بهترین و کارامدترین روشها برای بهبود سایت | آپدیت جدید

سفینه > سئو > Core Web Vitals چیست؟

Core Web Vitals چیست؟

Core Web Vitals یا هسته حیاتی وب مجموعه ای از معیارهای تاثیرگذار است که گوگل با در نظر گرفتن این معیارها کیفیت تجربه کاربری در سایت را اندازه گیری می کند.

ux-ui-رابطه کاربری-تجربه مشتری - تجربه کاربر

در ادامه ابتدا به صورت کامل متوجه می شوید core web vitals چیست و چه اهمیتی دارد و سپس روش های بهینه سازی سایت برای هسته حیاتی وب را می آموزید.

دقیقا Core Web Vitals چیست؟ (هسته حیاتی وب)

Core Web Vitals از سه مولفه اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

  1. Largest contentful paint (LCP): بزرگترین رنگ محتوا
  2. First Input Delay (FID): اولین تاخیر ورودی
  3. Cumulative Layout Shift (CLS): تغییر طرح بندی تجمعی

می توانید اطلاعات Core Web Vitals سایت خود را در قسمت “پیشرفت ها (enhancements)” در حساب گوگل سرچ کنسول خود ببینید.

چرا Core Web Vitals مهم است؟

تجربه کاربری در صفحه به یک عامل رتبه بندی تبدیل شده است.

تجربه کاربری در صفحه شامل فاکتورهایی است که گوگل آنها را برای تجربه کاربر مهم می داند، از جمله:

  • استفاده از HTTPS
  • موبایل فرندلی بودن
  • عدم وجود پنجره های پاپ آپ
  • مرور امن (عدم وجود بدافزار در صفحه شما)
  • و core web vitals

در ادامه قصد دارم تا تمام سه بخش Core Web Vitals را تحلیل کنم و نحوه بهبود دادن هرکدام از آنها را به شما نشان دهم!

Largest Contentful Paint (LCP)

LCP مدت زمانی است که طول می کشد تا صفحه از نظر کاربر واقعی بارگیری شود.

به عبارت دیگر، از زمان کلیک کردن بر روی لینک تا مشاهده اکثر مطالب روی صفحه را LCP می گویند. LCP با دیگر اندازه گیری های سرعت صفحه تفاوت دارد، بسیاری از معیارهای دیگر سرعت صفحه (مانند TTFB و First Contextual Paint) نشان دهنده باز کردن صفحه توسط کاربر نیستند.

این مورد بسیار مفید است، به خصوص هنگامی که نوبت به تشخیص مواردی برای بهبود دادن می رسد.

نکته جالب در استفاده از Google Pagespeed Insights به جای ابزاری مانند webpagetest.org، این است که می توانید (براساس داده های مرورگر Chrome) عملکرد صفحه خود را مشاهده کنید.

با این وجود، من توصیه می کنم تا داده های LCP خود در GSC (گوگل سرچ کنسول) نگاه کنید.

چرا؟

اطلاعات سرچ کنسول نیز مانند Google Pagespeed Insights از گزارش تجربه های کاربری مرورگر Chrome تهیه می شوند، اما برخلاف Google Pagespeed Insights می توانید داده های LCP را در تمام سایت خود مشاهده کنید. بنابراین به جای تجزیه و تحلیل یک به یک صفحات مختلف، لیستی از آدرس های صفحات خوب، بد یا حتی متوسط را دریافت می کنید.

حالا که صحبتش شد، گوگل دستورالعمل های LCP خاصی دارد، که در آن سرعت LCP را به سه بخش خوب، نیاز به بهبود و ضعیف تقسیم می کنند.

به طور خلاصه، باید هر صفحه از سایت شما در عرض ۲/۵ ثانیه به LCP برسد، که این می تواند یک چالش سخت برای صفحات وب بزرگ یا صفحاتی که ویژگی های زیادی دارند باشد، در این صورت ممکن است مجبور باشیم برخی از تصاویر را از صفحه حذف کنیم یا حتی بخشی از کد صفحه را پاک کنیم، قطعا کار آسانی نیست ولی ارزشش را دارد!

با این حال، در اینجا مواردی برای بهبود LCP سایت شما وجود دارد:

  • حذف هرگونه اسکریپت غیرضروری شخص ثالث: در مطالعه اخیر ما در مورد سرعت صفحه مشخص شد که هر اسکریپت شخص ثالث می تواند سرعت صفحه را تا ۳۴ میلی ثانیه کاهش می دهد.
  • ارتقا دادن هاست وب سایت خود: هاست بهتر به طور کلی منجر به بارگذاری سریع تر می شود (ازجمله LCP).
  • ارتقا

  • تنظیم بارگذاری ضعیف: بارگذاری ضعیف باعث می شود تا تصاویر فقط زمانی بارگذاری شوند که شخصی صفحه شما را پیمایش می کند. این کمک می کند تا به طور چشمگیری سریع تر به LCP برسید.
  • حذف عناصر بزرگ صفحه: در Google Page Speed insights می توانید ببینید که آیا صفحه شما عنصری دارد که سرعت LCP را کاهش بدهد یا خیر.
  • به حداقل رساندن CSS: استقاده از CSS های زیاد می تواند به طور قابل توجهی زمان LCP را طولانی کند.

First Input Delay (FID)

در مرحله بعد بیایید نگاهی بر دومین فاکتور Core Web Vitals گوگل بیندازیم، اولین تاخیر ورودی.

در این مرحله، صفحه شما به LCP دست یافته است. اما سوال این است که آیا کاربران می توانند با صفحه شما ارتباط برقرار کنند؟

این دقیقا همان چیزی است که FID اندازه گیری می کند، مدت زمانی که یک کاربر برای تعامل با صفحه شما صرف می کند.

نمونه هایی از تعاملات مانند:

  • انتخاب یک گزینه از منو
  • کلیک کردن بر روی یک لینک در منوی ناوبری سایت
  • وارد کردن ایمیل خود در یک فیلد

گوگل، FID را مهم می داند زیرا نحوه ارتباط واقعی کاربران با وب سایت ها را در نظر می گیرد.

همچنین مانند FCP گوگل برای FID هم معیارهای مشخصی دارد.

برای صفحه ای که ۱۰۰٪ آن محتوا است (مانند یک پست وبلاگ یا مقالات خبری)، احتمالا FID چیز مهمی نیست، تنها ″تعامل″ واقعی پیمایش به پایین صفحه یا کلیک کردن برای بزرگنمایی و کوچکنمایی است.

اما برای یک صفحه ورود، ثبت نام یا صفحات دیگری که باید کاربران به سرعت چیزی را کلیک کنند، FID بسیار مهم است، در چنین صفحه ورودی، مدت زمان بارگذاری محتوا چندان مهم نیست. آنچه اهمیت دارد این است که چقدر سریع می توانید اطلاعات ورودی خود را تایپ کنید.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ایده های سریع و آسان دربارهمبانی نوشتن اخبار

  • به حداقل رساندن (یا به تعویق انداختن) Java Script: تقریبا برای کاربران غیر ممکن است درحالی که مرورگر JS را بارگیری می کند با صفحه تعامل داشته باشد. بنابراین کاهش یا به تعویق انداختن JS در صفحه شما برای FID مهم است.
  • حذف اسکریپت های شخص ثالث غیرضروری: درست مانند FCP، اسکریپت های شخص ثالث (مانند Google آنالیتیکس، نقشه های حرارتی و غیره) می توانند بر FID تاثیر منفی بگذارند.
  • استفاده از حافظه پنهان مرورگر: این مورد به بارگذاری سریع تر مطالب در صفحه شما کمک می کند.

Cumulative Layout Shift (CLS)

CLS میزان ثبات صفحه هنگام بارگیری است (معروف به “ثبات بصری”).
به عبارت دیگر، اگر عوامل صفحه شما در حین بارگذاری صفحه جابجا شوند، پس CLS بالایی دارید که این بد است.

درعوض، باید عوامل صفحه شما درحین بارگذاری نسبتا پایدار باشند. به این ترتیب، کاربران هنگامی که صفحه کامل بارگیری شد، مجبور نیستند دوباره یاد بگیرند که لینک ها، تصاویر و فیلدها کجا قرار دارند یا به اشتباه روی چیزی کلیک کنند.

برای CLS هم معیارهای خاصی وجود دارد که گوگل در نظر گرفته است:

بعضی از راه های ساده برای به حداقل رساندن CLS:

  • استفاده از ویژگی سایز تعیین شده برای هر رسانه (ویدیو، GIF، اینفوگرافیک و غیره): با این روش، مرورگر کاربر متوجه می شود که آن عنصر دقیقا چقدر فضا را در صفحه اشغال خواهد کرد و بارگذاری کامل صفحه، آن را تغییر نخواهد داد.
  • مطمئن شوید تبلیغات فضای مورد نیاز خود را دارند: در غیراین صورت، ممکن است به طور ناگهانی در صفحه ظاهر شوند و محتوا را به بالا، پایین یا اطراف حرکت دهند.
  • عناصر UI جدید را به پایین صفحه اضافه کنید: با این روش، محتوایی را که کاربر انتظار دارد در همان مکان باقی بماند، پایین نمی رود.

ادامه خواندن در سایت منبع

سئو یا Search Engine Optimization که معادل سئو به عبارتی دیگر بهینه سازی موتور جستجو نام هایی است

بهره وری-بهینه سازی

که به سئوی متعلق هستن که همگی به یک معنا می باشند که می توان سئو را به انواع مختلفی تعریف کرد:

بهینه سازی کار راحت وآسانی نیست که پیاده سازی شود چون که نیازمند اطلاعات زیاد، صبر و پیش زمینه ای است.

موتورهای جستجو گوگل مرتب در حال تغییر دادن الگوریتم های رتبه بندی خود هستند و نمی شود آنها را پیش بینی کرد

پس بر این اساس مهندسین سئو مدام باید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهند

بهینه سازی سایت:

یکی از فعالیت های مهمی است که توسط مهندسان برای بهبود سئو صورت می گیرد.

الگوریتم های رتبه بندی گوگل بیش از ۲۰۰ معیار برای رتبه بندی دارند و سئوکارها باید مهم ترین

سئو سایت یا بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو

این معیارها را برای پیاده سازی و بهبود سایت در نظر بگیرند که سایت خود را در رتبه های اول سرچ گوگل قرار دهند.

اهمیت بهینه سازی در سایت:

اکثر و یا تمامی کاربرانی که از اینترنت استفاده می کنند معمولا برای سرچ گوگل را انتخاب می کنند و از این رو سئوی

بهترین و مناسب ترین کلید برای رسیدن به رتبه اول گوگل و در نتیجه بازدید بیشتر است.

و موتور های جستجو دقیقا همان چیزی را که کاربران میخواهند در اختیارشان قرار می دهد به همین دلیل بیشتر کاربران

بیشتر به سایت ها اعتماد خواهند کرد و این باعث شده اهمیت سئو سایت را بالا ببرد و همین طور کلمات جستجو شده

در موتور های جستجو اهمیت بالایی دارند، که سایت شما پر بازدید تر بشود.

اهداف سئوی سایت:

هدف سئو کمک کردن به سایت ها برای بالا امدن در نتایج جستجوی طبیعی و افزایش کلمات کلیدی

در رتبه های اول گوگل است.اهداف سئو را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • باعث شده وب سایت ها در نتایج موتور های جستجو در رتبه های اول قرار بگیرند.
  • باعث افزایش فروش محصولات شده است.
  • افزایش فروش

  • در بازدید وب سایت تاثیر داشته است.
  • افزایش بازدید سایت-ترافیک سایت

  • باعث افزایش فروش محصولات سایت ها شده است.

سئوی بیرون صفحه:

سئو بیرون صفحه برخلاف سئو درون صفحه است که کدها را مستقیم کنترل میکرد.

روش بهینه سازی بیرون صفحه که شامل تمام ارتقاهایی است که در خارج از وب سایت انجام می شود.

این سئو بیرون صفحه یا Off Page سئو شامل همه ی چیزهایی است که می شود در رتبه بندی بالای سایت به دست آورد.

سئو بیرون صفحه اول به پیوند هایی که از بیرون به سایت شما وصل می شوند و این روش برای سئوکارها

نامحدود است و جهت به دست آوردن پیوند اداره می شود و با این کار افزایش بازدید سایت را بالا می برند.

افزایش بازدید سایت-ترافیک سایت

سئوی درون صفحه:

المان های سئوی درون صفحه همگی همان عناصر وب سایت شما هستند.

این المان ها شامل کیفیت کدنویسی، تنظیمات فنی، محتوای متنی و کاربر پسند بودن است.

این مطلب را هم از دست ندهید :   تکنیک های هوشمندانه برایتولید محتوای وبلاگی + مثال های کاربردی

پس سئوی درون صفحه به کنترل مستقیم کدها و تولید محتوا که شامل متن ، پیوند وتصویر و…مرتبط می شود یعنی

تولید محتوا-بازاریابی محتوا

هر چیزی که در سایت خود بارگذاری میکنید را On Page سئو می شود. و در جستجو تاثیر گذار است

بنابراین سئو درون صفحه خیلی مهم است و باید قبل از سئو بیرون صفحه قرار بگیرد.

المان های مهم سئوی درون صفحه شامل سه اصل مهم هستند:

  • کیفیت فنی
  • محتوای با کیفیت
  • تجربه ی کاربری خوب
  • متا تگ ها

ادامه مطلب

سئوی وب سایت یکی از کارهایی است که همیشه حرف اول را در مدیریت سایت دارد. سئو یا بهینه سازی وب سایت منجر به قرارگرفتن وب سایت شما در رنک های بالای جستجوگر گوگل می شود. ما در این مقاله ای که در اختیار شما می گذاریم که انواع سئوی وب سایت (سئوی در صفحه و سئوی خارج صفحه) را معرفی می کنیم و مشخص می کنیم هرکدام از آن ها چه سرفصل هایی را شامل می شوند تا تفاوت آن ها را به خوبی دریابید.

تکنیک های سئو به دو دسته تقسیم می شوند:

  • سئوی در صفحه (on-page سئو)
  • سئوی خارج صفحه (off-page سئو)

سئوی در صفحه (on-page سئو)

یکی از انواع سئوی وب سایت سئوی در صفحه می باشد. سئوی داخل صفحه با جنبه های داخل سایت شما سر و کار داره که می تونند برای موتورهای جستجو بهینه بشوند. سئوی خارج صفحه شامل جنبه های سایر وبسایت های داخل اینترنت است که می تونند بهینه بشوند تا رنک سایت شما در نتایج گوگل بالاتر برود. درک تفاوت این دو دسته بسیار مهم است. سئوی داخل صفحه (on-page) کاریه که شما در سایت یا وبلاگتون انجام میدید تا باعث افزایش ترافیک بشه. این اولین چیزیه که هر وبمستر باید بهش توجه کنه. بهینه سازی onpage نیاز به اصلاح دائمی سایت داره تا اینکه رنک سایت بهبود پیدا کنه. در این تکنیک نقش کلیدواژه ها یا عبارات کلیدی که کاربر ممکنه تایپ کنه جایگاه مهمی داره. این شامل سرفصل ها (heading)، عناوین صفحات، نام دامنه و تصاویر هست. اما تمام این عناصر باید مناسب موتورهای جستجو باشند. طول عنوان نباید خیلی کوتاه یا بلند باشه، همچنین باید مناسب، متناسب به موضوع و جذاب باشه. اجزای اصلی موجود در بهینه سازی درون صفحه به صورت زیر هستند:

سرفصل ها

عنوان هر صفحه

تگ ها و توضیحات meta

تصاویر و ویدیوها

ساختار URL و اطلاعات دامنه

پیمایش کاربرپسند و بارگذاری سریع

محتوای تازه و با کیفیت

لینک های داخلی و خارجی بهینه

بهینه سازی عنوان

یکی از مهم ترین عناصر بهینه سازی وب تگ عنوان هست. تگ عنوان باید کوتاه باشه اما مفهوم رو برسونه، طوری که کاربران درمورد شما و کسب و کار شما بیشتر بدونند. تگ عنوان در موتورهای جستجو ثبت میشه پس مهم تر از سایر اجزا هستند. عنوان شما باید اینقدر خوب باشه تا کاربران رو جذب اطلاعات کنه.

تگ Meta

این تگ توضیح کوتاه درمورد سایت شماست، که روی حوزه های کاری شما تمرکز میکنه. در این تگ مهم اینه که عنوان، کلیدواژه و توضیحات از سایر سایت ها متمایز باشه.

محتوانویسی

محتوانویسی یک ویژگی مهم برای افزایش ترافیک سایت شماست. آپدیت منظم محتوا با اطلاعات تازه، کلیدواژه ها و عبارات مناسب باعث افزایش رنک سایت شما خواهند شد. محتوای خوب برای مقالات، روزنامه ها، بلاگ ها و مجله ها هم بسیار اهمیت داره.

بهینه سازی کلیدواژه

بهینه سازی لینک

ساخت لینک مناسب کیفیت سایت شما رو بهبود میده. وجود لینک های موثر داخلی و خارجی موجب افزایش رنک شما میشه. لینک ها باید از سایت های منحصر به فرد و قابل اعتماد گرفته شده باشد.

بهینه سازی تصاویر

بهینه سازی تصاویر میتونه سایت شما رو تک کنه اما این باید با معیار های خاص انجام بشه. اولین چیز اندازه فایل و سرعت بارگذاری تصویر و دومی هم نام گذاری فایل و بهینه سازی هست.

سئوی خارج صفحه off-page

برعکس سئوی داخل صفحه، سئوی خارج صفحه بستگی به صفحات دیگر وب داره که می تونند به بهبود سایت یا بلاگ شما کمک کنند. سئوی خارج صفحه با فاکتورهای ساخت لینک سر و کار داره. این یک فرایند مداوم است و نیاز به لینک های مداومی داره که توسط موتورهای جستجو اولویت دارند.

در این تکنیک اگر شما به لینک های با کیفیت دست پیدا کنید، سایت شما رنک بهتری میگیره. ساخت لینک با برنامه میتونه باعث افزایش رتبه شما در گوگل بشه.

سئوی خارج صفحه ترکیبی از شبکه های اجتماعی، نشانه گذاری اجتماعی و ساخت لینک هست.

ساخت لینک (Backlink Building)

سئوی خارج صفحه نوع دیگری از سئوست که ساخت لینک از اجزای آن محسوب می شود. رنک سایت شما بسته به ساخت لینک داره، البته نه به تعداد لینک ها بلکه به کیفیت لینک ها. افزودن لینک های خارجی به سایت شما می تونه کیفیت سایت رو بالا ببره و رنک بهتری بگیره. این خیلی مهمه که از چه سایت هایی لینک می گیرید، شما باید از سایت هایی لینک دریافت کنید که رتبه بالاتری دارند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

امروزه هرکسی در شبکه های اجتماعی عضو میشه, پس یک بازاریابی موثر در شبکه های اجتماعی باعث میشه مردم شما رو پیدا کنند و به سایت مراجعه کنند.

نشانه گذاری اجتماعی

نشانه گذاری اجتماعی میتونه به کاربران بی شماری منتقل بشه و باعث افزایش ترافیک سایت شما بشه. موتورهای جستجو بهترین وبسایت های نشانه گذاری اجتماعی رو ثبت می کنند و این هم میتونه به سایت شما کمک کنه. شما می تونید صفحات سایتتون رو نشانه گذاری (bookmark) کنید و به محتوای خودتون بک لینک بدید.

ادامه خواندن در سایت منبع