ترفندهای ارزشمند و حرفه ای در مورد سئو فنی

دلتان میخواهد از تکنیک­های سئو فنی برای بهبود سئو سایت خود در گوگل استفاده کنید؟ در این مقاله برخی از نکات کوچک و جالب برای مبتدی ها به نگارش درآمده است. تکنیک های سئو فنی موضوع جذابی است و نکات دقیق و ظریفی دارد که آنها را جالب می کند. همچنین استفاده از آنها مستلزم متخصصانی با توانایی حل مساله بالا و تفکر انتقادی است، مطالعه سئو چیست می تواند مقدمه خوبی باشد.

در این مقاله به معرفی برخی حقایق و نکات سئو فنی می ­پردازم که به بهبود سئو و امتیاز وب سایت تان کمک بسزایی می­ کند.

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (سئو)

بیاید لیست زیر را باهم مرور کنیم :

برای گوگل اهمیتی ندارد که چگونه نقشه سایتتان را ساخته اید!

اگر نقشه سایتتان براساس استانداردها و XML است، میتوانید به هرطریقی که دوست دارید نقشه سایتتان را بسازید. در هم شکستن طبقه بندی و یا ساختار کلی به شما بستگی دارد و تاثیری بر چگونگی خزیدن گوگل در سایت شما ندارد.

برچسب عدم آرشیو (Noarchive tag) به رتبه گوگل شما آسیبی نمیزند

این برچسب برای زمانی است که میخواهید صفحه مورد نظر در گوگل ذخیره (کش) نشود و به ربات گوگل می گوید از نشان دادن نسخه ذخیره شده صفحه در جستجوی نتایج، جلوگیری کند. اما تاثیر منفی بر سئو و رتبه بندی کلی صفحه ندارد و نمی تواند باعث بهبود سئوسایت شود.

معمولا گوگل ابتدا در صفحه خانه میخزد

این یک قاعده نیست، اما گوگل معمولا ابتدا صفحه خانه وبسایت را جستجو میکند. استثنا آن مربوط به زمانی است که تعداد زیادی لینک به یک صفحه خاص در سایت شما وجود داشته باشد.

مسئله سرعت صفحه

اغلب، دفعات لود شدن (بارگذاری شدن) آهسته را به ­عنوان مزاحمت برای کاربران تلقی می کنیم، اما عواقب آن بیش از مزاحمت برای کاربران است. زمان زیادی است که سرعت صفحه، عامل مهمی در فاکتور رتبه بندی جستجو محسوب می شود و حتی گوگل اعلام کرده است که به زودی سرعت صفحه تلفن همراه را هم در رتبه بندی جستجو مورد استفاده قرار میدهد ( البته مخاطبان شما هم سرعت بالای صفحات را بیشتر میپسندند.)

اکثر افراد برای بهبود و تحلیل سرعت سایتشان از ابزار تشخیص سرعت صفحه گوگل استفاده می­کنند. برای آن دسته افرادی که مخصوصا به دنبال بهبود پیاده سازی سایت بر روی تلفن همراه هستند، گوگل ابزار سرعت صفحه جدیدی، که متمرکز بر تلفن همراه است، را معرفی کرده است. این ابزار زمان بارگذاری صفحه را چک میکند، سایت تلفن همراه را بر روی ارتباط ۳G امتحان میکند و قابلیت استفاده از تلفن همراه را ارزیابی میکند.

فایل­ txt به حروف بزرگ و کوچک حساس هستند و حتما باید در دایرکتوری اصلی سایت قرار داده شوند

نام فایل (Robots.txt) حتما باید با حروف کوچک نوشته شود تا قابل تشخیص باشند. به علاوه، خزنده ها زمانی که به دنبال فایل Robots.txt می­گردند تنها به یک مکان نگاه میکنند و آن هم دایرکتوری اصلی سایت است. درصورتیکه آن را در آن مکان پیدا نکنند، با فرض اینکه چنین فایلی وجود ندارد، به خزیدن خود ادامه می دهند.

خزنده ها همیشه نمیتوانند به اسکرول بی ­نهایت دسترسی داشته باشند

اسکرول بی نهایت از نظر تجربه کاربر بسیار مناسب و جذاب است، اما زمانیکه ربات های خزنده به آن دسترسی نداشته باشد، صفحه نمیتواند رتبه ای بیاورد.

ux-ui-رابطه کاربری-تجربه مشتری - تجربه کاربر

زمانیکه از اسکرول بی­ نهایت برای سایت تان استفاده می­ کنید، اطمینان حاصل کنید که مجموعه ای از صفحات صفحه بندی شده علاوه بر یک اسکرول طولانی نیز وجود دارد. مطمئن شوید که replaceState/pushState را روی صفحه اسکرول بی نهایت پیاده (اجرا) کرده باشید. این یک بهینه سازی سرگرم کننده است که اکثر توسعه دهندگان وب از آن بی­خبرند پس مطمئن شوید که اسکرول بی نهایت خود را با کد rel=”next” and rel=”prev“ چک کرده باشید.

بهره وری-بهینه سازی

گوگل لینک های داخلی و خارجی را متفاوت ارزیابی میکند

لینک هایی که از سایت دیگر (لینک خارجی) به محتوای شما یا وب سایت تان اضافه می شوند متفاوت از لینکی که بر روی سایت است، وزن می گیرد و ارزش یکسانی ندارد. در واقع قرار دادن لینک خارجی در سایت ارزش متفاوتی نسبت به لینک های داخلی خود سایت دارد.

شما می توانید بودجه خزیدن خود را در کنسول جستجوی گوگل بررسی کنید

بودجه خزیدن، تعداد صفحاتی است که موتورهای جستجو در زمان مشخصی می توانند و می خواهند برای خزیدن، مورد استفاده قرار دهند. شما می توانید اطلاعات بودجه خزیدن وب سایت خود را در کنسول جستجوی خود دریافت کنید و در صورت لزوم آن را افزایش دهید.

رد کردن صفحات بی­ ارزش برای سئو، بودجه خزیدن را بهبود خواهد بخشید

صفحاتی که برای سئو شما ضروری نیست شامل صفحاتی مانند “سیاست های حفظ حریم خصوصی”، لندینگ پیج های” تبلیغات منقضی شده “یا “قوانین و شرایط” میشوند.

قاعده مورد قبول آن است که اگر صفحه ای قرار نیست رتبه بندی شود و کیفیت محتوای آن صد در صد منحصر به فرد نیست را مسدود کنیم.

چیزهای زیادی درمورد نقشه ­های سایت وجود دارد که باید بدانیم!

  • نقشه های سایت XML باید با UTF-8 کدگذاری شده باشند.
  • نمیتوانند شامل جلسات (Session IDs) شناسه ها از URL باشند.
  • باید کمتر از ۵۰۰۰۰ لینک و حجمشان نباید بزرگتر از ۵۰ مگابایت باشند.
  • پیشنهاد میشود به جای قراردادن تمام لینک ها در یک فایل نقشه سایت، از توابع چندگانه نقشه سایت استفاده شود.
  • میتوانید از نقشه های سایتی متفاوتی برای انواع رسانه ها (ویدئو، تصویر و اخبار) استفاده کنید.

میتوانید چگونگی رصد خزنده تلفن همراه گوگل از وب سایتتان را چک کنید

با تمرکز گوگل بر شاخص اول تلفن همراه (Mobile-First Index)، اهمیت نمایش مناسب صفحات بر روی تلفن همراه بیش از گذشته شده است.

از گزارش قابلیت استفاده از تلفن همراه کنسول گوگل، برای پیدا کردن صفحات خاص بر روی سایتتان استفاده کنید چراکه ممکن است مسائلی قابل استفاده بر روی دستگاه تلفن همراه داشته باشد. همینطور میتوانید آزمون موبایل دوستی (Mobile Friendly) را امتحان کنید.

در حال حاضر نیمی از صفحه نتایج گوگل HTTPS است

امنیت وبسایت به صورت فزاینده ای حائز اهمیت است. علاوه بر رتبه بندی سایت ها از نظر امنیت، کروم به کاربرانی که وارد سایت هایی با اشکالات امنیتی میشوند، هشدار میدهد. به نظر میرسد که مدیران وب به این به روز رسانی پاسخ داده اند : بر اساس Moz، بیش از نیمی از وب سایتها روی صفحه اول نتایج جستجو، HTTPS هستند.

سعی کنید بارگذاری صفحه خود را تا ۲ تا ۳ ثانیه نگه دارید

تحلیلگر گوگل وبمستر جان مولر، توصیه می کند زمان بارگذاری دو تا سه ثانیه باشد (هرچند که لزوما رتبه بندی شما را تحت تاثیر قرار نمیدهد).

دستورالعمل های txtوب سایت شما را از رتبه بندی در گوگل، متوقف نمی کند

سردرگمی زیادی در مورد دستورالعمل “Disallow” در فایل Robots.txt وجود دارد. فایل Robots.txt شما به سادگی به Google می گوید که صفحات / پوشه ها / پارامترهای مشخص شده غیرمجاز نبوده است، اما این بدان معنا نیست که این صفحات نمایه نشوند. از مستندات راهنمای کنسول جستجوی گوگل :

شما نباید از Robots.txt به عنوان وسیله ای برای مخفی کردن صفحات وب خود از نتایج جستجوی گوگل استفاده کنید. به این دلیل که صفحات دیگر ممکن است به صفحه شما اشاره کنند و صفحه شما می تواند به این روش نمایش داده شود، از فایل Robots.txt اجتناب کنید. اگر میخواهید صفحه خودتان را از نتایج جستجو مسدود کنید، از روش های دیگری چون حفاظت از رمز عبور و یا برچسب های noindex یا دستورالعمل ها استفاده کنید.

می توانید بخش های جدیدی به حوزه اصلی خود اضافه کنید

انجام این کار به شما اجازه می دهد در حالی که از نام دامنه جدید در موارد بازاریابی و مکان های دیگر استفاده می کنید، ارزش دامنه قدیمی تر را حفظ کنید.

بازاریابی

گوگل توصیه می کند Redirectها را حداقل تا یک سال در محل نگه دارید

از آنجا که ممکن است ماهها طول بکشد تا گوگل متوجه شود سایت تغییر کرده است، نماینده گوگل جان مولر پیشنهاد کرده است که ۳۰۱ Redirect را برای مدت حداقل یک سال حفظ کنید. به شخصه، پیشنهاد میکنم هیچ وقت صفحات مهم – یک صفحه با رتبه بندی مناسب را، از Redirect حذف نکنید.

می توانید نوار جستجو خود را در گوگل کنترل کنید

گاهی گوگل ممکن است یک نوار جستجو با لیست شما داشته باشد. این جعبه جستجو توسط Google Search طراحی شده است و برای نشان دادن محتوای مرتبط کاربران در سایت شما کار می کند.

اگر برایتان مطلوب است، می توانید این جعبه جستجو را با موتور جستجوی خودتان قدرتمند کنید یا می توانید نتایج حاصل از برنامه تلفن همراه خود را در آن وارد کنید. همچنین می توانید با استفاده از Meta Tag Nositelinkssearchbox جعبه جستجو را در گوگل غیرفعال کنید.

می توانید برچسب “notranslate” را فعال کنید تا از ترجمه در جستجو جلوگیری کند

متا تگ “Notranslate” به گوگل می گوید که نباید ترجمه ای برای این صفحه در نسخه های مختلف زبان جستجوی گوگل ارائه کند. اگر در مورد توانایی گوگل به درستی ترجمه محتوا خود شک و تردید دارید این مورد گزینه خوبی است.

می توانید برنامه خود را در جستجوی گوگل با نمایه سازی برنامه Firebaseدریافت کنید

اگر برنامه ای موبایلی دارید که هنوز رتبه دهی نشده است، الان وقتش است. با استفاده برنامه Firebase ، می توانید نتایج را از برنامه خود فعال کنید تا زمانی که کسی برنامه شما را برای یک کلمه کلیدی مرتبط جستجو می کند، ظاهر شود.

امیدوارم از این ۱۹ حقایق سئو فنی لذت برده باشید. هرچند تعداد زیادی از این موارد وجود دارد اما سعی کردم در این مقاله اصل مطلب را بیان کنم.

ادامه مطلب در سایت منبع

به نظر شما بهترین افزونه سئو وردپرس برای بهینه سازی سئوی فنی چی میتونه باشه؟ سئوی فنی چیزیه که برای هر کسی که وب سایتی داره مهم هست و برای این منظور توی وردپرس افزونه های زیادی معرفی شده. توی این مقاله قراره که مقایسه دو افزونه رنک مث و یواست سئو رو باهم داشته باشیم! پس بزنید که بریم…

سئو فنی! چالش هر سئو کار

خب طبیعتا اینم میدونید که ما on-page سئو و technical سئو یا همون سئو فنی و off-page سئو رو توی مباحث سئو داریم. افزونه های وردپرسی به شما کمک میکنن تا سئوی فنی تونو تقویت کنید مثلا به شما کمک میکنه تا meta-data، توضیحات meta، کلمه کلیدی و سایر موارد سئو فنی خودتونو تنظیم کنین. البته قابلیت هایی مثل بهبود سرعت بارگذاری وب سایت، ریدایرکت کردن یا همون تغییر مسیر رو هم در این افزونه ها داریم.

Rank Math و Yoast سئو

افزونه های زیادی برای بهینه سازی سئو وجود داره. دو افزونه که خیلی محبوب شدن بین کاربرا افزونه یوئست سئو و افزونه رنک مث هستند. این دو افزونه تمامی ابزار هایی که شما برای سئو وب سایتتون بهش نیاز دارین رو در بر میگیرن…

ویژگی های دو افزونه رنک مث و یواست سئو

خب همونطور که داخل ویدیو هم به یکسری از قابلیت های بارز این دو افزونه اشاره کردم. گفتم بد نیست یه لیست کامل از قابلیت هارو داشته باشیم. این مواردی که پایین نوشتمشون ویژگی هایی هست که قراره درباره اشون صحبت کنیم و الزاما توی هر دو افزونه در دسترس نیستن!

  • حجم افزونه ها
  • شمارنده لینک ها
  • محیط دو افزونه
  • کلمه کلیدی کانونی
  • قابلیت Breadcrumbs
  • اتصال به گوگل وب مستر
  • پنج پست و کلمه کلیدی مهم و ضعیف
  • پشتیبانی از ووکامرس
  • کد های اسکیما (Schema)
  • نقشه خودکار سایت یا XML Sitemap
  • ویرایشگر فایل Htaccess و robots
  • قابلیت NoFollow کردن لینک های خارجی
  • ردیابی صفحات ۴۰۴

بریم که مقایسه دو افزونه رنک مث و یواست رو باهم داشته باشیم!

حجم افزونه ها

اول بریم سراغ حجم افزونه ها، که همونطور که میبینید حجم افزونه Rank Math از نصف یوئست هم کمتره…

شمارنده لینک ها

قابلیت شمارنده لینک هارو در افزونه رنک مث داریم که به ما نشون میده در یک پست چه تعداد لینک به سایر صفحات وب سایت ما وجود داره و همینطور این پست ما چند بار در مقاله های دیگه لینک شده. متاسفانه این قابلیت رو در افزونه Yoast سئو در دسترس نداریم.

محیط دو افزونه

برای اینکه بتونیم قابلیت های این دو افزونه رو بهتر باهم بررسی کنیم گفتم شاید بهتر باشه تا یه نگاهی به محیط این دو افزونه بندازیم. حتما ویدئو این مقاله رو بینید اونجا خیلی بهتر محیط ها رو بررسی کردیم!

همونطور که مشخصه میتونید توی این قسمت به سادگی با کلیک، تیتر و توضیحات متاتونو به راحتی ویرایش کنید. همینطور هر دو افزونه با تنظیم کلمه کلیدی و بهبود مقاله، امتیاز هایی که بهتون بابت مقاله میدن رو تغییر میدن، که این امکان خوبی هست تا بتونید مقاله خودتون رو از نظر سئویی غنی تر کنید.

کلمه کلیدی کانونی

قابلیت بعدی کلمه کلیدی کانونی هست که ما حتی تو نسخه رایگان Rankmath هم میتونیم تا پنج کلمه کلیدی کانونی اضافه کنیم در صورتی که این قابلیت توی نسخه پولی یوئست سئو در دسترس هست و در نسخه رایگان فقط امکان یک کلمه برای ما فراهم هست.

قابلیت Breadcrumbs

قابلیت breadcrumbs در هر دو افزونه ها در دسترس هست. برد کرامب ها این اجازه رو به ما میدن که سلسله مراتب صفحات وب سایتمون رو به گوگل اعلام کنیم که این در زیر عنوان متا جستوجو گوگل نمایش داده میشه…

برای اینکه برد کرامب ها مثل عکس بالا نمایش داده شن نیازمند این هست که یک سری کد ها در صفحه ما گنجانده بشه که توی جفت افزونه ها این کار بدون اینکه نیاز باشه ما کاری انجام بدیم صورت میگیره.

اتصال به گوگل وب مستر

همینطور اتصال به گوگل سرچ کنسول شما هم در رنک مث در دسترس هست اما در افزونه یئوست خیر.

قابلیت پنج پست و کلمه کلیدی مهم و ضعیف در رنک مث

افزونه رنک مث داخل نسخه پولی بهتون ۵ پست قوی و مهم و ۵ پست ضعیف سایتتونو بهتون اعلام میکنه همینطور ۵ کلمه کلیدی مهم و ۵ کلمه کلیدی نامناسب سایتتون رو هم بهتون میگه که میتونه به شما خیلی کمک کنه تا بدونید برای سئو سایتتون چه طور پیش برید ؟

پشتیبانی از ووکامرس

هم یوئست و هم رنک مث جفتشون از ووکامرس پشتیبانی میکنن. و قسمت های مربوط به ووکامرس رو براتون سئو سازی میکنن. البته Yoast سئو یک افزونه اضافی داره که پولی هست و با تهیه اون می تونید Yoast رو خیلی بهتر با ووکامرس هماهنگ کنید.

کد های اسکیما (Schema)

تو زمینه کد های Schema هم که دیگه نگم براتون رنک مث ترکونده واقعا آدم لذت میبره وقتی میبینه چقدر این افزونه قوی و خوب کار کرده و توی این قسمت و حرفی برای گفتن باقی نذاشته! کلی کد اسکیما دستی و اتوماتیک اینجا هست میتونید تنظیم کنید تا به گوگل خیلی بهتر مطالب تونو نشون بدونید که واقعا رنک مث یه سر و گردن توی بحث کد های Schema بالاتر از یوئست هست. همینطور تو Rank Math میتونید به سادگی Rich Snippets هاتونو هم ویرایش کنین… Rich Snippets ها یک سری کد ها هستن که به موتور جستوجو گر میتونن اطلاعات دقیقتری بدن که موتور جستوجو این اطلاعات رو در اختیار کاربرا بزاره…

نقشه خودکار سایت یا XML Sitemap

تو افزونه یوئست سئو ما سایت مپ کامل و نقشه سایت عالی داریم که نیازی نیست برای سایت مپتون افزونه جدا نصب کنین که رنک مث هم از این غافل نشده و توی رنک مث هم ما تولید خود کار نقشه سایت رو داریم…

توی بحث ریدایرکت ها و تغییر مسیر ها Rank Math و یوئست تنها تفاوتشون در این هست که ما تغییر مسیر هارو در نسخه رایگان رنک مث در اختیار داریم اما برای یواست باید نسخه پولی رو تهیه کنیم. ولی از نظر کارکرد تقریبا تو یه سطح هستن. رنک مث یه قابلیتی داره به اسم ردیابی صفحات ۴۰۴ که به شما اجازه میده وقتی که لیستی از صفحاتی که داخل وب سایت شما ۴۰۴ شده و کاربر ها روی اون لینک کلیک میکنن ببینید کدوم صفحه هست.

ویرایشگر فایل Htaccess و robots در رنک مث

ویرایشگر فایل htaccess و robots هم توی افزونه رنک مث در دسترس هست ولی توی یوئست این مورد رو نداریم…

قابلیت NoFollow کردن لینک های خارجی و ردیابی صفحات ۴۰۴

امکان No Follow کردن لینک ها و ردیابی صفحات ۴۰۴ هم دو تا قابلیت باحال تو افزونه رنک مث هستن که توی یواست در دسترس نیست.

قابلیت های این دو افزونه رو باهم بررسی کردیم! امیدوارم که لذت برده باشین. دوستان توجه داشته باشین قابلیت های پرمیوم افزونه یوئست سئو از نسخه ۱۵ به بعد نیاز به اکانت اصلی داره و شما باید حتما نسخه اصلی رو تهیه کرده باشین و این یعنی اینکه با خریداری این افزونه از سایت های ایرانی فقط به قابلیت های رایگان اون دسترسی خواهید داشت. با توجه به قیمت دلاری نسخه پولی افزونه Yoast سئو، پیشنهاد ما برای کاربران Rankmath هست چرا که میتونید به طور رایگان قابلیت هایی رو تجربه کنید که حتی بعضا تو نسخه پولی یواست سئو هم این قابلیت در دسترس شما نیست!

این مطلب را هم از دست ندهید :   تکنیک ها و ایده های نوآورانه برایاقناع مشتری که شما حتما باید بدانید

درون ریزی Rank Math به Yoast سئو

از جایی که افزونه رنک مث کمی بعد از تر افزونه یوئست سئو محبوب شده توسعه دهندگان رنک مث قابلیت درون ریزی خوبی برای این افزونه در نظر گرفتن. یعنی اگر شما از افزونه یواست سئو استفاده میکنید بعد از نصب افزونه رنک مث به راحتی تمامی تنظیماتتون به این افزونه درون ریزی میشه…

مثل همیشه مرسی که تا اخر این مقاله همراه من بودین، بررسی ویدیویی رو حتما ببینید و امیدوارم از این مقایسه و بررسی لذت برده باشین، مهم نیست که از چه افزونه ای استفاده می کنید. بیشتر مهمه که محتوا خوب در اختیار کاربر بزارید. پس توجه تون رو بیشتر بر مبنا محتوای خوب بزارین چرا که بدون محتوا خوب حتی افزونه های خوب هم کاری از دستشون بر نمیاد!

تولید محتوا-بازاریابی محتوا

در مجموعه آریا وردپرس فعالیت می کنم. به زبان های برنامه نویسی علاقه دارم همینطور وردپرس و لینوکس رو هم دنبال میکنم. در صورتی که بتونم تجربیات خودم رو با بقیه در اشتراک بزارم خوشحال میشم.

ادامه مطلب در سایت منبع

سلام خیلی خوشحالم که توی مقاله جذاب وردپرس چیست در خدمتتون هستم. توی این مقاله به طور مفصل بررسی کنیم که وردپرس چیست و اصلا چرا باید از وردپرس استفاده کنیم؟

آنچه خواهید خواند:

وردپرس چیست؟

  • به زبان ساده : به زبون ساده بخوام بگم وردپرس یک نرم افزار یا یک بستر برای ارائه وب سایت هست.
  • تخصصی تر : وردپرس یک CMS یا سیستم مدیریت محتوا هست.

وردپرس پلتفرمی است که با استفاده از آن میتوان به کاربر ها وب سایت ارائه داد. وردپرس را میتوان یک CMS یا Content Management System و یا به زبان فارسی، سیستم مدیریت محتوا دانست.

یعنی ما با نصب وردپرس رو روی یک هاست (وب سرور) و استفاده از آن به راحتی یک وب سایت به کاربر هامون ارائه میدهیم.

تاریخچه وردپرس

وردپرس اولین بار در سال ۱۳۸۲ شمسی ساخته شد. این برنامه شاهکار حاصل تلاش “مت مولن وگ” و “مایک لیتل” می باشد. قضیه از این قرار است که این دو دوست عزیز در حال نوشتن وردپرس با سیستم b2/cafelog بودند که سازنده این سیستم یعنی آقای “میشل والدریگی” هم به همکاری با آن ها پیوست.

این سه دوست عزیز بعد از تلاش و مشقت بسیار در نهایت توانستند وردپرس را توسعه بدهند و آن را تا جایی بهبود بدهند که وردپرس به جایگاهی که الان این همه محبوب و پر استفاده شده برسد. سپس در سال ۱۳۸۷ قابلیت هایی چون شورت کد ها، قابلیت نصب و به روز رسانی افزونه ها از داخل پنل فراهم شد.

بعد از سه سال در اوایل دهه ۹۰ شمسی نسخه ۳٫۰ وردپرس منتشر شد که قابلیت هایی مثل هدر و پس زمینه و پست های سفارشی در اون ایجاد شد. سر انجام در سال ۱۳۹۴ وردپرس قابلیت ریسپانسیو بودن و پشتیبانی از اموجی ها به آن اضافه شد.

سیستم b2/cafelog چیست ؟

گفتم شاید براتون سوال شده باشد که b2/cafelog که بالاتر گفتیم دقیقا چه کاری میکند؟ سیستمی که در همان سال هایی که وردپرس داشت متولد میشد، وجود داشت. این سیستم برای برنامه نویسان وب این امکان را فراهم میکرد تا مثل دیگر صفحات وب محتوا ثابت نداشته باشند و بتوانند محتوا های پویا را از دیتابیس به کاربر نشان دهند؛ که خب بهترین گزینه بود برای وردپرس که قرار بود محتوا پویا به کاربر خود ارائه دهد.

چی شد که وردپرس محبوب شد؟

بزارید کمی به عقب تر برگردیم، برگردیم به هنگامی که CMS ها یا در حقیقت WordPress اینقدر محبوب و شناخته شده نبود! در آن زمان ها اگه شما تمایل داشتید تا یک وب سایت برای خودتان یا کسب و کارتان داشته باشید؛ باید به یک تیم یا یک فرد هزینه نسبتا زیادی رو پرداخت میکردید تا یک سایت رو به طور اختصاصی برای شما طراحی و ایجاد کنند.

خب شاید برای یک فرد یا تیم برنامه نویسیِ وب؛ خیلی سخت بود که تمامی جوانب یک وب سایت خوب را در نظر بگیرد. ظاهر به روز، امنیت بالا، پشتیبانی قوی و توجه به سئو و… از جمله موارد مهم برای یک وب سایت خوب هستند. همینطور گسترش دادن هم یک مسئله بود، بعضی از اوقات آن شرکت یا فردِ طراح وب؛ توانایی و دانش لازمه رو برای برآورده کردن نیاز های حرفه ای تر و پیچیده تر شما را نداشت. البته به روز بودن با تکنولوژی روز هم از جمله مواردی بود که مزید بر علت می شد.

در نظر گرفتن تمامی این موارد برای یک فرد یا یک تیم کار سختی محسوب می شد. بنابراین در یک تیم ناچار به استفاده از افراد زیادی بودند و همین هزینه های طراحی یک وب سایت رو بالا میبرد. و در هزینه های کمتر نتایج دل چسب نبود. یا در فرض کنید تمایل داشتید به هر دلیلی با یک تیم برنامه نویسی قطع همکاری کنید، چون بستر نوشته شده اختصاصی آن شرکت بود؛ پشتیبانی برای یک تیم دیگر کاری نسبتا دشوار بود.

در همین زمان CMS ها به علت هزینه بسیار کمتر مورد توجه برخی از کاربر ها قرار گرفت و از این رو خیلی از کاربر ها به سمت بهترین CMS موجود که وردپرس بود؛ جذب شدند. خب CMS ها چالش هایی که بالاتر گفتیم رو نداشتند. به عنوان مثال، فرد خیلی هزینه کمتری برای طراحی پرداخت میکرد. و یا وقتی تمایل داشت تا پشتیبانی سایت خودترا عوض کند، هر کسی که با WordPress آشنایی داشت به راحتی میتوانست به او کمک کند. همینطور امکان نصب افزونه برای گسترش قابلیت های وب سایت وردپرسی شما و نصب پوسته ها برای زیباتر کردن سایت شما خدمات خوبی رو ارائه میداد!

ورود برنامه نویسان به WordPress

خب این حسناتی که گفتم فقط برای ما نبود. بلکه برنامه نویسان وب هم میتوانستند با ارائه و تمرکز بر ارائه یک افزونه با قیمت پایین به تعداد نفرات بیشتر؛ ضمن درآمد بیشتر خدمات و پیشتیبانی بهتری هم بدن! همینطور به علت تمرکز بر روی یک افزونه علاوه بر پشتیبانی، به روزرسانی اون افزونه برای توسعه دهندگان نیز راحت تر می شد.

به عنوان مثال در حال حاضر، یک شرکت برای بحث سئو و موتور های جستوجو گر افزونه ارائه میده و تمام تمرکز آن ها روی همان افزونه است. و آن افزونه از همه نظرداده شده. و همینطور امنیت آن افزونه، بهینه بودنش و… با ارائه به روز رسانی های متعدد بهتر و بهتر شده و بهتر است که هماهنگ شدن ان با تکنولوژی و سیاست های جدید نیز دریغ نکنیم.

برای بحث قالب و پوسته ورپرس هم شکل می باشد! یعنی ما با نصب کردن قالب های وردپرس به راحتی میتوانیم ظاهر وب سایت خدمان را شخصی سازی کنیم! ضمن اینکه این قالب ها به روز رسانی شده و قابلیت های آن ها بیشتر و بیشتر می شود و با ظاهر روز خودشان را هماهنگ میکنند…

داخل پرانتز بگم که با ورود توسعه دهنده ها به وردپرس انگار شما چندین تیم برنامه نویسی مختلف با کیفیت خدمات عالی استخدام کردین، ضمن اینکه هزینه بسیار بسیار کمتری می پردازین!

استخدام

هماهنگ شدن افزونه ها و قالب ها باهم

آره تعجب نکنید! بعد از محبوب شدن وردپرس افزونه ها و قالب های معروف باهم هماهنگ شدن. مثلا الان افزونه ووکامرس برای ساخت وب سایت های فروشگاهی با وردپرس هست. این افزونه اینقدر معروف شده که در حال حاضر اکثر قالب ها با این افزونه هماهنگ شدند! این جریان هماهنگی بین افزونه ها نیز هست و افزونه های معروف نیز با یکدیگر هماهنگ شده اند.

دو تا از معروف ترین افزونه های سئو برای وردپرس RankMath و Yoast سئو هستن هر دو این افزونه ها برای بهبود سئو فنی سایت می باشند، فرضا اگر شما افزونه یواست سئو را نصب داشته باشین و تمایل داشته باشین تا رنک مث را جایگزین یواست کنید، رنک مث به صورت خودکار تمامی تنظیمات شما را شناسایی؛ و درون ریزی میکنه! یا یه مثال دیگه بخوام بزنم الان افزونه های درگاه پرداخت برای وردپرس وجود دارند که با ووکامرس هماهنگ شدند!

استفاده از WordPress به جای سایت اختصاصی؟

شاید براتون سوال شده باشد که خب اگه وردپرس این همه حسن و خوبی داره چرا همه از سایت های اختصاصی به اون مهاجرت نمی کنن؟ باید خدمتتون عرض کنم که توضیحاتی که دادم به معنای برتری وردپرس نسبت به سایت اختصاصی و بلعکس نیست!

بستگی به هزینه و زمانی که داریم و همینطور شرایط ما میتوان انتخاب کرد که آیا وردپرس مناسب است یا خیر. سایت های اختصاصی هم می توانند به خوبی CMS ها آپدیت و به روز رسانی بشوند و همینطور ظاهر و امنیت خوبی هم داشته باشند. اما این موضوع بسیار هزینه بر است و شاید بتوان گفت که فقط برای شرکت های بسیار بسیار بزرگ بصرفه می باشد! یعنی اگر شما با هزینه کم یه سایت اختصاصی داشته باشید چون هزینه زیادی برای یک سایت اختصاصی پرداخت نکردین خدماتی که دریافت میکنید به مراتب ضعیف تر از وردپرس بوده به عبارتی دیگر خدمات خوبی نمی گیرید. اینجاست که میبیند حتی با هزینه کمتر می توانید قابلیت های بسیار بیشتری را روی وردپرس تجربه کنید!

آیا وردپرس برای سایت های بزرگ جواب گو هست؟

جواب این سوال بله هست. اینکه میبیند شرکت های بسیار بزرگ به سراغ سایت های اختصاصی رفتن تا حدودی جنبه تبلیغاتی و امنیتی داره! و این به معنای این نیست که وردپرس پاسخگو نیست. بلکه وردپرس به راحتی می تونه برای کاربر های زیاد و سایت های بزرگ هم جوابگو باشه…

چرا که خود وردپرس با زبان فوق العاده php نوشته شده و از نظر عملکردی چیزی نیست که بگوییم نمیتوان روی آن حساب باز کرد و یا از آن استفاده کرد… از نظر اصولی بر پایه دقیقترین و پیشرفته ترین اصول نوشته شده و از همه نظر که چند بار هم قبلا اشاره کردم؛ یعنی امنیت و به روز رسانی و بهینه بودن در بهترین حالت قرار داره پس اگه از وردپرس استفاده میکنین نگران چیزی نباشین!

هاست ضعیف، اشتباه برخی از کاربران

خرید هاست خوب چه در مراحل اولیه طراحی سایت و چه در آینده را جدی بگیرید! حالا اصلا فرقی هم ندارد وب سایتتان با چی هست. چرا که برخی از دوستان چون تمایل به هزینه زیاد ندارند؛ یک هاست ضعیف تهیه میکنن!

سایت های وردپرس و غیر وردپرسی زیادی وجود دارندکه به علت ضعیف بودن هاستشان و یا به عبارتی دیگر؛ عدم منابع کافی هاست سرعت پایینی دارند. و برخی از کاربر ها فکر میکنند مشکل از سایت هست؛ خیر! شما وقتی وب سایتتان بزرگ تر شد هر پلتفرم یا CMS ای که استفاده کنین نیاز هست تا هاست قوی تری داشته باشید! مثل این هست که میخوایین ۲۰ تن به یه کامیون بار بزنید در صورتی که اون کامیون توانایی حمل ۱۰ تن بار رو داره! حالا فرقی نمیکند این کامیون را بنز تولید کرده یا یک شرکت دیگر! هر چقدر هم که خوب باشد به هر حال توانایی این کار را ندارد…

شما شاید در ابتدا کار نیاز به هاست قوی نداشته باشید و با یک هاست معمولی بتوانید نیاز های وب سایت خودتان را تامین کنید. اما وقتی پیشرفت کردید و وسیع تر شدید حتما نیاز هست تا هاست قوی تری تهیه کنید تا بهتر بتوانید به کاربر های خودتان وب سایت ارائه بدین.

از رایج ترین مشکلات هاست های ضعیف میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • آپ تایم پایین : مدت زمان در دسترس بودن وب سایت؛ یعنی حتی وقتی کاربری وب سایت شما رو مشاهده نمیکنه و هاست تحت فشار نیست الکی هی سایت برای مدتی قطع میشه…
  • عدم کارکرد صحیح برخی از افزونه ها : بعضا مشاهده شده که برخی از افزونه ها روی یک سری از هاست ها مشکل دارن و درست نمیتونن عملکرد داشته باشن!
  • سرعت لود پایین : سرعت وب سایت شما و امتیاز gtmetrix شما بعد از بهینه سازی سورس و استفاده از CDN ها و… خلاصه هر کاری میکنین از یه مقداری بهتر نمیشه! اینجا جایی که باید سراغ یه هاست خوب برین!

آموزش های متعدد وردپرس

به علت محبوب شدن وردپرس در بین کاربر ها آموزش های زیادی برای وردپرس مطرح هست! اگه کاربری هستین که تازه دارین با وردپرس آشنا میشین و براتون سواله که چه طوری میشه وردپرس رو نصب کرد بد نیست سری به مقاله نصب وردپرس روی Xampp بزنید! اگر هم با وردپرس آشنا هستین حتما به بقیه قسمت های سایت آریا وردپرس مراجعه کنید کلی آموزش هیجان انگیز در انتظارتونه!

همینطور دوره جامع آموزش وردپرس رو هم براتون آماده کردیم!

دوره جامع آموزش وردپرس

در این دوره که از صفر تا صد وردپرس برای شما فراهم شده و بدون نیاز به دانش قبلی می توانید آن را مشاهده کنید. مژده که این دوره رایگان هست و بدون نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای همه عزیزان میتوانند آن را مشاهده کنند. در این آموزش از نصب و راه اندازی وردپرس شروع کرده و سپس به سراغ نصب افزونه و قالب میرویم و با طراحی یک صفحه اصلی زیبا با المنتور به ادامه دوره می پردازیم. پیشنهاد می کنیم این دوره هیجان انگیز را از دست ندهید!

چرا باید از وردپرس استفاده کنیم؟

  • افزونه های بسیار زیاد برای گسترش آسان قابلیت ها
  • قالب های هیجان انگیز با موضوعات متنوع برای شخصی سازی هر چه زیباتر ظاهر وب سایت
  • هماهنگی هر چه بیشتر با موتور های جستچو (سئو فرندلی بودن)
  • کیفیت و خدمات بسیار مطلوب
  • سهولت و آسانی در انجام کار ها
  • استخدام راحت تر پشتیبان برای سایت وردپرسی
  • به روزرسانی مکرر و هماهنگی با تکنولوژی ها و سیاست های روز دنیا
  • هزینه بسیار کمتر نسبت به طراحی سایت های اختصاصی
  • محبوبیت در بازار ایران و افزونه های ایرانی
  • هماهنگی درگاه های پرداخت بانکی
  • سهولت در اخذ و دریافت اینماد

به عنوان یک طراح سایت چرا باید وردپرس یاد بگیریم؟

  • سهولت در کد نویسی
  • آسان تر بودن عیب یابی و Debugging
  • بازار داخلی و خارجی قوی
  • محبوبیت در بین کاربران
  • استخدام آسان برای شرکت های بزرگ و کوچیک
  • امکان توسعه و فروش افزونه ها و قالب های وردپرسی به چندین نفر
  • محبوبیت در بین کارفرمایان

معروف ترین و بزرگ ترین وب سایت های وردپرسی

مهر تاییدی بر همه مواردی که داخل این مقاله باهم صحبت کردیم رو اینجا باهم داریم.

وب سایت های بزرگی وجود دارند که از وردپرس استفاده می کنند! از بزرگ ترین وب سایت های وردپرسی میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  • وبلاگ CNN
  • سایت مایکروسافت News
  • سی پنل بلاگ
  • بلاگ ناسا
  • سایت BBC America
  • وبلاگ TED
  • وبلاگ جنگ ستارگان
  • وبلاگ PlayStation

امیدوارم که از این مقاله لذت برده باشین و به طور کامل جواب سوال وردپرس چیست رو پیدا کرده باشین. اگه ویدیو این مقاله رو ندیدین بهتون پیشنهاد میکنم همین الان اونو ببینید. همینطور اگه سوالی انتقادی پیشنهادی چیزی داشتین خوشحال میشم تو قسمت نظرات اون رو با ما در میون بزارین.

در مجموعه آریا وردپرس فعالیت می کنم. به زبان های برنامه نویسی علاقه دارم همینطور وردپرس و لینوکس رو هم دنبال میکنم. در صورتی که بتونم تجربیات خودم رو با بقیه در اشتراک بزارم خوشحال میشم.

ادامه مقاله در سایت منبع

آنچه می خوانید

خدمات سئو چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ می دانید روزانه کاربران به چه میزان از فروشگاه های آنلاین خرید می کنند؟ فرقی ندارد کسب و کار شما در چه مرحله ای باشد، سئو و استفاده از خدمات سئو یکی از مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه ویژه ای نشان داد. در دسترس بودن اینترنت باعث شده است که کسب و کارهای مختلف برنامه و پل مشخصی برای رسیدن به نتایج اول گوگل داشته باشند. خدمات سئو شامل موارد مختلفی می شود که از مهم ترین این موارد می توان به مشاوره سئو، سئو تکنیکال، سئو داخلی، سئو خارجی و لینک سازی اشاره کرد. منظور از سئو داخلی، بهینه سازی تمامی مواردی است که در داخل سایت قرار دارد، مواردی مانند بهینه سازی عنوان ها، بهینه سازی محتوا و … . در سئو خارجی تمرکز اصلی سئوکار روی تمامی فرآیندهایی است که در بیرون از وب سایت اتفاق می افتد. در فرآیند سئو تکنیکال تمامی مواردی که به بهبود و افزایش درک گوگل از ساختار وب سایت کمک می کند، افزوده می شود. به عنوان مثال استفاده از استراکچر دیتاها، استفاده از سایت مپ، ساختار مناسب صفحات، ساختار مناسب دسته بندی های مقالات و … همه در سئو فنی جای می گیرند.

این مطلب را هم از دست ندهید :   راهکار ها و تکنیک های نوآورانه براینکات طراحی سایت | آپدیت جدید ۱۴۰۲

لینک سازی

خدمات سئو سایت

منظور از خدمات بهینه سازی سایت ؛ تمامی فعالیت هایی است که به وسیله آن شما می توانید نتیجه و رتبه دلخواه خود را در صفحه نتایج گوگل کسب کنید. استفاده کردن از خدمات سئو یک کارکرد اصلی برای شما دارد و آن هم رشد رتبه های وب سایت شما خواهد بود.

می دانید در هر ثانیه چند میلیون سرچ در موتور جستجوگر گوگل پردازش می شود؟ پتانسیل موتور جستجوگر گوگل در حال حاضر آنچنان بالا است که برخی از کسب و کارها تمام سرمایه گذاری خود را روی کسب جایگاه بالاتر می گذارند. در حال حاضر کاربران محصولات مورد نظر خود را پس از جستجو در گوگل خریداری می کنند. هر وب سایتی که جایگاه مناسب تری داشته باشد شانس فروش محصولات بیشتری را خواهد داشت.

در حالت کلی خدمات سئو سایت را می توان به صورت زیر تعریف کرد.

خدمات مشاوره سئو

دریافت مشاوره سئو از اشخاصی که به عنوان نفرات برتر در حوزه سئو هستند همواره می تواند جایگاه کسب و کار شما را به نقطه های بالاتر ببرد. یک مشاور سئو به شما کمک خواهد کرد تا در کوتاه ترین زمان ممکن به جایگاه بالاتری در نتایج گوگل برسید. بسته به آن که میزان تجربه و دانش کارشناس سئو به چه میزان است، هزینه دریافت مشاوره می تواند متفاوت باشد.

سئو داخلی سایت

یکی از خدماتی که توسط سئوکاران ارائه می شود خدمات سئو سایت است. در on page سئو یا سئو داخلی خدماتی مانند موارد نام برده شده در ادامه ارائه می شود.

  • استراتژی لینک سازی داخلی سایت
  • تولید محتوای سایت
  • تولید محتوا-بازاریابی محتوا

  • بهینه سازی صفحات سایت
  • بهینه سازی صفحات مقاله سایت
  • بهینه سازی عنوان صفحه
  • اپتیماز کردن عنوان صفحه
  • اپتیماز کردن متا تگ صفحه
  • اپتیماز کردن تصاویر سایت
  • اپتیماز کردن آدرس صفحات سایت
  • و …

سئو خارجی سایت

از دیگر خدمات سئو سایت می توان به سئو خارجی اشاره کرد. در سئو خارجی تمرکز روی تمامی فعالیت هایی است که بیرون از وب سایت انجام می شود. یکی از مهم ترین معیارها برای کسب رتبه در حال حاضر استفاده از استراتژی های مناسب سئو خارجی است. سئو خارجی شامل موارد مختلفی می شود که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • لینک سازی خارجی
  • فعالیت در شبکه های اجتماعی
  • ثبت وب سایت در ابزارهای گوگل، مانند سرچ کنسول
  • ثبت سایت در دایرکتوری ها
  • و …

سئو تکنیکال

مناسب بودن سئو فنی سایت از جمله مواردی است که باید در قدم های اولیه شروع فرآیند سئو به آن توجه داشت. یک کارشناس تکنیکال سئو سعی می کند با درک ساختارهای سایت به بررسی دقیق اشکالات سایت بپردازد. در بخش سئو فنی وب سایت موارد مختلفی وجود دارد که فرد متخصص باید به درستی این موارد را مورد بررسی قرار دهد. در ادامه به مهم ترین خدمات سئو فنی می پردازیم.

  • افزایش سرعت لود سایت (Speed Site)
  • ساخت سایت مپ (Site Link)
  • استفاده از بردکرامب در تمامی صفحات (bread Crumb)
  • ساختار مناسب صفحات
  • کم کردن حجم صفحات
  • ساختار آدرس دهی درست صفحات
  • بهبود عملکرد تجربه کاربری سایت
  • و …

لینک سازی

با این که لینک سازی را می توان جزو خدمات سئو داخلی و همچنین خارجی به حساب آورد، اما به این نوع خدمت می توان به صورت مجزا نیز نگاه کرد. گوگل به وب سایت ها ارزش و اعتبار بالاتری اختصاص می دهد که وب سایت های دیگر آن را پیشنهاد کرده باشند؛ منظور از پیشنهاد کردن آن است که وب سایت از دیگر وب سایت ها دارای بک لینک باشد، هر چه تعداد این بک لینک ها بیشتر باشد سایت ارزش و اعتبار بیشتری در نظر گوگل خواهد داشت.

لینک سازی را می توان به دو دسته لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی تقسیم بندی کرد.

چرا نیاز به خدمات سئو سایت داریم؟

همان طور که گفته شد، بازاریابی با استفاده از موتورهای جستجو در حال حاضر بازار بسیار داغی دارد و مخاطبان تقریبا بیش از نیمی از نیاز خود را از طریق اینترنت بر طرف می کنند، همین موضوع باعث شده است که کسب و کارهای مختلف اقدام به سئو سایت خود کنند. در صورتی که خدمت های سئو به درستی به کسب و کاری داده شود، آن کسب و کار خواهد توانست در مدت زمان کوتاهی فروش و رشد چندین برابری را تجربه کند.

فرآیند سئو یک وب سایت

وابسته به آن که وب سایت در چه مرحله ای باشد، فرآیند سئو و بهینه سازی آن می تواند متفاوت باشد. اما در حالت کلی فرآیند بهینه سازی یک وب سایت از مرحله اول را می توان به صورت زیر در نظر گرفت.

  • تحلیل وب سایت
  • تحقیق کلمات کلیدی
  • سئو فنی
  • تولید محتوا
  • لینک سازی
  • اجرا و پیاده سازی موارد مختلف سئو

معرفی چند برند نام آشنای دنیای سئو

شرکت های مختلفی در حال حاضر در زمینه سئو و بهینه سازی وب سایت فعالیت دارند، در ادامه به بررسی چند شرکت شناخته شده سئو در تهران و مشهد اشاره خواهیم کرد.

۱- آژانس خلاقیت وب سیما

آژانس خلاقیت وب سیما یکی از بزرگ ترین و حرفه ای ترین مجموعه های سئو محور در ایران است. این شرکت در حال حاضر با برندهای مختلفی همکاری مستقیم دارد.

۲- آژانس خاتون

یکی از شرکت های برند در زمینه طراحی سایت و سئو این آژانس است. این مجموعه با استفاده از نیروهای خلاق توانسته است پروژه های خود را به درستی به پایان برساند.

۳- شرکت پرند

این مجموعه بیش از ۲۰ سال است که در زمینه طراحی سایت و سئو وب سایت فعالیت دارد، محل اصلی این شرکت در مشهد واقع شده است. مجموعه پرند با شرکت های مختلفی در زمینه سئو، سوشال مارکتینگ و … همکاری دارد.

۴- سئو سایت با جواد یاسمی

مجموعه جواد یاسمی در حال حاضر متشکل از ۱۵ نفر نیروی متخصص در زمینه سئو، طراحی سایت و سوشال مارکتر است. این مجموعه فعالیت رسمی خود را در مشهد و در سال ۱۳۹۵ آغاز کرده است. یکی از عالی ترین خدمات سئوی که می توانید دریافت کنید از مجموعه جواد یاسمی است. تمامی وب سایت های که در این مجموعه برای بهینه سازی ثبت شده اند در حال حاضر به عنوان لیدر بازار شناسایی می شوند.

ادامه مطلب در سایت منبع

دابلین کور یا DCMI یا Dublin Core Metadata Initiative یک حرکت خودجوش جهانی است که در واقع از شهر Dublin آمریکا شروع شده است و هدف آن این است که اطلاعات موجود در فضای وب و اینترنت را به بهترین شکل بهینه سازی و مرتب کند. این سیستم از اطلاعات در واقع از اطلاعات متای صفحات وب کمک می گیرد تا به بهترین شکل اقدام به بهینه سازی و سئو سایت شما کند.

اگر دوست دارید که به بهترین شکل صفحات سایت خود را از نظر بهینه سازی کنید، لازم است که حتما برای حضور بهتر در وب معنایی (Web Semantic) از نقشه های سایت خود بهترین بهره را بگیرید. احتمالا شمایی که در حال مطالعه این مقاله هستید آشنایی کافی با توضیحات متا، ، تگ های عمومی Meta و بخش Head دارید. در ادامه بیشتر در این رابطه صحبت می کنم. با من همراه باشید.

Dublin Core نسخه کاملتری از توضیحات متا در سایت

یکی ازمزیت های استفاده از این موضوع در سایت باعث می شود که بهتر بتواند درک کند که محتوای شما به چه صورت است. در واقع با این کار کمک می کنید که محتوای شما از نظر بخش متا بهتر مورد توجه قرار بگیرد. در این زمینه باید بدانید که این کد و بخش مربوطه به آن در صفحات HTML به راحتی قابل تعریف است.

تاثیر Dublin Core بر روی سئو و بهینه سازی سایت

از جمله موارد مهمی که باعث تاثیر بر روی توضیحات متا محتویات شما می شود، همین Dublin Core است که در بالاتر به آن اشاره کردیم، اما چگونه این موضوع بر روی بهینه سازی سایت و سئو شما تاثیر می گذارد؟ این موضوع باعث می شود که شما درک کنید که تا چه حدی می توانید با این کد ساده از نظر سئو فنی سایت خود را بهبود ببخشید.

اگر بخواهم طبق تجربه خود در پروژه های بگویم، حقیقت این است که همیشه استفاده از Dublin Core بر روی سئوی سایت شما تاثیر نمی گذراد، بلکه در موارد زیادی هم این موضوع بی تاثیر است، اما استفاده از این موضوع هیچ تاثیر منفی ندارد! گوگل چندین بار اعلام کرده است که استفاده از این موضوع و تگ کلمات کلیدی در رتبه بندی نتایج بی معنی است و در این زمینه هیچ کار خاصی برای شما انجام نمی دهند.

چرا باید از Dublin Core استفاده کنیم؟

از جمه مهم ترین دلایلی که باعث می شود از Dublin Core استفاده کنیم، موارد زیر هستند:

  • قرار دادن آن ها در صفحات و تعریف کدهای ساده آن باعث بهبود سئو سایت در اکثر مواقع می شود!
  • ظاهر سایت را تغییر نمی دهند و تنها موتور جستجو متوجه وجود آن ها می شود.
  • یک استاندارد جهانی برای رتبه بندی سایت است و اگر در این زمینه از این کدها استفاده کنید، لازم نیست که نگران آپدیت آن ها باشید.
  • موتورهای جستجو می توانند بهتر محتوای سایت شما را بفهمند و درک کنند.

چگونه باید از Dublin Core استفاده کنیم؟ (آموزش استفاده از DCMI)

  • Title: شباهت بسیار زیادی با تگ عنوان متا دارد و موضوع اصلی صفحه سایت است!
  • Subject: این تگ می تواند شامل کلمه کلیدی شما باشد و باید متناسب با محتویات سایت شما انتخاب شود!
  • Description: تگ توضیحات محتوای شما به صورت خلاصه ایست که دارای محدودیت هایی از نظر کاراکتر است!
  • Type: این تگ و برچسب در واقع نشان می دههد که محتوای شما از چه نوعی است؟ محتوا می تواند صوت، ویدیو، عکس و متن باشد!
  • Source: در این قسمت شما منبع اصلی مقاله خود را وارید می کنید که می تواند یک صفحه از کتاب و یا یک آدرس اینترنتی باشد!
  • Creator: این تگ نام اصلی نویسنده، شرکت یا سازمان تولید کننده محتوا در سایت شما باشد! اگر صاحب وبلاگ شخصی هستید، این بخش نام شما خواهد بود.
  • Publisher: اگر در یک سایت تجاری محتوا را منتشر می کنید، این تگ می تواند شامل نام برند کسب و کار شما باشد و اگر در سایت شخصی خود این کار را انجام می دهید، نام خودتان دوباره در این قسمت می تواند قرار بگیرد.
  • Date: این برچسب در مورد آخرین زمان بروزرسانی یا زمان انتشار متن به موتور جستجو سیگنال می دهد. اگر دوست دارید که از تاثیر بروز رسانی بر روی سئو بدانید، باید در مورد الگوریتم Google Freshness اطلاعاتی کسب کنید!
  • Language: در این قسمت می تواانید، زبان محتوای خود را مشخص کنید. اگر یک صفحه به زبان های گوناگون بسته به نوع کسب و کارتان دارید، این تگ می تواند به شما کمک کند که به درک ماجرا به صورت کلی به ربات گوگل کمک کنید!

جمع بندی Dublin Core

مطالب مشابه

  • تگ های هدینگ (Heading Tags) چیستند و چرا در سئو اهمیت دارند؟

    تگ های هدینگ یا همان heading tags ، تگ هایی بین المللی در HTMl هستند…

  • الگوریتم رنک برین رنک برین چیست؟

    الگوریتم رنک برین یکی از الگوریتم های گوگل است که در اکتبر ۲۰۱۵ توسط گوگل به طور رسمی…

  • الگوریتم گوگل کافئین(Google Caffeine) چیست؟

    یکی از الگوریتم های گوگل که توانست نسبتا سر و صدای زیادی حداقل به واسطه…

  • سوشیال سیگنال چیست و سئو

    به مجموعه اقدامات، فعالیت ها و کارهایی که افراد در شبکه های اجتماعی در رابطه با سایت…

محتوای کامل در سایت منبع

یکی از فایل های مهم در سایت ها که برای بهینه سازی سایت و سئو فنی از اهمیت بالایی برخوردار است، web.config است! احتمالا در این رابطه شنیده اید، اما نمی دانید که چطور باید از این فایل استفاده کنید؟ در این زمینه دوست داریم که اطلاعات کاملی در رابطه با این فایل و تنظیمات آن به شما ارائه دهیم! اگر دوست دارید که در زمینه سئو تکنیکال سایت خود پیشرفت قابل توجهی داشته باشید تا انتهای این مقاله همراه من باشید!

فایل web config چیست؟

بهتر است قبل از هرچیزی ابتدا توضیح دهیم که اصلا این فایل چیست و در کجا باید از آن استفاده کرد؟ همانطور که در بالا اشاره کردم، این فایل یکی از فایل های ضروری و کاربردی برای کانفیگ و پیکربندی سایت ها در وب سرور IIS است! معمولا سایت هایی که با کمک ASP.NET نوشته می شوند، به این موضوع احتیاج فراوانی خواهند داشت!

اگر برنامه نویس ASP.NET هستید، باید در نظر بگیرید که این فایل درست از زمانی که شروع به برنامه نویسی می کنید، آغاز می شود. در این زمینه باید تمام تلاش خود را بکنید که به بهترین شکل از این فایل استفاده کنید! اگر به درستی از این فایل در سایت خود استفاده کرده باشید، قادر هستید که تغییرات امنیتی خوبی بدهید و به صورت گسترده اقدام به مدیریت فایل های خود کنید.

جالب است بدانید که برنامه نویسان حرفه ای ASP.NET ادعا دارند که این فایل بر اساس انعطاف پذیری بالایی که دارد، تمامی سطح های دسترسی را برای یک برنامه نویس باز می گذارد. در واقع برنامه نویس با کمک فایل web config به صورت بهینه تری اقدام به مدیریت پروژه خود می کند.

به صورت خلاصه اگر بخواهیم توضیح دهم که این فایل چیست، باید بگویم که در ASP.NET استفاده از برنامه های کاربردی، اطلاعات محلی اطلاعات امنیتی و … معمولا به یک فایل XML بر می گردد. این فایل که web config نام دارد، به صورت خیلی خوبی در زمینه مدیریت پروژه کمک می کند! این فایل مانند سایر اسناد XML به حروف کوچک و بزرگ حساس است و جنبه های مختلفی را تحت حمایت خود قرار می دهد.

فایل وب کانفیگ در کجا کاربرد دارد؟ (محدوده عملکرد و کارایی)

در نظر بگیرید که هر برنامه کاربردی web در ASP.NET دارای حداقل یک فایل با نام web.config است! این فایل ها که در داخل دایرکتوری برنامه کاربردی وب در ASP.NET قرلار می گیرد، باعث می شود که برنامه به صورت بسیار خوبی اجرا شود. معمولا یک برنامه نویس حرفه ای بر حسب نیاز خود اقدام به تولید مقدار زیادی وب کانفیگ می کند.

تنظیمات و پیکربندی این فایل ها به فالیل های داخل زیر دایرکتوری ها مربوط است. در این زمینه باید بدانید که می توانید منابع دایرکتوری و عملیات های انجام شده را مدیریت و کنترل کنید. شاید تا الان کمی گیج شده باشید و این موضوع برای شما یکم مبهم باشد. به مثالی که در ادامه می زنم، توجه داشته باشید:

فرض کنید که شما یک مسیر یا دایرکتوری اصلی به نام main دارید و دو دایرکتوری در زیرمجوعه آن با نام های s1 و s2 دارید! برای استفاده از فایل web config باید درون هر یک از این موارد، یک فایل قرار دهید تا برای هر قسمت این فایل به صورت جداگانه عمل کند. البته در نظر داشته باشید که برای هر قسمت با توجه به نیاز خود باید تنظیمات خاصی را انجام دهید که در ادامه بیشتر راجع به آن ها صحبت می کنم.

ساختار فایل وب کانفیگ به چه صورت است؟

هر فایل وب کانفیمگ شامل یک بخش پایه است که در واقع دو تگ اصلی هستند و بقیه موارد در زیرمجموعه این تگ ها قرار می گیرند. به صورت کلی اگر بخواهیم یک تقسیم بندی خوب داشته باشیم، به موارد زیر برخورد می کنیم:

  • معرفی
  • تنظیمات

بخش معرفی باید در داخل دو تگ قرار بگیرد و بخش تنظیمات مروبط به ساختار تگ ها می باشند. در ابتدای این فایل مهم و ارزشمند سئو فنی، یک جفت تگ قرار می گیرد. در این زمینه اگر اطلاعات کافی ندارید، می توانید با یک در این زمینه صحبت کنید.

مهم ترین تگ های وب کانفیگ که باید بشناسید!

خب، حالا نوبت به این بخش می رسد که مهم ترین تگ های این موضوع را با هم بررسی کنیم:

  • تگ لوکیشن location: اگر دوست دارید که فایل خود را در یک دایرکتوری خاص فعال کنید، این تگ به کار شما می آید!
  • تگ culture: این تگ برای تعیین فرهنگ کاربردی استفاده می شود.

    • Requestencoding: این تگ برای تعیین شکل رشته ها کاربرد دارد!

  • تگ های امنیتی web config: نوعی تگ هستند که برای موارد خاص تعیین می شوند.
  • تگ mode: برای مدیریت خطاها و مشکلات می تواند، کاربردی باشد.
  • Defaultredirect: این تگ برای صحیح کردن نمایش خطا در زمان های خاص مورد استفاده قرار می گیرد!

اگر دوست دارید که سایت شما از همه نظر درست باشد و خیلی سریع به برسید، دو راه بیشتر ندارید! یا خودتان در یک دوره حرفه ای و خوب شرکت کنید یا آماده شوید که از یک حرفه ای که بر روی مسلط است، کمک بگیرید. هر روشی را که می خواهید، امتحان کنید، بهتر است که همین الان برای آن اقدام کنید چرا که فردا دیر است. در بخش نظرات، می توانید سوالات خود را از من بپرسید.

مطالب مشابه

  • آموزش سئو و بهینه سازی سایت

    سئو سایت و بهینه سازی سایت یکی از کارهای مهمی است که باید برای تمامی…

  • برنامه های وابسته یا Affiliate Program چیست؟

    تکنیک های کلاه سیاه، ترفندهای خطرناک برای بهبود رتبه و سئو سایت در موتورهای جستجو از…

  • کلاکینگ (cloaking) چیست و چرا نباید از آن استفاده کنید؟

    کلاکینگ (cloaking) یا نمایش صفحات وب به شکل های متفاوت یکی از اصول کلاه سیاه برای…

  • htaccess چیست؟ فایل htaccess چه کاربردی دارد؟

    Htaccess یک فایل قدرتمند و بسیار کوچک در زمینه سئو تکنیکال محسوب می شود که…

محتوای کامل در سایت منبع