحوه تعمیر پیوندهای شکسته، ابتدا می خواهیم آنها را شناسایی کنیم. راه های زیادی برای تشخیص لینک خراب وجود دارد. اما بیایید نگاهی به سه روش بسیار رایج بیندازیم. می توانید این کار را با کنسول جستجوی گوگل، با افزونه وردپرس یا یک ابزار آنلاین انجام دهید.

تشخیص پیوندهای شکسته با کنسول جستجوی گوگل بسیار آسان است. برای این کار به بخش coverage و excluded بروید و در قسمت page not found 404 می توانید پیوندهای شکسته خود را پیدا کنید .

این روش برای پیدا کردن لینک های شکسته داخلی می باشد .

Broken Link Checker

کاربران وردپرس می توانند روی ابزاری مانند Broken Link Checker برای شناسایی و تعمیر پیوند های شکسته خود حساب کنند . وقتی ابزاری را برای نصب در نظر می گیرید، همیشه به یاد داشته باشید که بررسی ها، تعداد نصب های فعال آن ، و اینکه آیا در آخرین نسخه وردپرس تست شده است را بررسی کنید.

کار با اکثر چک کننده های پیوند شکسته آسان خواهد بود. به عنوان مثال، پس از نصب و فعال شدن، یک جستجوگر پیوند شکسته تمام محتوای شما را تجزیه می کند و به دنبال پیوندها می گردد . این فرآیند بسته به اندازه وب سایت شما می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد . می توانید تنظیمات این افزونه را در بخش «بررسی کننده پیوند» در تب تنظیمات خود تغییر دهید. هنگامی که تجزیه کامل شد ، پیوندهای شکسته در پنل مدیریت WP شما، در بخش «پیوندهای شکسته» تب ابزارها ظاهر می شوند.

این افزونه این امکان را برای شما فراهم می کند که URL را ویرایش کنید و آن پیوند را در هر جایی که ظاهر می شود جایگزین می کند. همچنین می توانید پیوند را لغو کنید، پیوند را حذف کنید اما متن لنگر را نگه دارید. در صورتی که افزونه مثبت کاذب بدهد، می توانید پیوند را رد کنید یا آن را به عنوان «شکسته نشده» علامت گذاری کنید.

بزرگترین مزیت استفاده از این نوع پلاگین این است که پیوندهای موجود در پنل مدیریت WP خود را شناسایی و اصلاح می کنید. اگر با وردپرس کار کرده اید، می دانید که پنل چقدر کاربر پسند است، بنابراین در زمان و دردسر زیادی صرفه جویی می کنید.

نکته منفی بزرگی که باید در نظر داشته باشیم این است که داشتن تعداد زیادی افزونه فعال می تواند واقعاً سرعت وب سایت وردپرس شما را کند بکند. شما نیاز به استفاده مدام از این پلاگین ندارید ، بنابراین پس از استفاده آن را غیرفعال یا حذف نصب کنید.

Dead Link Checker

یک ابزار آنلاین مانند Dead Link Checker نیز می تواند گزینه خوبی برای یافتن پیوند های شکسته در وب سایت شما باشد. در این مورد، فرآیند به سادگی وارد شدن به وب سایت ابزار آنلاین، تایپ URL خود و فشار دادن یک دکمه است.

سپس، این ابزار وب سایت شما را اسکن می کند و به دنبال پیوندهای شکسته می گردد. هنگامی که ابزار کار خود را انجام داد، لیستی از پیوندهای مشکل ساز و مکان آنها را تولید می کند. مزیت استفاده از چنین ابزار آنلاینی این است که چقدر آسان است. نیازی نیست چیزی نصب کنید یا وب سایت خود را به هیچ سرویسی پیوند دهید.

نکته منفی این است که شما باید به صورت دستی وارد پنل مدیریت وب سایت خود شوید و لینک ها را یکی یکی در مکان های مربوطه اصلاح کنید. این فرآیند را کمی دشوارتر از استفاده از یک افزونه می کند. اگر سه یا چهار لینک خراب برای تعمیر داشته باشیم، می تواند بی ربط باشد، اما وقتی مجبور به تعمیر ده ها لینک خراب شده ایم، شروع به تلف کردن زمان می کند.

با SEOPressor Connect پیوندهای شکسته را مانیتور و بررسی کنید

در آخرین نسخه SEOPressor Connect یک ویژگی جدید را معرفی می کند. مدیر لینک برای کمک به بررسی خودکار همه پیوندهای وب سایت شما. با این کار، مجبور نیستید پیوندهای شکسته را از طریق پست بررسی کنید.

SEOPressor به نظارت بر پیوندهای شکسته شما کمک می کند و آنها را از طریق مدیر لینک به شما نشان می دهد تا بتوانید قبل از اینکه به سایت شما آسیب برساند آنها را تعمیر کنید. بهتر از همه، لازم نیست این کار را به صورت دستی انجام دهید، همه چیز خودکار است.

هنگامی که در مدیر لینک هستید، فقط به پیوندهای “شکسته” نگاه کنید و آنها را تعمیر کنید.

اگر پیوندهای شکسته در صفحه شما داخلی هستند، این یک راه حل سریع و آسان خواهد بود. فقط با تغییر نام یا انتقال پیوندها به مکان های صحیح، تغییرات را در صفحه خود ایجاد کنید.

اگر پیوندهای شکسته خارجی باشند، ممکن است تعمیر آنها زمان بیشتری طول بکشد. اما همچنان می توانید لینک های شکسته را در Link Manager ببینید و سپس سایتی را که به آن پیوند داده اید بررسی کنید.

باید بررسی کنید که آیا سایت منتقل شده یا حذف شده است. اگر لینک آنقدرها برای سایت شما حیاتی نیست، بهترین راه حل حذف یا جایگزینی آن با لینک جدیدی است که همان ارزش را برای خوانندگان شما فراهم کند.

نحوه تعمیر لینک های شکسته

تعمیر لینک های خراب بسیار آسان است. بهترین گزینه به نوع و هدف پیوند بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر به یک منبع خارجی اشاره کنیم که محتوای ما را تکمیل می کند، می توانیم پیوند را حذف کنیم، در حالی که متن لنگر را ترک می کنیم. یا می توانیم از همان متن لنگر برای هدایت کاربران خود به وب سایت دیگری استفاده کنیم.

اگر لینک های مرده داخلی هستند، باید ۳۰۱ تغییر مسیر را تنظیم کنیم. تغییر مسیر ۳۰۱ به این معنی است که صفحه مورد نظر به طور دائم منتقل شده است. اگر از وردپرس استفاده می کنیم، به راحتی می توانیم با افزونه ای مانند Redirection یا ۳۰۱ Redirects، ریدایرکت های ۳۰۱ را تنظیم کنیم.

این کار را با افزونه yoast هم می توانید انجام دهید .

در مورد ۴۰۴

در نهایت، روزی، یک کاربر روی یک ۴۰۴ فرود می آید. ممکن است به دلیل یک پیوند واقعی مرده یا صرفاً به دلیل یک خطای تایپ از طرف او باشد. اما ارزش بحث در مورد مفید بودن ۴۰۴ صفحه و نحوه استفاده حداکثری از آنها را دارد.

۴۰۴ یک کد پاسخ استاندارد HTTP است که نشان می دهد سرور نمی تواند منبع درخواستی را پیدا کند. اساساً هیچ مشکل فنی دیگری وجود ندارد جز اینکه سرور قادر به یافتن آنچه شما درخواست کرده اید نیست.

برخی از کارشنان سئو پیشنهاد می کردند که به جای ۴۰۴، از تغییر مسیر ۳۰۲ استفاده کنیم. ریدایرکت های ۳۰۲ به گوگل می گوید که URL مورد نظر به طور موقت در دسترس نیست و کاربران ما را به طور خودکار به صفحه دیگری هدایت می کند. برای مثال، ممکن است کاربران را به صفحه اصلی خود هدایت کنیم.

۳۰۲ ها ایده آل نیستند. آنها برای سئو ایده آل نیستند. از نظر گوگل، ۳۰۲ ها اهرمی مشابه محتوای اصلی ندارند. و برای کاربران نیز ایده آل نیستند. تصور کنید می خواهید از یک صفحه خاص در یک وب سایت بازدید کنید و در صفحه اصلی قرار بگیرید، آیا گیج کننده نیست؟ بهتر است شفاف باشید و به کاربر اطلاع دهید که محتوا در دسترس نیست (یا وجود ندارد) و به او گزینه هایی برای ادامه پیمایش در وب سایت خود بدهید.

این مطلب را هم از دست ندهید :   راهکار ها و تکنیک های هوشمندانه برایاستراتژی اینستاگرام

به عنوان مثال، ممکن است به آنها پیشنهاد دهید که آخرین پست های شما را در وبلاگ شما بررسی کنند، به جدیدترین محصولات شما نگاهی بیندازند یا به سادگی به صفحه اصلی بازگردند.

بهترین روش ها برای جلوگیری از شکستن لینک ها

یکی از شایع ترین دلایل شکسته شدن پیوندها کاملا قابل پیشگیری است. محتوای قدیمی را به جای حذف آن به روز کنید. اگر زمان لازم برای به روز رسانی محتوا را ندارید، به کاربر خود اعلام کنید که این محتوا قدیمی است و می تواند از محتوای جدیدتری که در سایت شما وجود دارد استفاده کند.

اگر اخیراً وب سایت خود را سازماندهی یا جابجا کرده اید، حتماً پیوندهای خراب را بررسی کنید. ۳۰۱ تغییر مسیر را در صورت نیاز تنظیم کنید.

بک لینک های شکسته می تواند نتیجه URL های بسیار طولانی و تصادفی ایجاد شده باشد. URL های خود را برای وضوح و خوانایی بهینه کنید. این باعث می شود احتمال غلط املایی URL ها و در نتیجه لینک های شکسته کاهش یابد.

حتی اگر همه اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهیم، بررسی منظم پیوندهای شکسته همیشه یک حرکت هوشمندانه است. زیرا ممکن است به اشخاص ثالثی پیوند بزنیم که همان شیوه های خوب ما را ندارند.

جمع بندی

در این مطلب متوجه شدیم که لینک شکسته چیست و چطور تاثیر منفی بر روی سئو سایت می گذارد. امیدوارم با نکاتی که آموزش داده شد بتوانید لینکهای شکسته را بررسی و اصلاح کنید .

ادامه مقاله در سایت منبع

اگه تو زمینه وبسایت یا سئو فعالیت می کنید، احتمالا برای یک بار هم که شده اصطلاح ریدایرکت (redirect) به گوشتون خورده و سوال ریدایرکت چیست براتون پیش اومده. در یک نگاه کلی ریدایرکت کردن به معنی انتقال کاربران و موتورهای جستجو به یک آدرس (URL) متفاوت هست. یعنی کاربر یه آدرس رو تو مرورگر جستجو می کنه و شما با استفاده از ریدایرکت، اون رو به آدرس دلخواهتون هدایت می کنید. قبل از اینکه دقیق تر به بررسی ریدایرکت کردن، کاربرد ریدایرکت و تفاوت دو ریدایرکت مهم ۳۰۱ و ۳۰۲ بپردازیم، به مثال زیر توجه کنید.

یک مثال:

شما تو یه خونه بزرگ زندگی می کنید که ۲ ورودی A و B داره. بنا به دلایلی شما نمی خواید تو ورودی B از مهمون ها استقبال کنید. پس یه مسیر درست می کنید که افرادی که از ورودی B وارد میشن رو به سمت ورودی A هدایت کنه تا شما اونجا به استقبالشون برید. درواقع شما مهمون ها رو از در B به A ریدایرکت کردید.

حالا که مفهوم ریدایرکت رو می دونید، سوالی که احتمالا براتون پیش میاد اینه که redirect چه فایده ای داره و چه زمانی باید از ریدایرکت استفاده کنیم. اول از همه باید بدونید ما فقط یه نوع ریدایرکت نداریم و بر اساس روشی که با اون کاربران و موتورهای جستجو رو انتقال میدیم، ریدایرکت ها به چند دسته تقسیم میشن، درواقع انواع ریدایرکت داریم که مهم ترین اونها ریدایرکت ۳۰۱ و ریدایرکت ۳۰۲ هست.

همونطور که گفتیم با استفاده از ریدایرکت هم موتورهای جستجو رو به آدرس جدید منتقل می کنیم و هم کاربران رو. از نگاه کاربر هر دو نوع ریدایرکت کار مشابهی انجام میدن؛ چون هر دو روش کاربر رو به صفحه هدف هدایت می کنند و درواقع برای کاربر فرقی نداره ما از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنیم یا ریدایرکت ۳۰۱. اما برای ربات گوگل خیلی مهمه که ما دقیقا از چه نوع ریدایرکتی استفاده کردیم.

پس شما هم به عنوان متخصص سئو باید موقع ریدایرکت کردن خیلی دقت کنید که از چه نوع ریدایرکتی استفاده می ­کنید تا مشمول تاثیر مثبت ریدایرکت در سئو بشید.

سرفصل های پست

ریدایرکت ۳۰۲ یا ریدایرکت موقت چیست؟

یک مثال مهم برای درک بهتر:

فرض کنید شما تا مدت محدودی تو ورودی B تعمیرات دارید و تو این مدت باید مهمون ها رو به ورودی A هدایت کنید. اما بعد از اتمام تعمیرات دوباره از ورودی B هم به طور مستقل استفاده می کنید. درواقع شما مهمون ها رو به صورت موقت ریدایرکت کرده بودید که بهش ریدایرکت ۳۰۲ گفته میشه.

توی فضای وب هم ممکنه شما بخواید یکی از صفحاتتون رو به دلایلی (مثل تغییر طراحی صفحه) مدتی از دسترس بازدیدکنندگان خارج کنید. اما برای اینکه کاربران و مشتریان شما بتونند به محتوای مورد نیازشون دسترسی پیدا کنند، این صفحه رو موقتا روی یه آدرس دیگه ریدایرکت می کنید. با استفاده از ریدایرکت موقت ۳۰۲ به گوگل اعلام می کنیم تصمیم نداریم صفحه مورد نظر رو برای همیشه از دسترس کاربران خارج کنیم. پس گوگل همچنان URL قدیمی رو ایندکس می کنه و تو نتایج نگه می داره.

تفاوت ریدایرکت ۳۰۲ با ریدایرکت ۳۰۱

همه ما می دونیم که گوگل یه موجود بسیار سخت گیره و به هیچ سایت و صفحه ای الکی اعتبار نمیده. پس وقتی شما به گوگل میگید صفحه ای ریدایرکت ۳۰۲ شده، از اونجایی که شما از ریدایرکت موقت استفاده کردید، هیچ گونه ارزش و اعتباری از آدرس مبدا به آدرس جدید منتقل نمیشه؛ در واقع تفاوت ریدایرکت ۳۰۲ با ریدایرکت ۳۰۱ همینه که ریدایرکت موقت ۳۰۲ ارزش رو منتقل نمی کنه و همین باعث میشه کاربردش محدودتر بشه و برای بهینه سازی سایت خیلی مناسب نباشه، البته بستگی هم داره و باید دید برای چه کاری استفاده میشه. با این حال به جز برخی موارد محدود، خیلی ازش استفاده نمیشه.

البته لازمه بدونید روش انجام ریدایرکت ۳۰۲ خیلی راحت تر از ریدایرکت ۳۰۱ هست. برای ریدایرکت ۳۰۲ نیازی به دسترسی به سرور ندارید و با استفاده از متا تگ یا جاوا اسکریپت می تونید ریدایرکت ۳۰۲ رو انجام بدید؛ و همین آسون تر بودن خیلی وقت ها کار دست متخصصین سئو میده و باعث میشه خیلی از اون ها بدون اطلاع از تفاوت ریدایرکت ۳۰۲ با ۳۰۱ و تاثیر هر ریدایرکت در سئو ترجیح بدن از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنند.

ریدایرکت ۳۰۲ اگه به صورت اصولی انجام بشه، آسیبی به سئو سایت شما نمی زنه؛ اما ارزش مستقیمی هم برای سئو سایتتون نخواهد داشت. اما استفاده نادرست و نابجا از ریدایرکت ۳۰۲ باعث آسیب زدن به صفحه مورد نظر و کاهش ترافیک ورودی صفحه میشه و افت رتبه در صفحه نتایج گوگل رو به دنبال داره.

یه مثال کاربردی:

فرض کنید مدیر یه سایت فروشگاهی هستید یا پروژه همچین سایتی رو به عنوان یه متخصص سئو در دست دارید. حالا بعضی از محصولات سایتتون برای مدتی قابل فروش نیستند (مثلا اگه سایت فروش کتاب داشته باشید، شاید چاپ قبلی کتاب تموم شده باشه یا اگه سایت مربوط به فروش لباس باشه، شاید بعضی از محصولات فصلی باشند و برای یه مدت محدود نتونید اون ها رو تو فروشگاه نمایش بدید). در این صورت باید چی کار کنید؟ آیا منطقیه این صفحه رو از صفحه نتایج گوگل حذف کنید؟ درحالیکه برای رتبه ای که این صفحه الآن تو نتایج گوگل داره، خیلی زحمت کشیدید و وقت گذاشتید. یه راه دیگه اینه که تا زمانی که محصول دوباره در دسترس قرار می گیره، مشتری ها رو به صفحه دیگه ای (مثلا صفحه نمایش محصولات مشابه یا صفحه نمایش دسته بندی محصولات) بفرستید و درواقع از ریدایرکت استفاده کنید. حالا به نظر شما میشه از ریدایرکت دائمی ۳۰۱ استفاده کرد و ارزش این صفحه رو برای همیشه به یک صفحه دیگه منتقل کرد؟ قطعا این­طور نیست. چون این تغییر مسیر موقت هست و ما می خوایم بعد از مدتی دوباره از همون صفحه استفاده کنیم. پس نباید کاری کنیم که اعتبار و رتبه صفحه مبدا رو از دست بدیم. بنابراین ریدایرکت ۳۰۲ رو بررسی می کنیم. با استفاده از ریدایرکت موقت ما به موتور جستجوی گوگل اعلام می کنیم که قصد داریم از صفحه مبدا هم دوباره استفاده کنیم و نباید ارزش و رتبه صفحه رو حذف و به آدرس جدید منتقل کنه. بنابراین صفحه مربوط به اون محصول در نتایج جستجوی گوگل باقی می مونه، ولی هرکس روی اون کلیک کنه به آدرس جدید منتقل میشه.

البته این موارد بالا تقریبا خاص هستند، ولی چند مثال دیگه که بهتون ممکنه کمک کنه:

فرض کن محصول نوت ۵ دارید که دیگه تولید نمیشه و یک سری سرچ ها هم مربوط به این کلمه هست، در این حالت نه ریدایرکت ۳۰۲ پیشنهاد میشه، نه ریدایرکت ۳۰۱ پیشنهاد میشه، نه متای نوایندکس پیشنهاد میشه، نه پاک کردن و حذف محصول پیشنهاد میشه و نه خطای ۴۰۴ و ۴۱۰ پیشنهاد میشه. بهترین کار اینکه صفحه رو به حال خودش رها کنید و در کنار اون محصول ناموجود بیاین یک سری محصولات مشابه درج کنید مثلا جدیدترین گوشی های سری نوت رو نمایش بدید.

کاربردهای ریدایرکت ۳۰۲

همونطور که گفتیم کاربردهای ریدایرکت ۳۰۲ خیلی محدودتر از ریدایرکت ۳۰۱ هست. فقط در برخی موارد خاص از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده میشه و همه این موارد برای زمانی هست که قصد شما برای تغییر مسیر کاربران موقت باشه؛ مانند مثالی که در بالا زدیم یا شرایط شبیه به این مثال. علاوه بر اون در موارد زیر هم باید از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده بشه.

  1. انجام A-B Test : طراحان سایت، متخصصین سئو و خصوصا افرادی که در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارند، در موارد زیادی از A-B تست استفاده می کنند. اون ها این روش رو برای بررسی عملکرد و طراحی صفحه به کار می گیرند. در خیلی از مواردی که نیاز به انجام A-B تست هست، میشه کاربران رو با استفاده از ریدایرکت ۳۰۲ موقتا به یه صفحه دیگه هدایت کرد.
  2. بازاریابی دیجیتال-تجارت الکترونیک-دیجیتال مارکتینگ

  3. بازخورد کاربران: یه کاربرد دیگه ریدایرکت ۳۰۲ موقعیه که شما می خواید صفحه جدیدی که ساختید رو به صورت آزمایشی اجرا کنید و بازخورد کاربران رو درباره اون صفحه آنالیز کنید. تو این شرایط هم به دلیل انتقال موقت کاربران از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده میشه. با این کار شما می تونید بازخورد کاربران جدید و مشتریان رو بدون اینکه روی رتبه صفحه شما در نتایج جستجوی گوگل تاثیری بذاره، بررسی کنید. بعد می تونید نتایج رو آنالیز و مقایسه کنید و تصمیم بگیرید.

همونطور که وقتی آدرس خونه تون عوض میشه به دوستانتون اطلاع می دید که نامه ها و بسته های پستی رو به آدرس جدید بفرستند، اگه آدرس سایتتون یا یکی از صفحات سایتتون تغییر کنه هم باید با استفاده از redirect به موتورهای جستجو اطلاع بدید که کاربرها رو به آدرس جدید شما بفرستند تا کاربری رو از دست ندید و ضرر نکنید.

معرفی ابزارهای مرتبط با ریدایرکت

برای اینکه ببینید صفحه ای که توش هستید ریدایرکت شده یا نه و اگه آره، چه نوع ریدایرکتی صورت گرفته، می تونید از افزونه Link Redirect Trace در گوگل کروم استفاده کنید. با استفاده از این ابزار به راحتی متوجه می شید آدرسی که وارد کردید یا لینکی که واردش شدید ریدایرکت شده یا نه.

همچنین برای آنالیز سایتتون می تونید از این ابزار رایگان استفاده کنید و بررسی کنید کدوم یکی از صفحات سایت شما ریدایرکت شده. همچنین اگه از سایت وردپرسی استفاده می کنید، برای اینکه به راحتی صفحات رو ریدایرکت کنید می­تونید از پلاگین­های زیر استفاده کنید.

  • پلاگین Redirection: این افزونه برای ریدایرکت ۳۰۱ و بررسی خطای ۴۰۴ کاربرد داره.
  • پلاگین Simple 301 Redirects: این افزونه وردپرس فقط برای ریدایرکت ۳۰۱ کاربرد داره و از نظر کاربری خیلی خوب و راحته.
  • پلاگین سئو Redirection: این افزونه به شما کمک می کنه هر دو ریدایرکت ۳۰۱ و ۳۰۲ رو استفاده کنید.

اشتباهات رایج در ریدایرکت کردن

  1. استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ بعد از ساختن صفحه جدید: اگه شما صفحه جدیدی بسازید، امکان داره قبل از اینکه صفحه قبلی رو ریدایرکت کنید خزنده های گوگل صفحه تازه ایجاد شده رو به عنوان یه صفحه کاملا جدید و بدون اعتبار قبلی ایندکس کنند و ارزش آدرس قبلی رو بهش انتقال ندن. از اونجایی که مهم ترین هدف شما از ریدایرکت ۳۰۱ انتقال ارزش و اعتبار به صفحه جدیده، پیشنهاد می کنیم اول از ریدایرکت دائمی ۳۰۱ استفاده کنید و بعد محتوای صفحه جدید رو بسازید تا بهینه سازی اون صفحه رعایت بشه و متضرر نشید.
  2. ریدایرکت دو صفحه با محتوای متفاوت: اگرچه استفاده از ریدایرکت خیلی خوبه و اعتبار صفحات شما رو بالا می بره و با انتقال کاربران به صفحه ای که دنبالش هستند، تجربه کاربری (UX) رو بهتر می کنه؛ اما همه این ها در صورتیه که مضمون و محتوای صفحات مبدا و مقصد شبیه به همدیگه باشند و هر دوی اون ها به نیاز مشتری شما پاسخ بدن. درغیر این صورت ریدایرکت کردن می تونه اثر منفی هم داشته باشه. چرا که باعث نارضایتی کاربر میشه و نارضایتی کاربر، یعنی ناراضی شدن گوگل و سایر موتورهای جستجو و درنتیجه کاهش اعتبار و رتبه صفحه شما. درواقع هدایت کاربران به صفحه ای با محتوای غیرمرتبط، شبیه اینه که آدرس مغازه شما عوض بشه و شما روی مغازه تون یه اعلامیه بچسبونید و آدرس جدیدتون رو بنویسید. اما وقتی افراد به آدرس جدید شما میان، می بینند نه تنها آدرس شما تغییر پیدا کرده، بلکه نوع کسب و کارتون هم متفاوت شده و مثلا اگه قبلا آرایشگاه داشتید، الآن سوپرمارکت دارید. طبیعیه که این افراد عصبانی برخورد خوبی با شما نخواهند داشت و نتیجه اخلاقی اینه که از ریدایرکت فقط وقتی استفاده کنید که باعث بهبود تجربه کاربری و راحتی مشتریان شما بشه.
  3. استفاده طولانی مدت از ریدایرکت موقت: همونطور که از اسمش هم پیداست، نباید برای مدت طولانی از ریدایرکت موقت ۳۰۲ استفاده کرد. طبق آزمایش هایی که متخصصین سئو انجام دادند، اگه برای مدت طولانی (بیش از ۶ ماه) از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنید، موتورهای جستجو اون رو به عنوان ریدایرکت ۳۰۱ در نظر می گیرند. از اونجایی که هدف اولیه شما منتقل نکردن اعتبار صفحه بوده، این مسئله می تونه براتون دردسرساز بشه. پس حواستون باشه که نمیشه سر گوگل کلاه گذاشت و به اسم ریدایرکت ۳۰۲ از ریدایرکت دائمی استفاده کرد.

پایان + معرفی یک ابزار قوی سئو

در انتهای مقاله آموزشی باید بدنید که دقیقا ریدایرکت ۳۰۲ چیست و چه فرقی با ریدایرکت پراستفاده ۳۰۱ داره. و همینطور چه تاثیری این ریدیرکت ها در سئو و افزایش رتبه وبسایت شما در گوگل دارد و چطوری میتونیم این ریدایرکت ها رو ردیابی کنیم. برای محصول ناموجود در سایت فروشگاه چه چیزی مناسب هست رو گفتیم.

۵
/
۵
(
۳

امتیاز

)

ادامه مطلب