تکنیک های حرفه ای درباره جملات متقاعد کننده

اغلب ما در زندگی خود بارها با افرادی مواجه شده ایم که با قدرت کلام خود قادر هستند خود را در دل دیگران جا کنند و با به کار بردن جملات متقاعد کننده، اطرافیان را متقاعد سازند که خواسته هایشان اجابت شود. این افراد هنگام مواجهه با دیگران، تلاش می کنند روحیات آن ها را بشناسند و به اصطلاح قلق آنان را به دست بیاورند.

افراد متقاعد کننده

افراد متقاعد کننده با توجه به روحیات و اخلاق مخاطبان خود، به ظرافت با آنها ارتباط برقرار می کنند. بدین معنا که اگر فردی شوخ طبع باشد، آن ها نیز روش خوش مشرب بودن را در پیش می گیرند و یا اگر کسی درون گرا باشد، آن ها نیز تلاش می کنند با صدایی آرام و به دور از هیاهو با او به گفتگو بنشینند.

خلاقیت و نوآوری

شاید اغلب ما دوست داشته باشیم که دارای چنین هنری باشیم و بتوانیم اطرافیان خود را با زبانی نرم متقاعد سازیم. در این مقاله قصد داریم راجع به این مبحث بیشتر صحبت کنیم. پس همراه ما باشید تا شاید بتوانید کمی با هنر متقاعد کردن آشنا شوید و آن را به کار ببرید.

مفهوم جملات متقاعد کننده

امروزه متقاعدسازی و استفاده از جملات متقاعد کننده یک هنر است که با یادگیری فن بیان و شناخت شخصیت های متفاوت می توان آن را به خوبی آموخت. برای این عبارت تعاریف بسیار زیادی ارائه شده است که در اینجا قصد داریم یک تعریف جامع و تقریباً کامل از متقاعد کردن بیان کنیم.

زمانی که فردی متقاعد کننده به دیگری کمک کند تا او نیز بتواند تصمیم و نظر او را تأیید کند و یا آن را انتخاب کند، به اصطلاح می گوییم متقاعدسازی انجام شده است. اما نکاتی در این مبحث مورد توجه است که نباید از آن ها غافل ماند.

میل و رغبت درونی

نکته اول این است فردی که متقاعد شده، با میل و رغبت درونی خویش این کار را انجام داده باشد. همچنین راجع به موضوع مورد نظر اطلاعات کامل و کافی به او داده شده باشد. نکته آخر اینکه او تمایل داشته باشد که پس از این نیز به این روش کار را انجام دهد.

این نکات نشان دهنده این است که متقاعد سازی به معنای اجبار و وادار کردن اطرافیان به انجام کار مورد نظر نیست. بلکه این را ثابت می کند که با استفاده از فن بیان صحیح و به کار بردن تکنیک های درست متقاعدسازی، () می توان از راه منطقی و مناسب، دیگران را نیز با خود همگام نمود.

نمونه هایی از متقاعد سازی

اغلب ما در امور روزمره ی خود بارها جملات متقاعد کننده به کار می بریم و عمل متقاعد کردن را انجام می دهیم. اگر اصول این کار را به درستی بشناسیم و آن را به کار ببریم، می توانیم در این کار موفق عمل کنیم. در ادامه به نمونه هایی از متقاعدسازی که ممکن است در طول روز برای اغلب ما پیش آید، اشاره می کنیم.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ایده های ارزشمند دربارهراه های تماس با مشتری

  • فردی را تصور کنید که کار او بازاریابی و فروش کالا است. این فرد باید قادر باشد با توصیف محصولات و یا خدمات خود، مشتریان را از راه های متفاوت جذب کند و آن ها را برای انتخاب و خرید از خود، متقاعد نماید.

    بازاریابی

  • زمانی که فردی جویای کار باشد و برای مصاحبه کاری به شرکتی دعوت شده باشد، باید از فن بیان خود جهت متقاعد کردن مدیر شرکت، کمک بگیرد. با این روش می تواند مدیر شرکت را متقاعد سازد که او بهترین فردی است که می توانند استخدام کنند.

    استخدام

  • هنگامی که فردی در یک شرکت مشغول به کار است و از درآمد خود رضایت ندارد، باید بتواند از روش های متقاعدسازی کمک بگیرد. با استفاده از این شیوه، او قادر است موافقت رئیس شرکت را برای افزایش حقوق خود بگیرد.

  • فردی به عنوان خریدار وارد فروشگاهی می شود و کالایی را انتخاب و خریداری می کند. اگر بتواند هنگام پرداخت هزینه کالا، از تکنیک های متقاعدسازی به طور صحیح استفاده کند، قادر است فروشنده را متقاعد نماید که تخفیف خوبی برای او در نظر بگیرد.

    تخفیف-فرصت خرید

  • استفاده از این تکنیک در تعامل بین افراد خانواده نیز نقش مهمی دارد. فردی که به عنوان مادر قصد دارد فرزند خود را به درس خواندن یا انجام درست تکالیف ترغیب کند، باید به اصول متقاعدسازی مسلط باشد و با استفاده از جملات متقاعد کننده فرزند خود را به سمت و سوی کار مورد نظر خود تشویق کند.

تکنیک های متقاعد سازی

به منظور اینکه بتوان مهارت استفاده از جملات متقاعد کننده را به خوبی فرا گرفت، تکنیک هایی لازم است که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

دارا بودن هوش عاطفی

فرد متقاعد کننده باید دارای هوش عاطفی باشد. بدین معنا که با استفاده از هوش عاطفی بتواند با دیگران ارتباط صمیمی برقرار کند، عواطف و احساسات آن ها را بشناسد و همچنین قدرت کنترل و مهار این عواطف را نیز باید دارا باشد.

به کار بردن Body Language

افرادی که قصد متقاعد کردن دیگران را دارند، در کنار جملات متقاعد کننده می توانند از زبان بدن نیز استفاده کنند. بدین معنا که با استفاده از حرکات اعضای بدن، به طور غیر ارادی و ناخواسته روی دیگران تأثیر بگذارند و بتوانند آن ها را متقاعد کنند.

توانایی تعامل مستقیم با اطرافیان

تکنیک دیگری که برای متقاعد کردن دیگران لازم است، توانایی ارتباط مستقیم با اطرافیان است. بدین صورت که به جای ارتباطات غیرحضوری از جمله مکالمه تلفنی یا پیام کوتاه، بتوان به صورت مستقیم و حضوری به صحبت کردن و تعامل پرداخت. لازم است بدانیم که از این طریق، حرف های ما بر اطرافیان موثر واقع می شوند.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ایده های ارزشمند و حرفه ای دربارهآموزش طراحی سایت وردپرس (آموزش قدم به قدم)

توانایی خوب گوش کردن

افراد متقاعد کننده این نکته را به خوبی می دانند که برای متقاعد کردن دیگران، باید بتوانند شنونده های قابلی باشند. به این دلیل که با شنیدن صحبت های طرف مقابل، با نوع تفکر و شخصیت او آشنا می شوند. بنابراین می توانند از دریچه منافع او وارد شوند و به نتیجه مورد نظر دست پیدا کنند.

به کار بردن کلمات مناسب

در روابط بین افراد، برای اینکه فردی را متقاعد کرد باید بتوان از کلمات مناسب به جای مقابله به مثل کردن استفاده کرد. بدین معنا که استفاده از کلمات متقاعد کننده، علاوه بر اینکه احساس ارزشمند بودن به مخاطب می دهد، می تواند او را نیز متقاعد سازد. در ادامه به چند نمونه از این کلمات اشاره می کنیم.

زمانی که فردی در یک رابطه عاطفی قصد متقاعد کردن دیگری را دارد، توصیه می شود برای رسیدن به هدف خود، به جای عبارت فکر می کنم، احساس می کنم را به کار ببرد. برای عبارت تاکید می کنم، می خواهم را جایگزین کند و همچنین عبارت باور دارم را، جانشین انتظار دارم کند.

لحن ادای جملات

این تکنیک متقاعدسازی به عنوان یکی از اصلی ترین اصول آن به شمار می رود. تاثیر نوع حرف زدن افراد بر مخاطب، همچنین لحن و سرعت ادای جملات را به هیچ عنوان نمی توان نادیده گرفت. بدین معنا که برای این موضوع، بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است، سرعت استانداردی وجود دارد.

سرعت ادای جملات در زمان استاندارد، میزان تأثیرگذاری جملات فرد بر مخاطب را به بالاترین حد ممکن می رساند. به این صورت که لازم است فرد متقاعد کننده هنگام صحبت کردن، از یک روند اصولی پیروی کند و سرعت و مکث خود را با این اصول تنظیم نماید.

انعطاف پذیر بودن فرد

در این تکنیک لازم است فرد متقاعد کننده هنگام مواجهه با نظرات مخالف اطرافیان، به جای واکنش سریع نشان دادن، کمی انعطاف پذیری به خرج دهد و به ظاهر از نظرات خود عقب نشینی کند تا بتواند با ظرافت و انعطاف به نتیجه دلخواه خود نزدیک شود.

جمع بندی

به طورکلی به دلیل تفاوت هایی که در شخصیت و روحیات افراد وجود دارد، اینکه انتظار داشته باشیم همه افراد را متقاعد کنیم، غیرممکن به نظر می رسد؛ بنابراین می توانیم با یادگیری اصول اولیه متقاعدسازی و به کار بردن آن، تا حدی به شناخت شخصیت های متفاوت بپردازیم و بتوانیم به درستی کلمات متقاعد کننده را به کار ببریم.

ادامه خواندن در سایت منبع