ترفندهای بی‌نظیر در مورد اهداف دیجیتال مارکتینگ که ضروری است در نظر بگیریم

آنچه مشخص است این است: خودتان باید برای هدف گذاری کنید. باید بدانید از انجام کار بازاریابی در فضای دیجیتال چه قصدی دارید و چه هدف هایی را دنبال می کنید. سپس برای آنها برنامه ریزی یا plan داشته باشید، زمان تعیین کنید و در نهایت با انجام مسیر مشخصی به اهداف مشخص شده برسید.

بازاریابی

این روزها شرایط به شکلی پیش می رود که رسانه های آفلاین دیگر جذابیت خود را از دست داده اند. فرض کنید در تلویزیون و رایدو یک سری تبلیغات نمایش می دهد در حین پخش این تبلیغات حتما خیلی پیش آمده که شما به سمت گوشی موبایل خود رفته اید تا از طریق آن خود را سرگرم کنید. رسانه های آنلاین و دیجیتال این روزها طرفداران بیشتری دارد. باید بررسی کنیم اهداف دیجیتال مارکتینگ چیست و چه چیزی را دنبال می کند؟ در ابتدای این پاسخ باید بگوییم دیجیتال مارکتینگ تمام سرمایه خود را بر این گذاشته است تا از طریق بازاریابی دیجیتال بتواند مخاطبان را به خود جذب کند و تا می تواند به کاربران مختلف و متنوعی خود را معرفی کند.

بازاریابی دیجیتال-تجارت الکترونیک-دیجیتال مارکتینگ

شما به عنوان دارنده یک کسب و کار سعی می کنید که در حوزه کسب و کارتان یک بازاریابی موفق داشته باشین و مشتریان را به خود وفادار کنید. می توان گفت یکی از اهداف دیجیتال مارکتینگ می تواند توسعه و رونق بخشیدن به کسب و کارتان باشد. زیرا که شما با یک هزینه کم در فضای دیجیتال به بازاریابی دیجیتال می پردازید و برند خود را در انواع و اقسام سایت های مختلف آگهی می کنید مثلا در قالب . یا شاید به گونه ای در سایت خود بهمی پردازید که خود کاربران به دلیل شما، مشتاق این می شوند که از خدمات و محصولات شما بهره ببرند.

بازاریابی دیجیتال-تجارت الکترونیک-دیجیتال مارکتینگ

سما در فضای آنلاین می توانید بدون داشتن دغدغه ای و در کمال آرامش با مشتریان خود تعامل کنید. یکی از هدف هایی که دیجیتال مارکتینگ دنبال می کند این است که مخاطبان شما در هر زمان و ساعتی که لازم است به شما دسترسی پیدا کنند و از خدمات شما بهره مند شوند. شما از طریق است که می توانید رقبای خود را بشناسید و از آن ها ایده بگیرید و یا حتی استراتژی های دیجیتال مارکتینگ را جوری بچینید که از رقبای خود پیشی بگیرید و خود الگوی کسب و کار های مشابه شوید.

ایده

اهداف جزئی

اهداف دیجیتال مارکتینگ می تواند یک یا چند مورد از موارد زیر باشد. به طور مثال:

  • می خواهم بیشترین تعداد مشتریان را به دست آورم.
  • می خواهم بیشترین میزان بازدید و دیده شدن توسط افراد را داشته باشم.
  • می خواهم برند خود را در فضای آنلاین به همه معرفی کنم.
  • می خواهم حضور خود در دنیای دیجیتال را با کیفیت تر کنم و بهبود ببخشم.
  • می خواهم به مخاطبان آموزش های مورد نیازشان را بدهم.
  • می خواهم از طریق دیجیتال مارکتینگ باهوشترین ها را برای کار خودم استخدام کنم.

    استخدام

اهداف کلی دیجیتال مارکتینگ

اما در حالت کلی می توان گفت اغلب شرکت ها اهداف مشترکی را در دیجیتال مارکتینگ دنبال می کنند. این اهداف مشترک عبارتند از:

  • تعامل صحیح با مشتریان و مخاطبان
  • پیدا کردن مشتریان واقعی
  • بازگشت سرمایه در زمان کوتاه تر
  • برندسازی در فضای دیجیتال
  • ترغیب نمودن مخاطبان برای انجام کاری مثل استفاده از خدمات یا خرید کالا

ویژگی های یک هدف درست

با درک صحیح از مفهوم ‘هدف’ و مطالعه درباره دیجیتال مارکتینگ و یادگیری راههای انجام آن، می توانید هدف گذاری را انجام دهید. سپس مسیری را برای رسیدن به اهداف تعیین شده ترسیم کنید.

ادامه خواندن در سایت منبع

برای اینکه با مفهوم و معنی دیجیتال مارکتینگ آشنا شویم باید به تعریفی روشن و واضح از دیجیتال مارکتینگ بپردازیم. به کلیه فعالیت هایی که در راستای تبلیغ یک محصول و یا معرفی یک کسب و کار با استفاده از ابزارهای دیجیتال پرداخته می شود، (همچنین می توانید از در رایا بهره مند شوید)دیجیتال مارکتینگ گفته می شود. در مورد معنی digital marketing نیز باید گفت این عبارت به معنای بازاریابی دیجیتال است. برای اینکه با بازاریابی دیجیتال آشنا شویم، ابتدا باید به سراغ تعریف بازاریابی برویم. بازاریابی به فعالیت هایی گفته می شود که به افزایش فروش و سود منجر می شود که در این میان به تمام روش هایی که به این مهم بیانجامد مانند انواع روش های سنتی نیز بازاریابی گفته می شود. بازاریابی به طور کلی به دو صورت قابل انجام است:

افزایش فروش

  • بازاریابی از نوع inbound: در این نوع سبک از بازاریابی شما کارها و فعالیت هایی انجام می دهید که منجر به جذب مشتری می شود. از جمله این کارها می توان به طراحی سایت اشاره کرد که می تواند در جذب و افزایش مخاطب نقش ویژه ای داشته باشد.
  • بازاریابی از نوع outbound: در این سبک از بازاریابی برخلاف مدل قبلی شما به سمت مخاطب رفته و سعی در جذب آن دارید. در واقع فعالیت هایی انجام می دهید که منجر به جذب مخاطب شود و به نوعی سعی بر نمایش خود به مخاطبین دارید. بازاریابی دیجیتال نیز در این گروه جای می گیرد.

بازاریابی دیجیتال از آن نظر حائز اهمیت است که در حال حاضر نقش بسیار مهمی در جذب مخاطب خواهد داشت. کافی است به تعداد گوشی های همرا هوشمندی که اعضای هر خانواده دارد، نگاهی بیندازید. خواهید دید که تقریبا برای هر فرد در خانواده یک تلفن همراه هوشمند موجود است. امروزه از یک طرف استفاده از تلفن های همراه هوشمند و از طرف دیگر استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی افزایش پیدا کرده است که همین مطلب منجر به اهمیت یافتن دیجیتال مارکتینگ خواهد شد. بنابراین، افراد از این طریق فرصت بسیار خوبی به منظور تبلیغات و یا معرفی کسب و کار خود در اختیار دارند.

در دنیای امروز نقش بازاریابی دیجیتال چیست؟

در این قسمت بررسی خواهیم کرد در دنیای امروز نقش بازاریابی دیجیتال چیست؟ برای اینکه بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم در ابتدا باید با مفهوم و معنی دیجیتال مارکتینگ آشنا شویم که ما در قسمت بالا با این مهم آشنا شدیم. اما اینکه بخواهیم بگوییم دیجیتال مارکتینگ به مفهوم واقعی چه می کند؟ باید گفت در بازاریابی دیجیتال فرد با استفاده از ابزار موجود در اینترنت به بازاریابی انواع خدمات و محصولات می پردازد.

اما آنچه که با شنیدن عبارت بازاریابی دیجیتال به ذهن همگان خطور می کند، استفاده از اینترنت و سایر رسانه های دیجیتالی موجود در اینترنت مانند انواع شبکه های اجتماعی به منظور تبلیغ محصول و یا معرفی کسب و کار است. اینکه بازاریابی دیجیتال رایگان است یا خیر، بستگی به این دارد که از کدام روش برای دیجیتال مارکتینگ استفاده می شود؟ بنابراین دیجیتال مارکتینگ، می تواند دارای هزینه و یا بدون پرداخت هزینه باشد.

در دیجیتال مارکتینگ، هر چیزی که به افزایش مخاطب و جذب مخاطب منجر شود، مانند بهینه سازی مطالب سایت از اهمیت زیادی برخوردار است. حتما با همه این تفاسیر متوجه شدید که بازاریابی دیجیتال تنها به روش های تبلیغ در اینترنت محدود نمی شود بلکه به کسب و کارهای سنتی که از روش های نوین و جدید به معرفی کسب و کار و یا محصولات خود بپردازد، در حوزه دیجیتال مارکتینگ قرار می گیرد.

در دنیای بازاریابی یا دیجیتال مارکتینگ می توان به راحتی رفتار مخاطبین را بررسی کرد تا در صورت نیاز در قسمت های بعدی به اصلاح روش تبلیغاتی بپردازد و به افزایش بازدهی و راندمان کاری منجر شود. نکته ای که در اهداف دیجیتال مارکتینگ باید در نظر گرفته شود، توجه به طیف مخاطبان و گستردگی مخاطبان است. در واقع هدف تنها افزایش فروش نیست و یا به عبارتی دیگر افزایش فروش بدون افزایش مخاطب و برقراری ارتباط دائمی با مخاطبان در حیطه اهداف بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ نیست.

اصول بازاریابی دیجیتال چیست؟

در این قسمت می خواهیم بدانیم اصول بازاریابی دیجیتال چیست؟ اگر بخواهیم به طور دقیق به اصول بازاریابی دیجیتال اشاره کنیم باید گفت هر چیزی که شما از آن برای رسیدن به اهدافتان در حوزه بازاریابی استفاده می کنید، به اصول بازاریابی دیجیتال برمی گردد. این ابزارها عبارت است از:

• وبلاگ

• وب سایت

• گزارش

• پروپوزال یا پیش طرح

• کتاب های الکترونیک

• بنرهای گرافیکی

• تولید محتوا متنی، تصویری، صوتی

محتوا پادشاه است

علاوه بر مواردی که در بالا به عنوان ابزار برای رسیدن به هدف ذکر شد، باید گفت برای رسیدن به هدفی خاص در زمینه تبلیغات علاوه بر ابزار به استراتژی یا تکنیک های خاصی نیز در این زمینه نیاز است که در ادامه به انواع این تکنیک ها اشاره خواهیم کرد:

رعایت اصول سئو یا بهینه سازی مطالب:

این تکنیک به بهینه سازی و بروزرسانی مطالب شما کمک می کند و منجر به بهبود رتبه بندی مطالب شما خواهد شد. در واقع با استفاده از این تکنیک، مخاطبین یا همان کاربران هنگام جستجوی مطالب شما در اینترنت زودتر به محتواهایی که شما تهیه کرده اید، خواهند رسید. به زبان علمی تر، سئو باعث افزایش ترافیک دسترسی مخاطبان به صفحات و یا محتواهای شما خواهد شد. این تکنیک به عنوان یکی از بهترین تکنیک ها در حوزه بازاریابی شناخته شده است.

تولید محتوای مناسب:

بازاریابی ربایشی:

در این نوع از بازاریابی با استفاده از روند قیف کامل یا همان Full-Funnel کاربر به بازاریابی خواهد پرداخت. این روش به این صورت است که ابتدا مخاطب جذب می شود، سپس به مشتری تبدیل می شود. پس از آن فرآیند خرید صورت می گیرد و در انتها رضایت مشتری بررسی و ادامه دار خواهد شد.

رضایت مشتری

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی:

این روش نیز به شدت مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار گرفته است و نقش بسیار خوبی در جذب مشتری دارد.

پرداخت به ازای کلیک:

این روش که به Pay Per Click مشهور است یا از آن با عنوان PPC یاد می شود، یکی از روش هایی است که منجر به کسب درآمد برای مخاطب خواهد شد. این روش در سایت های کلیکی استفاده می شود که از مشهورترین آن ها به سایت می توان اشاره کرد.

بازاریابی رابطه ای:

این نوع بازاریابی که معادل انگلیسی آن Affiliate Marketing است به این صورت است که شما برای تبلیغ محصولات یا کالاهای دیگران از آن ها مبلغی تحت عنوان حق کمیسیون دریافت می کنید که به آن حق دلالی نیز می گویند.

بازاریابی اتوماسیون:

با استفاده از این روش، نرم افزارهایی به طور خودکار به ارسال ایمیل، پیام و … می پردزاند و دیگر نیازی به نظارت بر فعالیت آن ها نیست. زیرا از قبل کنترل شده است.

موارد ذکر شده از مهم ترین تکنیک ها یا ، برای رسیدن به اهداف بازاریابی است. در واقع موارد یاد شده را می توان در دسته بندی انواع دیجیتال مارکتینگ قرار داد.

آیا می دانید فواید بازاریابی دیجیتال چیست؟

در این قسمت می خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که آیا می دانید فواید بازاریابی دیجیتال چیست؟ اگر شما هم پاسخ به این سوال را نمی دانید، با ما همراه باشید.

اگر بخواهیم به طور واضح از فواید اصلی و مهم بازاریابی دیجیتال صحبت کنیم، باید گفت این نوع بازاریابی به شما امکان برآورد مشتریان یا مخاطبان شما را به راحتی خواهد داد. به زبانی ساده تر اگر شما تبلیغی را در روزنامه چاپ کنید، خیلی سخت است که به طور کامل متوجه شوید که چه تعداد از افراد تبلیغ شما را دیده اند و تحت تاثیر قرار گرفته اند. به عبارتی دیگر خواهید دانست میزان فروش دیجیتال چیست و چقدر است را خودتان ارزیابی کنید. علاوه بر این، یکی از مهم ترین دستاوردهای بازاریابی دیجیتال، میزان بازگشت سرمایه یا همان سودآوری است که هر دو مهم به روش های زیر قابل برآورد است:

تشخیص ترافیک وب سایت:

از طریق دیجیتال مارکتینگ و یا همان بازاریابی دیجیتال می توانید تعداد افرادی که وب سلیت شما را بازدید کرده اند، به طور دقیق بررسی کنید و بسنجید که نقاط قوت و ضعف کار شما کدام است؟ به عبارتی دیگر می توانید تجزیه و تحلیل کنید. علاوه بر این موارد، می توان بررسی کرد کاربران با چه دستگاهی به بازدید از صفحه شما پرداخته اند و یا اینکه چند صفحه را بازدید کرده اند؟

اما اینکه واقعا این کار چه فایده ای دارد، موضوعی است که در این قسمت به آن پاسخ خواهیم داد. یک مثال جالب در این مورد این است که هنگامی که به تجزیه و تحلیل داده ها مشغول می شوید اگر متوجه شوید که ۲۰% این افراد از طریق موتورهای جستجو یعنی جستجو در اینترنت به صفحه شما دسترسی پیدا کردند، بنابراین، باید فکری به حال بهینه سازی و سئو مطالب خود کنید تا رتبه بهتر و بالاتری در گوگل کسب کنید تا این میزان افزایش یابد. بنابراین، همانطور که می بینید این مطالب نقش مهمی در تصمیم گیری های شما خواهد داشت. تنها با استفاده از بازاریابی دیجیتال است که می توانید به این سطح از تعامل با مشتریان و تجزیه و تحلیل داده ها برسید.

این مطلب را هم از دست ندهید :   تکنیک های حرفه ای دربارهنرم افزارهای گرافیکی

بررسی روند خرید مشتریان و یا Attribution Modeling:

تنها با استفاده از بازاریابی دیجیتال، قادر خواهید بود روند خرید مشتریان خود را به طور کامل بررسی کنید. با استفاده از این کار به نقاط قوت و ضعف چرخه فروش خود آگاهی بیشتری پیدا می کنید و متوجه خواهید شد کدام قسمت به توجه بیشتری نیاز دارد و در کدام قسمت خوب عمل کرده اید. به عبارتی دیگر با این روند، تمام اطلاعات فروش مربوط به مشتری را ردیابی و تجزیه و تحلیل خواهید کرد.

پس از مراحلی که در بالا ذکر شد که منجر به آگاهی و سنجش و ارزیابی مشتری خواهد شد وارد مرحله مهم دیگری به نام تصمیم گیری خواهید شد، پس از این مراحل باید منتظر نتیجه کار بمانید تا متوجه صحیح بودن استراتژی خود شوید.

معرفی چند مورد کتاب بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ

در ادامه به چند مورد کتاب بازاریابی دیجیتال اشاره خواهیم کرد:

  • کتاب مدیریت بازاریابی: این کتاب توسط پدر علم بازاریابی یعنی فیلیپ کاتلر نوشته شده است. با خواندن این کتاب به اصول اولیه و مفاهیم اصلی در زمینه بازاریابی تسلط پیدا خواهید کرد.
  • کتاب قبایل: این کتاب که توسط ‘ست گودین’ نوشته شده است، به خوبی شما را در مورد هدایت دسته ها و گروه های مختلف مردم با استفاده از اینترنت مطلب تهیه کرده است. در واقع این کتاب سعی دارد از ابتدا به میل ذاتی بشر برای همکاری با یکدیگر در قالب گروه ها و دسته ها ی مختلف اشاره کند و این را هم اضافه می کند که چگونه باید افراد را با استفاده از ویژگی های مشخصی هدایت کرد. همچنین به شما خواهد گفت چگونه باید رهبری یک گروه را بر عهده بگیرید و متفاوت باشید.
  • کتاب ایده عالی مستدام: این کتاب که در ایران با این عنوان ترجمه شده است و در دنیا با معادل دیگری به نام ‘چوبدستی ات را بساز’ در میان خوانندگان دست به دست می شود، کتابی بسیار موثر بر پایه تئوری حافظه Velcro تالیف شده است و به شما در پرداختن ایده هایتان و تبدیل آن ها به استراتژی های مهم بسیار کمک خواهد کرد. با استفاده از این کتاب تعاملات شما و ارتباطات شما بسیار موثرتر و بهتر از قبل خواهد شد.
  • کتاب بازاریابی دیجیتال: این مجموعه توسط انتشارات مختلف و نویسنده های مختلف تالیف و گردآوری شد است و به طور کلی باعث افزایش دانش بازاریابی شما خواهد شد و همه افراد می توانند از این کتاب استفاده کنند.

به طور کلی بازاریابی دیجیتال علمی است که نیاز به مطالعه دارد و بدون مطالعه در این زمینه نمی توان در این زمینه فعالیت کرد. حتی امروزه در سراسر دنیا رشته ای به نام رشته دیجیتال مارکتینگ مطرح شده است که علاقه مندان بسیاری را از سراسر دنیا به خود اختصاص داده است. افراد علاقه مند در ایران می توانند در موسسات مختلف این رشته را تحت عنوان ‘بازاریابی دیجیتال’ در ایران گذرانده و به اطلاعات خوبی در این زمینه همراه با مهارت کافی در این زمینه برسند و از همه مهمتر اینکه سعی کنند دائما خود را بروز نگه دارند.

ادامه خواندن در سایت منبع

امروزه چندین راه تهیه محتوا وجود دارد. استفاده از برای پیشبرد اهداف دیجیتال مارکتینگ امری ضروری به حساب می آید. فرقی نمی کند که سایت شما شخصی باشد و یا برای کسب و کار شما راه اندازی شده باشد. تولید محتوا به عنوان یکی از روش های نوین کاربردهای فراوانی پیدا کرده است.

راه تهیه محتوا و انواع آن

با توجه به اهمیت دیجیتال مارکتینگ راه تهیه محتوا بر اساس فضای کاری و کسب و کار افراد می تواند متفاوت باشد. امروزه به دلیل تفاوت فضاهای کسب و کار و روش های بازاریابی دیجیتال راه تهیه محتوا نسبت به انواع مختلف سایت ها متفاوت می باشد. نکته مشترک در تولید انواع محتوا با کیفیت بودن این محتواها است.

یکی از اهداف تولید محتوا در دنیای دیجیتال مارکتینگ تبدیل بازدید کننده ها و کاربران به مشتریان و خریداران واقعی است. با توجه به تنوع محصولات و تنوع انواع سلیقه ها بین مشتریان راه تهیه محتوا نیز متفاوت می باشد. در این روش ها با تولید محتوای مناسب می توان انواع مختلف مشتریان را جذب کرد.

با توجه به موارد گفته شده می توان به این نتیجه رسید که راه تهیه محتوا بسته به نوع مشتری می تواند متفاوت باشد ولی هدف اصلی تولید محتوا به هر روش و مسیری که باشد، این است که بازدیدکنندگان را به صورت فرایندی غیر مستقیم به مشتری تبدیل کند و باعث کسب درآمد و بهبود برند محصولات و خدمات سایت شود.

با توجه به انواع راه تهیه محتوا می توان به این نتیجه رسید که اگر محتوای با کیفیت تولید شود می تواند در جذب مخاطبان موفق عمل کند حال اگر به این محتوای با کیفیت استاندارد ها و اصول نیز اضافه شود می تواند تأثیر بزرگی در امر جذب مخاطب داشته باشد. محتوای سئو شده باعث می شود که رتبه سایت در بین موتورهای جستجو () بهبود پیدا کند و اعتبار سایت در موتورهای جستجو مثل گوگل افزایش پیدا کند.

این افزایش اعتبار باعث می شود که سایت در هنگام جست و جوی کلمات کلیدی خاص در رتبه های بالاتر جست و جو قرار گیرد و در نتیجه مخاطبان و کاربران بیشتری به سمت سایت هدایت خواهند شد. هر چه که تعداد کاربران و مخاطبان سایت بیشتر باشد مشتریان سایت بیشتر شده و کسب و کار بهبود پیدا می کند.

راه تهیه محتوا و روش های مختلف تولید محتوا

راه تهیه محتوا همان طور که گفته شد می تواند متفاوت باشد انواع روش های تولید محتوا را می توان به صورت زیر نام برد. این روش ها عبارت اند از:

  • استفاده از کتاب و مقالات مرتبط

یکی از بهترین روش های و راه تهیه محتوا را می توان استفاده از کتاب ها و مقالات مرتبط دانست. شما می توانید این مقالات را مطالعه کرده و برداشت و خلاصه آن را به زبان خودتان در صفحات وب سایت ها منتشر کنید. شما می توانید با خلاصه نویسی مطالعات خود و ثبت ایده های و نظرهای خود نسبت به مقالات منتشر شده و کتاب های نوشته شده بانک و مخزن بزرگی از ایده ها و مطالب را داشته باشید.

  • استفاده از جلسات طوفان فکری

موثرترین راه تهیه محتوا را می توان استفاده از جلسات طوفان فکری نامید. در این جلسات کارهای تیمی انجام شده و تیم خلاق و پویا و مورد اعتماد شما می تواند انواع ایده ها و روش های تولید محتوا را برای شما ابداع کند. در این حالت تولد محتوا و خلق ایده های جذاب برای تولید محتوا حاصل یک کار تیمی و تفکر جمعی خواهد بود.

استفاده از سؤالات و پاسخگویی به آن ها

  • دریافت نظرات و انتقادات کاربران

یک راه تهیه محتوای دیگر استفاده از نظرات و انتقادات کاربران و مشتریان است. مشتریان شما در واقع افرادی هستند که بیشترین زمان را با محصولات شما می گذرانند و از کاربران محصولات و خدمات شما می باشند. استفاده از نظرات و بررسی انتقادات آن ها در قالب یک متن محتوایی می تواند هم باعث جلب اعتماد مشتریان شما شود و هم اینکه باعث می شود شما بتوانید یک محتوای کامل و بی نقص را تهیه و منتشر کنید.

  • مصاحبه با شخصیت ها

راه تهیه محتوای دیگری که امروزه بسیار از آن استفاده می شود مصاحبه با افراد سرشناس است. شما می توانید برای اینکه ایده های جدیدی به دست بیاورید با افراد سرشناس در صنعت خود مصاحبه و گفت و گو کنید. مصاحبه ها همواره به عنوان معدن انواع ایده ها و محتوا ها به حساب می آیند و از دل آن ها می توان انواع محتوای نوشتاری، و را به دست آور د.

  • استفاده از شبکه های اجتماعی

راه تهیه محتوای دیگر که امروزه به شدت پر کاربرد است استفاده از شبکه های اجتماعی است. شما می توانید با راه اندازی شبکه اجتماعی کسب و کار خود با مردم در کاربران و مشتریان خود در تعامل بوده و از آن ها بخواهید که در مسابقه و چالش ها و برنامه های اجتماعی شما شرکت کننده و محتوای مورد نظر شما را تهیه کنند. شما می توانید این محتوا را از کاربران خود دریافت کرده و بعد از بررسی و انتخاب بهترین آن را به عنوان محتواهای برتر در شبکه های اجتماعی خود منتشر کنید. این کار باعث می شود که مخاطبان بیشتری جذب سایت و شبکه های اجتماعی شده و در نتیجه کاربران و مشتریان شما افزایش پیدا کند. همچنینی این کار به بهبود برندینگ محصولات و خدمات شما کمک بسیار زیادی می کند.

همواره راه های زیادی برای تولید محتوا وجود دارد و یک راه تهیه محتوا نمی تواند برای شما کافی و کارآمد باشد. شما باید انواع راه های تهیه و تولید محتوا را به کار ببرید و با استفاده از راه های گوناگون انواع محتوا را تولید و منتشر نمایید تا بتوانید همه سلیقه ها و مخاطب ها را جذب کنید

محتوای کامل در سایت منبع

  • تیم تحریریه
  • ۲۷ مهر ۱۴۰۰
  • سئو – بهینه سازی سایت
  • ۰

فهرست مطالعه این مقاله

SEM چیست؟

Search engine marketing یا بازاریابی موتورهای جستجو به مجموعه عملیات سئو و تبلیغات پولی گفته می شود. همانطور که در تصویر بالا مشخص است، صفحه نتایج موتورهای جستجو در واقع به دو قسمت تقسیم می شود. اولین قسمت مربوط به نتایج جستجوی پولی و دومین قسمت مربوط به نتایج جستجوی طبیعی است. نتایج جستجوی پولی معمولا با علامت AD (و گاهی با رنگ متقاوت) نمایش داده می شوند تا به کاربران در تشخیص نتایج طبیعی کمک کند. همچنین آن ها در بالا و پایین صفحه نتایج موتورهای جستجو نمایش داده می شوند. برای ظاهر شدن در نتایج جستجوی پولی، لازم است از تبلیغات PPC استفاده کنید. برای مثال، گوگل ادز یک ابزار شرکت گوگل است که می توانید از آن برای تبلیغات پولی در گوگل استفاده کنید. برای ظاهر شدن در نتایج جستجوی طبیعی، لازم است که سایت خود را سئو کنید.

سئو بعلاوه ی PPC با هم تشکیل SEM یا بازاریابی موتورهای جستجو را می دهند. در شکل زیر نمایشی از این تفاوت آورده شده است که می توانید این تفاوت را مشاهده کنید.

سئو (Search Engine Optimization)

سئو به مجموعه اقداماتی گفته می شود که برای بهینه سازی وب سایت برای نمایش در صفحه نتایج موتورهای جستجو انجام می شود.

سئو فرایند بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو با هدف دریافت ترافیک رایگان از طریق موتورهای جستجو است. ترافیکی که از نتایج موتورهای جستجو می آید، ترافیک طبیعی نامیده می شود. سئو از اهمیت بالایی برخوردار است و برای دریافت ترافیک طبیعی لازم است که اقدامات مختلفی به درستی و به طور صادقانه انجام شود. در شکل زیر اقداماتی که به منظور سئو سایت باید انجام شود آورده شده است:

  1. سئو داخلی سایت (on-page سئو)
  2. سئو خارجی سایت (off-page سئو)
  3. سئو تکنیکال سایت (technical سئو)

که در هر یک اقدامات خاصی صورت می گیرد. به طور خلاصه در سئو داخلی سایت تمرکز اصلی بر روی محتوای مناسب که به طور صاقانه با ظرفیت کسب و کار متناسب است و همچنین به نیازهای کاربران به طور صادقانه پاسخگو است، پرداخته می شود. همچنین در سئو سئو خارجی به مسائل لینک سازی خارجی پرداخته می شود که به مجموعه اقداماتی که در این راستا انجام می شود، سئو خارجی سایت گفته می شود. و در سئو تکنیکال سایت به مسائل فنی همچون سرعت، ریسپانسیو بودن و … پرداخته می شود.

SEM (Search Engine Optimization)

SEM به معنی فرایند بازاریابی موتورهای جستجو با هدف دریافت ورودی توسط یا نتایج طبیعی و یا تبلیغات پولی است. بنابراین این فرایند هم تبلیغات پولی و هم سئو را در برمی گیرد. بنابراین SEM ورای سئو است و هم سئو را شامل می شود و هم تبلیغات پولی را. البته در مقایسه ی SEM با دیجیتال مارکتینگ می توان گفت که SEM یک زیر مجموعه از دیجیتال مارکتینگ است و در واقع دیجیتال مارکتینگ ورای SEM است.

سئو در برابر SEM: کدام بهتر است؟

علی رغم اینکه همانطور که در بالا اشاره شد، سئو زیر مجموعه ی SEM محسوب می شود، اما برخی از بازاریابان وقتی صحبت از SEM می کنند، در واقع فقط تبلیغات پولی را به عنوان SEM در نظر می گیرند. با این تعریف در ادامه یک مقایسه ای از سه منظر هزینه، زمان و یادگیری بین سئو و SEM خواهیم داشت.

این مطلب را هم از دست ندهید :   راهکارهای وایده های هوشمندانه برایحیطه سئو و تولید محتوا + تکمیلی

از نظر هزینه:

سئو یکی از اقداماتی است که از تکنیک های خوب بازاریابی محسوب می شود و در واقع نتایج بسیار ماندگارتری دارد و وب سایت هایی که عملیات سئو را به صورت درست و صادقانه انجام می دهند، می توانند از مزایای سئو بهره مند شوند.

وب سایت هایی که از تبلیغات پولی استفاده می کنند، نیز می توانند در نتایج موتورهای جستجو ظاهر شوند ولی برای این کار باید هزینه بپردازند و زمانی که این کار متوقف می شود این کار متوقف می شود.

البته توجه داشته باشید که اگر چه ترافیک سئو به عنوان یک ترافیک رایگان تلقی می شود، اما این کار نیز نیازمند هزینه های مربوط به خودش نیز است. بنابراین اگر از لحاظ هزینه بخواهیم مقایسه ای بین سئو و SEM داشته باشیم البته با تعریفی که در سرتیتر قبلی برای SEM ارائه شد که صرفا تبلیغات پولی را به عنوان SEM در نظر می گیرد، می توان گفت که از لحاظ هزینه سئو بسیار کمتر است.

از نظر زمان:

اگر بخواهیم باز با تعریفی که در چند خط بالاتر از SEM ارائه شد، مقایسه ای بین SEM و سئو از لحاظ زمان داشته باشیم می توان گفت که سئو فرایندی است که زمان زیادی باید صرف آن شود ولی SEM فرایندی است که نیازمند زمان نیست و بلافاصله انجام می شود. بنابراین اینکه کدام یک بهتر است، بستگی به اهداف دیجیتال مارکتینگ دارد. اگر به صورت سریعی این کار را می خواهید انجام دهید، بنابراین SEM ولی اگر در طولانی مدت می خواهید این کار را انجام دهید، می توانید سئو را انتخاب کنید. البته ترکیبی از هر دو را نیز می توانید استفاده کنید.

از نظر آسانی یادگیری:

هم سئو و هم SEM (باز هم با تعریف آخر از SEM) از نظر یادگیری فرایندی را دارند که لازم است طی شود اما به طور کلی یادگیری SEM بسیار سریع تر خواهد بود و دلیل این امر این است که قواعد کمتری برای یادگیری آن وجود دارد. البته برای یادگیری هر دو منابع بسیاری در اینترنت وجود دارد که می توانید رایگان از آن ها استفاده کنید.

به عنوان نکته آخر در این بخش می توان گفت که هر کدام از آن ها مزایا و معایبی دارند که در اکثر مواقع استفاده از هر دوی آن ها می تواند خوب باشد ولی باز هم نیازمند شرایط مختلف است که با توجه به آن ها می توانید از هر کدام و یا از هر دو استفاده کنید.

نتیجه گیری :

در این مقاله به این که SEM چیست و چه چیزهایی را شامل می شود، اشاره کردیم. در تعریف SEM دیدیم که SEM ورای سئو است و در واقع هم سئو را شامل می شود و هم تبلیغات پولی. در بخش بعدی مقاله که SEM و سئو را از لحاظ بهتر بودن مقایسه کردیم تعریف دیگری از SEM را مبنا قرار دادیم که در واقع برخی از بازاریابان به این تعریف قائل هستند و آن هم این بود که سئو را از SEM جدا کردیم و بنابراین SEM را صرفا به معنی تبلیغات پولی در نظر گرفتیم و با این تعریف به مقایسه سئو و SEM از لحاظ هزینه، زمان و یادگیری کردیم و در آخر دیدیم که هر کدام مزایا و معایبی دارند که با توجه به شرایط خودتان می توانید از هر کدام و یا هر دو استفاده کنید. امیدواریم با بکارگیری درست و صادقانه این موارد بتوانید در کسب و کار خود بهتر عمل کنید.

SEM چیست؟

SEM به معنی فرایند بازاریابی موتورهای جستجو با هدف دریافت ورودی توسط یا نتایج طبیعی و یا تبلیغات پولی است. بنابراین این فرایند هم تبلیغات پولی و هم سئو را در برمی گیرد. بنابراین SEM ورای سئو است و هم سئو را شامل می شود و هم تبلیغات پولی را.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

در اینستاگرام ما را دنبال کنید

محتوای کامل در سایت منبع

اگر در حرفه تولید محتوا و مارکتینگ مشغول به کار هستید اما وقتی از شما می پرسند آیا توانایی خلق استراتژی محتوا نیز دارید؟ نمی دانید دقیقا از پس این کار برمی آید یا نه. و اگر استراتژی محتوا تحویل می دهید اما نمی دانید حرفه ای کار کرده اید یا نه، این صفحه را تا انتها بخوانید. چون دقیقا برای شما نوشته شده است. در این مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینک تاس، ویژگی های استراتژیست محتوا را بررسی خواهیم کرد و به موارد زیر خواهیم پرداخت:

  • استراتژیست محتوا کیست؟
  • استراتژیست محتوا دقیقا چه فعالیت هایی را انجام می دهد؟
  • یک استراتژیست محتوا چه مهارت هایی باید داشته باشد؟
  • چطور باید به بهترین استراتژیست محتوا تبدیل شوم؟

پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید:

تاثیر استراتژی محتوا بر رو رونق کسب و کار!

استراتژیست محتوا کیست؟

اگر از شما بخواهیم مهم ترین فرد تیم محتوای خود را معرفی کنید پاسخ تان چیست؟ گرافیست؟ نویسنده؟ ویدئوگراف یا مدیر شبکه های اجتماعی تان؟ گرچه کار تمام این افراد قابل تحسین و ارزشمند است اما اگر استراتژیست محتوا نداشته باشید، وبلاگ شما فقط یک دفترچه با مطالب زیباست.

استراتژیست محتوا جادوگرای است که به طرز ماهرانه ای نقشه بازاریابی برایتان می چیند. و این نقشه ترافیک ارگانیک سایت شما را بالا می برد، تعامل کاربران را بیشتر کرده و سرنخ های درست به آن های می دهد. خلاصه بگویم اهداف دیجیتال مارکتینگ را با فعالیت تان همسو می کند.

استراتژیست محتوا دقیقا چه کاری انجام می دهد؟

وظیفه اصلی استراتژیست ایجاد یک استراتژی محتوا بر اساس اهداف تجاری شرکت (یا اگر به صورت پروژه ای کار می کند براساس اهداف و نیازهای مشتری) و کاربر نهایی است. متخصصان خلاق در این نقش بر آنچه که محتوای یک وبلاگ براساس نیاز و شرایط زمانی، باید دربربگیرد نظارت می کنند و درطول فعالیت پروژه چندین بار استراتژی ارائه می کنند. فعالیت استراتژیست همچنین می تواند شامل انجام تجزیه و تحلیل کیفی تمام محتوای موجود در شبکه سایت ها و حساب های رسانه های اجتماعی و همچنین تجزیه و تحلیل لید و سرنخ ها هم باشد.

به طورمعمول، استراتژیست محتوا یک تقویم محتوا ایجاد می کند و سرتیترهای محتوا یا کلمات کلیدی را در آن قرارمی دهد. به طور مثال برای یک کسب و کار فروش لوازم خانگی برخی رخدادهای بسیار مهم هستند و کاربران در آن زمان، بیشتر درموتورهای جستجو به دنبال محتوای آن ها می گردند. مثلا یکی دوماه قبل از عید نوروز افراد برای تعویض اقلامی مثل مبل و سایر لوازم دست به کار می شوند. بنابراین بایستی سایت ما آن مطالب را درخود جای داده باشد. با تقویم محتوا ما رویداها را از دست نخواهیم داد. علاوه براین تقویم محتوا برای اهداف مختلف مهلت تعیین می کند و نمی گذارد پروسه ها بیش از حد طولانی شوند.

استراتژیست علاوه بر تهیه تقویم و لیست کلمات کلیدی ممکن است نیاز باشد منابع و قالب بندی و چهارچوب محتوا را نیز در اختیار کارمندان قرار دهد. استراتژیست های محتوا همچنین ممکن است تعهد مدیریت سایر کارمندان و فریلنسرها، تعیین بودجه و هماهنگی با تیم فنی محتوا را داشته باشند.

استراتژیست محتوای خوب چه مهارت های دارد؟

برای تبدیل شدن به یک استراتژیست خوب بایستی ویژگی های زیر را داشته باشید:

۱٫استراتژی!

بله ساده و واضح اما مهم و چالشی! یک استراتژیست محتوا باید بتواند اهداف سازمان را درک کند و همزمان ببیند که فرصت ها در بین گروه های مخاطب کجا نهفته شده اند؟ ممکن است این اطلاعات را با مرور اسناد موجود در ابزارهای آنالیز یا نتایج نظرسنجی های مشتریان و یا مصاحبه با تیم افراد خود و یا اصلا از گزینه «همه موارد» به دست آورده باشید. اما مهم این است که بتوانید اطلاعات به دست آمده را پردازش کرد و در کوتاه ترین زمان ممکن، تغییرات لازم را ایجاد کنید.

۲٫ درک و همدلی

یکی از اهدافی که برای آن دست به تنظیم استراتژی محتوا می زنیم این است که بتوانیم با استفاده از محتوای مناسب که در قالب درستی ایجاد شده در کانال های هدف ارائه کنیم. برای ایجاد این محتوای هدفمند نیاز است که درک عمیقی از اولویت های مخاطب در زندگی روزمره داشته باشیم. و بتوانیم درک کنیم که مخاطب برای رسیدن به محصول چه پروسه ای را از ابتدا تا انتها طی می کند. چه نیازهایی دارد و برای برطرف کردن آن به چه ابزارهای دیجیتالی و چگونه سرمی زند؟

یک استراتژیست محتوای خوب، پیش از ارائه استراتژی، سوالات زیادی از این قبیل را برای تعیین پرسونا و سفر مشتری از خود می پرسد. قبول می کنم که هریک از ما ویژگی های شخصیتی خاص خود را دارد که در محل کار نیز آن ها را با خود حمل می کند. اما باید بدانیم که مشتریان بالقوه و مخاطبان ما همواره شبیه ما فکر و عمل نمی کنند. اگر قرار است همراستا با نیاز آن ها پیش برویم، بایستی هوشمندی لازم را داشته باشیم. و بتوانیم دنیا را از دریچه چشم آن ها ببیینیم. یک استراتژیست خوب باید توانایی همدلی و درک مخاطب را داشته باشد. این درک و همدلی جاهای دیگری مثل چالش هایی که با تیم متخصصان بر سر هدف، منابع، زمان، مهارت و… نیز خواهد داشت، به دادش خواهد رسید.

۳٫ استدلال تجزیه و تحلیل

یکی از وظایف استراتژیست ایجاد لیست محتوا برای آینده است. اما اگر روی سایتی که از صفر شروع کرده کار نمی کنید به تحلیل های زیادی نیاز خواهید داشت. یک استراتژیست محتوا باید بتواند با استفاده از ابزار و اطلاعاتی که در اختیار دارد، تشخیص بدهد چه نوع محتوایی با چه مضمون و چه قالبی برای یک کسب و کار جواب می دهد. یا برعکس مخاطبان هر کسب و کار به کدام نوع از محتواها بازخورد مثبت کمتری نشان می دهند. استراتژیست خوب می تواند قطعه های پازل را از اعماق بیرون بکشد، تحلیل کند و چشم انداز آینده را تعیین کند.

خیلی فوری یه استراتژی حرفه ای نیاز داری؟ می تونی رو ما حساب کنی:

خدمات محتوای آژانس مارکتینگ تاس

۴٫ مهارت ویراستاری

استراتژیست محتوا پیش از هرچیز باید به نوشتن و درست نوشتن تسلط داشته باشد. توجه داشته باشید که نیروهای تولید محتوای شما ممکن است خیلی هم زیبا و دلنشین بنویسند. اما شما به عنوان استراتژیست علاوه بر مهارت زیبانویسی باید مهارت انتقال پیام را نیز داشته باشد. و با بررسی دائم محتوای ایجاد شده بتواند درجایی که لازم است صدای برند را رساتر به گوش مخاطب برساند. توجه کنید که شما مغز دیجیتال مارکتینگ هستید و نویسندگان محتوا، نقش دستان شما را دارند. بنابراین لازم است بدانید و بتوانید هسته اصلی و مغز کلام را برای آن ها، به نفع معرفی برند و در راستای جلب رضایت مخاطب تعریف کنید. تمام این ها مهارت خوب نویسندگی و ویراستاری و فن بیان قوی شما را می طلبد.

۵٫ مهارت های فنی

شما نمی توانید با رفتن زیرپرچم نویسندگی از این واقعیت غافل شوید که نهایتا در حوزه ی IT فعالیت می کنید. و این یعنی نیاز است در حد ابتدایی با موارد ساده ای مثل مقدمات HTML، روش کار CSSها و تمام مواردی که به کارتان مرتبط می شود آشنایی داشته باشید. تاکید می کنم قرار نیست شما مهندس کامیپوتر یا برنامه نویس بشوید. فقط شناخت درست کانال های مورد استفاده و چگونگی پیاده سازی محتوا در آن ها را فرابگیرید. چرا که گاهی اوقات مسائل ابتدایی فنی به محتوا آسیب می زند. و شما باید به عنوان رابط بین محتواسازان و تیم فنی بایستی بتوانید مساله را تشخیص دهید.

۶٫ توانایی برقراری ارتباط و آموزش

استراتژیست محتوا در موقعیت منحصر به فردی قرار دارد. و باید اطمینان حاصل کند که افراد داخل سازمان در مراحل برنامه ریزی، ایجاد، مدیریت، استقرار و ارتقا محتوا هدف و مسیر مشترکی را دنبال می کنند. ممکن است افراد در مسیر رسیدن به این هدف نیاز به آموزش یک مبحث جدید داشته باشند. یا این که متوجه شوید یکی از این افراد با یک راهنمایی یا ارتباط و همکاری با یکی دیگر از نیروها می تواند بسیار بهتر عمل کند. برعهده شماست که موارد این چنینی را در نظر گرفته و بسته به شرایط و نیاز شرکت آن ها را مدیریت کنید.

جمع بندی

ادامه خواندن در سایت منبع